פרק 4: שונויות רגשיות־חברתיות, השלכותיהן וזיקתן להישגים בלימודים

עמוד:64

הקבצות הקבצות והסללות נמנות עם הדרכים הנפוצות ביותר שבאמצעותן מתמודדות מערכות חינוך עם שונויות קוגניטיביות בין תלמידים . על פי שיטות אלו תלמידים ממוינים על פי הישגיהם במקצוע מסוים ( הקבצה ) ( סבירסקי ודגן בוזגלו , ; 2001 וידיסלבסקי , ( 2009 או מקובצים ככיתה ( הסללה . ( הלמידה בהקבצה מכוונת בעיקר לקידום ההישגים הלימודיים של התלמיד ועוסקת פחות בהשפעות ההקבצה וההסללה על המצב הרגשי חברתי של התלמידים . ( Hallinan , 1994 ) הפרק הבא , ששונות קוגניטיבית ומימוש הפוטנציאל האקדמי בבית הספרש דן בהשלכותיהן של הקבצות והסללות על הישגיהם של התלמידים . כפי שניתן ללמוד ממנו , בתחום ההישגים , להקבצות עשויות להיות השלכות חיוביות על הישגי התלמידים , אם יישומן מתחשב בקריטריונים שמוצגים בפרק ומבוססים על הספרות האמפירית בתחום . בפרק זה אנו מבקשים להסב את תשומת הלב להשלכות שיש למבנים הארגוניים האלה על רווחתם הנפשית חברתית של תלמידים , במיוחד אלה הממוינים לקבוצת היכולת הנמוכה . יש לציין שמרבית המחקרים בתחום זה התמקדו בתלמידי חטיבות הביניים והחטיבות העליונות . מספר חוקרים סבורים כי ללא קשר לרמת הביצוע של התלמידים , השמה בהקבצות נמוכות מעבירה להם את המסר שכישוריהם נמוכים משל אחרים Marsh & Yeung , 1997 ; Oaks , ) . ( Rogers & Lipton , 2006 ; Pallas , Entwisle , Alexander & Stluka , 1994 אחד הקשיים המרכזיים הנובעים מלימוד בהקבצות הוא תרומתן לסטיגמטיזציה של התלמידים בהקבצות הנמוכות ולתחושותיהם כלפי נושא זה . ( Alpert & Bechar , 2008 ) תלמידים בהקבצה נמוכה עלולים לסבול מאובדן סטטוס חברתי ולפתח מוטיבציה נמוכה וגישות שליליות לבית הספר . ( Van Houtte , 2005 ) במחקר אורך שערכו פאלאס וחובש ( Pallas et al ., 1994 ) בקרב 756 תלמידים נמצא שלהקבצה בכיתה אש היו השלכות לטווח הרחוק על הישגיהם של התלמידים וכן כי הקבצות יכולות לעצב את הציפיות שאחרים משמעותיים , כגון הורים ומורים של הילדים , מטפחים כלפיהם . השמה בהקבצה נמוכה יוצרת מעגל של ציפיות שליליות נמוכות , המובילות לדימוי עצמי נמוך ולכישלון ( טלר , . ( 2003 לעומת זאת , במחקר של ניתוח מקרה שערכו אלפרט ובכר ( Alpert & Bechar , 2008 ) בחטיבת ביניים בישראל שבה נהוגה הקבצה נמוכה , התלמידים ציינו שאין להקבצות השפעות על רגשות כגון תסכול , מבוכה או אי נוחות . יש עדויות לכך ששיטת ההקבצות , במיוחד הקבצות של ילדים בעלי הישגים לימודיים נמוכים , עלולה לפגוע ברווחתם הנפשית חברתית ובהערכה העצמית שלהם הקשורה להישגים לימודיים ( עד כמה אני מוצלח בלימודים ומסוגל להתמודד עם משימות לימודיות Hofman , et al ., ) (? . ( 1999 ; Opdenakker & Van Damme , 2000 נמצא למשל שבבתי ספר שבהם היה שיעור נמוך יותר של לימוד בהקבצה , ההערכה העצמית של תלמידים בנושא לימודים הייתה גבוהה יותר מאשר בבתי ספר המרבים בהוראה בהקבצות . ( Liu et al ., 2005 ) במחקר אורך שנערך בקרב 1 , 600 תלמידים מ 23 חטיבות ביניים ( בני , ( 14-13 נמצא כי לתלמידים בהקבצות גבוהות הייתה הערכה עצמית גבוהה יותר לעומת תלמידים בהקבצה נמוכה במקצועות מתמטיקה , אנגלית ומדעים . ( Ireson & Hallam , 2009 ) ממצאים אחרים עלו ממחקר אורך שביצעו ליו

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר