הקדמה

עמוד:8

המוסיקה מנסה הסופר לרמוז על היסודות המטאפיסיים באסתטיקה שלו , הבאה לביטוי ביצירה . במכלול כעקבות הזמן האבוד מגולל פרוסט את תלאותיו של מספר , הזוכה בסוף ימיו לגילוי סוד התגשמותו של הזמן ביצירת האמנות . מכאן שעניינה של היצירה הוא בראש וראשונה בספר שע 7 י / 7 להיכתב , ברמז לטיבו של הספר המושלם , הנאצל מן הזמן המוחלט . החידוש שבסימפוניה זאת נעוץ בהפיכת הזמן לכוח מעצב , יוצר משמעויות המאירות מגוון של תחומים : פסיכולוגיה , פילוסופיה , אסתטיקה וסוציולוגיה . משמעויות אלה יונקות את חיותן מראייתו ה"טלסקופית" של המספר , ראייה המעריכה את הדברים מנקודת המוצא של הזמן . ביצירה , המתארת את "רצף המוסיקות של הימים" , חולפים תמות ונושאים שונים בתנועה קליידוסקופית , בהם המימד היהודי , שנעסוק בו בחלק השני ביתר הרחבה כדי להראות עד כמה משתלבת המנגינה היהודית בסימפוניה הכללית . כתבי מארסל פרוסט קורות חייו של הסופר , שנולד בפאריס ב , 1871 מצביעות על המכשולים הרבימ שעמדו בדרכו ועל התיימרותו הרבה עד שגילה את עקרון הכתיבה . יצירת הנעורים , תענוגות וימים , ( Les plaisirs et les jours ) שפורסמה ב , 1895 אינה אלא אוסף של תמונות והגיגים . בשנים 1900-1985 כתב את ראן סנט , ( Jean Santeuil ) ל" הבנוי קטעים ביוגרפיים ללא קישור ביניהם . ב 1900 גנז כתבים אלה והתמסר ללימוד כתבי ג'ון ראסקין ולתרגומם לצרפתית . לגירסה הצרפתית של התנ"ך של אמ"ן ושל קסמי והשושנים ( Sesame et les lys ) מאת ראסקין צירף הקדמות ארוכות מפרי עטו . לאחר מכן חיבר "פאסטישים , '' שפורסמו ב 1919 תחת הכותרת Pastiches et me- Aanges באותה עת חזר לכתיבה יצירתית ואחרי גישושים רבים , שנמשכו עד , 1909 התחיל בכתיבת המכלול הגדול בעקבות הזמן ד , אב A la re- ) 77 . ( cherche du temps perdu ב 1954 פירסמה הוצאת גאלימאר את כתביו מן השנים , 1909-1905 תחת הכותרת . Contre Sainte-Beuve באחד הפרקים של קטעי פרוזה אלה מסופר על תחייתו של העבר דרך טעמו של צנים . בפרק אחר מתואר הגזע המקולל של "אנשי סדום , " כלומר ההומוסקסואלים . בפרק נוסף פרוסט מסתייג משיטתו הביקורתית של סנט בו , הרואה קשר משמעותי בין חיי היוצר לבין יצירתו . פרוסט מציב כנגדו את "האני האחר" ו"הישות האחרת / ' הזרים לקורות חיינו והנהנים רק ממהות הדברים שמחוץ לזמן : "הספר הזה הינו תוצר של אני אחר , שונה מהאני שאנו מפגינים בהרגלינו , במפגשינו

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר