דברי פתיחה — דברי פרידה

עמוד:י

מעולם לא שאלנו את אבא את השאלה הישירה והפשוטה כל כך : מה לך ולחיי התנאים והאמוראים ? למה הקדשת את יצירתך להם ולדפוסי חייהם ? מה עניין מצאת במוסדות ההנהגה של עם ישראל בימי המשנה והתלמוד ? דומה , כי כיוסף בשעתו אמר אבא ביצירתו אמירה פשוטה וברורה : "את אחי אנוכי מבקש . " אבא שאיבד בשואה את כל אשר היה לו , חיפש ומצא , ואף העמיק את אחיזתו בקרקע המולדת ההיסטורית . העקור הפך לנטוע . ומנטוע — לנוטע . את מחקרו ייחד אבא לבירור חייהם ומוסדות הנהגתם של יהודי בבל , החקלאות היהודית , חיי המסחר , מקורות הפרנסה של יהודי בבל , ולצידם בירור מתחים פנימיים בהנהגה היהודית והדואליות שבין בבל לארץ ישראל . כל אלו עמדו במוקד הגותו . חיי העבר הפכו בעבודתו של אבא להווה , למציאות חיה ותוססת . כך נמזגו ביצירתו עבר והווה , הזיכרון והחידוש . עם צאתו של ספר זה לאור , אנו מבקשים להודות בשם כל בני משפחתנו לחבריו ולתלמידיו של אבא , ולהוצאת הספרים של אוניברסיטת בר אילן . בהקדמה לספרו ' ראשות הגולה בבבל , ' שכתב בשלהי שנות השישים של המאה העשרים , הודה אבא לחבריו ד"ר דניאל שפרבר ומר רפאל ינקלביץ . וכאז כן עתה . אנו כאן — כדובבי שפתי ישנים — מודים היום , בשמו ובשמנו , לפרופ' שפרבר ולד"ר ינקלביץ על טרחתם הרבה בהוצאת ספר זה לאור , וכן לד"ר עמנואל פרידהיים על עריכת המפתחות לספר . תודתנו נתונה לפרופ' ישראל רוזנסון על תרומתו בסידור המאמרים בקובץ . כן שלוחה תודתנו לאמנו , תודה שאין לה שיעור , על האהבה , על הנתינה האינסופית למשפחה , על האחווה והרעות , על לכתך , אמא , אחרי אבא במדבר , בארץ לא זרועה . אבא השאיר אחריו מורשת גדולה , משפחה ותלמידים , וכולנו חשים עכשיו , לצד כאבנו ואהבתנו , את מורשתו , המונצחת , בין היתר , בספר זה , ואת תמצית שירת חייו : עוד אבינו חי , עוד אבינו חי , עם ישראל חי ! בני המשפחה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר