פרק 3: שונויות רגשיות ואקדמיות בגיל הרך

עמוד:40

חינם לבני שלוש עד ארבע בחינוך הציבורי . החוק החדש העלה את מספר הילדים המתחנכים במסגרות ציבוריות כבר מגיל שלוש . על פי נתוני משרד החינוך בין השנים 2005-2004 לבין השנים 2013-2012 חל גידול של 27 % במספר הילדים המתחנכים בגנים הציבוריים . בשנת הלימודים תשע״ג עמד מספרם על 420 , 000 ( משרד החינוך , אוגוסט . ( 2013 שונויות רגשיות וחברתיות על מנת להבין את השפעתן של שונויות מהינקות על הסתגלות לחברה ועל הישגיהם של ילדים וכדי להמליץ על דרכי חינוך יעילות המכבדות שונויות אלה , יש להתבונן במאפיינים רגשיים חברתיים המאובחנים בגיל צעיר וקשורים להסתגלות יעילה . בפרק זה התמקדנו בשונות בוויסות עצמי ובביטוי עצמי . כפי שנראה , קושי ביכולת לוויסות עצמי בא לידי ביטוי במוחצנות והתנגדות , ואילו קושי בביטוי עצמי בא לידי ביטוי בביישנות והתכנסות . שונות בשליטה עצמית ילדים צעירים שונים זה מזה ברמת השליטה העצמית שלהם , הכוללת ויסות של התנהגות , ויסות של חשיבה ווויסות רגשות . יש עדויות לקשר בין יכולת שליטה עצמית של ילדי גן לבין התנהגותם בחברה . כך למשל מצאו רוטנברג , מיכאליק , אייזנברג ובטס Rotenberg , ) ( Michalik , Eisenberg & Betts , 2008 קשר בין יכולת השליטה העצמית לבין המידה שבה ילדי גן היו נאמנים לחבריהם , מילאו את הבטחותיהם ושמרו סוד . יש גם עדויות לרצף בין התנהגויות של שליטה עצמית בילדות המוקדמת לבין התנהגות חברתית מסתגלת , השתלבות במסגרות חינוך והישגים אקדמיים מאוחרים יותר . אצל ילדים שניכרה בהם רמה גבוהה יותר של שליטה עצמית בגילים שנתיים עד ארבע הייתה רמה גבוהה יותר של מוסר בגיל חמש והיו פחות בעיות התנהגות בבית הספר בגיל שש . ( Kochanska & Knaack , 2003 ) בדומה לכך , היכולת להתאפק ולדחות סיפוקים בגיל ארבע מנבאת יכולת לשלוט במחשבה ובהתנהגות עשר שנים מאוחר יותר . ( Eigsti , et al ., 2006 ) היכולת לעכב תגובות ספונטניות ולהגיב בדרך מתאימה מנבאת התפתחות מסתגלת . ( Eisenberg , 2005 ) וילובי , קופרשמיט , ווגלר לי בריאנט וחובש Willoughby , Kupersmidt , ) ( Voegler-Lee & Bryant et al . 2011 חקרו היבטים של ויסות עצמי אצל ילדים בני שלוש עד חמש ובחנו כיצד הם קשורים להתפתחות האקדמית והחברתית שלהם . הם בחנו את יכולתם של הילדים לעכב התנהגות במצבים מגרים ( למשל מצב שבו צריך להתאפק לא לקחת סוכריה ) ואת יכולתם לעכב התנהגות במצבים שבהם הילד נדרש להאט את צעדיו או לתופף פעמיים 6 מערכת החינוך בשנת הלימודים תשע״ג , משרד החינוך – המינהל לכלכלה ותקציבים , ירושלים : אוגוסט . 2013 http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Owl / Hebrew / UvdotNetunim / netunim / Stat . htm ( אוחזר בתאריך . ( 9 . 1 . 2014

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר