ההקשר התחרותי החדש

עמוד:8

ההקשר התחרותי החדש כדי להבין את בסיסו של הנוף התחרותי של ימינו , כדאי לבחון אותו בהקשר ההיסטורי . לאורך ההיסטוריה ניתן לזהות ארבע מהפכות גדולות שיצרו מגמות ארוכות טווח . כל אחת מהן בישרה על עידן חדש , שהציג אתגרים וכללי הצלחה שונים לגמרי . אלה הן : העידן החקלאי , העידן התעשייתי , עידן המידע והעידן הנוכחי – שמכונה על ידי הסופר וחוקר המגמות , דניאל פינק , “ העידן המושגי” ( ראה תרשים . ) 1 שים לב לקצב השינויים . העידן החקלאי נמשך קרוב 10 , 000-ל שנה , התעשייתי ארך 200 שנים , ועידן המידע . 50 העידן המושגי הוא רק בן . 10 המעבר מעידן המידע לעידן המושגי היה קיצוני . עידן המידע עסק בנפח ובתפוצת נתונים . המידע הפך למצרך שהוגדר כשופע , זול ובר העברה מהירה . אלא שבעידן המושגי , השגת מידע חדלה מלהקנות לנו יתרון תחרותי . כיום היתרון נובע מהבנת הררי המידע שכבר יש לנו . כושר הבנה , יצירתיות ויכולת למזג ( ולא רק לנתח ) מקבלים כיום חשיבות עליונה . כדי להצליח בעולם החדש , ארגונים חייבים לבצע שינוי מהותי ולעבור למודל הנהגתי חדש ( ראה תרשים . ( 2 השינויים האלה משפיעים על התחרות בכל זירה ובכל רמה . בכל פעם שסביבה משתנה בצורה דרמטית , יש מינים שנכחדים ואחרים שמסתגלים ומשגשגים . הסתגלות ושגשוג בסביבה התחרותית המשתנה הם מאתגרים במיוחד , והם ייצרו זן חדש לגמרי של מנצחים ומפסידים . את המהירות , הגמישות והחדשנות . בכל סוגי התעשיות אני חוזר ושומע את אותו הפזמון : סביבת העסקים הופכת לקשוחה יותר . מתחרים בינלאומיים חודרים לשוק ומפגינים זריזות , חדשנות ויעילות גבוהות יותר . קשה מתמיד להשיג יתרון תחרותי , וקשה אף יותר לשמרו . ואם לצטט מנכ”ל בתעשיית שירותי הבריאות , אזי “ תם עידן הכסף הקל . כבר אי אפשר להסתמך רק על עליונות המוצר . חייבים גם להפגין יעילות תפעולית . ” התוצאה היא שכעת שם המשחק הוא “ גם וגם . ” אי אפשר לבחור בין תפעול זול לבין חדשנות גדולה . צריך גם לפעול בעלויות נמוכות , וגם להציע פתרונות טובים יותר לצרכן . אם תתרכז רק בתועלת גבוהה לצרכן , יחסלו אותך מחירים נמוכים יותר ושרשרת אספקה יעילה יותר . לחילופין , אם תתרכז רק בעלויות הנמוכות ותתעלם מצרכי הלקוחות , אז זה יחסל אותך . מטרת הספר אינה לדוש בפרטי השינויים שחלים סביבנו , וממילא הדקויות משתנות מתעשיה לתעשיה . במקום זאת , בכוונתי להבהיר את אופיה המהותי של סביבת העסקים החדשה , ולהתייחס למה שאני מגדיר כשאלה הגדולה יותר : כיצד עלינו להגיב ?

דיונון הוצאה לאור מבית פרובוק בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר