פרק 2: שונויות ברקע המשפחתי ובמיצב החברתי־כלכלי

עמוד:27

פרק : 2 שונויות ברקע המשפחתי ובמיצב החברתי כלכלי כל אחד מאתנו יודע עד כמה מרכיבים באישיותו ויכולותיו קשורים ברקע שממנו בא – ״תבנית נוף מולדתו״ – או נובעים ממנו . גם אם לא תמיד נוח לנו להודות בכך , למשפחה , לשכונה שבה גדלנו ולחוויות הילדות שלנו יש השפעה עצומה על אישיותנו ועל תפישת עולמנו . חלקנו אף זוכרים את ההשפעה שהייתה לתנועת הנוער על התפתחותנו הערכית והחברתית ועל עיצוב תפישת עולמנו כבוגרים , ואת השפעתה של קבוצת השווים שלנו . לעתים השפעה זו גדולה יותר מאשר ההשפעה של בית הספר , טוב ככל שיהיה . השפעת המשפחה והסביבה בכלל והשפעתה הדרמטית של סביבה המאופיינת בעוני כלכלי ותרבותי בפרט עומדות במרכזו של פרק זה . עניינים אלו מצויים לכאורה מחוץ לטווח השפעתה של מערכת החינוך , שאינה מופקדת על החיים מחוץ לכותלי המוסד החינוכי . אך כיום יש עדויות למכביר בתחומי דעת מגוונים – מנוירולוגיה ועד עבודה סוציאלית – על הקשר בין הרקע המשפחתי והחברתי כלכלי לבין התפתחות מסלול הלימודים והסיכויים להצליח בו ( רש למשל : ; Duncan & Murnane , 2011 קליין ויבלון , ; 2008 . ( Berliner , 2006 כך למשל , מחקר של ה , OECD המתבסס על תוצאות מבחן פיזה משנת , 2009 קובע כי תלמיד ממיצב חברתי כלכלי מבוסס השיג במבחן בקריאה בממוצע 88 נקודות יותר מאשר עמיתו ממיצב נמוך , פער השווה לשתי שנות לימוד . ( OECD , 2010 ) גם תוצאות המיצ״ב משנת תשע״ג מצביעים על כך שהפער בין עשירים לעניים מתרחב ( ראמ״ה , . ( 2013 הטבלה להלן , שפרסמה ראמ״ה , מסכמת חלק מתוצאות מבחני פיזה מ 2012 וממחישה את טווח הפערים בהישגים בין תלמידים מרמות כלכליות חברתיות שונות בישראל , שהוא מן הגדולים בעולם , וכן את הפערים הבולטים בין דוברי העברית לדוברי הערבית . איור : 1 פערי הישגים בין רמות הרקע החברתי תרבותי כלכלי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר