הקדמה

עמוד:12

הכול לבין צרכיו של הילד ( למשל זרם החינוך הפרוגרסיבי , גישתו של גשון דיואי , וניסיונות לקדם חינוך חופשי דוגמת סמרהיל או ולדורף . ( אלא שבאנגליה ובארצות הברית לפחות , רעיונות אלו לא נחלו הצלחה בכיתות אף על פי שקנו להם אחיזה בזרם המרכזי . כיום , בראשית המאה ה , 21 תפישת תפקידו של בית הספר , של תהליכי הלמידה ושל התלמידים היא מורכבת ומרובדת יותר וכוללת ( לעתים ) גם התייחסות למאפיינים אישיים של הלומד , לרקע המשפחתי שלו , לסביבת חייו ולמאפיינים שונים של סביבתו החינוכית . נדון בקצרה בחשיבותם של היבטים אלו לעיצוב מבט מערכתי מורכב על ההבדלים בין לומדים : מאפיינים אישיים של הלומד : מחקרים רבים עוסקים באפיון תכונות אישיות רלוונטיות ללמידה . גשונסן וגרבובסקי ( Jonassen & Grabowsky , 2012 ) למשל מציגים רשימה ארוכה של תכונות רלוונטיות ללמידה , מחולקות לקטגוריות הכלליות הבאות : יכולות מנטליות כלליות , שליטה קוגניטיבית ( הכוללת , בין השאר , גמישות קוגניטיבית , רפלקטיביות , מידת אימפולסיביות , ( סגנון קוגניטיבי ( משתנים אישיים הקשורים למשל לדרך שבה הפרט תופש , מארגן ומאחסן מידע ופותר בעיות , ( סגנון למידה ( הדרך שבה הפרט תופש ומעבד מידע במצבי למידה , ( מאפייני אישיות ( כגון התמודדות עם תסכולים וחוסר ודאות , מוטיבציה , נטילת סיכונים , ידע קודם ) ( רש גם : . ( Price , 2004 המארג המורכב של התכונות האלה מעיד על כך שכל לומד הוא ייחודי ולכן קשה ליצור ״לומד ייצוגי״ על בסיס השתייכות סטטיסטית לקבוצה אתנית , חברתית כלכלית , מגדרית או אחרת . הרקע המשפחתי וסביבת החיים : תפישה מורכבת של הלומד ושל תהליכי למידה מושתתת גם על התייחסות לגורמים בסביבה החברתית והתרבותית שבה הם מתרחשים . ( Flecha , 2010 ) גישות חברתיות תרבותיות וחברתיות היסטוריות משפיעות על תהליכי למידה Aguado , ) . ( Ballesteros & Malik , 2012 גורמים רבים הקשורים בגישות אלו משפיעים על תפישת הלמידה של היחיד : ערכי הבית והקהילה , היסטוריה פרטית , משפחתית וקבוצתית , שייכות לקבוצה אתנית , תרבותית וכלכלית . יתרה מזאת , חלק מהגורמים האלה הם תוצר של הבניה פרטית וחברתית ולא תכונה קבועה שעתידה לאפיין את הפרט לכל חייו . תהליכים כגון הגירה , ניעות כלכלית וחברתית , התגייסות קהילתית למען מטרה ותמורות פוליטיות הופכים את הגורמים האלה לגמישים , דינמיים ומשתנים . ( Faultish Orellana & Bowman , 2003 ) גישות פדגוגיות המבוססות על מתאמים כוללניים בין גורמי רקע וסביבה לבין שייכות ( אוטומטית ) לקבוצות יכולת או הישגים מתעלמות מן המורכבות והדינמיות של גורמים אלו ומן השונויות בין פרטים החולקים נתונים דומים של רקע או סביבה . הסביבה החינוכית : גורמים רבים בסביבה החינוכית משפיעים על תהליך הלמידה בכלל ועל דרכי הטיפול ביחיד בפרט . במעגל הקרוב ללומדים אפשר לציין את סוגי הפתרונות הפדגוגיים המיושמים במסגרת החינוכית ואת אופני ההתייחסות לצרכים האינדיווידואליים של לומדים . במעגלים רחבים יותר , היבטים אלה הם תולדה של השקפת עולם חינוכית המורכבת , בין השאר , מפילוסופיה חינוכית ומעמדה ערכית וחברתית כלפי סוגיות חינוך שונות . ( Paris , 2012 )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר