פרק 5: שונויות קוגניטיביות ומימוש הפוטנציאל האקדמי בבית הספר

עמוד:90

מלקי וחובש ( Mulkey et al ., 2005 ) ערכו מחקר ארוך טווח בארצות הברית במטרה לבחון קשרים ארוכי טווח בין הוראת מתמטיקה בהקבצות ובין מאפייני התלמידים . שאלת המחקר שהגדירו החוקרים הייתה : כיצד משפיע השיבוץ של תלמידים בהקבצות במתמטיקה בכיתה חש על משתנים אקדמיים ופסיכולוגיים של אותם תלמידים בכיתות יש וי״ב ? בבסיס המחקר עמדה הטענה כי ההבנה של השפעת ההקבצות על התלמידים תהיה עמומה כל עוד לא יפותח כלי מקיף שיעריך את ההשפעות לאורך זמן , תוך התייחסות להיבטים אקדמיים , חברתיים ורגשיים . המחקר התמקד בעיקר בתלמידים חזקים ( אם כי כלל תלמידים מכל הרמות ) והתייחס לשתי תאוריות מתחרות בהקשר של השפעת ההקבצות על תלמידים אלו . תאוריה אחת גורסת כי תלמידים חזקים מרוויחים משהותם בהקבצה גבוהה פחות מאשר משהותם בכיתה הטרוגנית ( אפקט ה , Big Fish Little Pond רש ( Marsh , 1987 ותאוריה שנייה גורסת כי תלמידים חזקים מרוויחים משהותם בהקבצה גבוהה יותר מאשר משהותם בכיתה הטרוגנית , משום שההוראה בהקבצה הגבוהה איכותית יותר . במחקר השתתפו 8 , 900 תלמידים בשלושה מרווחי זמן : כיתה חש , כיתה יש וכיתה י״ב . המחקר עשה שימוש בנתונים שנלקחו מסקר ארצי ( National Education Longitudinal Survey ) שנערך בשנים . 1994-1988 הסקר מתייחס למשתנים כגון עמדות כלפי מתמטיקה , דימוי עצמי , בחירת קורסים במתמטיקה בתיכון וכמובן ציונים במתמטיקה . נערכו פילוחים על פי מגדר ומוצא אתני . מלקי וחובש מצאו כי למידה בהקבצות השפיעה לטובה על ההישגים המאוחרים יותר , הן בקרב החזקים והן בקרב החלשים . יחד עם זאת נמצא כי ללמידה בהקבצות היו השפעות שליליות במישורים החברתיים והרגשיים . נמצאה השפעה שלילית של למידה בהקבצות על הדימוי העצמי של תלמידים חזקים , במיוחד בנים , וייתכן שההשפעה השלילית הזאת פגעה גם בהישגיהם . המחקר של מלקי מעניין במיוחד , משום שהוא מצביע יותר מכול על מורכבות הנושא . לפי מלקי וחובש ההישגים במתמטיקה משתפרים , אך יש פגיעה במישורים החברתיים והרגשיים . מסקנה זו מחזירה אותנו לדילמת הערכים המתנגשים . כפי שציינו , תמונת המחקר מראה שוב ושוב כי אין ולא יכולים להיות כלים אוניברסאליים להכרעה בדילמה זו . העוסקים בחינוך מתמטי מפרשים את ממצאי המחקרים בהתבסס בעיקר על האמונות החינוכיות שלהם ועל ניסיונם המעשי המצטבר . משום כך , אנו חוזרים ומדגישים כי ההכרעה בסוגיה צריכה להיעשות בהקשר המקומי של כל בית ספר ובית ספר . בחלקים הבאים של הפרק נציג הגדרות למושג בית ספר אפקטיבי , נעמוד על החשיבות שבמתן אוטונומיה למנהלים לצורך החלטה על מודל ההוראה המתאים לבית ספרם ונביא כמה תיאורי מקרה מההקשר הישראלי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר