מבוא

עמוד:9

בכל שלבי המתקר יש שילוב בין מיומנויות קריאה וכתיבה . בשלב התכנון באה לידי ביטוי הבנת הנקרא , ואילו בשלב הגשת הצעת המחקר ודו"ח מחקר באה לידי ביטוי ההבעה בכתב . לכן השתדלתי לתת מבוא קצר של הבנת הנקרא בחלק הדן על תהליך המחקר , ומבוא קצר על הבעה בכתב בחלק העוסק בכתיבה מדעית . מבנה הספר : הספר בנוי משלושה חלקים עיקריים הנעים מהכללי והמופשט לעבר הספציפי והקונקרטי : א ) מודל בקבלת החלטות ופתרון בעיות . המודל מהווה אסטרטגיית-על לכל התהליכים והתוצרים , ומאפשר העברה חיובית לתחום המחקר . ב ) הבנת תהליך המחקר כמקרה פרטי ישומי של מודל קבלת החלטות . חלק זה מבטא את השלבים הפנימיים והתהליכים ( תכנון וביצוע ) אותם עובר החוקר ואשר אינם חשופים לקורא . ג ) דרכי כתיבה מחקרית של הצעת מחקר ודו"ח מחקר . חלק זה מוביל את החוקר צעד צעד בשלבים הטכניים והמעשיים של הכתיבה הסופית המיועדת לקורא . " חלונות ; " בספר משולבים שני סוגים של "חלונות . " החלונות הבהירים , מיועדים להבליט דברים חשובים תוך כדי הקריאה . החלונות בעלי הרקע הכהה מיועדים ליציאה זמנית מהקריאה השוטפת לצורך התרעננות בתחומים מעניינים המשיקים לתחומי המחקר . הערה : התלבטתי האם לכתוב בלשון זכר ונקבה . למרות שברור לי כי רוב הקוראים יה > ו קוראות נאלצתי עקב הוראות הלשונאים להשתמש בלשון זכר . עם קוראותי הסליחה . תודות : בילקוט שמעוני משלי ג' תתקל'ד כתוב : 'עץ חיים היא למחזיקים בה . ' אמר ר' נחמן בר' יצחק : למה נמשלו דברי תורה לעץ ? לומר לך , מה עץ קטן מדליק את הגדול , אף תלמידי חכמים קטנים מחדדין את הגדולים . והיינו דאמר ר' חנינא , הרבה למדתי מרבותי ומחברי יותר מהם , ומתלמידי יותר מכולם . " ספר זה התאפשר עקב הסבלנות הרבה של הסטודנטים שלי לגחמותי המחקריות . מתלמידי הסבלנים והאהובים למדתי את המיטב , והספר מוקדש להם ולאלה שיבואו אחריהם אשר יגדילו ויאדירו . וכמו שאמר רב יוסי בר חוני : "בכל אדם מתקנא , חוץ מבנו ותלמידו " ( תלמוד בבלי , סנהדרין קה' ב . (

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר