תקציר ממצאים, מסקנות והמלצות

עמוד:4

להכשרת מורים בישראל . נדרשת העשרה של תכניות אלו במטרה ליצור ולטפח הבנה מעמיקה של מבנים ותהליכים חברתיים . העשרה זו חשובה גם במהלך הפיתוח המקצועי המתמשך של עובדי ההוראה ( רש פרק . ( 6 המלצות במסמך זה מובאים שני סוגים של המלצות : א ) המלצות כלליות המסכמות את רוח המסמך בכללותו ומובאות להלן ב ) המלצות פרטניות לכל אחד מהנושאים הנדונים בפרקים השונים . קריאת ההמלצות בלבד , ללא ביסוסן כפי שהוא מובא במסמך , אינה משקפת את עבודתה של הוועדה . א . ערכים ומחקר כבסיס להחלטות על מדיניות חינוכית : מומלץ לבסס החלטות מהותיות הן על שיקולים ערכיים והן על ממצאי מחקר . ממצאי מחקר עשויים להיות מאירים ומועילים , אך חשוב לזכור כי גם ביניהם יש לא מעט התנגשויות וסתירות בהיותם תלויי הקשר ונתונים להשפעה אפשרית , מפורשת או מרומזת , של השקפות העולם של עורכיהם . ב . שונות מול שונויות : הממדים שבהם ילדים ובני נוער נבדלים זה מזה הם רבים ומורכבים . בהתמודדות עם מורכבות זו יש להתייחס אל מגוון השונויות הרבות כאל משאב וכאל הזדמנות לפיתוח אישי , לאזרחות טובה ולפיתוח החברה בכללותה . ג . גישה הוליסטית ו״עוטפת״ : מומלץ כי ההתייחסות של המוסד החינוכי לשונויות בין תלמידים תהיה הוליסטית . במסגרת בית הספר מומלץ כי כל הצוות ( המנהל , היועצים המורים ואנשי המנהלה ) בשיתוף פעולה עם מסגרות חוץ בית ספריות ( כגון מתנ״סים , תנועות נוער , משפחות התלמידים ) יהיו מעורבים ב״עטיפת״ התלמידים וביצירת מסגרת קוהרנטית התומכת בלמידה , ברווחה הנפשית ובאווירה חברתית חיובית שבה מתקיימים יחסי אמון הדדיים ( הוכחות קיום לגישה זו מתוארות במסמך . ( ד . יחסי הזיקה בין מערכת החינוך לבין סוגיות חברתיות כלכליות : מערכת החינוך אינה יכולה להתמודד לבדה עם הבעיות הנוצרות בחברה כתוצאה מהבדלים חברתיים כלכליים ואתניים תרבותיים . יחד עם זאת , מערכת החינוך חייבת להיות מודעת להשפעה המכרעת של היבטים אלו על החינוך , ועליה להימנע מאימוץ עקרונות , תכניות או גישות שעלולים להנציח את הפערים הרחבים שכבר קיימים בין קבוצות תלמידים . כל האמור לעיל חשוב במיוחד בגילים הצעירים . ה . הגיל הרך : המרכיבים הרגשיים , החברתיים והאקדמיים מתעצבים בגיל הרך ומשפיעים על התלמיד לאורך כל חייו . לכן יש לברך על ההחלטה להעניק חינוך חובה חינם מגיל שלוש . עם זאת יש לחזק החלטה זו באמצעות הפעלתו של מנגנון של תמיכה בגננות , שיסייע להן לעמוד באתגרים הרבים הכרוכים ביישומה ( כמתואר במסמך , ( על ידי השתלמויות ועל ידי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר