עפרה צימבליסטה (2014–1939) המאוחר והמוקדם: סגירת מעגל

עמוד:8

נשים , וכך קשרה בין אמנותה לבין אמנות השירה , בין החומר למילה . בשני המקרים גם יחד היא מגישה את עבודותיה כמצע לכתיבת השירים , משל היו דף נייר , ובשני המקרים מובילה היצירה האמנותית המשותפת לחברות נפש אמיצה גם בחיים . זאת ועוד , שני שיתופי הפעולה הוצגו במסגרת תערוכות יחיד ( כאמור , שיתופי פעולה עם נשים בגלריות המנוהלות ומופעלות על ידי נשים . ( מעגל נוסף נסגר בשנת 2014 עם הצבתן של שתי קבוצות פסלים בקמפוס אוניברסיטת בן גוריון בנגב ( אוצר הפרויקט : פרופ' חיים מאור . ( אחת מהן , מ ק ה ל ה , מוצבת ברחבה שלפני הספרייה המרכזית , ומורכבת מחמש דמויות : שתי נשים , ילדה ושני גברים . חלק מן הדמויות היצוקות בברונזה אוחזות מחברות תווים ; אחרות מתקשרות בשפת הסימנים ומסמנות את המילים " אהבה , " " בית" ו"דרך הישר . " בהודעה לעיתונות נכתב , כי " המיקום מעורר תחושה , שהמקהלה מקדמת את פני הבאים בשעריה או נפרדת מהם . קבוצת הפסלים השנייה מוצבת על הקיר האלכסוני של הסנאט ועל הקיר הישר שמולו . היא מורכבת מארבעה מטפסים בגוון אפור כחול : שלושה מטפסים מוצבים זה מעל זה בתנוחות שונות . כל מטפס אוחז בכלי נגינה אחר : בתוף , בזמבורה ובחצוצרה . דמויות המטפסים דורשות מן הצופה לשאת את עיניו השמימה . מזווית אחת הן מתמזגות עם הבניינים , ומזווית אחרת הן בולטות על רקע השמים . המטפס הרביעי , המרוחק מהם במעט , מטפס על מבנה הקונוס שמעל לאולם הסנאט . 5 הוא מגיע כמעט לקצה בדרכו פנימה למרפסת . " הצבה זו , האחרונה שנעשתה בחייה של צימבליסטה , מתכתבת באופן ישיר עם אחת ההצבות המוקדמות שלה , בגן הפסלים של המוזיאון הפתוח בתפן , ה ה ו ל כ י ם : ( 1987 ) חמש עשרה יציקות גוף המוצבות במעגל . " הפסלים הם מאגר של שחקנים המקבלים תפקידים , הקשרים וצירופים שונים , " כותבת האוצרת , רותי אופק , ומוסיפה : " כמו באגדות , גם אצל צימבליסטה דמויות ' מהחיים' פועלות במרחבים בדויים , וכל אחת מהן מגוללת סיפור חדש ושונה , סיפור 6 שנכתב במיוחד למקום הצבתה . " שני הפרויקטים מורכבים מיציקות גוף המאוחדות כקבוצה , ועם זאת כל דמות עצמאית , והפרשנות תלוית מקום , בין שמדובר בגן תעשייה בצפון הארץ או בקמפוס אוניברסיטאי בדרומה . בשני המקרים מוצבים הפסלים במקומות בולטים במרחב הציבורי , והדמות האנושית היא המככבת בעבודות במצבים שונים . הפסלים מציגים מצבים אנושיים במרוצת מעגל החיים . בשנת 2002 הציגה צימבליסטה פרויקט גדול במגדל דוד בירושלים , עליו כתב אמיתי מנדלסון : " פסליה של צימבליסטה אינם מייצגים את עפרה צימבליסטה , המקהלה , , 2014 יציקות ברונזה , אוניברסיטת בן גוריון בנגב ; תצלום : ירון מאירי Ofra Zimbalista , The Chorus , 2014 , bronze casts , Ben Gurion University of the Negev ; photo : Yaron Meiri

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר