פתח דבר

עמוד:10

" לחשוב בארנדטית , " ומשכיחות את העובדה שהמובן של הפעולה מסתמן רק בדיעבד , תמיד מתוך הפתעה ורק כאשר גם אחרים נוטלים חלק כהשלמתה . גם אנחנו נמשכו אל הספר הזה קודם כל בשל הדיון שלו בפעולה ובמה שאפשר ללמוד ממנו על הפעולה ועל התנאים הפוליטיים להתקיימותה . במשך כמה זמן גם אנחנו מצאנו את עצמנו שואלים שאלות שיפוטיות , שלא הובילו לשום מקום והפכו את המונח " פוליטי" לתואר השם או תואר הפועל , לתכונה של מבצעת הפעולה , של מעשים או של מוסדות , באופן המבטל את הקיום יחד של בני אדם רבים בתור דרגת האפס של הפוליטי המתקיימת תמיד . ברור כי אם זהו המובן היסודי של הפוליטי , אזי יש ממד פוליטי גם בעבודה או במלאכה . גדולתו של הספר התגלתה לנו בהדרגה , כשהשתקענו במכלול שבו מופיע הפרק על הפעולה . למדנו להבין את האופן המיוחד שבו ארנדט שוזרת את הפעולה הפוליטית בפעולות ובמעשים אחרים שאנחנו עושים מדי יום , ובה בעת מבחינה אותה מהם , וכך מתעקשת על היותה של הפעולה בלתי נפרדת מן התנאים החומריים , הגופניים , המרחביים , הכלכליים והקוסמיים שבהם היא מתרחשת . קשה לנו לקבל זאת , כותבת ארנדט , שהמעשים הגדולים של בני האדם "אינם נראים כחלקים ממכלול או תהליך ; להיפך , הדגש הוא תמיד על רגעים או מחוות בודדים . רגעים בודדים אלה , ויהיו מעשים או אירועים , קוטעים את התנועה המעגלית של חיי היומיום באותו אופן שבו מהלך החיים הלינארי של בני התמותה קוטע את התנועה של החיים הביולוגיים . החומר שממנו עשויה ההיסטוריה הוא הקטיעות האלה - במלים אחרות , היוצא מן הכלל" . ( Arendt , 1961 , 42-43 ) שאלת ההיסטוריות של הקיום האנושי ותפיסת ההיסטוריה הן כזירה שבה נפרשים , מתארגנים ומעוצבים חייהם של בני אדם והן כאופן ייחודי שבו החיים האלה מסופרים , נזכרים ונשכחים , מרכזיות למחשבתה של ארנדט . המצב האנושי הוא ביטוי למאמץ לחשוב את הקיום האנושי 1 העובדה שהפעולה מובנת רק בדיעבד מסבירה את חשיבות המונוגרפיות שארנדט הקדישה לאנשים ונשים שהיו עבורה דמויות מופת , ואת המאמץ שלה ללכוד בכתיבתה את ה"מי" שלהן שהתגלה מבעד לפעולתן בין רבים . ראו בעיקר . Arendt 1956 , 1997

הקיבוץ המאוחד

קרן פרידריך אברט


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר