תקציר ממצאים, מסקנות והמלצות

עמוד:2

כלכלי גבוה , ילדים הגדלים בעוני , ילדי עולים וילדים השייכים לקבוצות מיעוט זקוקים לתנאים אחרים כדי להצליח . לבסוף , אין ספק כי גם מאפייני הסביבה החינוכית משפיעים על היכולת להתמודד עם שונויות בין תלמידים . בהקשר זה הכוונה היא גם למציאת פתרונות פדגוגיים המיושמים בחיי היומיום של בתי הספר , אך גם למדיניות הרחבה יותר ולהשקפת העולם שלפיה פועלת המערכת . השקפת עולם זו מקרינה כמובן גם על תהליכי הכשרת המורים ופיתוחם המקצועי , ומשתקפת בהם . תפישה מערכתית שמתייחסת למכלול ההיבטים האלה תתרום להתבססות הרווחה הנפשית של כל לומד , להצלחתו במערכת החינוך ולשילובו בחברה . בבואה להציע דרכי התמודדות עם אתגר ההטרוגניות שמולו ניצבת מערכת החינוך הישראלית כיום , אימצה אפוא הוועדה , על בסיס ההנחות הנזכרות , את המושג ששונויותש במקום המושג המקובל ששונותש . לשיטתה של הוועדה , המושג ששונותש מתקשר לפערים בין התלמידים כפי שאלה משתקפים בתוצאות של מבחנים אחידים היוצרים קבוצות של תלמידים שחלשיםש ושחזקיםש ביחס להישגיהם בלימודים . המושג ששונויותש לעומת זאת מתייחס לכל לומד כבעל נקודות חוזק ויכולות דיפרנציאליות שבאות לידי ביטוי באופני למידה , מוקדי עניין , צרכים ייחודים וכיו״ב . לפי גישה זו לכל לומד יש צרכים ייחודיים ועל כן גם עיצוב ההוראה והערכת הלמידה צריכים להתאים את עצמם אליהם . ברור כי גישת הששונויותש מציבה בפני המערכת אתגרים חינוכיים , חברתיים וערכיים בבואה ליצור תנאים שבהם יש לכל לומד הזדמנות להתפתח על פי צרכיו האישיים . אתגרים אלו מונחים לפתחם של כל העוסקים במלאכת החינוך – ה״מערכת״ , המורים , ההורים , מתנ״סים ועוד . ברמה הרחבה ביותר אפשר לחשוב על מסלולי לימוד ייחודיים במגוון תחומים ( עיוני , טכנולוגי , מקצועי ) שלכולם מעמד חברתי שווה ולבוגריהם סיכויים שווים להתקדם ללימודים גבוהים . ברמת בית הספר והכיתה יש מקום לפיתוח תכניות לימודים ופתרונות פדגוגיים וארגוניים שיאפשרו למגוון רחב של סוגי לומדים להתפתח ולהתקדם . עיקרה של גישת הששונויותש היא ראייה הוליסטית של כל לומד ויצירת תנאי למידה הנגזרים מצרכיו ומתחשבים גם בסביבת חייו מחוץ ליומיום בבית הספר . חברי הוועדה סבורים כי שוויון הזדמנויות כזה יוביל למימוש אופטימלי של היכולות המגוונות של כל לומד . עיקרי המסמך לאור האמור לעיל , אלה אבני הבניין העיקריות של המסמך , כפי שהן באות לידי ביטוי בששת פרקיו : א . המעבר מששונותש לששונויותש : למילה ששונותש יש קונוטציה של חד ממדיות ושל התמקדות בחסרים או בחולשות של הפרט . הכרה בריבוי שונויות מדגישה נקודות חוזק של תלמידים שונים בתחומים מגוונים ובכך מאפשרת לא רק להתמודד עם שונויות אלא גם לכבדן ואף להיבנות מהן ( רש הקדמה . (

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר