פרק 3: שונויות רגשיות ואקדמיות בגיל הרך

עמוד:50

תמיכה המשיכו להתקדם באופן יציב בהישגיהם בתיכון , ואילו התפתחותם של ילדים ממיצב נמוך נעצרה בחטיבת הביניים . חשיפה לשפה ותשומות לשון הן המקדמות את התפתחות השפה והן האחראיות המרכזיות לשונות בין ילדים ממיצב שונה . ( Hoff , 2013 ) ילדים לומדים שפה על ידי מנגנון מולד לגילוי דפוסים בדיבור , אך לשם כך הם זקוקים לנגישות לתשומת לשון נאותה Mayor & Plunkett , ) . ( 2010 עדות לחשיבות התשומה של מבוגרים בהתפתחות שפה ניתן למצוא במחקרים אשר הראו שבגיל ארבע רוב מוחלט של המילים שילדים אומרים ( 98 % -86 % ) הן מילים שהופיעו במילון של הוריהם . ( Hart & Risley , 2003 ) מעניין להיווכח שגם בתוך המיצב הנמוך , שונות בהשכלת אם , ברמת האוריינות שלה ובעושר הסביבה האוריינית שהיא יוצרת עבור ילדיה מנבאת את ניצני האוריינות של הילדים בגן . ( Aram & Levin , 2001 ) חיזוק לממצא שלא המיצב כשלעצמו אלא התשומה של ההורים היא המשמעותית להתפתחות ילדיהם עולה ממחקרים המראים שההבדלים באופי האינטראקציות בין אימהות לבין ילדיהן בתוך אותו מיצב הם מרכזיים ביצירת שונות בין הילדים . בסדרה של מחקרים שבחנו אינטראקציות בין אימהות לילדי גן ממיצב נמוך הראו ארם ולוין Aram &) ( Levin , 2004 , 2001 שאופי התיווך של האימהות , כלומר הדרך שבה הן סייעו לילדיהן להשלים משימת כתיבה , ניבא את הישגי האוריינות של ילדיהן בגן ומאוחר יותר בכיתה בש מעבר לרמת המיצב החברתי כלכלי . מעט מחקרים מתייחסים להישגים מתמטיים של ילדים צעירים בכלל ועוד פחות משווים בין ילדים ממיצבים שונים . ( Ginsburg & Golbeck , 2004 ) מחקרים אחדים מצאו פערים בהישגים בין ילדים לאימהות ממיצבים שונים . כך למשל , קלי , קייס וגריפין Kelly , Case &) ( Griffin , 1999 מצאו הבדלים בידע המתמטי של ילדים ממיצבים שונים : לילדים ממיצב גבוה היה כבר בגיל שלוש ידע מתמטי נרחב יותר , והפער מתרחב בשנות הגן . יש גם עדויות לכך שאימהות ממיצב בינוני מספקות תמיכה חזקה יותר בתחום החשבון לעומת אימהות ממיצב נמוך Blevins-Knabe & Musun-Miller , 1996 ; Saxe , Guberman & Gearhart , 1987 ;) . ( Young-Loveridge , 1989 גם סאקס וחובש ( Saxe , et al ., 1987 ) מצאו הבדלים במידת הפעילות בתחום החשבון במשפחות ממיצבים שונים . הם מצאו כי ילדי גן ממיצב בינוני עסקו בפעילויות הקשורות לחשבון , פעילויות המערבות מיומנויות חשבוניות כגון השוואה בין סדרות או יצירה של סדרה חדשה , באופן תדיר יותר מאשר ילדי גן ממיצב נמוך . בהתאם לכך היו הישגיהם של הילדים מהמיצב הבינוני גבוהים יותר באותן מיומנויות , לעומת ילדים מהמיצב הנמוך . כבר ראינו בפרק שעסק בשונות משפחתית , כלכלית וחברתית שמיצב קשור גם להתפתחות רגשית חברתית . אצל ילדים ממיצב נמוך יש יותר קשיי התנהגות , כללית וחברתית . חוקרים סבורים שמקור הקשר הוא בנסיבות החיים של הילדים , סביבת הלחץ שבה הם גדלים והמתח הרב יותר במשפחותיהם . ( Gershoff , Aber , Raver & Lennon , 2007 ) יש עדויות לכך שאצל

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר