פרק 6: התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים ובפיתוחם המקצועי

עמוד:120

דוגמה יוצאת דופן , המתארת התנסות ממשית של הסטודנטים היא מן הקורס שאי שוויון , אחרות והפרדהש , המתואר כך : קורס ייחודי , המשלב בין הקניית ידע תיאורטי ומחקרי אודות אי שוויון בכל הנוגע לילדים ובני נוער מקבוצות חברתיות מוחלשות ובעלי צרכים מיוחדים לבין התנדבות בבתי הספר ובארגונים המבקשים לקדם ילדים ובני נוער אלה . בקורס נראה כיצד סוגים שונים של אי שוויון באים לידי ביטוי בחברה הישראלית בכלל ובמערכת החינוך בפרט , וננסה לעמוד על משמעות הקטגוריות של אי שוויון , אחרות והפרדה ועל האופן שבו הן מתגלמות במציאות המורכבת שבה אנו חיים . סטודנטים יתבקשו לבחור מתוך רשימה של בתי הספר וארגונים המתמודדים עם סוגים אלה של אי שוויון , ויזכו להכנה מעמיקה לקראת הכניסה לשדה ולהדרכה צמודה לאורך כל ההתנדבות . דוגמאות אחדות לקורסים שבהם נושא השונות הוא מפורש הם הקורסים הבאים : ששונות כאתגר חינוכי – למידה מרחוקש ( מכללת בית ברל , ( ששוני ומגוון בחברה הישראליתש , ושאסטרטגיות למידה מותאמות לאופני חשיבהש ( מכללת דוד ילין , ( שהתמודדות עם לקויות למידה בכיתה הרגילהש ( האוניברסיטה העברית , ( ששפות ואוריינות בהקשרי חינוך וחברה : הלכה ומעשהש , שאי שוויון אחרות והפרדהש , שמוביליות בחינוך בעידן הגלובליזציהש ( אוניברסיטת תל אביב . ( שגישות ותפישות ערך השונות בכיתה ההטרוגניתש , שהקבוצה כמערכת חברתיתש , ששיח ותיווך בתהליכי הוראה ולמידהש ( מכללת לווינסקי . ( במוסדות אחדים יש התייחסות להוראה של מחוננים ומצטיינים ( האוניברסיטה העברית , הטכניון , ( או להיבטים תרבותיים בהקשר של הוראת מקצוע מסוים ( ״אתנומתמטיקה״ , הטכניון . ( חשוב לציין כי חלק מהקורסים שבהם העיסוק בנושא של מגוון תרבותי ושונות הוא מעמיק ועומד במרכז הקורס הם קורסי בחירה . דוגמה לתכנית שבה נושא השונות החברתית עומד במרכז היא התכנית להכשרת מורים לשינוי חברתי במכללת סמינר הקיבוצים . התכנית מעמידה את הפדגוגיה הביקורתית במרכז : תכנית לתואר B . Ed לחינוך לצדק חברתי , סביבתי וחינוך לשלום במכללת סמינר הקיבוצים היא תכנית להכשרת מורים לבית הספר היסודי שנועדה לחנך מורים לשנוי חברתי באמצעות החינוך התכנית פועלת על פי עקרונות הפדגוגיה הביקורתית ונותנת ללומדים / ות בה אפשרות לפתח את עצמם כמחנכים הפועלים מתוך השקפת עולם המבוססת על צדק חברתי , תודעה סביבתית ושלום . היא מעניקה כלים להוראה אלטרנטיבית , חווייתית מגוונת וערכית . הוראה שיש בה רגישות לאוכלוסיות מוחלשות , הנמצאותבשולייםהחברתיים . התכניתמעניקהידעלהשתלבותבמערכתהחינוךהקיימת , תוך הובלת פרויקטים לשינוי והתחדשות במישורים פדגוגיים , ערכיים , קבוצתיים ואישיים . התכנית מכשירה מורים ומורות מובילי שינוי בבית הספר היסודי ואנשי חינוך בפרויקטים חינוכיים , בארגונים חברתיים . ( http : // www . criticalpedagogy . org . il / # )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר