פתח דבר

עמוד:8

בולטת מן האתוס הישראלי , שלפיו המדינה היא בעלת המונופול המלא על הקמת תשתיות לאומיות . למעשה , כביש חוצה ישראל הוא אחד הביטויים המובהקים ביותר של תפיסת העולם הניאו ליברלית - התפיסה המושלת בכיפה בעשורים האחרונים , שהפכה את החברה בישראל מקולקטיב המבוסס על אמונה נרחבת בסולידריות ובערבות הדדית לציבור מפורד ( פרגמנטרי ) שסדר היום שלו כפוף ללא עוררין לאידיאל הכלכלי של "שוק חופשי . " ההשלכות החברתיות , הכלכליות והפוליטיות מרחיקות הלכת של המהפך הזה מחייבות מחקר סוציולוגי ביקורתי . ספר זה , שמתמקד הן במאפייני הפרויקט עצמו והן באמצעים הדיסקורסיביים ששימשו לקידומו בדעת הקהל , הוא פריו של מחקר כזה . סיפורו של כביש חוצה ישראל ממחיש היטב את השינויים שחלו בעשורים האחרונים בדפוסי ההתערבות של המדינה במשק הלאומי . הוא מראה כמה קשה לציבור לזהות נקודות מפנה שבהן מתחוללים שינויים כאלה ולהפנים את משמעויותיהם ; והוא מלמד שדפוסי הפיתוח של התשתיות הפיזיות בישראל לא תמיד עולים בקנה אחד עם האינטרס האמיתי של הציבור . סיפורו של הכביש מדגיש גם את הצורך בהבנה מעמיקה יותר של הכוחות הפועלים בשדה המינהל הציבורי במשק שעובר הפרטה מואצת . הוא מאלץ אותנו להישיר מבט אל דפוס הצרכנות ואל מיסודו כדרך חיים מובנת מאליה , ומבהיר את עומק התלות במערכות הסוציו טכניות והתרבותיות שהוא יוצר . מניה וביה , העיסוק בכביש זורה אור על מדיניות התחבורה של ישראל במאה ה , 21 מתרה מפני ההשפעה הגוברת של בעלי ההון והתאגידים הגדולים על מערכות התכנון בישראל , מצביע על ניגודי העניינים שבהם לוקים רבים מתהליכי קבלת ההחלטות במדינה , ומפנה את תשומת הלב לאי צדק החברתי ולנזק הסביבתי העלולים להיגרם מהחלטות הנוגעות לתשתיות פיזיות . הספר עוסק רובו ככולו באירועים שהתרחשו בין 1989 ל . 2004 הוא מבוסס על מסמכים ארכיוניים , על ראיונות עם דמויות מרכזיות שהיו מעורבות בפרויקט כביש חוצה ישראל , * ועל סקירה שיטתית של דיווחים ופרסומים בתקשורת . לצורך הכתיבה ביקשנו לראיין את ראשי חברת כביש חוצה ישראל , החברה הממשלתית , אולם נתקלנו בסירוב . שמותינו היו בקשותינו לריאיון נפתחו תמיד בהבהרה שהריאיון ישמש לכתיבת ספר על כביש חוצה ישראל . כל המרואיינים ידעו שדבריהם עשויים להופיע בספר , ואיש מהם לא הביע התנגדות לכך . הראיונות תועדו על ידינו בכתב . עם ואת , המידע , הפרשנות והעמדות המובאים בספר הם על דעתנו ועל אחריותנו בלבד .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר