פרק 3: שונויות רגשיות ואקדמיות בגיל הרך

עמוד:53

בתחום ההתנהגות וההבנה החברתית מדווח המחקר על התערבויות שמטרתן לקדם את כישוריהם של ילדים צעירים ממיצב נמוך . טנקרסלי , קמפס , מנסינה ו ויידינגר Tankersley , ) ( Kamps , Mancina & Weidinger , 1996 למשל עבדו עם ילדים ממיצב נמוך שהגננות זיהו כנמצאים בסיכון לקשיי התנהגות . הגננות בקבוצת ההתערבות עבדו הן עם כל הכיתה והן בקבוצות קטנות על נושאים של שיתוף פעולה , חיבה , קשר ואכפתיות . הילדים שהשתתפו במחקר קיבלו פעילות נוספת בקבוצות קטנות . בפעילויות אלו הגננת דנה ופעלה עם הילדים בתחומים של חלוקה עם אחרים , משא ומתן , התפשרות וכוש . החוקרים הראו שבעקבות התכנית ניכר אצל הילדים בקבוצת ההתערבות יתרון בהתנהגות ובהבנה החברתית בהשוואה לילדים בקבוצת ההשוואה . בישראל פותחה תכנית א . י . ר . ה , שנועדה לקדם בקרב ילדי גן יכולת עמידות במצבי לחץ והופעלה בקרב ילדים ממיצב נמוך . במהלך התכנית הילדים מתוודעים למגוון דרכי התמודדות עם מצבי לחץ ובודקים את מידת התאמתן של דרכים אלו למצבים שבהם הם נתקלים בחייהם . הדבר מקדם את נטייתם של הילדים הרכים להתמודד עם מצבי קושי ומשבר . החוקרים מצאו שיפור באופני הביטוי הרגשי של הילדים בעקבות ההשתתפות בתכנית . זאת ועוד : במדידות שנערכו בקרב הגננות וההורים דווח על שיפור ביעילות התנהלותם של הילדים במגוון מצבי חיים . ( Israelashvili & Wegman-Rozi , 2003 , 2005 ) כפי שכתבנו במהלך הפרק , תפישה שלפיה ההתפתחות האקדמית וההתפתחות הרגשית חברתית של ילדים צעירים שלובות זו בזו עודדה פיתוח תכניות שמתייחסות בו זמנית לפנים שונים בהתפתחות ילדים צעירים . ניקס , דומיטרוביץש וגיל למשל Nix , Bierman , Domitrovich ) (& Gill , 2013 בחנו את יעילותה של תכנית התערבות משולבת של , Head Start REDI המיועדת לקדם ניצני אוריינות וכישורים חברתיים של ילדי גן ממיצב חברתי כלכלי נמוך באמצעות פעילויות שהמחקר הוכיח את יעילותן . הפעילויות לקידום ניצני אוריינות והכישורים החברתיים שולבו בתכנית הלימודים הרגילה בגנים . בתחום ניצני האוריינות לדוגמה , הגננות יישמו קריאת ספרים בדיאלוג עם הילדים באמצעות סדרות של שאלות וגירויים שהוכח כי הם מקדמים אוצר מילים , הבנת סיפור וכישורי לשון . ( e . g ., Wasik , Bond & Hindman , 2006 ) בתחום החברתי , הגננות הפעילו בגנים את תכנית ה PATHS שבה הן פועלות עם הילדים בגן בנושאים חברתיים כמו חלוקה עם אחרים , איפוק , משא ומתן ושליטה עצמית . החוקרים בחנו את יעילות התכנית המשולבת ומצאו כעבור שנה שהיא יעילה בקידום עניין בלמידה , הישגי קריאה והתנהגות חברתית . מעניין היה להיווכח שהמידה שבה הילדים התקדמו בכישוריהם החברתיים במהלך התכנית בגן ניבאה הישגים בלימודים – הישגים שמעבר לאוצר מילים וניצני אוריינות – שנה לאחר מכן . החוקרים טוענים שהממצאים האלה מדגישים את הקשר שקיים אצל ילדים ממיצב חברתי כלכלי נמוך בין הכישורים הרגשיים חברתיים לאלה האקדמיים . ליפסי וחובש , ( Lipsey et al ., 2013 ) בחנו את יעילותה של תכנית מקיפה שיושמה במסגרת מעונות יום בטנסי ומטרתה לקדם מוכנות לבית הספר אצל ילדי גן בני ארבע ממיצב חברתי נמוך . במסגרת התכנית למדו הילדים יום לימודים ארוך בכיתות של עד 20 תלמידים , עם שני אנשי צוות ותכנית לימודים מובנית באוריינות ומתמטיקה . בסוף שנת הלימודים מצאו החוקרים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר