פרק 2: שונויות ברקע המשפחתי ובמיצב החברתי־כלכלי

עמוד:35

קיצוניים של עוני ומצוקה לגבי מצבים פחות קיצוניים של עוני , אולם ספרות המחקר מעידה על כך שמתח שמקורו במצוקה חברתית כלכלית עלול להשפיע על השליטה הקוגניטיבית של ילדים ועל התנהגותם והישגיהם בלימודים ( שם . ( על הרקע הזה קורא הקמן Heckman , ) ( 2011 להתחיל בתיקון אי השוויון עוד לפני הלידה , באמצעות חינוך ההורים . לטענתו , העשרת הסביבה המשפחתית של ילדים ממיצב חברתי כלכלי חלש היא דרך אפקטיבית ומוצדקת כלכלית למתן הזדמנויות להצלחה שתבטיח גם התקדמות כלכלית . שכן היעדר ביטחון כלכלי של משפחות עניות גורם לפגיעה בחוסן הנפשי של ההורים , ודיכאון ושאר צורות של מועקה נפשית משפיעים מאוד על האינטראקציה בינם לבין צאצאיהם . הפערים הגדלים בהכנסות של משפחות ממיצבים חברתיים כלכליים שונים משפיעים גם על כמות המשאבים המופנית להשקעה בילדים , ואלה משפיעים , בהמשך הדרך , על ממדים כגון המוכנות של הילדים לבית ספר , כמות הידע הקודם שלהם ומאפייניו Duncan & Magnuson , ) . ( 2011 כמובן , למשפחות ממיצבים גבוהים יש יותר משאבים להשקיע בכל מה שקשור לחינוך : מעונות יום טובים יותר בגיל הרך , ספרים , מסגרות חינוך פרטיות , קייטנות בקיץ ופעילויות העשרה אחרות . הורים ממיצבים שונים גם מבלים כמויות שונות של זמן עם ילדיהם , ואיכות הזמן שהם מבלים יחד משתנה גם היא . נתונים מארצות הברית מלמדים שילדים ממיצב חברתי כלכלי גבוה מבלים מדי שנה 1 , 300 שעות יותר מילדים ממיצב נמוך במקומות שאינם הבית או המסגרת החינוכית . גם חשיפה זו תורמת להעשרתם של הילדים מהמיצב הגבוה ולהרחבת הפערים בין ילדים ממיצבים שונים . ( Phillips , 2011 ) הפערים הגדלים במשאבים המושקעים ברווחת הילדים וחינוכם תורמים בתורם גם להסתגרות של אנשים ממיצבים נתונים בשכונות נפרדות , שכן ברור כי משפחות בעלות אמצעים יכולות להרשות לעצמן להתגורר בשכונות הנחשבות טובות יותר . בארצות הברית יש עדויות לכך שאפליה על בסיס מיצב חברתי כלכלי החריפה בעשור האחרון . אפליה כזאת מובילה לכך שיהיה פחות מגע בין ילדים ממיצבים גבוהים לנמוכים בכל סביבת החיים – בית הספר , מעונות היום לילדי הגיל הרך , הספרייה , המכולת וכיו״ב . ( Duncan & Murnane , 2011 ) היעדר הון אנושי , תרבותי וכלכלי בשכונות העניות עלול להוביל לירידה ברמה של בתי הספר בשכונות האלה , ירידה שתוביל שוב להרעת הסיכויים של ילדים ממשפחות עניות להתקדם , בין השאר מכיוון שבתי ספר בשכונות עניות מתקשים למשוך מורים איכותיים . נתונים מארצות הברית מלמדים שלילד ממיצב חברתי כלכלי נמוך יש סיכוי גבוה פי שניים עד ארבעה לעומת ילד ממיצב חברתי כלכלי גבוה ללמוד בכיתה שבה יש תלמידים שיש להם בעיות התנהגות ומיומנויות נמוכות . ( Altonji & Mansfield , 2011 ) במחקר אחר נמצא כי הישגיהם של תלמידים הלומדים בכיתה שהפרות המשמעת בה מרובות נמוכים יותר מאלה של תלמידים הלומדים בכיתות ממושמעות יותר , ללא קשר להתנהגות התלמיד עצמו או להישגים קודמים בלימודים . המחקר מצא גם שרמת המשמעת גבוהה יותר בכיתות של תלמידים ממיצב חברתי כלכלי גבוה יותר ( בלנק ושביט , . ( 2013 ניתן ללמוד על ההשפעה החיובית שיש לשילוב תלמידים ממיצבים חברתיים כלכליים שונים על הישגים בלימודים מהדוגמה הבאה : מחלקת החינוך של

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר