מבוא

עמוד:13

הציבורי והמפלגתי שחברי "השומר" היו חלק ממנו . לעזר רב היו גם סיפורי מקום שיש בהם גרעין עובדתי היסטורי , תיאור המקום בימיו הראשונים ואגדות ראשונים על דור המייסדים , הנחשב כדור הנפילים . עלונו של כפר גלעדי על הגבעה , שהחל להופיע ב 12 בינואר 1934 ומופיע עד היום בקביעות , הינו הדוגמה לכך . ניתן לומר כי האתוס של כפר גלעדי בא לידי ביטוי בכלי תקשורת זה והוא שיקף גם את אתוס "השומר . " כתיבה נשית כמקור היססורי המקורות הראשוניים שבהם עושה הספר שימוש נכתבו ברובם על ידי גברים ולכן משקפים את עיסוקם והשקפותיהם בלבד . 15 מעטים המקורות שנכתבו בידי נשים המסוגלים לפתוח צוהר לעולמן , והם פרי עטן של אלו מהן אשר ראו חשיבות ב"התיעוד ההיסטורי והביוגראפי של המפעל הפועלי וממילא של המפעל הפועלי הנשי" והיו מסוגלות לכך . רחל כצנלסון , מנשות העלייה השנייה , הייתה מודעת לחשיבות הביטוי הנשי כחושף עולם נסתר , והייתה הראשונה שעודדה את הנשים לכתוב ופרסמה את כתיבתן . בשנת 1930 היא הוציאה קובץ זיכרונות נשים וביניהן גם נשות "השומר . " הן כתבו בעצמן או שהיא כתבה מפיהן . יש הרואים בספר זה כתיבה מגויסת לביטוי החיים הפועליים ולא כלי לביטוי אישי שלהן . אחרים גורסים כי עיקר תרומתו הוא בהשמעת הקול הנשי ובהבלטת ייחודיות הכתיבה הנשית . מרים ריידר , שחידשה את גרסתו האנגלית של הספר דנדי פועלות , רואה באלם הנשי בכל הנוגע לזוגיות , ליחסים אינטימיים , ליחסים מיניים ועוד , נושאים שנשים לא הרגישו חופשיות לכתוב עליהם . ידוע שהדיבור על עניינים אישיים ומיניות בקולקטיב נחשב לטאבו , אך חשוב לציין את הנושאים שבהם הן בחרו לשתוק . אחת הדוגמאות לחשיבות המקורות הוא יומנה של רבקה מחניימית שהופיע בספר דנדי פועלות בשם "דפים מתוך יומן . " במקור הוא נכתב ברוסית והיא תרגמה אותו לעברית . הספר מתאר את החיים בקבוצות הפועלים בימי העלייה השנייה ואת חייה בקבוצת הרועים בבית גן . יומנה מתעד את חייה ומשקף 14 שור , "המקום בקיבוץ , " עמ' . 299 15 אלישבע באומגרטן , אמהות וילדים - ת" משפחה כאשכנז כימי הכיג"ם , מרכז זלמן שזר , , 2005 עמ' . 18 16 ברלוביץ , שאני ארמה ואדם , עמ' ; 332-62 אופז , "שאלת האישה , " עמ' . 118-101 17 יפה ברלוביץ , "גבר / עולה אישה / מהגרת - לטיבו של הנרטיב הנשי בספרות העלייה הראשונה" ( הרצאה , ( יהלדיה נודרת אישה בהגירה ובעלייה , כנם רב תחומי , המרכז לחקר האישה ביהדות ע"ש פניה גוטםלפד הלר , הפקולטה למדעי היהדות , אוניברסיטת בר אילן , 13-12 מרס . 2003 18 תמר שכטר , "אימהות - מחוויה אישית לביטוי ציבורי : חייה ופועלה של רחל כצנלסון שזר , " מסכת , חוברת ז , , 2007 עמ' ; 57 ברנשטיין , "מה שלא רואים" עמ' . 50-23

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר