איור ‭:3‬ התפלגות התלמידים לפי קבוצות לימוד ולפי רקע חברתי־כלכלי אישי מקור: גליקמן וליפשטט, ‭,2013‬ מצגת מלווה לדוח

עמוד:83

ב . פילוח הלומדים בהקבצות השונות על פי מצב סוציו אקונומי איור 3 מציג את התפלגות התלמידים לפי קבוצות לימוד ולפי רקע חברתי כלכלי . מאיור זה עולה בבירור כי המצב בישראל משקף את ממצאי המחקר שהצגנו , דהיינו בהקבצות הגבוהות שכיח למצוא ייצוג גדול יותר של תלמידים ממיצב חברתי כלכלי גבוה בעוד בהקבצות הנמוכות יש ייצוג גדול יותר לתלמידים ממיצב חברתי כלכלי נמוך . במילים אחרות , ככל שתלמיד מגיע ממיצב חלש יותר , כך גוברים סיכוייו למצוא עצמו בהקבצת מתמטיקה נמוכה יותר . ג . פילוח הישגי הלומדים במבחן המיצ״ב תשע״א על פי ההקבצות השונות איור 4 מציג את הישגי התלמידים לפי קבוצות לימוד . גם כאן ניתן לראות , כצפוי , שככל שרמת הקבוצה גבוהה יותר כך ההישגים גבוהים יותר . מהאיור עולה גם כי הפער בין הישגי התלמידים הלומדים בקבוצות הצטיינות לבין הישגי התלמידים בהקבצה גש עומד על 222 נקודות ( למעלה מ 2 סטיות תקן ) וכן כי הפער בין הישגי תלמידים בהקבצה אש להישגי תלמידים בהקבצה בש גבוה מאוד 88 ) נקודות . ( גם ממצא זה עולה בקנה אחד עם ממצאי מחקרים מהעולם בדבר הפערים החריפים בהישגים בין תלמידים הלומדים במודל ההקבצות . מאיור 4 עולה עוד כי הישגי התלמידים בקבוצות ההטרוגניות דומים לאלה של תלמידי הקבצות אש ונמוכים רק מאלה של תלמידי קבוצות ההצטיינות . לכאורה ניתן לטעון על פי נתון זה כי הלמידה בקבוצות ההטרוגניות היטיבה עם הישגי מרבית התלמידים ( למעט אלה מרמת היכולת איור : 3 התפלגות התלמידים לפי קבוצות לימוד ולפי רקע חברתי כלכלי אישי מקור : גליקמן וליפשטט , , 2013 מצגת מלווה לדוח

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר