הקדמה למהדורה העברית מאת דן מרגלית

עמוד:יא

הראשון בתבערה כוללת של מלחמת תרבויות , העתידה להצית את העולם . המערב נדחק לפינה , ובעלי הברית שהיו לו באסיה ( שבפועל הם חלק מהתרבות המשמשת זירה לאלימות ) נוטשים אותו . אין הם מתייצבים לצד ארצות הברית , הנקלעת לסכסוך בלא שתרצה בזה , בשל החשש מהתעצמות מופרזת של סין . הצלחותיה של סין וצעדי הפחדה שהיא ובעלות בריתה המוסלמיות נוקטות כלפי אירופה משכנעים את האירופים לסייע לארצות הברית ; גם רוסיה מצטרפת אליהן מטעמים דומים . במלחמה שחזה הנטינגטון בספרו - אם גרעינית ואם לאו - אין מנצחים של ממש . כאזרח העולם בעידן הגלובליזציה יש לקורא הישראלי עניין רב בתהליכים שהנטינגטון מתאר . הוא אינו סתם צופה בירידה במשקלה של תרבות המערב : הוא גם חווה אותה , ותוהה אם יש בכוחה לחזור ולבסס את עליונותה , בבחינת "עוף חול" ציביליזציוני , או לחלופין להאט את תהליך שקיעתה . המערב עדיין חזק מתרבויות אחרות , אבל לכידותו ונכונותו לשלם את המחיר הכבד הכרוך בשימור ההגמוניה שלו , או בהגנה על קיומה , אינם עוד דבר מובן מאליו . אין דבר המעיד על כך טוב יותר הלכה למעשה מאשר העימות הקשה בתוך הציבי ליזציה המערבית במהלך המלחמה בעיראק באפריל . 2003 לקורא הישראלי מתברר כי כמה מהשאלות שהוא מציג לעצמו בקשר לסכסוך במזרח התיכון הן למעשה גם הבעיות העומדות לפניו כאזרח המתגורר באזור ספר מאוים במרחב הקיום של התרבות המערבית . ציביליזציות אינן נצחיות אף אם עמיהן חשים כך כשיא כוחן . מה לה לארצות הברית , המתחבטת ברב תרבותיות מסוכנת מבית , ולאוניברסליזם מחוץ ? "שימורם של ארצות הברית והמערב דורש את

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר