פתח־דבר: בדרך אל הצילום

עמוד:13

שונים בעלי תפיסה פנומנולוגית הוא הניסיון לנסח מהם המבנים הקיומיים שמאפשרים ומהווים בסיס לחוויית המפגש שלנו עם העולם ועם עצמנו – חוויה שחלק ממנה הוא תמיד הפרשנות שאנו נותנים לה . כשהפנומנולוגיה חוקרת את מבני החוויה המשוקעים בעולם , היא עושה זאת באמצעות התבוננות בתופעות שתמיד כבר שזורות בו . מרטין היידגר ניסח זאת כך : " לחוות חוויה עם דבר-מה , ] ... [ משמעו כי אותו דבר אוחז בנו , מכה בנו , הולם בנו , מדהים אותנו ומחולל בנו שינוי . כשאנו אומרים שאנו חווים חוויה , כוונתנו הספציפית היא לכך שלא אנחנו יצרנו את החוויה ; לחוות פירושו כאן כי אנו עומדים בה , סובלים אותה , מקבלים אותה כשהיא מכה בנו ונכנעים לה . " הדגש הפנומנולוגי על החוויה מאפשר לשמר את הקשר הבלתי ניתן לניתוק בין הדבר לבין אופני ההיראות שלו , וחושף את טבעו הייחודי של התצלום – שבהיותו יש חזותי , ה"היות" שלו הוא אופן ההיראות שלו . זאת ועוד , ההתמקדות הפנומנולוגית במרחב ההופעה מציעה סוג מסוים של רגישות ופתיחות לחוויה , המאפשרת למבט הצופה לשקוע כל כולו במרחב ההופעה של התצלום , לא להביט בו בחטף אלא לשוטט בו ולהבחין כיצד הוא פותח מקום , בונה עולם ; לראות איך התצלום פותח מרחב של אפשרויות ומתוך כך מרחב של משמעויות . מזאת נובעת חיותו ויכולתו המופלאה של התצלום לדבר אלינו , " לשאוב" אותנו או " לדקור" אותנו במהלך המפגש עמו – ובתוך כך להפוך לחלק מאתנו ולאפשר לנו למקם את עצמנו מחדש בעולם . בפתיחות זו – הן ברמה התיאורטית הן ברמה החווייתית – אני רואה ערך מרכזי . היא שעמדה בלב ליבה של התשוקה שלי לחקר המדיום והיא שהובילה אותי להקמת מכון שפילמן לצילום בשלהי . 2010 המכון הוא גוף ללא מטרות רווח , והחזון המדריך אותו הוא ליזום , לקדם ולתמוך במחקר חדשני ופורץ דרך בתחום הצילום , לקיים דיונים פתוחים ולעודד את היצירה בשדה זה . המכון יוזם אירועים ופרויקטים המקדמים את הבנת הפרקטיקות , השימושים וההשפעות של הצילום , ופועל להעמקת ההבנה של ביטויי המדיום השונים . הקהל מוזמן ליטול חלק בפעילויות המכון , בהן ניתן להתעדכן באתר האינטרנט , . www . thesip . org צוות גדול עסק בהכנת התערוכה , " Luma " המשיקה את תוכנית התערוכות המתחלפות במכון שפילמן לצילום בתל-אביב . תודה לצוות המכון המסור , המופקד על התערוכות ועל האוסף : האוצרת הראשית של המכון , ד"ר איה לוריא , המנהלת את תכניו ותוכניותיו במקצועיות ראויה לציון ; אוצרת המשנה אורית בולגרו , ומתאמת האוסף והעוזרת לאוצרת עלמה ססלר-פסטרנק , שפעלו במסירות בכל נגזרות התוכן וההפקה ותרמו להצלחת הפרויקט . תודה מיוחדת לכותבי המאמרים לקטלוג , פרופ' לואיס קפלן , ליאת לביא וינאי טויסטר , על תרומתם להרחבת השיח על הצילום המודרני ועל מורשת " הראייה החדשה . " תודה לאמן יאן טיכי , שהכין במיוחד עבור תערוכה זו עבודת מחווה ליצירתו של לסלו מוהולי-נאג , ' הכוללת חשיפה נדירה של חומרים מאת מוהולי-נאג' שנשכחו עד כה . תודה לאמן אסף עברון על הסיוע במחקר ממקום לימודיו בשיקגו . רבים וטובים לקחו חלק במלאכת ההכנה והמחקר לקראת התערוכה ותרמו ממיטב ניסיונם המקצועי להפקת התערוכה והקטלוג . תודות לעינת עדי על העריכה הקפדנית והמסורה של הטקסטים בעברית , על תרגום מאמרו של פרופ' קפלן לעברית ועל התרגום לאנגלית של ביוגרפיות האמנים ; לדריה קסובסקי על התרגום המקצועי לאנגלית ; למעצב הגרפי קובי פרנקו , המלווה את שלל פרסומי המכון , על עיצובו המדויק של הקטלוג , המבטא את רוח המכון ותכני התערוכה ; למעצבי התערוכה , האדריכלים קארינה טולמן 10 בהם ניתן למנות את אדמונד הוסרל , מרטין היידגר , ז'אן-פול סארטר , מוריס מרלו-פונטי , ז'אן-לוק ננסי , ז'אן-לוק מריון , ורולאן בארת המאוחר . 11 Martin Heidegger , "The Nature of Language , " On the Way to Language , trans . P . D . Hertz ( New York : Harper Collins , 1982 ) , p . 57 .

מכון שפילמן לצילום


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר