מבוא

עמוד:11

על השפעת לואיג'י פולצ'י . שימושו הבורלסקי של פולצ'י בחרוז הדקטילי הוא גם אחראי לאפקט הקומי של חרוז זה אצל ביירון . ואילו האפקט הפתטי של החרוז הדקטילי של תומס הוד בא לו מהשפעתו של גתה . בפרק הרביעי של ספר זה אני מביא באריכות את ביקורתו של לקטור מטעם כתב עת , המבקר את גישתי הקוגניטיבית מנקודת הראות של הפואטיקה ההיסטורית . במקום שאני מסביר בהסברים קוגניטיביים את אופיר . הבלתי מסומנן של הצזורה אחרי המיצב הרביעי של הפנטמטר הימבי , הוא מעדיף לדבר על השפעת השורה הדקסילבית הצרפתית . שתי העמדות - הן של עוזי שביט והן של הלקטור - לוקות במה שווימסט ובירדסלי כינו "הכשל הגנטי . " איכות החרוז הדקטילי או הצזורה הן תכונות של גורמים מחוץ לשיר ולא תכונתו של השיר . אם תשאל איך נוכל לראות אם החרוז הדקטילי הזה הוא בורלסקי , או פתטי , או אם הגזורה אחרי המיצב הרביעי או השישי היא מסומננת או לא , ישלחו אותך אל מחוץ לשיר , אל לואיג'י פולצ'י , אל גתה , אל השורר . הדקסילבית הצרפתית . האיכויות הללו עוברות אל הקורא מלואיג'י פולצ'י , מגתה , מן השורה הדקסילבית הצרפתית , באיזו דרך מסתורית . מאלף לראות , איך מטפלים בסוגיה זו של השפעות חוקרי השירה העברית בימי הביניים . שירה זו מצטיינת בקונוונציונליותה . מניין באו הקונוונציות הללו ? לא קשיא , אומרים החוקרים : השפעה של המשוררים הערביים האנדלוסיים . ומניין באו הקונוונציות למשוררים האנדלוסיים ? שוב לא קשיא : מהשירה הערבית המדברית . ומניין באו הקונוונציות למשוררים המדבריים ? את הקונוונציות הללו יש לקבל כנתון . הפרק השישי עוסק , כאמור , במקורם הפסיכולוגי של קישוטים וקונוונציות . ספר זה אינו מכיל כל מה שיש לי לומר בסוגיה זו . על עניין נכבד אחד כבר עמדתי בהרחבה , ופרסמתי אותו בשלושה מקומות ( צור , ; 40-36 : 1987 , ( Tsur , 1987 a : 196-207 ; 1992 b : 373-384 וכאן אחזור רק על התמצית שבתמציתו . המשוררים המטפיסיים האנגליים ידועים כמי שביקשו להמציא המצאות פיגורטיביות שאין להן אח ורע , ושאינן יכולות לעלות על דעת שום איש אחר . גישה זו מונחת ביסוד "הציור החכמני המטפיסי" Metaphysical ) . ( Conceit המשורר האנגלי Abraham Cowley משתמש בציור של החלפת לבבות כמטונימיה להחלפת רגשות האהבה בין האוהבים . ציורים כאלה רווחים ביותר בשירת הרנסנס . אך , בעת ובעונה אחת , הוא מבין את המטפורה כלשונה : החלפת הלבבות הופכת את פנימה של האשד , לגבר ואת פנימו של הגבר לאשר ., ואולם , שימוש דומה במטפורת הלב שמסירתו היא מסירת

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר