פרק 6: התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים ובפיתוחם המקצועי

עמוד:113

מתמחים שהשתתפו במחקר ארצי על תכנית ההתמחות דיווחו על מידת התועלת שהפיקו מהסדנה ומהמורה החונך בתחומים שונים הקשורים לתפקודם כמורים בבית הספר ( נאסר אבו אלהיגשא , רייכנברג ופרסקו , . ( 2006 מבין הנושאים שהתייחסו אליהם , שניים רלוונטיים להתמודדות עם שונות בכיתה : ״התאמת חומר הלימוד ושיטות ההוראה לצורכי התלמידים״ ו״מציאת דרכים להגברת המוטיבציה של התלמידים ללמוד״ . לפי המתמחים , המורה חונך סייע להם ברמה בינונית בלבד בנושא הראשון ואילו סדנת ההתמחות תרמה להם במידה מועטה בלבד . הם דירגו את התרומה של שתי המסגרות כבינונית ביחס להדרכה שקיבלו במציאת דרכים להגברת המוטיבציה של התלמידים ללמוד . תצפיות בסדנאות ההתמחות שנערכו במסגרת אותו מחקר גילו כי במידה רבה , המורים החדשים הם אכן אלה שהעלו את שני הנושאים , עובדה המצביעה על חשיבותם . נראה שיש מקום לחזק את ההתייחסות לנושאים אלו במסגרות התמיכה הניתנת למורים החדשים . מרכיב נוסף בתכנית ההתמחות הוא ההערכה . מתמחים עוברים הערכה של מנהל בית הספר , המורה החונך , המפקח וגורמים אחרים . תוצאות ההערכה בסוף השנה הראשונה קובעות אם מעניקים למורה רשיון הוראה . בחינת כלי ההערכה יכולה ללמד באיזו מידה התמודדות עם שונות מקבלת ביטוי בקריטריונים לטיב ההוראה על פי תפישת משרד החינוך . עיון בכלי מלמד על ארבעה תחומי הערכה מרכזיים , שכל אחד מהם מחולק לתחומים משניים . להלן התחומים המרכזיים , בציון תת תחומים רלוונטיים לנושא השונות : . 1 תפישת תפקיד ואתיקה מקצועית . תת התחום הראשון בסעיף זה הוא שמחויבות להצלחת כל התלמידים בהיבטים הקוגניטיביים , הרגשיים , הערכיים והחברתייםש . . 2 ידע בתחום הדעת ובהוראתו . סעיף זה כולל התייחסות להתאמת משאבים ותהליכי הוראה למאפייני תחום הדעת ולמאפייני התלמידים . . 3 תהליכים לימודיים וחינוכיים . סעיף זה כולל תכנון ההוראה וארגונה ( למשל מטרות השיעורים והתאמתן לתנאים , ( דרכי למידה והערכה ( כולל עבודה דיפרנציאלית לקידום הלמידה של כל התלמידים , ( סביבה תומכת ( כולל מהות הקשר מורה-תלמיד ושגרת מפגשים . ( . 4 שותפות בקהילה מקצועית . כאן אין התייחסות לשונות . התחום מתייחס להמשך הפיתוח המקצועי של המורה ולהיותו חלק מעבודה משותפת עם עמיתים בבית הספר ובתחום הדעת . כפי שניתן להתרשם , קידום אוכלוסיות שונות מקבל מקום ברור בכלי להערכת המתמחה . הכלי מלווה במחוון , המספק למעריך הגדרה של רמת הביצוע הראויה למתמחה בכל תחום . למרות זאת אין אנו יודעים כיצד המעריכים מיישמים את ההערכה בפועל וכיצד הם מפרשים את הקריטריונים המוצגים במחוון . יש לציין כי אף על פי שמעריכים את המורים החדשים על יכולתם לקדם את הלמידה של כל ילד וילד , בתקופה זו המורים החדשים עסוקים בעיקר

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר