הקדמה

עמוד:8

בסס כולו על גורמים אישיים . נראה , שלפעמים היה יתרון זה מתבלט בידיעותיהם הבלשניות של היהודים' בדרך הראייה הקוסמופוליטית ובמערכת החינוך המתקדמת שלהם . מצד אחר , דווקא באותו חבל שבו במיוחד הגיע הריניסאנם לשיאיו , בחלקי אירופה הדרומית , נפגם אותו יתרון על שום ההפליה החמורה שנהגו שם כלפי היהודים , ועל שום שיתוף הפעולה ההדוק בין הגורמים הדתיים והחברתיים , שהיה מקובל בחבל זה . נשחיתה אווירה חדשה , ואם קודם לכן מצוין היה חלקה של התר בות היהודית בהתעוררות החיים הרוחניים באירופה , הרי מכאן ואילך ניכרת השפעה בכיוון הפוך , וסגנונות הריניםאנס ומושכליו חודרים , בהצנע ובלא הצלחה יתרה , להשקפת העולם היהודית . אין בדעתנו לומר , שמפנה זה זכה — ולאלתר — להכרה כללית ביהדות . האמת ניתנת להיאמר , שנמצאו כמה יהודים שחשו במפנה המתחולל , וכבר במאה הארבע עשרה התחילו שוקדים על תרגומה של ספרות מדעית רבת ערך מן הלשון הרומאית אל הלשון העברית — דבר שלא היה עולה על הדעת קודם לכן . מהם ששאפו להת קבל כתלמידים לאוניברסיטאות החדשות שקמו מקרוב , ומהם שניסו והשתדלו , בשי טה ובהתמדה , להסיר את 'חרפתי הבערות במקצועות כלליים מעל בני דתם . אופייני ביותר לעניין זה הוא סיפורו של רופא פרובאנםאלי בן אותה תקופה , ליאון יוסף מקארקאסון , שלמד רומית ואף שמע שיעורים באוניברסיטה , כדי שישיג טכסטים ראויים לשימושם של תלמידים יהודיים ברפואה , אולם לשווא יגע במשך עשר שנים להשיג העתקים של כתבי מלומדים נוצרים , וכל כך משום האיסור שהוטל מטעם הפאקולטה של מונפלייה למכור מן הכתבים הללו לכופרים . וכשהצליח להשיג כתבים אלה אחר קשיים מרובים , נתחייב תמורתם תשלום של מחיר כפול . אף על פי כן לא חש העולם החיצוני עד מה נחשלו היהודים בענייני יסוד שבמדעים , ועדיין סבור היה שפתוחים לפניהם אוצרות של ידיעות הגנוזים לזולתם . ואמנם , מצויים היו יהודים , שלא נרתעו מלהשתמש בטעות זו ובאפשרות שזימנה להם , דווקא בימי שפל מבחינת השתתפותם של יהודים בחיי התרבות הכלליים . את מקומם של מתרגמים כנים ואנשי מדע מובהקים , שפעלו בדורות הקודמים , תפסו אז לפעמים טיפוסים של מתעתעים מוזרים ( ובדפים הבאים יצוינו אחדים כמותם , ( המשתבצים גם הם במסגרת הריניסאנס מבחינה שונה לחלוטין . בשם שניתן לגלות את מקורותיו של הריניסאנס כבר בימי המאה השתים עשרה , כך ניתן לשמוע את הדיו של הריניסאנם עוד בימי המאה השבע עשרה . על צד האמת , חדירתה של 'הרוח החדשה' לממלכת המוסיקה חלה שלוש מאות שנה לאחר ההת

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר