פרק 4: שונויות רגשיות־חברתיות, השלכותיהן וזיקתן להישגים בלימודים

עמוד:71

שני מחקרי הערכה רחבי היקף ליוו את יישום תכנית ההתערבות של מרכז שמיטיבש בבתי הספר בשנים . 2012-2010 המחקר הראשון הוא מחקר אורך שעקב אחר 1 , 038 תלמידי כיתות זש-טש בחטיבות ביניים במרכז הארץ . המחקר השני הוא מחקר השוואתי שבחן את השפעת תכנית ההתערבות על 2 , 517 תלמידים משש חטיבות ביניים ברחבי הארץ . ממצאי המחקרים העידו על קשר מובהק בין ההשתתפות בתכנית ההתערבות לבין מצוקה נפשית פחותה של התלמידים , שהתבטאה בירידה מובהקת בסימפטומים של דיכאון , חרדה ומצוקה כללית . בנוסף נמצאו קשרים משמעותיים בין השתתפות בתכנית ובין התחזקות רגשות חיוביים , אופטימיות , שיפור בדימוי העצמי , שיפור בתחושת המסוגלות העצמית , ירידה ברמת האלימות בבית הספר ושיפור ברמת ההישגים הלימודיים של התלמידים שהתבטאו בעלייה מובהקת בממוצע הציונים . ( Guttmann-Steinmetz & Shoshani , 2013 ) תכנית נוספת שפועלת בקווים דומים היא תכנית ייעודית לתלמידים לקויי למידה ( תכנית שאני יכול להצליחש . י . א – ל ) שמפעילה דפנה קופלמן רובין ביחידה לחקר לקויות למידה והפרעות קשב במרכז הבינתחומי הרצליה . מטרת התכנית היא קידום הצלחה לימודית , רגשית וחברתית של בני נוער בעלי לקויות למידה וצמצום נשירה סמויה מבית הספר באמצעות פיתוח וחיזוק של גורמי חוסן אישיים , משפחתיים מערכתיים ובניית תהליכי התמקצעות של הצוות החינוכי ייעוצי בבית הספר . העקרונות המנחים של התכנית הם : ( 1 עבודה מערכתית עם כלל הצוות החינוכי ויצירת סביבה בטוחה עבור הילד ועבור מבוגר משמעותי לו מתוך בית הספר ( 2 פסיכופדגוגיה – הקניית כלים למורים לעבודה המשלבת היבטים רגשיים חברתיים ודידקטיים ( 3 מיקוד בגורמי חוסן ברמת התלמיד , ההורים ובית הספר ( 4 מודל עבודה המחזק את כוחותיו הפנימיים של בית הספר ומכשיר את הצוות לעבודה עצמאית בהתאם לתכנית א . י . ל בתום שנתיים של ליווי . התכנית היא מערכתית וכוללנית , והיא מובילה שינוי בתפישת לקויות הלמידה , הפרעות הקשב והמעבר מהתמודדות בלעדית של הפרט והמשפחה לשותפות ואחריות משותפת ולמתן מענה כוללני גם ברמה הקהילה , היישוב ומערכת החינוך . שלבי התכנית כוללים : הקמת צוות עיר מוביל ומיפוי צרכים עירוניים , הקמת צוות בית ספרי מוביל , הכשרת הצוות בתהליכי איתור תלמידים בעלי לקויות למידה וקשב או חשד לבעיות כאלה , גיוס המשפחות לתכנית . כן כוללת התכנית עבודה קבוצתית , אחת לשבוע , של המורה המשמש ״מנטור״ עם 8-6 תלמידים לאורך שתי שנות לימודים ועוד שישה מפגשים פרטניים שלו עם כל תלמיד והוריו בכל שנת לימודים . עבודת ה״מנטור״ נעשית בהתאם לפרוטוקול מובנה פסיכו דידקטי , הכולל את הנושאים הבאים : מודעות עצמית לתחומי חוזק וקושי , סגנון למידה , קבלת החלטות , ויסות רגשי , תקשורת בינאישית יעילה , סנגור עצמי , אסטרטגיות התארגנות , אסטרטגיות למידה . בשנים 2011-2009 הופעלה לראשונה תכנית א . י . ל כמודל להתערבות מערכתית ופרטנית לתלמידים הלומדים בחינוך הרגיל , מתמודדים עם לקויות למידה ונמצאים ברמת סיכון גבוהה לנשירה . התכנית הופעלה כחלוץ 48 ) תלמידים החלו אותה בכתה זש וסיימו אותה בכיתה טש ) ולוותה במחקר הערכה שביצע מכון שמובניםש מטעם הביטוח הלאומי . נמצא שיפור בקשר

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר