פרק 3: שונויות רגשיות ואקדמיות בגיל הרך

עמוד:54

שיפור ברמת השפה ובתחום ההתנהגותי חברתי ויתרון מובהק של קבוצת ההתערבות על קבוצת ההשוואה . עם זאת , בכיתה אש היטשטשו ההבדלים האקדמיים בין שתי הקבוצות . אמנם פחות ילדים מקבוצת ההתערבות נשארו שנה נוספת בגן , אך השוואת ההישגים של הילדים בשתי הקבוצות לא לימדה על יתרון לקבוצת ההתערבות בתחום האקדמי או ההתנהגותי . החוקרים סבורים שכדי לשמר את היתרון הילדים היו צריכים להמשיך ולקבל חיזוק בתחומי התוכן . ממצא מעניין במחקרם הראה שככל שהילדים שהשתתפו בתכנית היו צעירים יותר , הם התקדמו יותר . בורגר ( Burger , 2010 ) סקר מחקרים שהעריכו את ההשפעה של תכניות התערבות על קידום הישגים של ילדים ממיצבים שונים כמה שנים אחרי סיום התכנית ובחנו את היציבות בהשפעת התכנית על הישגיהם בלימודים . אמנם סקירת התכניות הראתה שככל שהמיצב של הילדים היה נמוך יותר , כך תכנית ההתערבות תרמה יותר לקידומם , אך התברר שרוב ההתערבויות היו יעילות בקידום ההישגים של ילדים ממיצב נמוך בטווח הקצר ופחות מצליחות בקידום הישגים בטווח הארוך . בסיכום מעריך בורגר שלמרות ההצלחה היחסית של התכניות בטווח הקצר , קשה מאוד לסגור פערים בין הישגים של ילדים ממיצבים שונים , והוא מדגיש גם שבחינת יעילות של תכניות לאורך זמן תלויה במשתנים שאותם החוקרים בוחנים . חשוב לשים לב מה בודקים יותר – הישגים או תפקוד כללי יותר בחיים . ריינולדס , טמפל , רוברטסון ומן ( Reynolds , Temple , Robertson & Mann , 2001 ) העריכו את ההשפעה של תכנית התערבות מקיפה שנערכה בגנים ממיצב נמוך בשיקגו 989 ) ילדים ) על חיי הילדים 15 שנים מאוחר יותר . תכנית ההתערבות הייתה רחבה וכללה התייחסות להיבטים חינוכיים ובריאותיים בבית המשפחות , תכניות התערבות אינטנסיביות בתחום הלימודי בגנים מגיל שלוש והמשך תכניות בבית הספר היסודי עד גיל תשע . כשהמשתתפים בתכנית היו כבני עשרים , החוקרים העריכו אצלם משתנים מרכזיים בקביעת הסתגלות יעילה . בהשוואה לקבוצת הביקורת , שכללה צעירים מרקע דומה בשיקגו שלמדו מגיל שלוש במסגרות החינוך הרגילות , אחוז הנשירה בקרב משתתפי התכנית היה נמוך יותר , גם האחוז של אלה שנאלצו לחזור על שנה ( ״נשארו כיתה״ ) וגם מספר הילדים ששולבו בחינוך המיוחד היו נמוכים יותר , ולעומת זאת , מספרם של מסיימי הלימודים העל יסודיים היה גבוה יותר . אצל משתתפי התכנית נצפתה גם פחות התנהגות עבריינית . גם ליפסי וחובש ( שם ) מצאו ששיעור בני הארבע ממיצב נמוך שהשתתפו בתכנית התערבות אינטנסיבית בגן ו״נשארו כיתה״ היה נמוך יותר . מעניין לציין גם שהחוקרים מדווחים כי בקבוצת ההתערבות ילדים רבים יותר אובחנו כבעלי צרכים מיוחדים . יש חשיבות לאבחון זה , מפני שהמאובחנים התחילו לקבל תמיכה ממוקדת בצורכיהם כבר מגיל צעיר . תמיכה מגיל צעיר בצרכים מיוחדים עשויה להיות משמעותית ביותר להתפתחות ילדים ולהישגיהם העתידיים . הושטטר וטקלה ( Hausst › tter & Takala , 2013 ) השוו את מספר הילדים שמוגדרים בעלי צרכים מיוחדים במהלך שנות בית הספר בפינלנד לעומת נורווגיה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר