מבוא מבוא

עמוד:13

מה שאינו טומאה כבדה ואין בו ספק , והקלו על מה שטומאתו כבדה גלויה בדברי האלוהים . וטימאו את הטהור וטיהרו את הטמא . בשל הערעור על מקור סמכותם של חז"ל בחר סעדיה גאון , שהקדיש עצמו למלחמה בקראים , לכנות את מסורת חז ' ל" מסורת הנביאים' ( את'אר אלאנביאא ( ' במטרה להדגיש את מקור סמכותה האלוהי . לדברי הגאון , אי אפשר לקיים את המצוות בלא אותה מסורת נביאים , שכן פרטי המצוות נלמדים אך ורק בתורה שבעל-פה : ' כמו שרבים מדיני המשפטים והמצוות לא נתבארו בה = ) בתורה , ( אלא הצריכנו לגביהן המצווה למסורת מפי נביאיו . ' הקראים קראו לשיבה למקרא מקור התורה האלוהית . דבריהם מזכירים את דו-השיח שהתפתח בן שמאי לבין הנוכרי שבא לפניו . אמר אותו נוכרי : ' כמה תורות יש לכם ? אמר לו : שתיים - תורה שבכתב ותורה שבעל-פה . אמר לו : שבכתב אני מאמינך ושבעל-פה איני מאמינך . ' התנועה הקראית קמה בבבל ובפרס במחצית השנייה של המאה התשיעית , ואינה אלא אחת מתנועות רבות שקמו בראשית תקופת הגאונים בעקבות הכיבוש המוסלמי . רובן של תנועות אלו נעלמו זמן לא רב לאחר שהוקמו . הקראים התייחסו בכתביהם לקודמיהם , ענן בן דויד ובנימין אלנהאונדי . לפי המסורת הקראית הקדומה , ענן פעל במחצית השנייה של המאה השמינית , וייסד את תנועת הענניים . בנימין אלנהאונדי פעל במחצית הראשונה של המאה התשיעית . יחסם של הקראים לשני אישים אלו היה דו-ערכי . מחד גיסא , העריכו אותם על שהיו הראשונים לצאת נגד סמכות 6 יפת , פירוש לוויקרא טו , א-יג , כ"י הספרייה הלאומית בפריז , , 282 דף 36 א : ' פאבדעו פי הד ... א' ואלמעול עלי כתאב אללה תע' ג'ל ד'כרה לא עלי קולהם אד' ליס הם אנביא אללה תע' ולא דלנא דליל עלי אנהם נאקלין ען אלאנביא בל לם יכונו פי זמאן אלאנביא ואנמא קאמו בעד אנקטאע אלנבוה בעאלם מן אלסנין פאת'בתו מא ענדהם . ומן כאן פיה עלם ודין ודראיה וקף עלי מקדאר עלמהם מן אלדלאיל אלתי ד'כרוהא ואסתדלו בהא פיביין מן ד'לך עג'ז כביר וליס הם חג'ה ולא דעואהם דליל פליס יג'ב אלקבול מנהם בל יקבל מן אלאקאויל מא כאן דלילה דליל ואללה ירשד אמתה אלי אלחק . וקד אבדעו איצ'א פי כל באב ופי כל פן מן אלטמאות פת'קלו מא ליס לה תת'קיל ולא שבהה וסהלו פי מא אלתת'קיל פיה צ'אהר מן קול אללה תעאלי פנג'סו אלטאהר וטהרו אלטמי . ' 7 להלן , פרק א , הע' . 126-125 באיגרת המיוחסת לגאון ארץ ישראל דניאל בן עזריה , בן המאה האחת-עשרה , הוא אומר על הרבניים : ' השומרים אמונתם אשר העתיקו אבותם מפי נביאים נשלחים . ' ראה : גיל , ארץ ישראל , ג , תעודה , 420 עמ' . 15 8 סעדיה גאון , סידור , דף י . 9 תלמוד בבלי , שבת לא . א"ע

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר