'וולדן' ביצירת הנרי תורו

עמוד:9

' וילדך ביצירת הנרי ת 1 ר 1 ד מאת ש . הלקין א דומה : הסכנה הגדולה , הרובצת לפתח ההבנה האמתית בק ריאת 'וולדן , ' שורשה ברצון לראות בספר זה סיפור מעשה מציאותי , שמחברו מספר אותו לפי תומו , כביכול , כדי להבליט' קודם כול , את העובדתיות האב טוביוגראפית שבו . בוודאי יודע הקורא גם לפי השורות הראשונות שבספר , שסיפור מעשה זה יש עמו גם מגמה שכלית מוסרית — כוונה טובה מצד המספר להשיב תשובות שקולות ומעוינות על כמה שאלות שכליות מוסריות , שהוא שואל את עצמו בדרך סיפורו לגבי הדרך הישרה שהוא מתאמץ לבור לעצמו בחייו הפרטיים שלו , וממילא להורות גם לקוראו , לאדם זולתו , את הדרך ואת הדרכים , אשר בהן ילך האדם וחי בהן . הלא בשני הסעיפים הראשונים של ה'פרק' הראשון של החיבור כבר נראה המחבר כמסביר מפורש ושום שכל את שתי המגמות האלה אשר לפניו בכל מה שיבוא להלן . בסעיף הראשון , הקצר מאוד , הוא מטעים את התכלית האישית הפרטיית שבפרשת התבודדותו על חופו של אגם וולדן : יצוא יצא אל היער כדי להתרחק מכל שכן , כדי לח T יות בבית שיבנה לו במו ידיו , וכדי להשתכר למחייתו ביגיע כפיו בלבד — תכלית שקיימה ונתקיימה בו במשך שתי שנים ושני חדשים . ובסעיף השני , הארוך למדי , הוא מגלה שוב ברור לכל עין , שכיוון שנסתיימה פרשת הת בודדותו ושוב הוא 'תושב' בחיי התרבות של בני כפרו כולם , השואלים אותו כל מיני שאלות זוטא על אורחות חייו בירחי פרישתו מן הבריות — רואה הוא עצמו חייב , אם לא אנוס לחלוטין , להשיב על שאלותיהם לטובתם גם הם . ועוד : חיוב לסוד זה , לפי אותו סעיף , מביא את המחבר לידי כך , שיכתוב מה שיכתוב בגוף ראשון דווקא . דבר המצער את המחבר שלנו בדרך כלל הוא , שה'אני' המספר 'מושמט' מתוך רוב ספרים שבעולם , שכן לעולם הוא 'תובע מכל מספר , ראשית כל וסוף דבר , דין וחשבון פשוט ובר לבב לחייו שלו , ' של הסופר עצמו , 'ולא מה ששמע סתם על חיי אנשים אחרים . ' כניסתו המ עורטלת של ה'אני' המובהק לחיבור זה , שכותבו מתחיל בכתיבתו , כאילו מו סיפה ומכריזה כאן : נסיון חיים אישי מצומצם יסופר כאן , ועל כגון זה חלה

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר