פרק 4: שונויות רגשיות־חברתיות, השלכותיהן וזיקתן להישגים בלימודים

עמוד:59

פרק : 4 שונויות רגשיות חברתיות , השלכותיהן וזיקתן להישגים בלימודים המצב הרגשי חברתי של ילדים והישגיהם בלימודים משפיעים זה על אלה ומושפעים הדדית . מצב רגשי חברתי של ילד מתייחס לטווח רחב של רגשות כגון דאגות , חרדה ודיכאון וכן ליכולות חברתיות כגון כישורים בינאישיים , אמפתיה והבנה של הזולת . בהקשר של בית הספר , רווחה נפשית של ילדים מתייחסת גם להיבטים רגשיים וחברתיים שקשורים לחוויית הלמידה – למשל מוטיבציה ואהבת הלימוד , אהבת חידושים וסקרנות , ביטוי עצמי , תחושת שייכות וקבלה בקבוצת השווים – ומנגד היא כוללת למשל פחד מכישלון , תחושת אי מסוגלות , חוסר אונים , תסכול , שעמום וקנאה . פרק זה עוסק ביחסי הגומלין שבין המצב הרגשי חברתי של ילדים לבין הישגיהם בלימודים ובדרכים שבהן שני ההיבטים האלה מעצבים זה את זה . התפקוד הרגשי חברתי של הילד קשור במידה רבה למאפייניו האישיים . אלה כוללים מרכיבים גנטיים ותורשתיים שמשפיעים בין השאר על הטמפרמנט ומבנה האישיות שלו . מובן שגם גורמים סביבתיים במישור המשפחתי ( למשל הקשר בין הילד להוריו , הטמפרמנט ומבנה האישיות של ההורים , המצב הכלכלי של המשפחה , ( בבית הספר ( למשל הקשר בין הילד למוריו , הקשר בינו לבין עמיתיו לכיתה , האקלים בכיתה ובבית הספר ) ובהקשר החברתי הרחב ( למשל חשיפה לאירועים טראומטיים ) – משפיעים על רווחתו של הפרט . תפישה זו , לפיה רווחת הפרט מושפעת מגורמים אישיים וסביבתיים , מעניקה משמעות רבה להיבטים ביו סוציאליים בעיצוב התפקוד הרגשי חברתי וההתנהגותי של הפרט ( צימרמן , . ( 2010 כפי שכבר נכתב בפרק ששונויות ברקע המשפחתי ובמיצב החברתי כלכליש , המשפחה נמנית עם הגורמים המשפיעים המשמעותיים ביותר על מצבו הרגשי חברתי של הילד . גורמים רבים הקשורים למשפחה – בהם התקשורת בינו לבין הוריו ומידת החום והתמיכה המאפיינת את מערכת היחסים ביניהם – תורמים לרווחתו הנפשית של הילד ( צימרמן , . ( 2010 היבטים שליליים במערכת יחסים זו – התעללות והזנחה מצד ההורים , אלימות בין ההורים וכיוצא באלה – עלולים לפגוע ברווחתו הנפשית של הילד הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך Davidov ) . (& Khoury-Kassabri , 2013 כאמור , גם למיצב החברתי כלכלי של המשפחה ולסביבה שבה גדל הילד יש השלכות על רווחתו הנפשית . כפי שכבר ראינו , אצל ילדים שגדלים במשפחות עניות ניכרות יותר בעיות בהסתגלות החברתית לבית הספר . נמצא כי בין הגורמים המרכזיים המתווכים בקשר שבין המיצב החברתי כלכלי לבין רווחתו הנפשית של הילד יש למנות נגישות למשאבים כלכליים וחברתיים תרבותיים , אילוצים סביבתיים ( כגון הגירה או חשיפה לאירועים טראומטיים ) וכן השפעות פסיכולוגיות ( כגון לחץ הורי ) Bradley & Corwyn , 2002 ;) . ( Sznitman , Reisel & Romer , 2011

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר