המסע הפנטסטי של וונגצ'י מוטו

עמוד:9

המסע הפנטסטי של וונגצ'י מוטו Wangechi Mutu : A Fantastic Journey 11 October 2013 – 9 March 2014 Brooklyn Museum , New York 18 April – 6 July 2014 Museum of Contemporary Art ( MOCA ) , North Miami רבקה רז וונגצ'י מוטו ( ילידת ניירובי , קניה , ( 1972 מציגה במוזיאון ברוקלין תערוכה מפתיעה ובה כחמישים עבודות גדולות , ביניהן ציורים , קולאז'ים , פסלים , מיצבים ווידיאו . מוטו הגיעה לניו יורק ללמוד אמנות בשנות ה , 90 וסיימה את לימודיה במחלקה לאמנות באוניברסיטת ייל . רבים רואים בה את האמנית האפרו אמריקאית החשובה ביותר בעולם האמנות האמריקני העכשווי , אך , למעשה , היא אחת מכעשר אמניות אפרו אמריקאיות , שזכו לחשיפה ולהוקרה , ועבודותיהן הוצגו - בתערוכות קבוצתיות או בתערוכת יחיד - במוזיאונים היוקרתיים של ארצות הברית , כדוגמת הגוגנהיים , הוויטני והמוזיאונים לאמנות מודרנית בניו יורק , בלוס אנג'לס ובבוסטון . אמניות אלו - כל אחת בדרכה המיוחדת - חוקרות נושאים טעונים ונפיצים , כמו מתחים בין גזעיים ומיניים , כוחניות , זהות ומיניות . הן מציגות את נקודת המבט , את הצבעים ואת הצורות הייחודיים להן , ומדגישות את הנרטיב של האפרו אמריקנים בכלל ושל הנשים האמריקאיות אפריקאיות בפרט . בין האמניות הזוכות להצלחה לא מבוטלת , נמנות קארי מיי וימס , ( Weems ) ילידת אורגון , 1953 המספרת סיפורים באמצעות המצלמה שלה ; לורנה סימפסון , ( Simpson ) ילידת ברוקלין , 1960 הנחשבת לחלוצה בתחום הצילום הקונספטואלי ; קארה ווקר , ( Walker ) ילידת קליפורניה , 1969 היוצרת צלליות גדולות ממדים ( לעתים בגודל חדר ) מנייר שחור ; מיקלן תומאס , ( Thomas ) ילידת ניו ג'רסי , 1971 החוגגת בציוריה את היופי השחור ומציירת נשים שחורות גדולות מהחיים ( על תערוכת היחיד שלה במוזיאון ברוקלין לפני כשנה כתבתי בטרמינל . ( 49 בשונה מאמניות אלו , שכולן ילידות ארצות הברית , מוטו הגיעה אליה מקניה רק בגיל , 19 ואף שאת חינוכה האמנותי רכשה באמריקה , הרי ילדותה והתבגרותה ספוגות בתרבות אפריקנית . בתערוכה מציגה מוטו את ציוריה , בעיקר קולאז'ים גדולי ממדים ועתיר צבע , לצד מיצבים , וידיאו ופסלים . עבודותיה מאוכלסות ביצורים מוזרים , שאינם דומים לשום דבר מוכר , ודומה כאילו הגיחו ממיתולוגיה קדומה , מאגדות רחוקות , מחלומות , מביעותים או מתרבות שבטית . בקולאז'ים הפרובוקטיביים שלה - בעיקר מבחינה גזעית , נשית ומינית - היא משתמשת בחומרים מכל הבא אל היד : גזרי מגזינים , חוברות פורנו ואופנה , מדע בדיוני , חוברות טכנולוגיה , חלקי מכונות , קישוטים זולים , דיו ואקריליק על נייר . העבודות חידתיות , מקרינות אנרגיה וכוח ובה בעת - הן צבעוניות מאוד ואטרקטיביות , וכופות על המתבוננים להשתהות לפני כל עבודה במאמץ " לקרוא" אותה ואת הפרטים הצבעוניים הרבים הממלאים את כל פני השטח , במטרה לפענח את השפה האמנותית ולהבין מהו הדבר שאותו הם רואים . היצורים של מוטו מאזכרים חיות מיתולוגיות , צמחייה פנטסטית , וונגצ'י מוטו ; תצלום : קתרין אלמנס פארקר Wangechi Mutu ; photo : Kathryn Almanas Parker

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר