הקדמה

עמוד:16

שונויות שאינן נידונות במסמך מספר השונויות בין תלמידים הוא כמספר התלמידים . כפי שכבר נכתב לעיל , לכל תלמיד מאפיינים אישיים שונים , ואלה באים לידי ביטוי שונה בסביבות חיים שונות . לכן אין תימה שהוועדה לא הקיפה בדיוניה את כל הנושאים האפשריים הנגזרים מנושא זה . יחד עם זאת , יש תחומים מרכזיים המבטאים שונויות בין תלמידים ולא נכנסו למסמך , מסיבות שיוצגו להלן . חשוב להדגיש , העובדה שנושאים אלו לא כלולים במסמך אינה מעידה על כך שחברי הוועדה לא ייחסו להם חשיבות . במידה רבה מאוד המצב הוא הפוך : כובד משקלם ורוחב יריעתם הוא שהכריע את הכף נגד הכללתם במסמך זה . כך , מסמך זה אינו עוסק כלל בחינוך המיוחד . השונות בתוך אוכלוסייה זו היא עצומה , והוועדה חשה שלא תוכל , במסגרת משאבי הזמן והידע העומדים לרשותה , להתייחס בצורה מעמיקה גם לתחום זה וגם לשונויות בין התלמידים במסלולי החינוך הרגיל . המסמך מתייחס מעט ובצורה לא שיטתית לילדים בעלי צרכים מיוחדים המשולבים במסגרות החינוך הרגיל . בקצה השני של רצף הצרכים המיוחדים , ההתייחסות לילדים מחוננים מופיעה בהקשרים ספציפיים בפרקים שונים , אך לא מוקדש לאוכלוסייה זו פרק נפרד . החברה הערבית מוזכרת במקומות שונים במסמך , אך הוועדה לא דנה בשונות הרבה הקיימת בתוכה . ציבור גדול נוסף שאינו כלול במסמך זה הוא הציבור החרדי . הסיבה העיקרית לאי הכללתו היא היעדר מחקר שממנו ניתן ללמוד באופן מעמיק על ארגון הלימודים בחברה זו . סוגיה נוספת שהוועדה החליטה לא לדון בה היא סוגיית המגדר . אמנם , שלא כמו במקרה של החרדים , קיימת ספרות מקצועית העוסקת בנושא זה , אך הוועדה חשה שלא תוכל להתייחס אליו בצורה מעמיקה בשל התפרסותו על פני כל הרצף הגילי וביטויו הייחודי בתחומי הדעת השונים . לבסוף , נושא רחב נוסף שאינו מקבל ביטוי במסמך הוא החינוך המקצועי והטכנולוגי כמענה אפשרי לשונויות בין תלמידים . השאלה החשובה העולה בהקשר זה היא האם יש להבטיח חינוך טכנולוגי ומקצועי נרחב כערוץ חלופי ליצירת תחושת מסוגלות והצלחה בקרב תלמידים המתקשים בחינוך העיוני ? כאמור , בשל חשיבותו העצומה והיקפו הנרחב של הנושא החליטה הוועדה שלא לעסוק בו במסמך זה . הוועדה סבורה כי לבחינה לעומק של היבטים שונים של סוגיה זו נדרשת ועדה ייעודית . 3 היזמה למחקר יישומי בחינוך ערכה בנובמבר 2005 יום עיון בנושא שאתגור החמישון העליון ( 20 % ) של התלמידים בבתי הספרש . חומרי הרקע ליום העיון ומצגות שהוצגו בו מופיעים באתר היזמה , בלשונית שחדשות ואירועיםש .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר