דבר העורכים

עמוד:13

חוק זכויות התלמיד , נמצא בנקודת ההשקה של תחומי החינוך והמשפט , וזו אולי אחת הסיבות לכך ששוררת אי הסכמה כה עמוקה בעניינו . המסגרת השנייה היא " תגובות למאמרים , " ומטרתה לעודד דיאלוג בין כותבים לקוראים , שהופכים בתורם לכותבים . היא נועדה להקל על אחת הבעיות הקשות שחוקרים סובלים מהן : לא זו בלבד שהמחקר מצריך שעות רבות של עבודה מאומצת בחדר מבודד , אלא שגם כשהתוצאה של מאמץ זה באה לידי ביטוי במאמר או בספר , ההתייחסות אליהם היא לא פעם מועטה ומינורית , אם בשל המספר האדיר של פרסומים מתחרים ואם בשל הנטייה ההולכת וגוברת של המחקר להתחלק לגישות ולתת נישות שאינן מתקשרות אלו עם אלו . המאמר הפותח את הגיליון , פרי עטה של הגיאוגרפית וחוקרת האינטרנט חגית מישר-טל , מתמקד במושא מחקר מצומצם כביכול , אולם כזה המצליח לגבש באמצעות העיסוק בו תובנות רחבות היקף בנוגע למאפיינים בסיסיים של העולם בעידן הדיגיטלי . הניתוח שמציעה מישר-טל לגוגל ארת' ( Google Earth ) מאפשר לראות בו מראה עשירה ומרתקת שמשתקפים דרכה בזעיר אנפין שינויים מהירים ודרמטיים שמתרחשים בחברה ובתרבות בעידן הגלובליזציה ושקיים ביניהם מתח מתמיד : העצמת הפרט והתבססות גוברת והולכת על שיתופיות סולידרית ; התרחבות הנגישות של הידע והעמקת הפערים החברתיים ; דמוקרטיזציה של תהליך איסוף המידע ושכלול הדיוק המדעי ; והתעצמות הקפיטליזם הצרכני וירידה בכוחה של מדינת הלאום . כך מאפשר הניתוח הביקורתי של גוגל ארת' להמחיש כיצד בסביבות וירטואליות משוקעים ערכים , אינטרסים ואידיאולוגיות לא פחות מאשר בסביבות " מוחשיות" קלאסיות . גם מאמרם של חוקרי החינוך הגופני רוני לידור , נעמי פייגין , רחל טלמור , ישראל הררי ויצחק רם עוסק בשינויים הרבים שהביאו עימם העשורים האחרונים , אך הוא מציע מהלך הפוך מזה של המאמר הפותח : במקום לבדוק כיצד תופעה קונקרטית וממוקדת מאירה את התרבות כולה , שואלים הכותבים כיצד צריכים השינויים הרחבים שמתרחשים בעידן הפוסט מודרני להשפיע על תחום החינוך הגופני ולעצבו מחדש . הם מזהים שלוש תמורות מרכזיות — בעולם בכלל ובישראל בפרט — הרלוונטיות לרפורמות שיש לעשות בתחום פדגוגי זה : צמיחתן של טכנולוגיות מידע , המשנות את הדרך שאנו מבינים ומשיגים מידע ; התעצמות המגוון האתני תרבותי והלגיטימציה הגוברת לקיומו ; והתמעטות הפעילות הפיזית לצד העיסוק אובססיבי במראה הגופני . התשובה של החינוך הגופני לתמורות אלה צריכה לדעתם להתבטא בין היתר בחינוך לאוריינות טכנולוגית , ברענון של שיטות הוראה , בשימת דגש מוגבר על אורח חיים ספורטיבי ובחיזוק המסר ההומניסטי והרב תרבותי .

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר