פרק 6: התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים ובפיתוחם המקצועי

עמוד:114

בהישרדות , וכפי שכבר הראינו , הסיוע שהם מקבלים אינו מכוון באופן מוצהר להקניית ערכים , כלים ואסטרטגיות שמאפשרים להם התמודדות טובה עם שונות . השלבים המתקדמים בפיתוח המקצועי של מורים כעבור שנים אחדות המורים כבר מבוססים מבחינת מעמדם במערכת החינוך ויש להם ביטחון עצמי בכיתה ובבית הספר . בשלב זה הם בשלים להתנסות בדרכי הוראה חדשות ולהתמקד בצרכים של כל ילד וילד . תכניות של פיתוח מקצועי שואפות לשפר ולהעשיר את דרכי ההוראה של מורים מנוסים , את האמונות שלהם ואת תוצאות הלמידה של תלמידיהם . הן חלק מרכזי בשיפור מערכת החינוך ( רש למשל Borko , 2004 ו . ( Lieberman & Pointer-Mace , 2008 בתנאים מסוימים פיתוח מקצועי אכן משפר את ההוראה של מורים . פורטר וחובש Porter , ) ( Garet , Desimone , Yoon & Birman , 2000 בדקו למשל את השפעות הפיתוח המקצועי של המורים במסגרת תכנית אייזנהאור לפיתוח מקצועי בארצות הברית . התכנית הופעלה בין השנים 1985 ל , 1999 בהשקעה גדולה מאוד של הממשל הפדרלי בארצות הברית בפיתוח הידע , המיומנויות והכישורים של מורים מכהנים . במסגרת התכנית העביר הממשל תקציבים למחוזות החינוך במדינות השונות , למוסדות להשכלה גבוהה ולארגונים ללא מטרת רווח כדי שאלה יקיימו פעילויות באיכות גבוהה לפיתוח המקצועי של מורים , בעיקר בתחומי המתמטיקה והמדעים . מטרת התכנית הייתה לתמוך ביוזמות של פיתוח מקצועי שמעשירות את ההוראה בכיתה ומביאות לשיפור בהישגי התלמידים . התכנית שמה דגש על מתן מענה לצרכים של אוכלוסיות לומדים שונות כדי לתת לכל אחד הזדמנות להתקדם . ( Porter et al . ) הממצאים מצביעים על כך שפיתוח מקצועי המתמקד באסטרטגיות הוראה שהן ספציפיות ומסדר גבוה ( specific , higher-order teaching strategies ) מחזק את השימוש באסטרטגיות אלו בכיתה . ההשפעה חזקה עוד יותר כאשר הפיתוח המקצועי מתרחש בפורומים במרשתת או בקהילת לומדים וכשהוא מספק הזדמנויות ללמידה פעילה התואמת את המטרות המקצועיות והפעילויות של המורה ומשתתפים בו מורים שמלמדים אותו מקצוע , אותה שכבת גיל או באים מאותו בית ספר . החוקרים מצאו כי לאורך שלוש שנים של השתתפות בפיתוח מקצועי כלשהו חל שינוי מתון בדרך ההוראה של המורים . החוקרים מסיקים שאם מורים ישתתפו בתכניות קוהרנטיות , מערכתיות ובאיכות גבוהה של פיתוח מקצועי , השפעתו של הפיתוח המקצועי על הישגי התלמידים תהיה רבה יותר . לפי סנדרה הרוול , ( Harwell , 2003 ) כל פיתוח מקצועי של מורים חייב להתייחס לפערים בהישגי תלמידים . פיתוח מקצועי רלוונטי מתמקד במקצוע ההוראה , בחולשות פדגוגיות , במדידת למידה של תלמידים ובשאלות מקצועיות רלוונטיות בהקשר שבו המורים מלמדים . סקר ( Teaching and Learning International Survey ) TALIS של ה OECD שנערך ב 2009 הקיף מדגם גדול של מורים ומנהלים בחטיבות ביניים ב 23 מדינות , ובדק את המידה שבה מערכות החינוך נותנות מענה לצרכים של מורים בפיתוח המקצועי שלהן . מסתבר שמרבית

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר