איור ‭:5‬ התפלגות מורים לפי קבוצות לימוד ולפי ותק מקור: גליקמן וליפשטט, ‭,2013‬ מצגת מלווה לדוח

עמוד:85

ד . הוראה בהקבצות השונות : ניתוח נתונים שנאספו ממורים במסגרת הדוח שלהם ניתחו גליקמן וליפשטט גם נתונים שנאספו בשנת הלימודים תשע״א באמצעות שאלונים שהועברו בין 389 מורים , שכל אחד מהם התבקש לבחור כיתה שבה הוא מלמד את מספר השעות הרב ביותר ולציין את רמתה . מהמורים נאספו נתוני ותק והשכלה . איורים 5 ו 6 מציגים את התפלגות המורים לפי קבוצות לימוד ולפי ותק והשכלה , בהתאמה . מן האיורים עולה כי ככל שרמת ההקבצה נמוכה יותר , כך עולה שיעור המורים בעלי ותק נמוך ( עד 10 שנים ) המלמדים בהקבצה . כמו כן , למעט בקבוצות המיצוי , ככל שרמת ההקבצה נמוכה יותר , כך עולה שיעור המורים המלמדים בהקבצה אך אינם בעלי התמחות במתמטיקה . כ 90 % מהמורים המלמדים בקבוצות הצטיינות הם בעלי התמחות במתמטיקה , כמחציתם בעלי תואר אוניברסיטאי במתמטיקה . לעומת זאת , בהקבצות בש ו גש שיעורי המורים ללא התמחות במתמטיקה הם 30 % ו , 37 % בהתאמה . בנוסף מצאו החוקרות כי למעט בקבוצות המיצוי , ככל שהרמה של קבוצת הלימוד גבוהה יותר , כך המורים מדווחים על תדירות גבוהה יותר של ביצוע פעולות שהוגדרו מתקדמות יותר מבחינת רמת החשיבה הנדרשת מהתלמידים , כגון דרישה מהתלמידים להסבר , הנמקה , הסקת מסקנות מגרף או תרשים , השתתפות בדיון או פתרון בעיה בדרכים שונות . כמו כן , ככל שרמת הקבוצה גבוהה יותר , כך תדירות השימוש בשאלות מבחן מתקדמות גבוהה יותר . איור : 5 התפלגות מורים לפי קבוצות לימוד ולפי ותק מקור : גליקמן וליפשטט , , 2013 מצגת מלווה לדוח

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר