המסע הפנטסטי של וונגצ'י מוטו

עמוד:10

פרחים , פירות ושלל פטריות דמיוניות . נראה כי דמיונה חסר מעצורים , והתוצאה מפתיעה ומאתגרת . לדברי מבקר האמנות של ה ניו יורק טיימס , מוטו "ממציאה אקזוטיקה ייחודית משלה . " כשאר עבודותיה , העבודה שהפנטה אותי יותר מכול נושאת שם שהוא כשלעצמו מעין סיפור : ל פ נ י ש נ י ם ר ב ו ת ה י א א מ ר ה , אינני מפחדת ואויביה החלו לפחד ממנה ' סוף' Once upon a time she said , I'm not afraid and her enemies ) . ( became afraid of her The End במרכז העבודה יצור משונה בעל גוף מוארך , מעין אישה סוס , הצועדת בראש מורם ובנחישות על ארבע רגליים , ידיה מתעופפות לצדדים . אישה סוס , או אישה חיה , זו צועדת קדימה בגאון , מוכנה להתעמת עם אויביה . היא צועדת על קרקע עשויה מלבד חום דמוי שמיכה צבאית , שקופל ועוות באמצעות נייר דבק המשמש לצרכי אריזה , ליצירת קרקע תלת ממדית , הגולשת מן הקיר אל רצפת הגלריה . בכל עבודותיה , היצורים רבי כוח ותעוזה , מוכנים ומזומנים לצאת לקרב . בכמה מן הקולאז'ים לא ברור אם היצור נקבי או זכרי , ואם הפסיפס הדחוס והצבעוני כל כך הוא בגד גוף או עורו של היצור הנקבי . אריג הלבד החום , שממנו עשויים פסליה , עומד בניגוד חריף לצבעוניות העשירה של הקולאז'ים . הלבד מלווה כמה מהם , מכסה חלק מן הקירות וחובק את שני העמודים התומכים בתקרת הגלריה , מטפס עליהם מן הרצפה עד התקרה , ומשווה להם צורה של גזעי עץ עבותים בעלי שורשים עבים , המתפתלים כרגלי חיה קדמונית . מיצב מרשים , עשוי מעשרות כדורים שחורים התלויים מן התקרה , ( Suspended Playtime ) נדמה כחורש תלוי , אך מבט מקרוב מגלה כי הכדורים עשויים משקיות זבל שחורות , הקשורות בחוט זהב . זוהי רק אחת מן העבודות , שבהן מתייחסת מוטו לשמירת הסביבה ולהפיכת אשפה לאמנות , נושא המעסיק אותה במיוחד . בו בזמן , מיצב הכדורים מרמז על משחקי הילדים בשכונות העוני באפריקה , הממציאים לעצמם צעצועים מאשפה הנזרקת לרחוב . ב 2013 יצרה מוטו עבודת וידאו בת 8 דקות , ה ק ץ ל א כ י ל ה מכל הבא ליד , ( The End of Eating Everything ) בשיתוף עם אמנית ההקלטה , סנטיגולד . עבודת הווידיאו רבת רבדים ומרתקת , ואף היא - כמו מיצב הכדורים השחורים - ממזגת נמוך וגבוה ומשתמשת בפסולת כחומר אמנותי , וכך הופכת כיעור ליופי . על המסך נראית להקת עורבים צווחניים , הנסוגים עם הופעת ראש של אישה שחורה יפהפייה , ששערותיה נחשים כשערות מדוזה . הראש מתקדם בחלל לאטו , ורק אז מתברר , כי הוא גורר אחריו גוף כדורי ענק , עשוי כולו אשפה העטויה קישוטים נוצצים . היצור המוזר מתקדם אט אט , ככוכב לכת נודד בחלל אינסופי ( העבודה זמינה בחלקה לצפייה ביוטיוב . ( הפסקול המלווה את המיצב , אף הוא פרי יצירתה של מוטו , הוא תערובת של רעשים תעשייתיים ורעשים אורגניים . בעבודת הווידיאו הקצרה , מ ן ה י ם ב א נ ו ו א ל ה י ם נ ש ו ב , נראית מוטו על שפת הים , הולכת ומתרחקת אל תוך הגלים , כשהיא מלווה במוסיקה מלאת ערגה שנכתבה על ידי ג'ון ניוטון , סוחר עבדים בן המאה ה 18 שהפך לכומר ונאבק כנגד העבדות . שם העבודה מרמז על סחר העבדים , שהובלו מאפריקה לאירופה ולארצות הברית באניות בתנאים מחפירים . השמות הנרטיבים , שמעניקה מוטו לעבודותיה , מאזכרים סיפורים מיתולוגיים : ה כ ל ה ש נ י ש א ה ל ר א ש ג מ ל ; ה פ ר א ה א צ י ל ; רוכבתעלהמוותבשנתי ; שורשכלחוה ; ושם העבודה שהוזכרה לעיל , לפנישניםרבותהיאאמרה , איננימפחדת ואויביה החלו לפחד ממנה ' סוף . ' עבודותיה של מוטו מייצרות עירוב מסקרן בין יופי לכיעור , בין זר למוזר , בין גבוה לנמוך , בין מאיים לקסום ונוטלות את הצופה למסע פנטסטי .

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר