כמו סרט מבוליווד

עמוד:23

ההיסטוריה של הודו : שלטון בלתי יציב ותהפוכות רבות תרבות עמק האינדוס שהתקיימה בין 1 , 500-ל 3 , 000 לפנה"ס על פני האזור של הודו הצפונית-מערבית , כיום פקיסטאן , היא התרבות העירונית החשובה הראשונה הידועה בתת היבשת לאחר התקופות הפרהיסטוריות . על פי הממצאים הארכיאולוגיים הייתה ממלכה זו נתונה לשלטון ריכוזי ובה מכלול של ערים קטנות וגדולות . שרשי תרבות זו לוטים בערפל , ומכיוון שהכתב של אנשי עמק האינדוס טרם פוענח - אין ידועה זהותם של נושאיה . הערים בעמק נשדדו ונהרסו סמוך ל- 1 , 500 לפנה"ס , אולי בידי שבטי נוודים שפלשו מהמערב והיו כנראה הודו-ארים 2 , ענף של משפחת העמים ההודו- אירופים . שלא כתושבי הודו הצפונית הקדומים , לא הניחו ההודו-ארים שרידים ארכיאולוגיים , והם ידועים בעיקר בשל הספרות הדתית הנרחבת שיצרו , היא ה"וודה" . עם הזמן ותוך מלחמות בעמים שנזדמנו בדרכם השתלטו האריים על חלק גדול של הודו . חלק מהתושבים הקדומים נסו להרים ולג'ונגלים אך רובם נטמעו בחברה הארית , שבה היוו את מעמד הצמיתים או העבדים וגם לאחר שנשתחררו בהדרגה מהעבדות , נותרו בשכבות הנמוכות בחברה . במקביל , עם התמסדות החברה והדת ה"וודית , " נוצרה החברה המעמדית , חברתית וכלכלית , שחולקה לארבע וארנות ( מעמדות ) . שבטי הארים נאבקו גם בינם לבין עצמם ובסופו של דבר חולקה כל הארץ למלכויות , לרפובליקות ולאוליגרכיות טריטוריאליות . מספרן השתנה במרוצת השנים כתוצאה מאיחודים , פיצולים והשתלטויות וברוב התקופה נע בין . 20-ל 10 לתקופה ארוכה זו , המכונה גם התקופה ה"וודית , " יש עדות באפוסים ההינדואים הגדולים , ה"רמאיאנה" וה"מהאבאראטה . " בשנת 327 לפנה"ס פלש אלכסנדר מוקדון לפאנג'ב שבצפון מערב הודו וכבש את הנסיכויות בה . לאחר שנתיים יצא מהודו וזמן מועט אחר עזיבתו גירש מייסד שושלת מאוריה , צ'אנדראגופטה , את היוונים מחבל ארץ זה והשתלט על רוב הודו הצפונית . נכדו , אשוקה , שנחשב לגדול מלכי הודו 236 274- ) לפנה , ( ס" המשיך במלאכת הרחבת גבולות הממלכה של סבו ושלט על כשלושה רבעים מתת היבשת . הבאים אחרי אשוקה לא הצליחו להחזיק בממלכה העצומה וזו נפלה קרבן לסכסוכים פנימיים ולפלישות זרים . פלישות מחוץ וסכסוכים מבית אירעו ב- 500 השנים שלאחר התמוטטות בית מאוריה ושמו קץ לשלמותה המדינית של הודו הצפונית . היא הושבה לאיתנה רק במאה הרביעית לספירה על ידי שושלת גופטה . ממלכת גופטה התקיימה עד אמצע המאה השישית ו- 250 שנות שלטונה נתפסות כתור הזהב בתולדות הודו . לאחר נפילת ממלכת גופטה קמו מלכויות חדשות , חלקן גדולות , אך אף אחת לא האריכה ימים אחרי מות מייסדה . השלב הבא הגיע עם פלישות התורכים והמפגש עם העמים האסלאמיים , אך הוא חורג מעניינינו . הערות 1 האנציקלופדיה העברית כרך י"ג , עמ' ; 529 520- ויקיפדיה 2 פירוש השם “ ארי" הוא אציל 3 הוודות , Vedas ) בסנסקריט : ידע - אוסף של קבצי דת הנחשבים לעתיקים ביותר בהינדואיזם ולבסיס רוב ההתפתחות המאוחרת בדת זו . לאורך תקופה ארוכה נוסחו בעל פה בשפת הסנסקריט , שפת הידע והכתבים של התרבות ההודית העתיקה . הריג-ודה נחשב לקובץ הדתי הוודי העתיק ביותר ( בין 1500 1200-ל לפנה"ס ) ואליו נוספו שאר אסופות הבסיס “) סמהוטות . ( " חיבור הוודות התחיל בעת הפלישה הארית להודו ונמשך , לדעת רוב החוקרים , עד 500 לפנה"ס לערך , אולם יתכן שמקצתם נתחברו גם לאחר מכן . 4 ארבע הווארנות לפי סדר החשיבות : “ ברהמין - " משמרי הוודות ומבצעי הטקסים " ; קשטרייה - " לוחמים ושליטים ; “ וישמר , " אנשי מקצוע וסוחרים המהווים בסיס כלכלי ; “ שודרה - " מעמד המשרתים והעבדים . לא ברור אם הן קשורות בהתפתחות מערכת הקאסטות בהודו הקולוניאליסטית . 5 מקורות שני האפוסים הן אגדות מלחמה , וחשיבותם הדתית נשענה בתחילה על פולחן ההקרבה המלכותית . הם מגוללים את סיפורם של גיבורי העבר ומשולבים בהם תיאולוגיה ומדינאות . שני האפוסים היו קיימים בעל פה אלפי שנים והועלו על הכתב רק 200-ב השנים האחרונות . ה"מהאבאראטה" הינו האפוס הגדול ביותר בספרות העולמית ומכיל 90-כ אלף בתי שיר . בליבו תיאור היריבות בין שתי שושלות ממלכת קורו הפאנדווים ומולם בני דודיהם הקאוורווים . המאבק ביניהם הסתיים בקרב קורוקשטרא ממנו ששרדו רק בודדים . ה"ראמאיאנה" ( בסנסקריט : מסעו של ראמה ) הינו סיפור פופולארי בדבר עלילותיו של האל והמלך ראמה . במרכזו של האפוס , המשתרע על 24-כ אלף בתי שיר , סיפור מסעו של ראמה לחלץ את אשתו סיטה שנחטפה בידי השד ראוונה , ומלחמתו בצבא השדים .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר