פתח דבר

עמוד:13

הזרים למשק הבית של הטבע , גם אם הדבר מסכן את תהליך החיים הטבעי" 298 ) להלן . ( היא משתפת את הקוראות בתהייה אם הניכור מהארץ והאפשרות להתנתק ממנה ולקיים חיים מחוץ לכדור הארץ פירושם שינוי המצב האנושי עצמו ; האם השחרור מן התנאי הכללי הזה , שלא השתנה מאז הופיעו חיים על פני כדור הארץ , שומט את הקרקע תחת המצב האנושי המוכר משחר ההיסטוריה . הקשר לכוכב הלכת ארץ מופיע מיד בתחילת הספר כאחד התנאים של הקיום האנושי , לצד ההכרח לעבוד כדי להשיג את צרכי הקיום ולצד עובדת הריבוי האנושי : להיות יצור אנושי פירושו להיות תמיד כבר יחד עם רבים אחרים , לצידם וביניהם . קשר לכדור הארץ , כורח העבודה , עובדת הריבוי ועוד - כל אחד מאלה הוא תנאי שמצטרף למכלול שהוא המצב האנושי . כשהבינה ארנדט את המהדורה הגרמנית של הספר הזה ותיקנה כמה ניסוחים במקור האנגלי , היא שינתה גם את כותרתו . במקום " המצב האנושי" היא כינתה אותו כשם הפרק הראשון בספר vita" - , "aciiva חיי המעש . השם הלטיני מתייחס לחלוקה קלאסית בין שתי צורות חיים , חיי עיון וחיי מעש , ומציע למעשה הגדרה אחרת למכלול העניינים הנידונים בספר . הקשר בין שתי הכותרות מלמד משהו חשוב . חיי העיון אינם נידונים בספר . בניגוד לתפיסה הקלאסית , שראתה בעיון את תכלית הקיום האנושי או את הצורה המפותחת ביותר שלו , ארנדט קובעת למעשה שחיי עיון הם אפשרות אנושית שאינה שייכת לאותה שכבת יסוד של תנאים משתנים הקובעים את המצב האנושי . ואמנם חיי עיון מתקיימים תמיד בחסות חיי המעשה . בתנאי קיום היסטוריים שונים נוצרו אפשרויות ומגבלות שונות לחיי עיון , לפי אופיים של חיי המעשה , שהגבילו את הגישה לחיי עיון למיעוט של גברים , למשל , או פתחו אותה , לפרק זמן מסוים לפחות , לכל איש ואשד , שחפצו בכך . אבל לעצם נוכחותם של גברים ונשים המקדישים עצמם לחיי עיון , כמו להיעדרם , לא היתה השפעה מבנית על מערך הקטגוריות של המצב האנושי . לעומת זאת , השפעה ישירה כזאת היתה תמיד לצורה ההיסטורית הקונקרטית של כל אחד משלושת התחומים של חיי המעש - עבודה , מלאכה ופעולה - ושל קו התיחום בין מרחב פרטי למרחב פומבי ( או ציבורי ( החוצה את שלושתם . קשה 6 על ההתלבטות בתרגום המונח 'public' ראו עמ' 57 הערה 13 להלן .

הקיבוץ המאוחד

קרן פרידריך אברט


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר