פרק 5: שונויות קוגניטיביות ומימוש הפוטנציאל האקדמי בבית הספר

עמוד:77

תלמיד ועל דרבון ועידוד של התלמידים על בסיס אישי ויומיומי . איש הצוות האחראי על קבוצת ייעוץ גם נמצא בקשר עם הורי התלמידים בקבוצתו . ד . בית הספר נוקט שיטות של הערכה חלופית , בעיקר דרך שימוש בתלקיט ( פורטפוליו , ( הכולל גם ציונים במבחנים הסטנדרטיים של המדינה ובמבחנים פנים בית ספריים . ההערכה היא דיפרנציאלית ואישית , כלומר , עבודות התלמידים אינן נשפטות על פי סטנדרטים אחידים , והתלמידים התרגלו לכך שאופן הערכת התוצרים שלהם יכול להשתנות מתלמיד לתלמיד . ה . תרבות בית הספר מעודדת חדשנות ומחייבת שיתוף פעולה בין מורים . המורים נדרשים לעבוד בצוותים המקצועיים ולעבד יחד תכניות לימוד חדשניות המיושמות במקביל בכל השכבה . בכיתות זש-יש מקובל גם הנוהג של הוראה בצוותא , ( team teaching ) בפרט במקצועות מתמטיקה ומדע הנלמדים בכיתות אלו כמקצוע אחד , וכן במקצועות מדעי החברה ואנגלית הנלמדים אף הם במשולב . ו . הוראת המתמטיקה נעשית בגישה של פתרון בעיות מורכבות ואינה שמה דגש מרכזי על טכניקות ופרוצדורות כפי שמקובל בבתי ספר רבים אחרים . ז . כמה בתי ספר יסודיים בעלי פילוסופיה חינוכית דומה מזינים את בית הספר . 80 % מתלמידי בית הספר מגיעים מבתי הספר האלה , וקבלתם היא אוטומטית . 20 האחוזים הנותרים נבחרים מבין הפונים על בסיס קריטריונים שקבע בית הספר . בכל מקרה , תלמיד יכול ללמוד בבית הספר רק אם הוריו אישרו בחתימתם כי הם מודעים ומסכימים למשנה החינוכית של בית הספר . ח . למנהלת בית הספר יש חופש פעולה מוחלט לבחור את צוות המורים . המסקנה העולה מניתוח מקרה זה , בפרט בהשוואה לבתי ספר שלא הצליחו לקיים הוראה איכותית במסגרות הטרוגניות , היא כי תנאים חיוניים להצלחה של detracking הם מחויבות עמוקה לשוויון , הקפדה על סטנדרטים אקדמיים גבוהים , שימוש בהוראה דיפרנציאלית מותאמת אישית בתוך הכיתה ומחוץ לה באופן שאינו סותר את רעיון השוויון , וקיומם של מנגנוני תמיכה לימודית ורגשית בתלמידים בעלי צרכים שונים . גמראן ו וינשטיין ( Gamoran & Weinstein , 1998 ) מבהירים כי תנאים אלה חיוניים באותה מידה בבית ספר שבוחר בהוראה בהקבצות במקצועות מסוימים . במקרה כזה קיימים תנאים נוספים , שנפרט להלן . ( Gamoran , 2011 ) ראשית , אם בית הספר בוחר במסגרת של הוראת תחום מסוים בהקבצות , חשוב להתאים את מאפייני המורה למאפייני הקבוצה . מורים מסוימים מצליחים יותר עם תלמידי הקצוות ( מתקשים או מחוננים ) מאשר אחרים . לפיכך , המדיניות הרווחת של הקצאת מורים לקבוצות על פי ותק או כוח פוליטי בבית הספר אינה מועילה ועלולה להגביר את התופעה המכונה , stratification שהוזכרה לעיל . אם צוות המורים כולל מורים מנוסים וותיקים שהם בעלי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר