נמצאו 187 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: עמנואל לוינס
תיאור: הזמן והאחר הנו "לידתה וניסוחה הראשון" של מחשבתו של עמנואל לוינס, כך לפי עדותו שלו עצמו. בארבע ההרצאות שנתן בין מרץ למאי 1947 , לוינס בונה מהלך פנומנולוגי מרשים ומגובש שבתוכו זרועות האינטואיציות המרכזיות שתמשכנה להפרות את כל הגותו. לראשונה סולל לוינס באופן חד וברור את הדרך החדשה בה ילך לאורך חייו ויצירתו: ממחשבת הזהות אל מחשבת האחרות, מן האני הבודד אל היחס עם הזולת. הפנומנולוגיה של הזמן והאחר היא עשירה ומגוונת: הבדידות, נדודי השינה, היש, העונג, הסבל, המוות, הזמן, וכמובן הזולת על מופעיו (הנשי, הבן), כל אלו זוכים כאן לניתוחים מקוריים ועמוקים, המתכתבים ומתווכחים לסירוגין עם ההיסטוריה של הפילוסופיה המערבית כולה: מפרמנידס ואפלטון עד ברגסון, סארטר וכמובן היידגר. מתוך פנומנולוגיה זו מנסח לוינס את מחשבת האדם שלו, ומוביל את הקורא מעולם ה"יש" אל האופק של הזולת שביחס אליו מגלה הסובייקט את צורתו המקורית. הזמן והאחר ניגש למלאכה זו מתוך עיון במסתורין של הזמן, שהנו המסתורין של העתיד או של המוות: מהו טיב יחסנו לאחרות של העתיד? מהו יחסנו למוות? ומהו הקשר שבין אחרות העתיד לאחרות הזולת? בסגנונו הייחודי מציע כאן לוינס לראשונה את אחת התזות היסודיות והנועזות ביותר בכל הגותו: "היחס עם העתיד מתממש בפנים-אל-פנים עם הזולת".
הקיבוץ המאוחד
מאת: דנה בלאנדר, כרמית הבר, מרדכי קרמניצר
תיאור: הזיקה ההדוקה בין כבוד האדם ובין הטיפול הרפואי נובעת מכך שהמפגש הטיפולי הוא מפגש בין–אנושי. לכן כבוד האדם הוא זכות חיה, כלומר - לא רק מונח מעוגן באמנה, בחוק או בקוד אתי אלא ערך שיש לחיות אותו יום–יום, שעה–שעה, אדם–אדם. בספר זה אנו מבקשים להחיות את הזיקה שבין כבוד האדם, שהוא ערך חוקתי עליו, ובין כבוד האדם כחוויה חיה בטיפול הרפואי. הפגיעוּת של כבוד האדם בזירה הרפואית נגזרת מאופיים הטוטלי של המוסדות הרפואיים, מתלותו של המטופל בצוות הרפואי ומטבעו חודר הגבולות של הטיפול הרפואי. במוסדות אלו עלולות להתרחש פגיעוֹת בכבוד האדם שלא במזיד ושלא במודע, שכן הצוות המטפל עושה את מלאכתו לילות כימים במסירות ובמקצועיות בשעה שהוא מתמודד עם חולים רבים מאוד בעזרת משאבים מוגבלים ובעומסי עבודה כבדים. גם הספר וגם הפרויקט שהוא מבוסס עליו - "כבוד האדם במוסדות ציבור" צמחו מן השאלות ומן הדילמות שמעורר הפער שבין ההסכמה הרחבה על חשיבותו של כבוד האדם כנדבך מרכזי בעבודה הרפואית לבין מימושו הלכה למעשה. האתגר הגדול נולד מטבעו הייחודי של ערך כבוד האדם, שהוא נחווה ומוחשי יותר דווקא בהיעדרו, ברגעים שהוא נרמס. מדובר אפוא בפער בלתי נמנע בין החמקמקות של הגדרת המושג "כבוד האדם" ובין החיוּת החריפה של הפגיעה בו. חיבור זה נכתב מתוך הכרה בפער הזה, והוא משקף אותו.
המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר
מאת: גסטון בשלאר
תיאור: הפואטיקה של החלל, מספריו המוכרים והאהובים של גסטון בשלאר, חוקר במבט מקורי ופואטי את כל המקומות, הבתים, הנופים והחללים המקיפים את האדם; מעליית הגג ועד לקן הציפור, מהמרתף ועד למיניאטורה, חללים שמציתים את דמיוננו ומזמינים אותנו לשכון בהם.
משכל (ידעות  ספרים)הוצאת בבל בע"מ
מאת: יוסי מאלי
תיאור: 'גילוי העולם וגילוי האדם' – במילים אלו הגדיר ההיסטוריון הצרפתי ז'יל מישלֵה את התחייה התרבותית שהתחוללה באירופה בעת החדשה המוקדמת, ויש בהן כדי למצות את התכנים והנושאים העיקריים של כרך זה. שכן, בתקופה זו שבין 1450 ל-1650 התפתחה כנגד השקפת העולם הביניימית-קתולית, שעמדה בתוקפה במשך אלף שנות הציביליזציה הנוצרית, תפיסת מציאות חדשה, חילונית במהותה, שהתמקדה באדם, בחייו הארציים ובעולם הממשי. המאמרים המקובצים בכרך דנים בהוגים ובתנועות האינטלקטואליות שחוללו את המהפכה הרעיונית הזאת: ההומניסטים, שגילו מחדש את ערכיה של התרבות הקלסית; מונטיין, שקספיר ודקארט, שהגדירו מחדש את ה'אני'; התגליות הגאוגרפיות והאתנוגרפיות שזימן העולם החדש, ששינו את ההתייחסות ל'אחר'; לותר, קלווין ורדיקלים אחרים, שביססו את הרפורמציה הפרוטסטנטית על האמונה הדתית הפרטית והחווייתית; וכנגדם הישועים והמסדרים הקתוליים האחרים, שהגנו על מסורות האמונה הישנות במושגים ובאמצעים חדשים; מקיאוולי, הובס ושפינוזה, ותגובותיהם לתופעה החדשה במציאות הפוליטית של התקופה – ה'מדינה'; תרבות הבארוק – ראקציה דתית ואמנותית לסגנון הקלסי של הרנסנס או מהפכה מודרניסטית?; והתמודדותה של ההגות היהודית עם כל אותן תמורות ומהפכות תרבותיות שהתרחשו סביבה ובתוכה. נושאים אלו ואחרים זוכים בכרך זה לעיון מפורט, בהיר ומרחיב אופקים.
מוסד ביאליק
מאת: דני רוה
תיאור: הספר שבידכם עוסק ביוגה של פטנג'לי מנקודת מבט פילוסופית. הוא מעלה שאלות, לא בהכרח מספק תשובות ובטח שלא 'אמיתות', קלישאות או 'טיפים' מכל סוג שהוא. הספר דן בשאלות של חופש, זהות עצמית, היומיומיות ומה שמעבר לה, כמו גם תרגום – בין שפות ותרבויות, ובעצם בכל מפגש עם 'האחר'. 'האחר' במקרה שלפנינו הוא בראש ובראשונה היוגה-סוטרה, טקסט הודי עתיק שהתחבר בשפה הסנסקריטית בראשית הספירה הנוצרית. יצירה זו משקפת תרבות אלטרנטיבית של שתיקה במקום שפה ומחשבה, של עצירה במקום פעולה, של התבוננות במקום מעורבות והזדהות. 'האחר' הנידון כאן הוא גם 'אחרות פנימית' או שכבות כמוסות של ההוויה האנושית ששפטנג'לי, מחבר היוגה-סוטרה, מבקש לחשוף. כנספח מצורף תרגום חדש, קפדני ומהודק לעברית של היוגה-סוטרה לפטנג'לי.
הקיבוץ המאוחד
מאת: גלעד שביד
תיאור: השאלות מהי מהות היופי; מהו מקור היופי; האם היופי הוא אוניברסלי או אישי, ועוד שאלות שעניינן ביופי, מעסיקות זה אלפי שנים בני אדם חושבים ומי שעוסקים ביופי. בספר זה, על שני חלקיו, מנסה המחבר לבחון מחדש את סוגיית היופי החזותי והשאלות הקשורות בו, ולהציע תאוריה כללית בנידון. נקודת המוצא שלו היא שהיופי החזותי התפתח במהלך האבולוציה ככלי המשרת את צורכי ההישרדות של הפרט. בחלקו הראשון של הספר מציג המחבר את הרקע התאורטי להתפתחות הרגש האסתטי, ובכלל זה ההשלכות האסתטיות של חוש הראייה, אופן תפקודו והמטלות שעמן הוא מתמודד; ההשפעות של האינטראקציה עם הסביבה שבה התפתח האדם על התפיסה האסתטית; הפרמטרים הקובעים יופי וכיעור, בהתאמה לאורח חיי האדם, וכן המנגנונים הביולוגיים שאולי יש להם השפעות אסתטיות חשובות. בחלקו השני של הספר מפרט המחבר את התאוריה האסתטית שלו, ובכלל זה את גורמי העיבוד העיקריים הקובעים העדפות אסתטיות, את הגורמים המשפיעים על הרגש האסתטי ועוצמתו ואת סוגי היופי החשובים.
מוסד ביאליק
מאת: דרור פימנטל
תיאור: ספר זה נועד להנהיר את המונח "אסתטיקה" לאשורו. בשימושו הצר, המונח מורה על צבר כללים לשיפוט ביקורתי של האמנות, שהיו בתוקף עד המאה השמונה-עשרה. בשימושו הרחב, המונח מורה בעצם על כל סוג של מחשבה תאורטית על אודות האמנות. הספר עוקב בשפה בהירה ומובנת לכול אחר עיקרי המחשבה האסתטית למן התקופה הקלסית ועד המחצית השנייה של המאה העשרים – מאפלטון ואריסטו ועד היידגר, בארת, דרידה ולאקאן. בתוך כך מציע הספר במחוות מחשבה מטא-תאורטית את מודל המרובע האסתטי, שבו מתמקמת כל אחת מן התאוריות האסתטיות הנידונות בו. לספר אופי היברידי מכמה בחינות: הוא משלב, לראשונה בעברית, הן דיון בתאוריות האסתטיות המסורתיות והן דיון בתאוריות האסתטיות החדשניות, אלה שעל ספו של המילניום החדש; הוא חוצה את הבידול הסוגתי המסורתי הקיים בין האמנויות, בראש ובראשונה זה שבין האמנויות הפלסטיות לאמנויות המילוליות; והוא נכתב בצמוד לאמנות עצמה, על מכלול צורותיה וסוגותיה. כך קונה הדיון התאורטי את עיגונו ביצירות אמנות קונקרטיות – מוכרות וחדשות, מופשטות ופיגורטיביות – מן האמנות הבין-לאומית ומן האמנות הישראלית. היברידיות זו, על הממד המפתיע שבה, ודאי תוכל לעורר עניין בקרב שוחרי תאוריה ושוחרי אמנות כאחד.
מוסד ביאליק
מאת: סימון וייל
תיאור: ספר זה נועד לחשוף את הגותה של סימון וייל ,שהיא אקטואלית מתמיד, לנוכח המשברים הפוקדים את העולם המערבי. וייל מתארת את התהליכים השוחקים את הסולידריות החברתית ומציעה תובנה מקורית של פוליטיקה מבוססת צדק.
הוצאת אוניברסיטת בר אילןכרמל
מאת: גדי טאוב
תיאור: התפיסה המודרנית של האדם במערב נולדה במאה השמונה-עשרה מתוך מחשבת הנאורות. בתוך פרץ זה של מחקר ומחשבה פילוסופית התבססו מאז ועד ימינו לא רק הדיסציפלינות והמתודולוגיות המודרניות בחקר האדם והחברה, אלא גם התורות הפוליטיות והאופקים המוסריים של תפיסותינו ההומניסטיות. הנאורות היא שהעמידה, כדברי ארנסט קסירר, את האוטונומיות האנושיות על בסיס האוטונומיות של התבונה. הוגי הנאורות סברו שאם נשחרר את תבונתנו מכבליהן של אמונות טפלות, תפיסות אי-רציונליות, והבלים אחרים שערמה המסורת על תודעתנו, נוכל לראות את העולם ואת עצמנו באור חדש. מכוח מחשבה ביקורתית ושיטתית נוכל לא רק להבין את המציאות, אלא גם לעצב אותה מחדש, על יסוד הבנה זו, לרווחתנו ולתועלתנו. התבונה אפוא היא שמאפשרת לאדם להתנשא מעל לדטרמיניזם המושל בשאר הקיום, ולזקוף את מלוא קומתו כסובייקט אוטונומי, ריבון לגורלו שלו. כרך זה – הראשון בסדרת תולדות הרעיונות – מבקש לפרוס לפני הקורא העברי כמה מקוויו הכלליים, וגם כמה מפינותיו הנידחות, של סיפור מרתק זה על המהפכה המחשבתית שמתוכה נולדה התודעה המערבית המודרנית.
מוסד ביאליק
מאת: גדי קרביץ
תיאור: הספר עוסק בספקנות פילוסופית ובהשפעתה על תורת ההכרה ועל החברה האנושית בעידן הפוסטמודרני, וחושף את הקורא למגוון רחב של טיעונים לוגיים ספקניים שהועלו על ידי פילוסופים רבים במהלך ההיסטוריה של הפילוסופיה המערבית. מטרתו העיקרית של הספר היא הצגה ביקורתית של שלבי ההתפתחות של תורת ההכרה ככלל ושל הזרם הספקני בפרט, מיוון העתיקה ועד ימינו אנו, בפני כל אדם המתעניין בחקר המציאות והכרתה. התפתחויות אלה מתוארות באופן פשוט ותמציתי, שמבהיר את השלכותיה של אי־הוודאות האפיסטמית על החברה המודרנית: ויתור על החיפוש אחר האמת וכניעה לדוגמטיות, לספקנות מוחלטת ולהונאה עצמית, ואולי אף מציע דרך פרקטית ומוסרית להתמודד אתה — וזאת על מנת לאפשר המשך חקירה פילוסופית והמשך התפתחות של תורת ההכרה ושל המדע כולו, מבלי להגיע לכאוס חברתי של החשיבה האנושית, שהדרך ממנו לסובייקטיביזם ולניהיליזם קצרה מאד. ספרים מעטים בלבד נכתבו בעברית על תורת ההכרה ועל ספקנות פילוסופית, ומכאן הייחודיות של הספר. מחד, הוא כולל חומר מקצועי רב בנושא תורת ההכרה, ספקנות אפיסטמולוגית, לוגיקה ורטוריקה; ומאידך, לשונו צלולה ונגישה גם לקוראים שאין להם רקע פילוסופי נרחב.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: מיכל גוברין
תיאור: המסע שבספר תר אחר הסמוי מן העין בירושלים וברבדים נשכחים של המיתוס על אודות העיר כאישה אהובה, בוגדת, נבגדת ותמיד נחשקת. התשוקה לירושלים של מאמיני שלוש דתות האל־האחד ליבתה לאורך כל שנותיה יריבוּת, קנאה ומלחמות על בעלותה. ממציאוּת מורכבת זו, מצביעה מיכל גוֹברין על הצורך להכיר בשורשים הארוטיים של המאבק על ירושלים כגורם מהותי בכל פתרון עתידי. היא מַפְנה את האחריות על דמותה של ירושלים – במציאות ובמיתוס – אל היהדות, שהעניקה לה את מסד קדושתה וששבה אליה כריבון. מלב המיתוס היהודי מציעה גוברין דגם חלופי, מהפכני, למחשבה על עתיד העיר. לא עוד בעלוּת כזאת או אחרת, אלא דווקא שמיטה, במובנה הסמלי העמוק: הסרת גדרות ומחיצות והשתחררות מחרדות קיומיות כדרגה עליונה של קדוּשה ובעלוּת. מידת השמיטה נובעת מירושלים עצמה, כפי שעולה מעיוניה מאירי העיניים של גוברין במקורות, החל במקרא, במדרש ובקבלה, ועד להדהודיהם העכשוויים באמנות הישראלית או בשיח הפוליטי; וכן מקריאתה הקשובה בשירתו של פאול צלאן ובהגותו של ז'אק דרידה – בן־שיח קרוב של גוברין, שהיה שותפהּ לחיבור ספר העיון גוף תפילה.
הקיבוץ המאוחד
מאת: ענת מטר
תיאור: המסה על דלות המוסר היא טקסט קריטי, המעמיד הצעה מהפכנית. בניגוד לתפיסה הרווחת, שלפיה הפוליטיקה שואבת את הצדקתה מן המוסר, ענת מטר טוענת כי המוסר דל מכדי לאפשר תוכן פוליטי שאינו מדשדש במובן-מאליו הכפוף למניפולציות כוחניות. הסדר הוא הפוך: השיח המוסרי משני לשיח הפוליטי. תפישת המוסר שלנו צומחת ממסה קריטית של התנסויות אישיות, אקטיביזם, ניתוחים פוליטיים, עובדות אמפיריות, נרטיבים היסטוריים ומודלים תרבותיים-מחנכים. אלה מצילים את המוסר מדלותו וממלאים אותו תוכן קונקרטי. את התוכן הזה אפשר לנסח בקצרה כך: המוסרי הוא שמאלי.
הקיבוץ המאוחד
מאת: יוחאי עתריה, גיל מרקוביץ
תיאור: 2001: אודיסאה בחלל היא יצירה משותפת של הבמאי סטנלי קובריק (1999-1928) ושל סופר המדע הבדיוני ארתור סי. קלארק (2008-1917), שני יוצרים משפיעים מהמאה העשרים. אלפי סרטים יצאו לאקרנים מאז 1968 ועד היום, אולם רובם נשכחו, ואילו 2001 : אודיסאה בחלל נותר רלוונטי. אסופה זו דנה בסוגיות מרכזיות בסרט: האם בני האדם אלימים מטבעם; מה הקשר בין טכנולוגיה, אלימות, אחריות, רציונליות וחירות; במה נבדל האדם מישויות אחרות ומבעלי חיים אחרים; מהו עידן העל־אדם והאם הוא קרוב; איך ייראו מסעות חלל עתידיים; מדוע עוד לא פגשנו חוצנים; כיצד יתפתחו יחסיו של האדם עם בינה מלאכותית מתקדמת דוגמת האל־9000 וסוגיות נוספות. נוסף על כך, אסופה זו מציעה קריאה דתית ופילוסופית של 2001: אודיסאה בחלל. אסופה זו, המציינת חמישים שנים לסרט 2001 : אודיסאה בחלל (1968) ולנחיתה על הירח (1969), היא תוצאה של סדרת תוכניות בת 12 פרקים ששודרה במסגרת “המעבדה” (רשת “כאן תרבות”), ומטרתה לאפשר לנו להבין את חמישים השנים שחלפו מאז ולעזור לנו לדמיין את העתיד באופן יצירתי ומפוכח.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: כרמל שלו
תיאור: ספר זה הוא הרהור על נושא כאוב ומושתק: הזדקנות. תרבות האנטי־אייג'ינג נוטה להכחיש אותה, אך עלינו להודות שאין מנוס ממנה ולהכיר בהשתנות ובפגיעות הכרוכות בה. הספר מזמין את הקוראים לפגוש את ההזדקנות בראשית המאה ה־21 בישראל במבט מפוכח, ולראות בה הזדמנות לצמיחה תודעתית, כדי להזדקן בחן ובחסד, בבינה ובחוכמה. יש בהזדקנות אי־נחת, והיא מעוררת שאלות הנוגעות לזהות ולמערכות היחסים שלנו, לתפקידנו כזקני שבט ולמורשת שברצוננו להנחיל לדורות העתיד. אולם בידינו לעצב את מקומנו בעולם מרגע לרגע, לטפח הזדקנות מיטיבה לעצמי ולזולת, ולהזדקן באהבה, בחמלה, בשמחה ובשלווה. המחברת שוזרת נרטיב אישי של חוויותיה מול הורים מזדקנים ומול הזדקנותה היא עם תובנות ממאות קבוצות שיח שהנחתה בשנים האחרונות, מתוך השקפת עולם השואבת מחוכמה בודהיסטית עתיקה: כל התופעות מופיעות, מתפוגגות ונעלמות; כך גם האדם. ביכולתנו לבחור כיצד לקבל את ההזדקנות — באיבה או באהבה. אם ניפתח אל חוויות ההזדקנות בלב חומל, סקרן ואמיץ, אפשר שנגלה אוצרות של תובנה ותבונה. הספר מיועד לבני כל הגילים, לכל מי שפוגשים הזדקנות בעצמם, בקרוביהם או במטופליהם.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: ז'ורז' דידי-הוברמן
תיאור: בראשית שנות הארבעים של המאה ה־20, תחת זרקוריו האימתניים של הפשיזם, דימה פייר פאולו פאזוליני את האנושי לנצנוצן החמקמק של הגחליליות. ב־1975 הוא כבר מבכה את היעלמותן בבוהק המסמא, הטוטליטרי, של חברת הראווה. כארבעים שנה חלפו מאז פרסם פאזוליני את "המאמר על הגחליליות", ומסקנותיו הקודרות נראות נכוחות מא פעם. כנגד הייאוש הפוליטי והאסתטי של פאזוליני וגלגולו העכשווי בהגותו של ג'ורג'ו אגמבן מציב ז'ורז' דידי־הוברמן את חשיבתו של ולטר בנימין על הדימוי כפתח לביקורת על כל חשיבה אפוקליפטית. בטקסט יפהפה שמפיק ניצוצות מעמיקים מהמפגש בין פאזוליני ואגמבן לבין הוגים כבנימין, חנה ארנדט וז'ורז' בטאיי, טוען דידי־הוברמן שדעיכה או שקיעה אינן בהכרח היעלמות או כליה, כל עוד יש בכוחן לחולל דימויים. לא, הגחליליות לא מתו, גם אם באורו האחיד והמסנוור של שלטון הצריכה אנו נדרשים למאמץ רב יותר כדי לראות את אותות התשוקה החלושים שהן משדרות- הבהוה עקש של תקוה והתנגדות.
הקיבוץ המאוחד
מאת: ז'ורז' דידי-הוברמן
תיאור: באוגוסט 1944 הצליחו אנשי זונדרקומנדו להבריח מאושוויץ ארבעה תצלומים שצילמו בחשאי כדי להעביר לעולם משהו ממוראות המחנה. ז'ורז' דידי־הוברמן מביט בתמונות אלה, דימויים המבקשים להעיד על הזוועה. הוא קורא אותם כאקט של התנגדות, אל מול כוחו המוחץ של משטר המכוון לא רק להשמדתם של בני אדם, אלא גם להשמדת כל זכר לאותה השמדה; תצלומים שחולצו למרות הכול מתוך מציאות שהוקדשה למחיקתם של צלם האנוש, הזיכרון והדמיון. ראשיתו של הספר בפולמוס שעוררה בצרפת תערוכה שבה הוצגו ארבעת התצלומים. דרך הדיון המרתק שהוא מפתח כמענה למי שביקרו אותו בארסיות על הערך האנושי המיוחד שמצא בדימויים אלו, ז'ורז' דידי־הוברמן קורא תיגר על שיח דוגמטי המתיימר לשלול מהם ממד כלשהו של עדות או של ייצוג. בדרכו המעמיקה והמרגשת, המיטיבה להפיק ניצוצות רעיוניים משילוב של משאבי ידע מגוונים, הוא מבקש להשיב לארבעת התצלומים את כבודם ולטעון כי הם מגלמים את המשטר הכפול העומד בבסיסו של כל דימוי: הדימוי הוא תמיד חסֵר אך הכרחי, נוגע באמת ונגוע בעמימות – קרע, הבזק, שריד שחולף ביעף ומייצר למרות הכול ידע, זיכרון ונראוּת.
הקיבוץ המאוחד
מאת: מייקל אוקשוט
תיאור: הרציונליזם בפוליטיקה, ספרו המוכר ביותר של הפילוסוף האנגלי השנון מייקל אוקשוט, הוא פסיפס ססגוני ומרהיב של רעיונות בנושאים מגוּונים. אוקשוט, המבקר בחריפות ובאלגנטיות את הרציונליזם ויוצא להגנת חופש הפרט מפני התערבות המדינה, מעמיד כנגד תכניות "רציונליות" לתיקון חברתי תפיסה ספקנית, פלורליסטית ושמרנית של החיים הפוליטיים.
הוצאת שלם
מאת: פרנסואה לה-רושפוקו
תיאור: לחיבוריו של פרנסואה דֶה לָה-רוֹשפוּקוֹ (1680-1613) שמור מקום של כבוד בספרות הצרפתית ובתרבות המערב. הם נחשבים לניסוחים ממצים של רוח "הסלון הספרותי" ושל מחשבת הנאורות הצרפתית, שלָה-רוֹשפוּקוֹ עמד ליד ערשהּ והיה בדיעבד אחד ממחולליה. במידה רבה, חיבוריו הם ניסיון מעורר השראה לזקק את התבונה בטהרתה, על גבול ההגות הפילוסופית ובחינת טבע לב האדם, לפי מיטב ערכי התקופה ובכנות מרשימה. זהו תרגום מלא וראשון של אמרות לָה-רוֹשפוּקוֹ לעברית, בצירוף כתבים מרכזיים נוספים פרי עטו. יצירות מופת אלה תורגמו בידי ד"ר יוסי אסודרי (2010-1960), ספרא וסייפא, קצין מצטיין ועילוי באקדמיה. התרגום הוא צידה יקרת-ערך שהותיר אחריו לקוראי העברית המבקשים להתוודע מקרוב אל אחת מאבני הדרך של תרבות המערב וליהנות ממחשבתו המבריקה של איש- מַעֲלָה, שלֵחה לא נס.
הקיבוץ המאוחד
מאת: עומר ברקמן
תיאור: מאסטר ניר מלחי: בן קיבוץ שחזר בתשובה והפך לרב חרדי, תלמיד בעייתי שהפך לאיש עסקים מצליח ולמורה נערץ, לוחם שייטת עתיר ניסיון מבצעי שחלה בסרטן אלים ונאבק בו עדיין, כבר שנים ארוכות. סדרת השיחות שקִיים עם כמה דמויות מרכזיות בעולם אמנויות הלחימה הישראלי ובציבוריות הישראלית בכלל: ד"ר עמיקי סולד, מנתח בכיר, מייסד היחידה הראשונה בארץ לכירורגיה אנדוסקופית; קאנצ'ו ד"ר רוני קלוגר, ראש קארטה דו אינטרנשיונל ישראל; פרופ' יעקב רז, סופר, מורה וחוקר תרבות יפן והמזרח הרחוק; ג'יל שיימס, עובדת סוציאלית, מייסדת־שותפה של ארגון "אל הלב" לטיפוח אמנויות לחימה בקרב נשים; אהרון שפירא: יזם טכנולוגיה, מפתח ומהנדס מחשבים, זוכה פרס בטחון ישראל; יוסף צליח, איש עסקים המתמחה בייזום ופיתוח בתחומי הנדל"ן; עמי אילון, לשעבר מפקד שייטת 13 וחיל הים, ראש השב"כ, חבר כנסת ושר; ואלי כהן, לשעבר חבר כנסת, שגריר ישראל ביפן ונשיא אגודת שוטוקאן קראטה דו ישראל. התוצאה היא הזדמנות נדירה להתוודע לאמנות שבלחימה מבעד לעיניו של רב־אומן לכל דבר ועניין: אינדיבידואליסט מרדן שפילס דרכים חדשות והיה לאחד המורים החשובים והנערצים בתחומו.
הוצאת אסיה
מאת: רוברט קאבר
תיאור: נומוס ונראטיב, חיבורו המהפכני ורב־ההשפעה של רוברט קאבר, מתאר את חיי החוק כדרמה אנושית, זירת התגוששות בין עולמות נורמטיביים מתחרים שבה נבחנת מחויבותם של קהילות ופרטים לנראטיבים העומדים בתשתית חייהם. החיבור מעצב השקפה חדשה ומקורית על מקומו של החוק בחיי בני־אנוש, תוך שהוא מזקק תובנות מהמסורת הרבנית ודן במקרי בוחן ממשיים מתולדות המשפט החוקתי האמריקני. בניגוד לתפיסות הרואות בחוק מארג כללים ועקרונות לפיקוח חברתי, ובמערכת המשפטית מנגנון ליישומם, קאבר מציע לראותם כתוצרים של נראטיבים המעצבים את זהויות הפרט והקהילה, מעניקים להן ביטוי, ובסופו של דבר גם עשויים לחתור תחתן. החוק הוא המאפשר את ״תיקון העולם״, והוא גשר המתוח בין המציאות הממשית למדומיינת, בין זיכרון לכמיהה, בין נפילה לגאולה, בין העולם הזה לעולם הבא.
הוצאת שלם
מאת: אושי שהם-קראוס
תיאור: אם פעם יזמינו אותנו להשתתף בתכנית טריויה בטלויזיה וישאלו אותנו מהי פילוסופיה, בטח נגיד שהיא "אהבת החוכמה". ואכן, זה התרגום של המושג "פילוסופיה" מיוונית עתיקה. אבל ההגדרה הזו לא מסבירה לנו מה עושים בפילוסופיה. היא לא מסבירה מה לומדים, איך חושבים ובכלל, במה מתעסקים. זו בדיוק המטרה של המבוא הזה. כאן נציג את הפילוסופיה, בראש ובראשונה, כאופוזציה למחשבה הקומונסנסית )של ההגיון הפשוט(, ונדגים בדיונים שונים במבחר תחומים. נתעסק בויכוחי-שטות מצחיקים )ומעצבנים( כמו השאלה אם "יש אין" או "אין אין", נוכיח שלא בטוח שאנחנו ערים עכשיו, אבל נגיע במהירות לשאלות רציניות ומהותיות; האם יש רצח מותר מוסרית? מהו משטר ראוי? ומיהו אלוהים. נטעם מהחשיבה של סוקרטס, אפלטון, קאנט ועוד רבים מהאנשים החכמים ביותר בתולדות התרבות. וכמובן, נעשה את זה בקלילות )אבל בלי לוותר על המורכבות( ועל קצה המזלג )עד כמה שאפשר(, כדי לתת לכם, הקוראים, מושג ראשוני על התחום. מי יודע, אולי תתאהבו בו ...
מאת: צ'סטרטון גילברט קית
תיאור: בראשית המאה הקודמת יצא גילברט קית׳ צ׳סטרטון ( 1936-1874 ) למלחמה על נשמתה של אנגליה ועל מורשתו של העולם המערבי כולו. הוא התייצב למערכה נגד הספקנות, החומרנות והחמדנות שפשו בקרב בני־דורו, כשהוא חמוש באינטלקט מושחז כתער, בחוש הומור חריף ובכשרון ניסוח וירטואוזי. לאורך ארבעה עשורים של פעילות העמיד צ׳סטרטון מפעל ספרותי ופובליציסטי עצום: הוא חיבר כשמונים ספרים, קרוב למאתיים סיפורים קצרים, יותר מארבעת אלפים מאמרים ועשרה מחזות. הוא שלח את ידו בכל סוּגה אפשרית ופרסם ספרי הגות, טורים עיתונאיים, פואמות, חיבורים היסטוריים, ביוגרפיות ספרותיות, ביקורות ומותחנים בלשיים. הוא הרצה לפני קהלים גדולים וקטנים בארצו ומחוצה לה, השתתף בעימותים פומביים מתוקשרים וחיווה את דעתו על כל דבר ועניין — החל בשאלות לאומיות הרות גורל וכלה בזוטות מחיי היום־ יום. כתביו ורעיונותיו של צ׳סטרטון הותירו את רישומם בחייהם של רבים; הוא העניק השראה למדינאים ולמהפכנים, חיזק את רוחם של מחפשי דרך נבוכים והילך קסם על סופרים בולטים כחורחה לואיס בורחס, ג׳.ר.ר. טולקין, גרהאם גרין, אלכסנדר סולז׳ניצין, ניל גיימן וג׳.ק. רולינג. אדם בלתי מעשי מאגד מבחר מכתביו הפולמוסיים של צ׳סטרטון, לראשונה בתרגום לעברית. הטקסטים המקובצים כאן מדגימים את סגנונו הייחודי של כותב מבריק זה ומציגים את עיקרי השקפותיו במבחר נושאים. דרשותיו השנונות על האמונה ועל הכפירה, על השקיעה הרוחנית של העידן המודרני, על אהבת המולדת ועל צדק חברתי תסבנה בוודאי הנאה רבה לקוראים — בין שיסכימו עם עמדותיו של צ׳סטרטון ובין שלא.
הוצאת שלם
מאת: פלוטרכוס
תיאור: פְּלוּטַרְכוֹס איש כַירְוֹנֵיאָה, בן המאות הראשונה והשנייה לספירה, היה מאחרוני ההיסטוריונים של יוון. הוא מוכר לקוראי העברית בעיקר על שום הביוגרפיות המקבילות שחיבר על אנשי שם יוונים ורומים. עם זאת, חלק הארי של יצירתו הספרותית שהגיעה לידינו הוא אוסף חיבורים הקרוי "מורליה", דהיינו, כתבי מוסר, שהם אסופה של מסות ודיאלוגים שעניינם רטוריקה, חינוך, פילוסופיה של המוסר, דת, מדע וספרות. על הפטפטנות הוא אחד החיבורים היפים והטובים באסופה זו. בכשרונו הספרותי מתאר פלוטרכוס את הפטפטנות כנגע שיש למגרו. הוא מעשיר את חיבורו בסימוכין מן המורשת הקלסית ובהצגת טיעונים עקביים ומעוררי השראה. היצירה מחכימה ובו בזמן משעשעת את קוראיה, היות שהכתוב בה הוא עדכני לזמננו אנו ממש כשם שהיה לקוראיו העתיקים.
נהר ספרים
מאת: יצחק בנימיני
תיאור: בספרו סובייקט-מסך מבקש יצחק בנימיני להציג הרהור על המצב התרבותי הנוכחי, המערבי והכמו-מערבי, ככזה שבו היצורים האנושיים חווים את תחילתו של תהליך שבסופו הם יתמזגו עם הפרויקט המתגשם של האחרות הטכנולוגית. זו אחרות אשר מאז ימי המערות ייסדה את החיה להיות אנושית, אבל תוך כדי כך שהיא נחוותה כחורגת מהמהות האנושית. נראה שלוגיקת החִברוּת הזאת מגשימה את עצמה באופן הכי נמרץ בציר של המפעליות החזותית של אותה אחרות, הציר שמתגשם באמצעות העין הטכנולוגית – הפיזית והמנטלית.
בהיגיון העתידני שלו הפרויקט הזה ממזג לתוכו את האני-המביט (העין האנושית הצופה שלנו) לעבר ישות אחידה ואחת, לקראת היעלמות עתידית של הסובייקט – כעצמי פרטי וכעצמיות אנושית. אלא שנדמה שאנו מצויים בשלב הביניים של ההיסטוריה של האחרות הטכנולוגית: הרדוקציה של מהות האנושי למהות של הסובייקט הצופה – רדוקציה שמכפיפה את הסובייקט למהות אחת, מהות הצופה. הפעולה הרדוקטיבית הזאת מתאפשרת על ידי עצם העובדה שהסובייקט הזה עובר תהליך שבו הוא גם נתון-לצפייה. בנימיני מציע חקירה מנקודת מבט פסיכולוגית, פילוסופית ותיאולוגית לאותה התכה של מסך-סובייקט, בין אם באולם הקולנוע הדו-והתלת-ממדי, הטבלט-סמרטפון-טלוויזיה, או ברגעי השימוש בגוגל גלאס העתידיים.
האוריינטציה התיאולוגית או הטכנו-תיאולוגית הנוכחית מזמינה את המפגש עם התזה של ז'אק לאקאן אשר הניח שהבסיס לסובייקטיביות המערבית המודרנית מצוי בביבליה שייסדה את צורות החרדה וההדחקה של הסובייקטיביות הזאת. הודות לפרדיגמה זו מוצע לתפוס את הפסיון של ישו, במיוחד כפי שמומחז על ידי פאולוס באיגרותיו, כגרעין יסודי בבסיס המנטלי של הסובייקטיביות הייחודית בתרבות המערבית, כלומר שגרעין זה ממשיך לתחם את הסובייקט מתוך יחס מיוחד אל השדה של ההזדהות הוויזואלית – כלומר עם הדימוי של האלוה האנושי הצלוב.
רסלינג
מאת: ורד לב כנען, נגה וייס
תיאור: הספר זיכרון ילדות ושִכחה: קריאות חדשות בצלקתו של אודיסאוס מציג עשר קריאות מקוריות באפיזודה אחת מתוך האודיסאה של הומרוס. הספר מפגיש את מיטב החוקרים בתחומי הספרות ההשוואתית, הלימודים הקלאסיים, התיאטרון, הפילוסופיה והפסיכואנליזה לדיון בין־תחומי בסיפור ההומרי ובהשפעתו של מיתוס הצלקת בתולדות הספרות, בתורת הספרות ובתחומי דעת ויצירה מרכזיים אחרים במדעי הרוח. המפגש הדרמטי בין שתי הדמויות, אוריקליאה המינקת הזקנה ואודיסאוס המחופש לקבצן, מעורר זיכרונות קדומים בעקבות חשיפת הצלקת על רגלו של אודיסאוס ומוביל לזיהויו של הזר. סיפור הצלקת מציג את אחד מרגעי השיא בעלילת השיבה של אודיסאוס לאחר עשרים שנות היעדרותו מהבית, ועל כן מופיע כציר מרכזי בתולדות מחשבת הספרות העולמית. מאז צאת ספרו של אריך אוארבך מימזיס בשנת 1946 הפכה האפיזודה מתוך האודיסאה למוקד דיון מרתק בשאלות ייצוג המציאות. בספר שלפניכם המאמרים חוזרים לאפיזודה ההומרית מתוך קריאה ביקורתית במימזיס של אוארבך ומציעים קשת מרתקת של נקודות מבט חדשות על מיתוס הצלקת, טראומות ילדות והקשר בין זהות, זיכרון ושִכחה. בספר מוגש תרגומו החדש של גבריאל צורן לפרק "צלקתו של אודיסאוס" בספרו של אוארבך.
הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפהפרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: דוד אוחנה
תיאור: מסדר הניהיליסטים: לידתה של תרבות פוליטית באירופה 1930-1870, חלקה הראשון של הטרילוגיה דרכי המודרניות, מציג זרם אינטלקטואלי מיוחד במינו, ששימש כור היתוך ומקור יניקה למחשבה הטוטליטרית. פני יאנוס של תאווה ניהיליסטית ותשוקה טוטליטרית הם נושאו של מחקר רב-תחומי זה, החותר למצוא את מרחב החוויה של הוגים, מבקרי תרבות, תאורטיקנים פוליטיים, מהנדסים, אדריכלים ותנועות באמנות קודם שרעיונותיהם קרמו עור וגידים במציאות ההיסטורית של אירופה בעידן הטכנולוגי.
מוסד ביאליק
מאת: מרקוס טוליוס קיקרו
תיאור: בשיחות בטוסקולום, מחיבוריו הפילוסופיים הגדולים של מרקוס טוליוס קיקרו (43-106 לפנה"ס), מציע לנו הנואם ואיש הספרות הרומי את כל הדרוש כדי לחיות באושר. ספרו הראשון של חיבור זה, שאותו אנו מכנים על המוות, מלמד אותנו שאין להתיירא מפני קץ החיים, כי בוודאי אין הוא בחינת רעה עבורנו. על המוות (שיחות בטוסקולום ספר א) מצטרף לשני חיבורים נוספים מפרי עטו של קיקרו שראו אור בסדרת "זמן לפילוסופיה" בהוצאת נהר ספרים: על הידידות ועל הזקנה, אף הם בתרגומו של אברהם ארואטי.
נהר ספרים
מאת: נועם ויסמן
תיאור: מיהו האדם? זוהי השאלה הבסיסית והמרכזית שמוצבת במרכז ספרו של הפילוסוף נועם ויסמן, שמרחיב ומעמיק את ההתבוננות בסוגיה זו הן מן ההיבט הפילוסופי, והן מן ההיבט האקזיסטנציאלי של קיום האדם בעולם. מתוך מרחב זה נובעות המטפיזיקה, ההכרה, האתיקה, ובמקביל להן ראיית אדם את עצמו וזולתו הקובעת את מסלול חייו. כיוון זה מוצג בספר מיהו האדם בראיית הפילוסופיה כקרובה ביותר לחיים. כותרת הספר מבליטה את השאלה מיהו האדם ולא מהו, ותוך כך מחדדת את הצורך בהצלת האדם מהפיכתו לאובייקט או מאיוּנו, והצגתו כסובייקט. מתוך השקפה דיאלוגית: מצד אחד אינו נבלע בעדר המוסכמות החברתיות או לחילופין בדת, בחוקים או בהוויה, ומצד שני אינו זר ומנוכר להוויה, כי אם מלכתחילה הוא שרוי בתוכה ומקיים דיאלוג מתמיד עמה ועם זולתו, באחריות וחירות של סובייקט. הוא אף בוחר את סוג הדיאלוג שלו: הבחירה הראשונית בין אהבה ופחד. אהבה כדיאלוג. אקזיסטנציאליזם דיאלוגי. בשיטתיות מעוררת עניין ומקורית בונה המחבר את הנחותיו הפילוסופיות, מתוך עמדה הטוענת כי במצב דיאלוגי זה מובלטת ההפרדה בין רוחניות ודתיות, ראיית העולם מיסודו כרוח וכהוויה אימננטית ללא דבר מחוץ לה, ובה בשעה מתבטלת ההפרדה בין גוף ונפש: הגשמי כהגשמת הרוח. בחלקו הראשון של הספר מוגש לקורא עיון ביקורתי בהתפתחות ראיית האדם בפילוסופיה המודרנית, עם דגש על בעיית הסובייקט בהגותם של ניצשה וסרטר. חלקו השני בוחן את הפתרון שמציעה הפילוסופיה הדיאלוגית, במיוחד בגרסתו של בובר. ואילו חלקו השלישי של הספר, עוסק בהשלכות החברתיות ובביטוי האמנותי של השאלה המוצבת בכותרת מיהו האדם ובתשובה הניתנת לה, לרבות השפעתם על שאלת משמעות החיים.
הקיבוץ המאוחד
מאת: חיים אסא
תיאור: מהפכות המידע הגדולות הן שאפשרו את המהפכות התודעתיות שיצרו למעשה את ההיסטוריה האנושית. מטרתו של ספר זה היא להעריך איך תיראה מהפכת המידע הבאה ואיזה אופי ילבש הצעד הבא של ההיסטוריה האנושית. כיום אנו עומדים על סִפה של מהפכת מידע ענקית, המהפכה הקיברנטית, שהיא המקבילה של מהפכת הדפוס במאה החמש-עשרה, או של מהפכת הכתב היווני שנהפך לכתב רשמי לפני כ-3,000 שנה. להבדיל מסמואל הנטינגטון, שהגדיר את קווי השבר בין הציביליזציות כקווים שלאורכם יתרחשו רוב העימותים האלימים בעתיד, הטענה המרכזית המוצגת בספרו של ד"ר חיים אסא, זרים לעצמם – ההיסטוריה האנושית כמהפכה תודעתית, היא שהעימותים האלימים יתרחשו לאורך קווי שבר הנוצרים על בסיס של זרות עצמית וניכור עצמי. אלה הם קווי השבר שעוברים בתוככי ירושלים, פריז, ניו יורק, בוסטון, וושינגטון או קהיר, ולמעשה בתוכו של כל כרך על פני כדור הארץ. מהי זרות עצמית, מהו שינוי תודעתי? כיצד הוא נוצר? מה הקשר בין שינוי תודעתי ומהפכת מידע? מהו מקומם של הבלתי-נספרים בהפקת המהפכה התרבותית או הפוליטית הבאה? אלה השאלות שאיתן מתמודד ד"ר חיים אסא בספר שלפנינו.
משכל (ידעות  ספרים)
מאת: דיוויד לינץ'
תיאור: רעיונות הם כמו דגים. אם רוצים לתפוס דג קטן אפשר להישאר במים רדודים. אבל אם רוצים לתפוס דג גדול, צריך להגיע למעמקים. לדגים במעמקים יש יותר עוצמה וטוהר. הם גדולים, מופשטים ויפהפיים. הדגים שאני מחפש, אלה שמשמעותיים לי במיוחד, הם אלה שיכולים להיתרגם לקולנוע. אבל יש כמה וכמה סוגים של דגים ששוחים שם למטה; דגים שמתאימים לכל. לתפוס את הדג הגדול מעניק לאוהביו של דיוויד לינץ' את ההזדמנות המיוחלת להבין לעומק את החזון היצירתי האישי של היוצר המסקרן והאניגמטי, ובאותה מידה זהו ספר רב-השראה שיכול להעשיר את כל מי שמתעניין או עוסק בתהליך יצירה כזה או אחר.
הוצאת אסיה
מאת: אלי ברודרמן
תיאור: ספר זה מבקש לבדוק את אפשרות כינונה של תאוריה אסתטית חדשה למוצר הצריכה המעוצב, תאוריה שמביאה בחשבון את זמנה ומנסה לפתוח את שדה המחקר האסתטי למפגש ודיאלוג עם שדה התרבות. זהו הספר הראשון בשפה העברית העוסק בפילוסופיה ובאסתטיקה של העיצוב תוך דיון ודיאלוג עם הכותבים העכשוויים והמרכזיים בתחום האסתטיקה. הספר מבקש לבדוק האם המסגרת הנאו-קאנטיאנית של המחקר באסתטיקה העכשווית מתאימה לחקירה של נושא העיצוב ומוצרי הצריכה, האם היא רלוונטית והאם היא משאירה מקום לתרבות, ואם כן כיצד? כמו כן פותח הספר דיון על החיקוי (imitation), על יופי פונקציונלי ויופי מוסרי, ודן בטבעם לאור תרבות הצריכה.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: ליאו שטראוס
תיאור: זה הכרך השני של מבחר מסות של ההוגה היהודי ליאו שטראוס (1973-1899), והוא המשך למבחר שפורסם בכותרת 'ירושלים ואתונה'. שטראוס הוא אחד ההוגים הפוליטיים החשובים של המאה העשרים. במחקריו הוא עוסק הן בהגות הפילוסופית הכללית הן בהגות היהודית. כרך זה מציג את הקשר הפנימי שבין השקפותיו הפילוסופיות הפוליטיות של שטראוס ובין השקפותיו על המחשבה היהודית המודרנית. שטראוס פורש כאן את הקשיים שאליהם נקלעה המחשבה היהודית עקב השפעתם של זרמי הגות חדשים שקשורים בצמיחתו של הליברליזם המודרני, ובראש ובראשונה ההיסטוריציזם והאקסיסטנציאליזם. מתוך הניתוח של יסודות המחשבה הפוליטית המודרנית ושל מדע המדינה החדש מסיק שטראוס שההגות שעליה מתבסס הליברליזם המודרני מעידה על משבר חמור של המחשבה הפילוסופית הפוליטית. המשבר הזה כרוך במה ששטראוס קורא 'הבעיה התאולוגית-הפוליטית', או במילים אחרות: היחס בין התאולוגיה לפוליטיקה. הוא סבור שהמאמצים הרעיוניים שנעשו לשם פתרונה של הבעיה הזאת על ידי הפרדה מוחלטת בין התאולוגיה לפוליטיקה הולידו כמה וכמה תופעות שליליות בחברה המודרנית, ואלה מסכנות את המשך קיומה של התרבות המערבית, הנשענת על שני יסודות חיוניים – 'ירושלים' ו'אתונה'. בתוך כך גם היהדות מאבדת את השפעתה על התרבות הזאת ואת תרומתה הסגולית לה. שטראוס קורא אפוא לחשיבה מחודשת על משמעותם המקורית של היסודות האלה ושל המתח ביניהם.
מוסד ביאליקמכון ליאו בק
מאת: יוחאי עתריה, עמיחי שלו
תיאור: מרשתות מחשב אינטליגנטיות ועד לזומבים חסרי מוח, מגלמים בשר ודם ועד לתבונה מלאכותית, מפחד מוות ועד חיי נצח: גבולותיו של העולם הפוסט־אנושי הולכים ומתרחבים כל העת, משתרעים הרחק מעבר לערבות הקרח בהן נדדה המפלצת של פרנקנשטיין, אל עמק המוזרות ומעבר לו. אף שהמונח "פוסט־אנושי" חדר למחזור הדם של השיח התרבותי והאקדמי בשנים האחרונות, הניסיון לעמוד על מקורו, משמעותו והשפעותיו מניב תוצאות מרתקות. לרעיון הפוסט־אנושיות יש היסטוריה ארוכה ועתיד מורכב, הרבה מעבר לשילוב של אדם־מכונה או להפיכת בני האדם לגיבורי־על. לא ניתן להגדיר את האדם הפוסט־אנושי רק במונחי העל־אדם נוסח ניטשה, והאדם הפוסט־אנושי הוא לא רק תוצאה של התפתחות טכנולוגית; האדם הפוסט־אנושי הוא אנחנו. בספר זה מבקשים כותבות וכותבים מתחומי האקדמיה, התרבות והספרות לענות על השאלות הללו, אם באמצעות סרטי מדע בדיוני, פסיכדליה, התפתחויות רלוונטיות בתחומי המדעים, חוויות שבי מצמררות, הטבח השיטתי בבעלי חיים ועוד. כל אחד ואחת מהם שואל שאלת יסוד דומה – מהי פוסט־אנושיות והאם היא כבר חלק מהתרבות שלנו? כל אחד ואחת מהם מציע תשובה מעוררת השתאות. התוצאה היא ספקטקל רבגוני שפורש עולם ומלואו, פוער סדקים באקסיומות ובתפיסות קיימות מחד, ומאידך משרטט מגמות ותרחישים מופלאים ומצמררים, שחלקם כבר מתרחשים לנגד עינינו.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: אהוד גזית
תיאור: "החיים קשים". "החיים לא אמורים להיות קלים".
האם זהו אכן מצב הכרחי או שיש אפשרות לחיים קלים יותר?
מהם החיים ומהם תכונותיהם ומאפייניהם. ​בספר זה אנו מנסים להגדיר את תופעת החיים ולהסיק מההגדרה שיש תכונות ומאפייני חיים רבים שהם הכרחיים לחיים ויתקיימו בכל צורות חיים, בכל מקום ובכל זמן. התכונות שנבדוק הן תכונות מבנה ותכונות התנהגות של יצורים חיים. נתרכז בקושי ובסבל שנלווים לחיים ובחוסר האפשרות להימלט מהם. עם זאת, מאחר שהסבל הוא הכרחי ולא ניתן לביטול, אין להתייחס אליו בצורה ערכית ושלילית אלא לקבלו כדבר נלווה הכרחי לחיים, ולכן איננו בעצם "סבל" אלא תופעה כמו כל תופעה טבעית.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: ענת רימון-אור
תיאור: המפגש החמישי בסדרת ההרצאות על תורותיהם של פרידריך ניטשה וזיגמונד פרויד יפתח בפנינו שלוש דרכים לקשב, שלוש דרכים לשחרור ושלוש דרכים לאהבה. אילו הם גם שלושת המופעים של ה’עלאדם’ בתורתו של ניטשה. במפגש נציג דרכים אלו, ואת התמורות הרוחניות המחוללות אותן בדרכו של האדם המבקש/ת עוצמה, חירות ויצירה חופשית. נעשה זאת תוך המשך הקריאה בספר 'כה אמר זרתוסטרא', אותה התחלנו במפגש הקודם, תוך התמקדות בנאום הראשון של זרתוסטרא: 'שלוש התמורות אשר לרוח', ותוך בחינת התמודדותו האישית עם רעיונותיו, במהלך דרכו. מכון אור עוסק בהוראת הפילוסופיה הביקורתית תוך שימת דגש על משמעותה לחיי היומיום. סדרת המפגשים הפילוסופים המוגשת בזאת היא ניסיון להביא את חומר הלימודים אל הקוראים הביתה, בכדי לאפשר למידה ועיון בזמן ובקצב המתאימים לכל אחת ואחד, למען יעשו בה הקוראים שימוש בחייהם הפרטיים והמקצועיים. בסדרה זו מוזמנ/ת הקורא/ת להיכנס אל תוככי הנפש, בעקבות ניטשה ופרויד, בכדי לצאת משם מחוזקת ושולט/ת בחייה/ו.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: ענת רימון-אור
תיאור: הפחד לצאת אל העולם ולפעול בו, כמו התשוקה לצעוד בשבילי החיים ללא אֵימה ולהשיג את אשר נחפוץ, גועשים בנפשנו כל עוד מפעמת בה האהבה - כל עוד לא גברו עליה הייאוש, החידלון וההשלמה. מי ינצח - הפחד או התשוקה? קונפליקט זה מתווה את המפגש הרביעי בסדרה, המוקדש לפרק הראשון בספר של פרידריך ניטשה כה אמר זרתוסטרא. במהלך הדיון נפתח חלון אל מושג הדיאלוג האנושי, ואל מקורות העוצמה והחולשה הטמונים בו, כפי שאלו מופיעים אצל פרידריך ניטשה, ובטקסטים מאוחרים לכתיבתו. אכזריות וסובלנות אין סופית יתגלו בפנינו כשני צידיו של מטבע אחד, ששמו ‘דיאלוג’; או, אולי, ‘אהבה’? כהקדמה למפגש הרביעי, אפשר לכתוב בפרפרזה על שירה של רחל 'רק על עצמי לספר ידעתי', כך: כל אורחותיי הליז והדמיע
פחד תמיר מיד ענקים
אך עדיין קוראים לי חופי הפלא
ועוד נוצצים לי אורות רחוקים...
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: רחל אלבק-גדרון
תיאור: הספר שלפנינו מציע את התזה שלפיה תורת המונאדות של לייבניץ היא מודל לפרדיגמות מרכזיות במודרניזם של המאה העשרים. הוא מדגים את ממצאיו בתחומו של הרומן המודרניסטי , המיוסד על פואטיקה מונאדולוגית.
תורת המונדאות של לייבניץ רואה את המציאות כמורכבת מאין-סוף עצמים תודעתיים, בלשונו של לייבניץ— מונאדות. כל מונאדה היא ישות אוטרקית, ללא זיקה אל זולתה. עם זאת כל מונאדה היא מקרוקוסמוס של המציאות כולה, שכן היא משקפת אותה, ואולם שיקוף זה הוא פרספקטיבי בלבד המטפיזיקה המונאדולוגית מציעה תפיסת מציאות פרספקטיביסטית, אינדיווידואליסטית ופלורליסטית. ההתאמה בין המונאדות מושגת על ידי ``ההרמוניה הקבועה מראש``, שנקבעה בידי מונאדת-האל, המונאדה היחידה שנקודת המבט שלה אינה יחסית אלא מוחלטת.
בניתוח מקורי ומעמיק מראה המחברת כי המודרניזם מיוסד על ארבעה צירי מעבר מרכזיים: מעבר מתפיסת אדם דיכוטומית של גוף-נפש לתפיסת אדם כתודעה; מעבר מתפיסת אמת מוחלטת לתפיסת אמת יחסית ופרספקטיביסטית; מעבר מפרדיגמה מאחדת להכרה בביזור וב``רב-קוליות`` ומעבר מראליזם לאונטולוגיה פנומנלית, תלוית-הכרה, וכי צירים אלה מצויים בזיקה עמוקה, אם כי לא אסכולאית, עם האונטולוגיה המטפיזית של לייבניץ.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: מקס הורקהיימר
תיאור: המסורת התרבותית במערב ראתה בתבונתו של האדם מאפיין המבדיל אותו משאר בעלי החיים ומעלהו למדרגה גבוהה יותר של קיום. מקס הורקהיימר, ממייסדי אסכולת פרנקפורט הידועה, מתאר בספרו תהליך תרבותי היסטורי שבמהלכו התבונה האנושית משילה את מחלצות האדנות ולובשת את דמותו של כלי בשירות גורמים זרים. מושג התבונה ציין פעם את הכושר האנושי להשיג את מבנה המציאות בכללותו, מבנה שגלומה בו מערכת אובייקטיבית הייררכית של ערכים ותכליות המצביעה על דרך החיים הראויה ליחיד ולחברה. מושג זה הולך ומתרוקן מתוכנו במהלך הדורות ומתחלף במושג תבונה סובייקטיבית או אינסטרומנטלית, אשר תפקידה מוגבל להערכת התאמתם של אמצעים למטרות נתונות, ואין בסמכותה לפסוק בדבר ערכן של המטרות עצמן. כך הופכת התבונה, ויחד עמה גם כל מערכות החיים התבוניים של האדם, לאמצעי לשירותן של מטרות הנקבעות להן מבחוץ. לספר מצורף מאמר מבוא מאת פרופסור צבי רוזן, פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב.
הוצאת שלם
מאת: רפי צירקין-סדן
תיאור: הספר גיבורים תועים של ספרות מחויבת: ניהיליסטים וניהיליזם בספרות הרוסית, 1866-1862 מבקש להציע מבט כולל על השיח הספרותי, הפילוסופי והחברתי ברוסיה בשנות השישים של המאה התשע עשרה. בשנים אלו, הניהיליזם והניהיליסטים היו סוגיה ספרותית וחברתית מרכזית שהעסיקה את מחברי הרומנים, את מבקרי הספרות ואת קהל הקוראים ברוסיה. מושג הניהיליזם, על מקורותיו בפילוסופיה הגרמנית, הפך לשם נרדף לספקנות רדיקלית ולמבוכתה של המטפיזיקה, ועם הפצתו ברוסיה הוליד תת-ז'אנר חדש של הרומן האירופי: הרומן הניהיליסטי, שבמרכזו עומד הגיבור הצעיר השולל את ההשקפות המקובלות בכל רובדי החיים, בכלל זה הדת, המדע, הפוליטיקה והאמנות. דמויות ספרותיות כאלה, דוגמת באזארוב באבות ובנים מאת איוון ס' טורגנייב, גיבורי מה לעשות? מאת ניקולאי ג' צ'רנישבסקי ורסקולניקוב בהחטא ועונשו מאת פיודור מ' דוסטויבסקי, היו עד מהרה לאייקונים תרבותיים. בתיווכה של ביקורת הספרות חדר הניהיליזם מתחום הספרות היפה אל המציאות ההיסטורית ואף השפיע השפעה מכרעת על שידוד המערכות החברתי והפוליטי. הניהיליזם בספרות הרוסית איננו אפוא נושא למחקר ספרותי בלבד, אלא גם למחקר בתחום ההיסטוריה האינטלקטואלית והתרבותית של רוסיה.
מכון ון ליר בירושליםהקיבוץ המאוחד
מאת: יוסף יצחק ליפשיץ
תיאור: ההגות היהודית בימי הביניים התמודדה עם הניסיון ליישב שתי השקפות סותרות.
מצד אחד רווחה ההשקפה שהאל הוא מופשט, טרנסצנדנטי ובלתי נתפס או אף בלתי מושג, השקפה שנשענה בעיקר על הנחה פילוסופית. מן הצד האחר רווחה השקפה לא פחות פופולרית מגשימה ואנושית. לנגד עיני בעלי ההשקפה הזו עמדו רבים מן המקורות היהודיים, הן במקרא והן בתלמוד, המציגים תפיסה אנטרופומורפית של האל. יישוב סתירה זו הניב בעיקר בין חסידי אשכנז השקפה דואליסטית שחיה בשלום עם השקפה בת שתי נקודות ראות. חסידי אשכנז ייחסו את ההשקפה הטרנסצנדנטית לאל עצמו, ואילו את ההשקפה של האל המואנשת הם ייחסו לאופן שבו נתפס האל בעיני האדם. דואליות זו היא שעיצבה את ההשקפה המיסטית המיוחדת של חסידי אשכנז.
הנושאים בהם דן הספר עוסקים בפנים השונים של ההשקפה הזו: אובנתא דליבא – המונח שנקטו חסידי אשכנז על מנת לציין את תפיסת האל האנושית, הכבוד, שעבור מספר אסכולות מייצג את האל שמנקודת ראות האדם, הפולמוס על ההגשמה וכן עולם המלאכים כהרחבה של העולם המטפיזי ותפקידו. תשומת לב מיוחדת ניתנת לפיוט האשכנזי, לפרשנותו ולנגינתו.
הקיבוץ המאוחד
מאת: אלעזר וינריב
תיאור: ספר שני מתוך הסדרה מדיקרט עד יום : פילוסופיה במאות ה-17 וה-18. ספר זה דן במשנותיהם של לוק וברקלי.
האוניברסיטה הפתוחה
מאת: מיכאל אברהם
תיאור: מדעי החופש עוסק בשאלת חופש הרצון ונוגע גם בשאלות של גוף ונפש, שעברו בעשורים האחרונים מתחום הפילוסופיה אל תחום המחקר המדעי. הדברים הגיעו לידי כך שנוצר הרושם שבעתיד נוכל להכריע בהן בכלים מדעיים־אמפיריים, ואכן אי־שם במעמקי עולם המחקר של מדעי המוח מתחיל להתגבש קונצנזוס דטרמיניסטי ומטריאליסטי הדולף בחלקו לעולם הרחב, אולם הדיון בו דל למדי. מדעי החופש מראה שרבים מן החוקרים שעוסקים בשאלות הללו, הן פילוסופים והן אנשי מדע מהטובים והבולטים בתחומיהם, אינם מקדימים לדיוניהם ניתוח מושגי ראוי, ועל כן טיעוניהם לוקים בחסר. החסר בדיון שיטתי ומושגי סדור מקשה גם עליהם להבין את משמעות ממצאיהם, ומכאן שהם מתקשים גם להגיע למסקנות מדויקות במישורהפילוסופי. הספר מציג אפוא תמונה פנורמית ושיטתית של הנושא המורכב הזה בצורה נגישה ובהירה ובלי להתפשר על רמת הדיון. מטרתו היא לסייע לקורא המשכיל, כמו גם לחוקר המדעי, לגבש עמדה ביחס לשאלות הדטרמיניזם והמטריאליזם לאור הממצאים המדעיים החדשים ומתוך התחשבות בשיקולים פילוסופיים ומושגיים שונים, והכול מתוך עמדה בהירה ועקבית הדוגלת בחופש הרצון.
משכל (ידעות  ספרים)
מאת: דיוויד יום
תיאור: הוגה הדעות הסקוטי דייוויד יוּם ) 1776-1711 ( נחשב בעיני רבים לגדול הפילוסופים שכתבו בשפה האנגלית, וחיבורו מסכת על טבע האדם, שכתיבתו הושלמה כשהיה בן 26 בלבד, הוא פסגת מפעלותיו. קשה להפריז בחשיבותה של המסכת: היא הטביעה חותם עמוק על המחשבה המערבית ומוסיפה לעורר דיונים ערניים גם כיום. לקורא בשפה העברית מזומן כאן לראשונה תרגום מלא של חיבור פורץ דרך זה על שלושת כרכיו. המהדורה הנוכחית כוללת גם את קיצור הספר, שפורסם ב־ 1740 , ובו מציג יום את רעיונותיו בתמציתיות ומבהירם.
בלב המסכת עומדת הטענה הנועזת שטבע האדם כפוף לחוקים יסודיים, וכי ניתן להבינו ולהסבירו באמצעות חקירה שיטתית של החוקים הללו. יום, השואב את השראתו מן המהפכה המדעית שחולל ניוטון ומן הפילוסופיה האמפיריציסטית, מקעקע ללא חת אמונות רווחות ומציע תחתיהן חידושים מרחיקי לכת. הוא תוקף את המטפיזיקה המסורתית, מפרק את הרוח לגורמיה, מגדיר מחדש את הסיבתיות, עורך דיון מרתק על טיבם של הרגשות, בוחן את מהותה של החירות ומציג תיאוריה של המוסר ושל הצדק. די בכל אלה כדי להפוך את הקריאה בספר לחוויה אינטלקטואלית יחידה במינה. ואולם, מסכת על טבע האדם איננה רק מופת של חשיבה נוקבת וחסרת מורא; היא גם תיעוד נדיר של התחבטות כנה לגבי המקום הראוי לפילוסופיה בחיים. (מעטפת הספר).
הוצאת שלם
מאת: מרקוס טוליוס קיקרו
תיאור: מרקוס טוליוס קיקרו ( 106 – 43 לפנה"ס ), מגדולי אנשי הרוח בכל הזמנים, גדול נואמיה של רומא, מופת לאיש משכיל ורחב אופקים, מבהיר בחיבור זה את דעתו על פרק החיים האחרון בחיי האדם, המוכּר לנו כזקִנה.
בניגוד לדעתם של רבים, ובעיקר לחששותיהם מפני תקופה זו, המבטאת את ההתקרבות לקץ החיים, לְדעת קיקרו לא זו בלבד שאין הזקנה מכבידה על האדם, אלא אף עשויה להיות פסגת חייו. יתֵרה מזו, החכם הרומי אף מוצא קרני אור לא מעטות בשיוט האיטי הזה לעבר חוף המבטחים, ובכך הוא מפוגג ומרחיק מלִבנו את הנורא מן המוות — הפחד מפניו. (גב הספר).
נהר ספרים
מאת: יואל פרל
תיאור: ב"שאלה של זמן" יואל פרל מציע קריאה חדשה ביסודות המחשבה הפסיכואנליטית בהצביעו על חסך עקרוני המלווה את הפסיכואנליזה עוד מראשיתה.
פרל חוזר לרגע היווצרותה של הפסיכואנליזה ומראה כי פרויד מחמיץ את אחת השאלות העקרוניות ביותר לשיטתו: שאלת הזמן.
הספר מראה כי העובדה שפרויד מעולם לא דן באופן שיטתי ומקיף במושג הזמן אינה מקרית, וכי בלב לבה של הפסיכואנליזה הפרוידיאנית פועמת הנחה מטפיזית והיא שהזמן לינארי.
פרל עורך דיון מקיף וביקורתי בתפיסת הזמן הפרוידיאנית ומציע קריאה חדשה ומקורית של המושגים הפסיכואנליטיים לאור תפיסת הזמניות של הפילוסוף הגרמני מרטין היידגר.
את המפגש בין פרויד והיידגר יוצר פרל דרך התבוננות במקור השפעה משותף שעיצב את מחשבתם: הפילוסוף פרנץ ברנטאנו שפרויד למד אצלו ושהיה גם מורו של אדמונד הוסרל, מורו של היידגר.
הספר מתחקה אחר נתיב אפשרי שהמחשבה הפרוידיאנית החמיצה אותו - נתיב המוביל מברנטאנו דרך הוסרל אל תפיסת הזמן של היידגר שנקודת המוצא שלה היא הקשר הפנימי העמוק בין העבר, ההווה והעתיד.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: אליעזר מלכיאל
תיאור: מהם חופש, אוטונומיה ואחריות? ספר זה מציע שאדם חופשי, אוטונומי ואחראי הוא אדם שמעצב בעצמו, באופן רפלקטיבי ומתוך דיאלוג תבוני עם אחרים, את חייו והתנהגותו, ובעיקר את אישיותו.
עיצוב עצמי - והחופש והאחריות הכרוכים בו - אינו מתרחש בחלל ריק אלא מתהווה בתוך רשת סבוכה של נסיבות, סיבות ומסובבים: בנסיבות מבורכות בני אדם נעשים - בהיבטים מסוימים של חייהם, לתקופות זמן מסוימות, במידה רבה או מועטה - חופשיים, אוטונומיים ואחראיים.
אבל גם אז אין הם מוגנים מהשפעות חיצוניות, סגורים ומסוגרים מפני העולם על לקחיו ומסריו.
השיח- ושיג שלהם עם אחרים ועם העולם, והיותם חשופים להשפעותיהם, הם היבט מהותי של חירותם.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: רועי קלי
תיאור: האקזיסטנציאליזם של סארטר זכה לפופולריות רבה מחד גיסא וספג ביקורת רבה מאידך גיסא, משום שהוא מציג תפיסה קיצונית של האדם היחיד כחירות מוחלטת: חירות ליצור לעצמו את זהותו ואת משמעות חייו, חירות לקרוא תיגר על מוסכמות מוסריות ולקבוע את ערכי הטוב והרע שלפיהם יחיה, וחירות לשבור את הערכים האסתטיים המקובלים וליצור את הצורות האסתטיות שבהן יבטא את רגשותיו ומחשבותיו.
ספר זה מחבר בין תפיסה זו ובין תפיסה קיצונית אחרת של האדם היחיד כחירות: זו של הרומנטיקה. מטרתו להראות שבלב הפילוסופיה של סארטר נוכח גרעין מגובש של רעיונות רומנטיים שהשפיעו על מחשבתו האקזיסטנציאליסטית. חלקו הראשון של הספר עוסק בתפיסת האדם של סארטר - האדם הוא חירות מוחלטת, וחלקו השני עוסק בתפיסתו את המחבר, שהיה בעל מעמד מיוחד בעיני סארטר: למחבר יש קשר מיוחד לחירות והוא קרוב יותר מאנשים אחרים להבנת הקיום האנושי כחירות. הספר מראה כיצד התפיסות הרומנטיות של האמן ושל האדם נוכחות בתפיסותיו של סארטר: כיצד התפיסה הרומנטית את חירותו האמנותית של האמן נוכחת בתפיסת סארטר את האדם היחיד כחירות, כיצד ההערצה הרומנטית לאמן הגאון נוכחת בתפיסת סארטר את המחבר ואת המעמד המיוחד שהוא מייחס לו בחברה האנושית, כיצד העדפת הרומנטיקה את הדמיון על פני התבונה ואת האמנות על פני המדע, נוכחת במחשבתו של סארטר ובתפיסתו את הקשר בין חירות ובין דמיון ואמנות.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: יואב אשכנזי
תיאור: במרכז הספר עומד הרעיון של יצירה וריפוי עצמיים באמצעות הפילוסופיה והספרות, תהליך המוביל את הקורא והכותב להבנה עצמית גבוהה ומורכבת יותר.
הדיון בתהליך זה נערך באמצעות שני מושגים מרכזיים בהגותם של לודוויג ויטגנשטיין ואייריס מרדוק: ראייה בתור ודמיון יוצר.
טענה מהותית היא, שיצירותיהם מהוות כר להתנסות עצמית ותיקון פנימי תודעתי. בתוך כך מערער הספר על הנחת הניטרליות של עמדות פילוסופיות מסוימות במאה העשרים, וכן על הניסיונות לייצר הבחנות חדות בין תחומי חיים ויצירה, כגון פילוסופיה וספרות, תורת הכרה ואתיקה ועוד.
הספר נפתח בחלק פילוסופי המציג את הגותם של ויטגנשטיין, מרדוק ופייר אדו. בחלק זה מוצגים המושגים שלעיל ונערך דיון פילוסופי בשאלת הניטרליות של הפילוסופיה ובטבעה של המוסריות וההגות המוסרית.
כמו כן נדונים התפקידים השונים והמגוונים שממלאות הספרות והפילוסופיה בהקשר של תהליך המרת מערך הדימויים והשפה הפנימיים של היחיד.
בחלקו השני של הספר מוצגות פרשנויות ליצירות ספרות אשר מביאות בחשבון את התהליך שהכותב והקורא יכולים לעבור במהלך קריאה מעמיקה של יצירה.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: יהודה עתי
תיאור: "משנה סדורה: אֶרֶץ תִּקְוָה (אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ)" מבארת את קיומנו הנכסף והאפשרי במרחב הגאוגרפי־היסטורי. המשנה בנויה ממבנה כללי הפועל בכל אדם וקהילה ומממשת חזון זה למקרה הפרטי: ישראל פלסטין.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
מאת: יעקב גורן, חיים זליגמן
תיאור: השפעת זרמי המחשבה האירופיים על היהדות המודרנית ידועה פחות מאשר השפעתם על אישים יחידים. כותבי קורותיה של התנועה הציונית לא תמיד האירו פן זה, והספר מבקש להצביע על התפקיד המרכזי שמילאו זרמי מחשבה אלה בגיבוש התודעה הציונית בקרב דור הצעירים שהקימו את התנועה.
זהו הקובץ השלישי לעורכי הספר, ואף כי מאמרים אחדים בו נכתבו בראשית המאה העשרים (ורואים אור לראשונה בעברית) מפתיע עד כמה הם אקטואליים ומשקפים גם בעיות שהתנועה הציונית ומדינת ישראל מתחבטות בהן גם היום.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
הצג עוד תוצאות