פרק 6: התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים ובפיתוחם המקצועי

עמוד:103

וקבלת החלטות המבוססות על נורמות של המורה שלתלמידים מגזע או מוצא אתני מסוים יהיה קשה להתמודד עמן . יש פרחי הוראה שמניחים למשל שאם הם מתייחסים להבדלים גזעיים או אתניים של תלמידיהם פירוש הדבר הוא שהם גזעניים . הם מניחים גם שאם הם מאמינים שאנשים חווים את העולם באופנים שונים ושמוצא אתני הוא חשוב בעיצוב תפישת העולם , הרי שהם מחזיקים בדעה שאינה תקינה פוליטית . במילים אחרות , פרחי הוראה מניחים שעליהם להתייחס באופן זהה לכל תלמידיהם ללא קשר למוצא ורקע משפחתי . ( 2 קונפליקטים תרבותיים בין מורים לבין תלמידיהם : קונפליקטים תרבותיים עלולים להביא להיווצרות של תרבות של משחקי כוחות בכיתה . לעומת זאת , שימוש במוזיקה ובכלים תרבותיים אחרים של התלמידים יכול לגשר בין התרבויות . בהסתמך על דלפיט Delpit , ) , ( 1995 מילנר טוען כי קונפליקטים , אי התאמות והיעדר עקיבות שוררים בין מורים לבנים לתלמידים שחורים בארצות הברית בשאלה ״למה הכוונה בלהיות נורמלי ? ״ ( 3 מיתוס המריטוקרטיה , ( meritocracy myth ) לפיו הצלחה היא תוצאה של עבודה קשה וקבלת החלטות נכונה וכישלון הוא תוצאה של בחירה , עצלות או היעדר יכולת . התפישה כאילו כולם נולדו שווים מתעלמת מהיתרונות והחסרונות של גזע , מעמד כלכלי והזדמנויות שהיו או לא היו לתלמיד . ( 4 תפישת החסר ( deficit conception ) היא הראייה הסלקטיבית של מורים את ההון שמביא התלמיד לכיתה . המורים מתמקדים במה שחסר לתלמיד ולא בעושר שכל אחד מהתלמידים יכול לתרום לעמיתיו לכיתה . הטענה היא שמורים הדוגלים בתפישת החסר נרתעים מלאתגר את תלמידיהם במשימות הדורשות כישורי חשיבה גבוהים . כך נוצרת תכנית לימודים מדוללת עבור תלמידים אלו . ( 5 ציפיות המורים : למורים יש ציפיות נמוכות מתלמידים מרקע חלש . ציפיות נמוכות אלו בולטות בכל מעשיהם של המורים ובתכנית הלימודים שהם מייעדים לתלמידים . לטענתו של מילנר , מורים אלה מתבססים על אחת מן ההנחות הבאות : א . אני מסייע לבניית הערכה עצמית של תלמידיי בכך שאני נותן להם משימות קלות לביצוע . ב . תלמידים עניים לא יכולים להגשים ציפיות גבוהות בגלל היעדר משאבים מתמשך בהיסטוריה האישית שלהם , ולכן מוטב לתת להם משימות ברמה נמוכה ( למשל , מילוי דפי עבודה בעבודה עצמית . ( ג . המשימה שלי היא לאפשר לתלמידים אלו להישאר במערכת ולעמוד בבחינות סטנדרטיות . עם תלמידים מסוימים לא ניתן להשיג הרבה מעבר לכך . מובן שמערך ציפיות שכזה לא מאפשר יצירתיות , מצוינות מכל סוג שהוא , או העמקה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר