נמצאו 2376 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: גל אריאלי
תיאור: מזה זמן רב וביתר שאת בשנים האחרונות מתקיימת מחלוקת נוקבת על טיבו של המשטר הישראלי. מצד אחד יש הרואים בישראל דמוקרטיה ליברלית משגשגת הפועלת בתנאים קשים; מצד שני יש הכופרים בעצם ההגדרה של ישראל כדמוקרטיה ומאפיינים את המשטר שלה כמשטר אפרטהייד או סוג אחר של משטר לא דמוקרטי. ספרו של גל אריאלי אינו מציע פתרון למחלוקת זו על ידי הצעת הגדרה נכונה יותר. אריאלי טוען שאין דרך ליישב את הוויכוח על המשטר הישראלי, מכיוון שהמחלוקת על הגדרת המשטר הישראלי משקפת מחלוקת ביחס לשתי שאלות יסוד בסיסיות יותר: ראשית, כיצד, אם בכלל, מגדירים וממשיגים דמוקרטיה? שנית, כיצד, אם בכלל, מתחשבים בשאלת הגבולות של ישראל כגורם בדיון על המשטר שלה?
ספר זה בוחן לעומק את שאלות היסוד האלה ומציע חלופה לאפיון המשטר הישראלי. המחבר טוען שהסיווגים הסותרים של ישראל חושפים את המגבלות האינהרנטיות של ה"דמוקרטיה" כמושג אנליטי; מגבלות אלה מטילות בספק כל נסיון להציע הגדרה סגורה וכוללת של המשטר. לכן, כחלופה להגדרה של המשטר בכללותו נטען שיש להסיט את המיקוד לבדיקה לא-מִצְרָפִית של רמות דמוקרטיוּת על פני ממדים שונים, בהתאם לתפישה השולטת כיום בחקר משטרים. בהקשר זה עולה הטענה שהתשובות ביחס לגבולות המשטר מכתיבים מראש את אפיונו של המשטר. אי לכך מוצע לנתח את המשטר הישראלי לפי אזורי שליטה שונים בתקופות שונות. הספר מדגים כיצד הגישה הזאת מאפשרת לבחון שני גורמי מפתח המעצבים את המשטר – הסכסוך וכוחה של המדינה – וכמו כן לדון בשאלת היציבות היחסית של המשטר הישראלי, יציבות שייתכן שהולכת ומתערערת בשל שחיקה אפשרית של הממד הליברלי.
עוד...
רסלינג
מאת: דרור דרשן
תיאור: היסודות לתורת הלוגותרפיה שהגה ויקטור פראנקל בספרו הנודע “האדם מחפש משמעות” מבוססים על שני רעיונות מרכזיים: הרעיון הראשון הוא שאנו כבני אדם, חייבים לענות על שאלת החיים לגבי משמעותנו בעולם, מאחר שאנו האחראיים על הישרדותנו בו. הרעיון השני הוא שהמשמעות הבסיסית, היסודית והעמוקה ביותר שלנו היא עדיין מעבר לתפיסתנו, והיא תיוותר שם. זהו משהו שאנחנו חייבים להבין, לקבל ולהאמין בו, במקביל לכך שאנו ממשיכים לרדוף אחריו.
מאת: יצחק בנימיני, עידן צבעוני
תיאור: אלה העוסקים בהכשרת מורים במוסדות האקדמיים בישראל ואלה הקובעים מדיניות בחינוך (אנשי מטה ופיקוח במשרד החינוך, מנהלי בתי ספר, רכזי מקצוע) נדרשים מעת לעת לתת את דעתם על התמורות שחלות בחברה, כמו למשל תמורות טכנולוגיות וחברתיות‑תרבותיות, שכן לאלה עשויה להיות השפעה על התוקף הסביבתי של תוכניות ההכשרה. תוכנית הכשרת המורים, כמו כל תוכנית הכשרה אחרת, נדרשת להיות בעלת תוקף סביבתי גבוה.
מאמרי הספר מעלים לדיון כמה מהאתגרים שאיתם מתמודדת ההכשרה להוראה בישראל בשני העשורים האחרונים. עם אתגרים אלה מתמודדים רבים המעורבים בתהליכי הכשרת מורים בישראל – ראשי תוכניות להכשרת מורים, חוקרות וחוקרים, מרצות ומרצים. מחברות ומחברי המאמרים הכלולים בספר זה – בעלי ניסיון רב בתהליכי הכשרת מורים, והבנה, הן בהיבט המוסדי הלוקאלי והן בהיבט הרחב, המערכתי, הארצי והבינלאומי – מנסים בין השאר להציע דרכים להתמודדות עם האתגרים השונים העולים בתוכניות להכשרת מורים בעת הזאת.
אסופת מאמרים זו כוללת עשרה פרקים בשני חלקים. פרקי החלק הראשון עוסקים בסוגיות רוחביות אשר יש להן זיקה למדיניות הכשרת המורים בישראל הלכה למעשה. פרקי החלק השני בוחנים אתגרים ייחודיים ודילמות המתמקדים באוכלוסיות או בנושאים ספציפיים יותר. הרעיונות, ממצאי המחקרים והתובנות העולים מפרקים אלה מעלים כמה נקודות לדיון עתידי על הכשרת מורים בישראל, והם עשויים לשרת כמה מעגלים של קוראים: קובעי מדיניות, ראשי תוכניות הכשרה ומרצות ומרצים בתוכניות אלה.
עוד...
רסלינג
מאת: לימור ליבוביץ
תיאור: האם ילדינו מוכנים לעולם שבו בינה מלאכותית מעצבת מחדש כל היבט בחיינו? דור ה־AI חינוך ילדים בעולם של בינה מלאכותית, חושף מודל פורץ דרך להכנת הדור הבא לעידן החדש.
הופעתה המטלטלת של הבינה המלאכותית הגנרטיבית מעלה שאלות מכריעות:
האם היא תייתר את המקצועות שאנו מכינים אליהם את ילדינו? או אולי תפתח בפניהם אופקים חדשים שטרם חלמנו עליהם?
כיצד נטפח את היכולות האנושיות הייחודיות שלהם לצד שליטה בטכנולוגיה המתפתחת?
איך נבטיח שהם לא רק ישרדו בעולם החדש, אלא יובילו את השינוי?
הספר מציג מודל הוליסטי חדשני המשלב:
· פיתוח חוסן נפשי וערכים אנושיים
· טיפוח חשיבה יזמית וביקורתיות
· הקניית כשירות טכנולוגית מעשית
דרך סיפורי הצלחה מעוררי השראה, ותובנות מיישום שיטות בחקר עתידים, נגלה כיצד נשות ואנשי חינוך פורצי דרך כבר מיישמים את העקרונות הללו, ומחוללים בכיתותיהם שינוי במציאות.
בעידן של שינויים מהירים ובלתי צפויים, ספר זה מספק מפת דרכים מעשית להכנת ילדינו לעולם שבו בינה מלאכותית אינה רק כלי, אלא שותפה ליצירה, לעבודה ואפילו לחיים. התשובות שתמצאו כאן יעזרו לכם להפוך את אתגרי המחר להזדמנויות החל מהיום.
מחברת הספר פיתחה את הקורס הייחודי "בינה בכיתה", שנועד להכשיר מחנכים להוביל שינוי מהותי באמצעות בינה מלאכותית ויזמות.
הספר שבידיכם מציג את השיטה הזו, פורש חזון רחב לעתיד החינוך, ומניח יסודות לשיח על העקרונות המרכזיים, ועל הפעולות הדחופות הנדרשות היום כדי להבטיח לילדינו עתיד של חוסן ושגשוג בעידן החדש.
עוד...
מאת: יאיר דואר
תיאור: חלק זה כולל מבוא על מדיניות ההתיישבות לאחר מלחמת ששת הימים, סיפוריהם של 94 היאחזויות ומאחזים שהוקמו ממלחמת ששת הימים ועד 1992.
מאת: דורון נדיב
תיאור: הספר "שברים בשמש" מתאר ומנתח את אופן התמודדותן של הנהגות הקיבוץ הארצי, הקיבוץ המאוחד והקיבוצים עם ההשמאלה בקיבוצים בשנים 1948–1956.בינואר 1948 הקימו הקבה"מ והקבה"א את מפ"ם, והיא הלכה והזדהתה עם ברית המועצות עקב אי-שיתופה בממשלה הראשונה בראשות דוד בן-גוריון. הזדהות זו יצרה תסיסה פנימית במפ"ם, בתנועות ובקיבוצים, והיא שיצרה את הקונפליקט בין הנהגות הקבה"א, הקבה"מ ומפ"ם לבין הנהגת השמאל בראשותם של סנה וריפתין. תופעת ההשמאלה בקבה"א ובקבה"מ הקצינה עוד יותר על רקע משפטי פראג (20.11.1952), ופרשת סנה הייתה שיאו של המאבק בה. הפרשה עמדה בצילו של הפילוג בקבה"מ. הנהגות התנועות חששו מעוד פילוג, הפעם מצידה השמאלי של המפה הפוליטית, שתוצאותיו עשיות היו להיות הרסניות לשתי התנועות הקיבוציות.. זו הייתה הסיבה העיקרית לכך שמתחילת משפטי פראג פעלו התנועות הקיבוציות בכוחניות ובאובססיביות לסילוק תומכי סנה. דבר ראשון סולקה חטיבת השמאל ממפ"ם (28.1.1953). לאחר מכן החל שלב הטיהורים הנרחבים בקיבוצים לאחר שהחליטה הנהגת השמאל בקבה"א שלא לפרוש מהתנועה ומהמפלגה. בשל כך בודדו אנשי השמאל בקיבוצים, שתמכו בחטיבתו של סנה, והדבר הקל על הנהגות התנועות והקיבוצים להוציאם מקיבוצם. בסיכומו של המהלך השיגו הנהגות הקבה"א והקבה"מ את מרבית מטרותיהן, הן ברמת התנועה הן ברמת הקיבוץ היחיד, והדבר ניכר בשמונה קיבוצים שנחקרו בספר זה.
עוד...
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוציתיד יערי
מאת: מנחם טופל, דורון נדיב
תיאור: במרחב העשיר של מחקרי הקיבוץ והשתנותו יש "נקודה עיוורת" שטרם הוארה עד כה במחקר – אתגר השיתופיות. נשאלת השאלה כיצד שומר קיבוץ שיתופי המוקף אינדיבידואליזם ניאו-ליברלי על הערך המרכזי של קיומו – השיתופיות? ספר זה מורכב מארבעה מחקרים שנערכו בארבעה קיבוצים שיתופיים תוך מעקב רב-שנים החל מתקופת המשבר הכלכלי העולמי של 2009. הספר שופך אור על דרך התמודדותם של קיבוצים אלה עם אתגר זה כביטוי לרצון חבריהם. הוא מאיר תהליכים דיאלקטיים המייצרים מציאות דינמית של "גם וגם", מציאות שנקבעת בדרכים דמוקרטיות מגוונות, תסיסה ציבורית מתמדת ויחסים חברתיים מתוקנים. הספר מוסיף תובנות על הדרך שבה הניהול הטכנוקרטי משפיע על שינוי התרבות הקהילתית ומאתגר את השיתופיות.
עוד...
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוציתיד יערי
מאת: אריקסון תומס
תיאור: ⋅ הם נמצאים בכל מקום.
⋅ נראים כמונו.
⋅ מדברים כמונו.
⋅ לפעמים מקסימים יותר מאיתנו.
⋅ אבל הם אינם כמונו.
אלה הפסיכופתים. אותם אנשים חסרי אמפתיה ורגשות אשם שאפשר למצוא בכל מקום — מעמדות בכירות במשק ובפוליטיקה ועד המשרד השכן או חלקת המיטה לידכם. למעשה, אחד מתוך 25 בני אדם, ואולי אפילו יותר, הוא פסיכופת, והפגיעה שלהם עשויה להיות כואבת, כואבת מאוד.
ברב־המכר הקודם שלו, מוקף באידיוטים, חילק חוקר מדעי ההתנהגות תומס אריקסון את בני האדם לארבעה טיפוסים של התנהגות (או צבעים) ועמד על המאפיינים שלהם. בספרו החדש, מוקף בפסיכופתים, הוא מספר בפשטות ובלוויית סיפורי מקרה מרתקים על בני הצבע החמישי, הלא הם הפסיכופתים, ומסביר איך מזהים אותם, כיצד ניתן להתמודד איתם, וגם איך ניתן להתמודד עם סתם מניפולטורים שאינם באמת פסיכופתים.
עוד...
כנרת, זמורה דביר בע"מ
מאת: לילי אורלנד-ברק, צפריר גולדברג
תיאור: הספר מלמידת מורות לביצועי הוראה: מורות חדשות בסביבות הוראה מגוונות מספק מבט מגוון ומרתק מהשדה על האופן שבו מתרחשת בפועל למידת המורה בשנות ההוראה הראשונות, על ערוצי הלמידה, הדמויות המשפיעות והמכשולים העומדים בפניה. הקובץ מציג מידע ראשון מסוגו על הקשר בין דרכי הלמידה המקצועית בשנות ההוראה הראשונות של המורה ובין ביצועי ההוראה שלה בפועל, כפי שהעריכו אותם מנהלי בתי ספר ומעריכים חיצוניים. שילוב ייחודי של נתונים כמותיים ממאות מורים ומורות מבתי ספר ממלכתיים ופרטיים, שתלמידיהם יהודים, ערבים ודרוזים, ושל הערכות מנהלים, ראיונות עומק ותצפיות סיפק בסיס לניתוחים מורכבים וייחודיים היוצרים תמונת מצב עשירה ומעלים תובנות בעלות ערך לתאוריה ולשדה.
הספר מספק תשובות מבוססות מחקר למגוון שאלות, כגון: מדוע מורות חדשות מצהירות כי הן מעדיפות ללמוד על אודות ההוראה מעמיתים, אך מדווחות בפועל בשיעור גבוה על למידה עצמאית ואף מסתגרת? האם למידה מעמיתים או דווקא למידה עצמאית מובילה לאיכות הוראה גבוהה יותר, על פי הערכות המנהלים והערכות המורות את עצמן? וכיצד משפיעה הסביבה הבית-ספרית על דפוס הלמידה המקצועית של המורה? סוגיות אלה ואחרות הן בעלות ערך לחוקרי הכשרת מורים, למנהלי בתי ספר הקולטים מורים חדשים, לקובעי מדיניות, לחונכים ומלווים של מורים חדשים, וכמובן עבור המורים החדשים עצמם.
עוד...
מכון מופ"ת
מאת: דייוויד אלן
תיאור: בעולם של היום השיטות של אתמול פשוט אינן פועלות עוד. עתה בא המאמן ויועץ הניהול הוותיק דייוויד אלן וחולק עם הקורא הישראלי את שיטותיו פורצות הדרך לתפקוד נטול־לחץ, לאחר שהציג אותן בפני עשרות אלפי לקוחות ברחבי ארצות הברית.
ההנחות של אלן פשוטות: היצרנות (פרודוקטיביות) שלנו עומדת ביחס ישר ליכולת שלנו להירגע. רק כשמוחותינו נקיים ומחשבותינו מאורגנות, אנחנו יכולים להיות יעילים ולהוציא לחופשי את הפוטנציאל היצירתי שלנו. מהנחות אלה נגזרת שיטת העבודה החדשנית של לגרום לדברים לקרות (GTD - Getting Things Done), המלמדת אתכם איך להגביר את הקצב בלי להתיש את עצמכם, ובכוחה להפוך על פיה את הדרך שבה אתם עובדים וחיים. לִמדו איך:
* ליישם את חוק "עשה את זה, האצל את זה, דחה את זה, זרוק את זה" כדי לרוקן את שולחן העבודה שלכם.
* להעריך מחדש מטרות ולהישאר ממוקדים במצבים משתנים.
* לתכנן פרויקטים ולשחרר פרויקטים תקועים.
* להתגבר על תחושות של בלבול, חרדה והצפה.
* לחוש בנוח עם מה שאינכם עושים.
עוד...
כנרת, זמורה דביר בע"מ
מאת: דלית שמחאי, אורנה בלומן, ציון ברנץ
תיאור: שירותי אנוש הוא תחום ידע ייחודי שצומח בעשורים האחרונים באקדמיה ומשקף שני שינויים משמעותיים. הראשון — המעבר הטכנולוגי־חברתי לכלכלה המבוססת על פעילות בענפי השירותים השונים (פיננסים, בריאות, חינוך, רווחה, ביטחון, אירוח וכדומה); השינוי השני — ירידה מתמשכת במענה הקהילתי לצרכים אנושיים והעברת הטיפול בהם לארגוני שירות. כאזרחים, כתושבים, כלקוחות, כמנהלים וכעובדים אנו מוקפים במפגשי שירות מגוונים. ארגוני שירות והמפגש עימם כה מרכזיים בחיינו עד שקשה מאוד להפריד בין איכות השירותים לבין איכות החיים, סיכויי החיים ותוחלת החיים. תיאור קצר זה פורס בפנינו את העושר הכלול בתחום הידע של שירותי אנוש ומצביע על רב־תחומיות (אינטרדיסציפלינריות) כמאפיין מאתגר שלהם. בשירותי אנוש משלבים תובנות ומושגים ממגוון תחומים שכנים, כגון פסיכולוגיה, משפטים, סוציולוגיה, ניהול, אנתרופולוגיה, כלכלה, עבודה סוציאלית ותקשורת. זאת במטרה לנסח תובנות המחוברות לעולם המעשה: לייזום, לארגון ולניהול מקצועיים של שירותים כדי שיענו באופן מיטבי על הצרכים האנושיים. הפרקים הקצרים שבספר מציגים את המושגים המרכזיים שרלוונטיים לעוסקים בשירותי אנוש. ביחד הם מציעים דיון תיאורטי־מחקרי בגובה העיניים וגם מרכזים ידע מעשי רב ערך. הספר מיועד לסטודנטים, לחוקרים, לאנשי הוראה ולאנשי מעשה — מנהלים ועובדים במגוון עולמות השירות. אנו בטוחים, כי בעת הנוכחית, בעידן השירותים, הספר יסייע לכולנו לנווט את דרכנו ביתר הצלחה במארג המורכב של שירותי אנוש בישראל.
עוד...
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: חסידה בן-צור
תיאור: הספר מתמקד בתגובות של מצוקה נפשית למצבי לחץ קהילתיים ואישיים בישראל, וכיצד אסטרטגיות התמודדות ומשאבים פסיכו־חברתיים מסייעים בהסתגלות למצבים אלה. נושאי הספר הם רבים ומגוונים, והוא פותח בהתמודדות עם אירועי טרור ומלחמה, אירועי חיים וטרדות היום יום. בהמשך מתוארים אירועי לחץ מתחומים ייחודיים, כגון זוגיות ומשפחה, אקדמיה, מקומות עבודה וצבא, וכן ישנה התייחסות מיוחדת ללחץ הנובע ממחלות ופגיעות פיזיות ונפשיות. כמו כן ישנו דיון בקבלת החלטות ובנטילת סיכונים בהקשר של מצבי לחץ, וכן בתרומה של התמודדות ומשאבים לרווחה נפשית. הספר מהווה סיכום של עבודת המחברת בחקר מצבי לחץ במשך ארבעים שנה.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: רון מלצר
תיאור: להרגיש בבית בעולם הוא סיפורו של גן היער הראשון בישראל, שייסד והוביל רון מלצר, מנהיג ויזם חינוכי, ביחד עם שותפים לדרך. סיפורו של הגן שהוקם במצפה רמון משולב בסיפור חייו של רון — על משבריו ועל תקומותיו, על תובנותיו ועל שיעוריו. הסיפור הזה תועד ונכתב על ידי רון במשך כשבע שנים של דיאלוג סיפורי־מחקרי משותף עם ד"ר גדי ביאליק. בעידן כה מסוכסך ורווי אסונות, תנועת חינוך היער בישראל, שקיבלה השראתה מעשייתו פורצת הדרך של רון, כמוה כשורה של נרות באפלה, שבכוחה להצמיח אנשים איתנים, עצמאים וסקרנים המחוברים לעצמם ולסביבתם. להרגיש בבית בעולם הוא סיפור על אהבת העולם ועל אהבת האנשים הקטנים שבו, והוא מכיל אוצר בלום של ידע ושל רעיונות מעשיים למבקשים לעבוד עם הטבע ככלי חינוכי וטיפולי. לאחר שנות כתיבה ארוכות, הספר, הנושא את השם "להרגיש בבית בעולם" יוצא לאור לאחר ה־ 7.10 , מועד שטלטל וערער את תחושת הבית של כלל אזרחי מדינת ישראל. הבחירה להותיר את שם הספר על כנו, נושאת בחובה תקווה ואולי אף דרך אפשרית לשיקומה של תחושת הבית שאבדה, במהרה בימינו.
עוד...
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: יחיאל אדמוני
תיאור: בין התהפוכות, וההתפתחויות שהביאה עמה מלחמת ששת הימים בולט נושא ההתיישבות בשטחים. מייד עם תום הקרבות עמדה ישראל בפני מצב חדש - בלא שיהיו בידי קברניטיה "תוכניות מגירה" לגבי הדרך שיש לנהוג בשטחים ובתושביהם. ספר זה מתאר את מערכת השיקולים והפעילויות באשר להתארגנות, לתכנון ולביצוע של המעשה היותר קובע לגבי עתידם של השטחים, מתוך המגמה להגיע לשלום עם הפלסטינים תושבי השטחים, תוך הבטחת ביטחונה של ישראל.
הספר מתמקד בעשור הראשון 1977-1967, תקופת שלטון המערך;  עשור שהצטיין בתנופה במעשה ההתיישבות משני צדי הקו הירוק.
עמידתו של המחבר, כאיש מחלקת ההתיישבות של הסוכנות ואיש הוועדה הממשלתית להתיישבות בשטחים, בצומת מערכת ההחלטות ומנופי הביצוע, הקנתה לו את הבקיאות בנושא. הוא מגולל בפני הקוראים את המסכת במבט אישי, תוך חשיפת פרטים ועובדות שלא פורסמו עד כה.
הספר מתאר את הכוחות הפורצים להתיישב ואת הכוחות העוצרים;  הוא מספר על העושים את המעשה בשכרון חושים בלתי-ראציונאלי ועל הכוחות שפועלים בשיקול דעת, ומתאר את מגוון התוכניות והמחלוקות סביבן שחלקן היו ענייניות וחלקן בגלל יריבויות אישיות.
הספר שופך אור נוסף על הנושא שאינו יורד מסדר היום הלאומי שלנו, והוא מוגש באחריות, בהערכה לעושים במלאכה תוך נקיטת עמדה של המותר והאסור בתחום הרגיש שמעורבים בו ביטחון ומיסטיקה, כובשים ונכבשים, מתיישבים וצה"ל, שמירת חוק ופריצתו.
עוד...
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: ישראל מאייר
תיאור: זכרונותיו של ישראל גלר ושיחותיו עם עמוס הנפלינג (מוגלי) משדות-ים - בקיץ 1981
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: אריה גוטמן
תיאור: החלום - חלומם של יהודים-ציונים בקהילת גלאסגו שבסקוטלנד, שהיגרו אליה במאה ה-19 מרוסיה הצארית, המבקשים לעלות לארץ ישראל ולהקים בה יישוב שיתופי.
הגשמת החלום - בעליית אחדים, חלוצי הקבוצה, והתיישבותם ליד "הקואופרציה" במרחביה שבעמק יזראל, ב-1912.
המחבר, איש נען, בן למשפחת גוטמן שהייתה בין החלוצים, שחקר ואסף את החומר לחוברת זו.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: בני ביילי
תיאור: הצד השני של הכאב מאיר את מצוקתם של גברים החיים עם אישה המתנהגת בכוחנות פוגענית, מתעללת רגשית ולעיתים גם אלימה פיזית. הספר מבוסס על מקרים קליניים וידע מחקרי המראים שבניגוד לדעה המקובלת, תוקפנות ואלימות מצד נשים לסוגן אינן תופעות שוליות אלא תופעה רווחת בקרב זוגות רבים, הנעדרת כמעט כליל מהשיח על אלימות בין בני זוג. למרות שמדובר בנושא שנוי במחלוקת, הטעון רגישות חברתית ומגדרית, מדובר בחלק ממשי ומהותי של בעיה רחבה המחייבת הכרה והתייחסות על מנת להביא לצמצום תופעת האלימות במשפחה בכללותה.
רסלינג
מאת: קימברלי בראון
תיאור: רבים מכירים כיום בכוחה של חוכמת הבודהיזם העתיקה לעזור לנו בחיי היומיום - להיות מודעים לרגע הנוכחי, להפגין קבלה חמלה, וגם להתמודד עם רגעים קשים.
כולנו עוברים רגעים כאלה: אובדן, מצבי משבר, או אפילו טרדות יומיומיות. ברגעים כאלה, אנחנו זקוקים לרוגע ולתחושת ודאות ויציבות.
המדריך הנגיש והחשוב הזה, ששואב את השראתו מעקרונות הבודהיזם, מציע שלל כלים - מתרגולים מעשיים של מדיטציה ונשימה ועד עצות להתמודדות רועה ולאהבה עצמית - שיעזרו לכל אחד מאתנו להישיר מבט אל הקושי ולגלו בתוכנו את האומץ והנחישות לצלוח אותו.
הכתיבה הרגישה ומלאת החמלה, והסיפורים האמיתיים על אנשים שחוו משברים בחייהם, הופכים את יציבות, רוגע ואומץ לספר המנחם והמחזק שכולנו צריכים בתקופה כזאת.
עוד...
תכלת הוצאה לאור
מאת: דייויד רובסון
תיאור: "מחשבה יוצרת מציאות" - קלישאה רוחנית או אמת מדעית?
התשובה עשויה להפתיע אתכם.
מחשבות פלאיות ו"זימונים" לא יגרמו לנו להתעשר בן-לילה, או להחלים ממחלה קשה. אך ככל שאנחנו לומדים יותר על נפלאותיו של המוח האנושי, קשה להתעלם מכך שהכוח שלנו לשנות את המציאות האובייקטיבית סביבנו הוא גדול מששיערנו.
דייויד רובסון, עיתוני מדע ותיק ועטור-פרסים, צולל בספר המרתק הזה אל מה שהוא מכנה "אפקט הציפיות", כלומר, האופן בו ההנחות שלנו לגבי עצמנו - היכולות, המראה החיצוני, אפילו אורח החיים שלנו - משנות גם את הדברים שנדמים לנו מחו לשליטתנו. הוא מביא שלל דוגמאות ממחקרים בתחום מדעי הרוח וההתנהגות, המראים, בין השאר, כי:
- אנשים בעלי גישה חיובית להזדקנות יחיו יותר.
- עיכול בריא והפחתה במשקל תלויים לא רק באוכל שאנו אוכלים, אלא גם במידע שקיבלנו עליו.
- ככל שמשדרים לתלמידים שהם חכמים או יצירתיים יותר, ציוניהם במבחנים עולים.
בנוסף, הוא מציע כלים מעשיים יעזרו לנו להשתמש בכוח המחשבה כדי להיות יעילים, בריאים ומאושרים יותר.
עוד...
תכלת הוצאה לאור
מאת: אליעזר בן־רפאל
תיאור: המשבר שפרץ בשנת 1985 בתנועה הקיבוצית פתח תקופה חדשה של שינוי קדחתני ועיצוב מחדש של הקיבוצים.
חברי הקיבוץ לא פסחו על שום היבט של החיים הקיבוציים, תוך שהם בוחנים מחדש כל מוסכמה ארגונית. הספר מתמקד בתנועה הקיבוצית המאוחדת (התק"ם) והוא מתייחס גם לסדרה של דיונים שכינסו יחדיו את ראשי התק"ם, חוקרים בכירים במדעי החברה מהאוניברסיטאות השונות וחוקרי פרוייקט "הקיבוץ במפנה המאה"
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: דן פרייס
תיאור: התכנון והבנייה של השיכון החברתי והציבורי הם מפעלים חסרי תקדים בהיקפם ובין החשובים שיזמו גורמים בתנועה הציונית מאז חודשה ההתיישבות היהודית בארץ ישראל. השיכון הציבורי שנבנה בשנים 1967-1945 הוא מאגר הדירות הגדול ביותר בארץ, המונה כמיליון וחצי יחידות דיור, והוא משמש השראה לדורות של אדריכלים.
הספר נחלת הכלל: השיכון החברתי והציבורי בישראל, 1967-1945 חושף את שורשיו האידאולוגיים של מפעל הבנייה החלוצי הזה ומתאר כיצד חתרה האדריכלות המודרנית בארץ ישראל לממש דרכו את ערכי היסוד של הציונות הסוציאליסטית: שיוויון חברתי, צדק חלוקתי, בעלות ציבורית על הקרקע ובניית חברה חדשה.
באמצעות ניתוח ביקורתי של הנרטיב ההיסטורי, האידאולוגי והאדריכלי שרווח עד שלהי שנות השישים, חושף אדריכל ד"ר דן פרייס את האתגרים שהציבה השונוּת התרבותית בבניית זהות ישראלית מאחדת ומנתח את דרכי הפעולה שנקטו אדריכלים, מתכננים ופקידי ממשלה כדי ליישם את חזונם.
הספר מציע דיון מקורי במורשת התרבות האדריכלית בישראל ומזקק את ההישגים התכנוניים ואת הערכים החברתיים הייחודיים הגלומים בה
עוד...
מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגבלמדא עיון - הוצאת הספרים של האוניברסיטה הפתוחה
מאת: אמין ח'לף
תיאור: האם ניתן ליצור בישראל, המוגדרת כמדינת הלאום של העם היהודי, מסגרת יהודית–ערבית שוויונית? הספר אי של שוויון בוחן את מידת מימושו של חזון בתי הספר המשותפים ליהודים ולערבים מאז ייסדה עמותת "יד ביד" לחינוך דו–לשוני את בית הספר הראשון ב– 1998.
במרכז הספר עומדת השאלה אם חינוך משותף הממוקד בחתירה לשלום ולשוויון משפיע על המציאות שמחוץ למוסדות החינוך, כפי שקיוו מייסדיהם, או שמא עוצמת הסכסוך הישראלי–פלסטיני הופכת גם את המרחב הבית ספרי המשותף לזירה של עימות. מסקנתו של המחבר, ד"ר אמין ח'לף, היא כי פערי הכוחות בין קבוצת הרוב היהודית לבין קבוצת המיעוט הערבית אינם נעלמים במסגרות החינוך המשותפות והשפעתם של בתי הספר המשותפים על ההוויה הישראלית עדיין מוגבלת למדי. ואף על פי כן, הוא מראה כי החינוך המשותף הניב גם פירות, ועצם הרצון לקיים שותפות שוויונית דרך מסגרות חינוך הוא בעל פוטנציאל להשפעה סביבתית חיובית גם אם טרם מומש במלואו.
מֵעבר להתייחסות לבתי ספר דו–לשוניים בישראל, הספר תורם גם להבנת העקרונות החינוכיים של התפיסה הרב–תרבותית ומציג כלים לפענוח הדינמיקה של יחסי רוב ומיעוט.
עוד...
מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגבלמדא עיון - הוצאת הספרים של האוניברסיטה הפתוחה
מאת: אליסיה גרינבנק, גלית אגם בן ארצי, אפרת בנג׳ו
תיאור: הספר "סליל החיים – תחנות בחייהם של אנשים עם מוגבלות" מאפשר היכרות וחשיפה לעולמם של אנשים עם מוגבלות מהגיל הרך ועד הזקנה, באמצעות שבעה שערים: הגיל הרך, שנות בית הספר, צבא, השכלה גבוהה, תעסוקה, זוגיות ומיניות, וזִקנה. הפרקים בכל שער כוללים היבט עיוני, מחקרי ומעשי, וכן תוכניות מצליחות עבור אנשים עם מוגבלות המתקיימות בארץ. כל שער נפתח בנימה אישית שדרכה נשמע קולם של אנשים עם מוגבלות או של קרוביהם.
הספר מיועד לקשת רחבה של קוראים: אנשים עם מוגבלות, מטפלים, אנשי חינוך, סטודנטים במקצועות החינוך והבריאות, הורים, בני משפחה ועוד. קריאה בו תוביל להעלאת המודעות למסע חייהם הייחודי של אנשים עם מוגבלות, ולהעלאת המחויבות של החברה להכיר וליישם ערכי שוויון וכבוד.
"הספר שבידיכם, עונה על צורך חשוב ביותר: לחבר בין הילדות, הבגרות והזקנה כמסע חיים רצוף, כאשר בכל רגע נתון אנחנו חיים את ההווה, העבר והעתיד שמשלימים זה את זה. כמי שדוגלת בתפיסה ההומניסטית כבסיס להתייחסות למוגבלויות, אני מברכת את העורכות ואת כותבי הפרקים על ספר שמזמין להקשבה לאדם עם מוגבלות, להבנת הרצף של ההתפתחות מילדות לזקנה, תוך דגש על הסתכלות הוליסטית ואקולוגית הן ברמת המיקרו והן ברמת המקרו" (פרופ' שונית רייטר, מתוך דברי הפתיחה).  
עוד...
המכללה האקדמית לחינוך - גבעת ושינגטון
מאת: עוזי שמעוני, חנה גולדמברג, יעקב גליק, מנחם רוזנר
תיאור: מרכז מחקרי רעיוני ותיעודי של התק״ם, המכון לנושאים חברתיים.
שני מכוני המחקר החליטו להקדיש לזכרו של עוזי את הפרסום המוגש בזה.
הדפים הראשונים של חוברת זו מוקדשים לסקירה קצרה על חייו ופעילותו ולדברים לזכרו.
בספר זה מובאים שני מחקרים שהוביל:
1. גורמי מוטיבציה לעבודה בתעשייה הקיבוצית
2. ודגמי ניהול ודפוסי ארגון במפעלי תעשייה קיבוציים על רקע המשבר    
עוד...
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: ויויאן סילבר
תיאור: "שיוויון המינים", "מעמד האשה", "זכויות שוות לאשה" - ביטיים המעוררים מגוון של תגובות, ביניהן רוגז, לעג, חוסר סבלנות - תגובות מוכרות לכולנו:
"אין נושא שוויון המינים רלוואנטי לקיבוץ! הרי הקיבוץ דוגל בשוויון ערך האדם ושוויון ערך העבודה - וזה כולל גם נשים."
לא סוד הוא, שבחברה הקיבוצית, שלנו, היום, קיימת חלוקה על פי מין, הן בעבודה והן בתפקידים. אני שואלת ומקשה: מדוע הפכה ההתפלגות הזאת למקובלת? מדוע התמסדה?
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: זאב צור
תיאור: הקיבוץ המאוחד ביישובה של הארץ, כרכים א'-ד' שנים 1980-1927. עבודה מקיפה ביותר של זאב צור על קורות הקיבוצים והקיבוץ המאוחד בפרט.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: זאב צור
תיאור: הקיבוץ המאוחד ביישובה של הארץ, כרכים א'-ד' שנים 1980-1927. עבודה מקיפה ביותר של זאב צור על קורות הקיבוצים והקיבוץ המאוחד בפרט.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
תיאור: מכון צפנת הוא מכון למחקר, לפיתוח ולייעוץ ארגוני הפועל בשדה הייעוץ מאז שנת 1985.התפיסה המקצועית המנחה את עבודתנו משלבת בין העולם הארגוני לבין הבנות שמקורן בתאוריות פסיכואנליטיות פוסט-מודרניות ובתאוריות של מורכבות. בעבודותינו השונות אנו עוסקים בפיתוח הקשר שבין התאוריה לבין הפרקטיקה בעולם הארגוני, ובמפגש שבין האדם לארגון. לכן אנו משלבים בעבודותינו פעילויות סדירות של ייעוץ ארגוני אישי ומוסדי, מחקר יישומי, פעילויות של הכשרות מקצועיות וכן כנסים וסמינרים. אנו מייעצים למגוון רחב של ארגונים – ארגונים ציבוריים וממשלתיים, עסקים וארגוני המגזר השלישי – מתוך מחויבות לעבודה במגוון תחומים. כמו כן, אנו מוציאים לאור את כתב העת 'אנליזה ארגונית', המשמש זירה ייחודית לקידום השיח בין אנשי המקצוע.
עוד...
מאת: חיותה דויטש, מיכל טיקוצ'ינסקי
תיאור: בספר שלפנינו מקובצים מאמרים בנושאים הלכתיים שכתבו נשים, רובן השתתפו בתוכנית לכתיבה הלכתית שהקימה הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי במכללת הרצוג. הספר מציע שיח ודיונים הלכתיים בנושאים שונים ומגוונים, לא בהכרח 'נשיים', אם כי חלקו עוסק גם באלה. “סביר להניח שלנשים הנכנסות לדיון ההלכתי תהיה נקודת מבט ייחודית שתתרום לכל נושא, בהתאם להשלכותיו ולמורכבותו" כתבה פרופ' תמר רוס. יקראו הקוראים וישפטו, אם כך הדבר. אנו מפרסמים ספר זה, בתקווה שבעקבותיו יבואו ספרים רבים נוספים, שיעשירו את עולם ההלכה היהודי בזווית שנחסכה ממנו דורות רבים מדי.
תבונות
מאת: מארשה מ' לינהאן
תיאור: "את אחת מאיתנו?" שאלה פעם מטופלת צעירה את מרשה לינהאן, הפסיכולוגית והחוקרת הנודעת שפיתחה את שיטת הטיפול הדיאלקטי־התנהגותי (DBT). "כי אם כן, זה ייתן לכולנו תקווה רבה".
במרוצת השנים הציל טיפול דיאלקטי־התנהגותי חיים של אין־ספור אנשים שנלחמו בדיכאון ובמחשבות אובדניות, אבל לינהאן לא גילתה מעולם לאיש כי מקור ההשראה לעבודתה החלוצית היה המאבקים הנואשים שלה עצמה בצעירותה. רק כשנשאלה ישירות היא החליטה לבסוף לספר את סיפורה המעורר השראה.
בממואר זה לינהאן מתארת איך בהיותה בת 18 היא התחילה להידרדר במדרון חלקלק והשתנתה מנערה אהודה לבחורה אובדנית. לאחר כמה שנים אומללות במוסד פסיכיאטרי נשבעה לינהאן לעצמה שאם תצליח להיחלץ מן הגיהינום הרגשי שלה, היא תנסה למצוא דרך לעזור לאחרים לצאת מן הגיהינום שלהם ולבנות חיים שראוי לחיותם. היא נרשמה ללימודים בבית ספר ערב ובקולג', חייתה בתנאים לא תנאים, ולעיתים קרובות צירפה פרוטה לפרוטה כדי לקנות אוכל. היא המשיכה ללמוד לתואר דוקטור בפסיכולוגיה והתמחתה בטיפול התנהגותי. בשנות השמונים של המאה העשרים היא הגיעה לפריצת דרך כאשר פיתחה את הטיפול הדיאלקטי־התנהגותי, גישה טיפולית שמשלבת בין קבלת העצמי ובין דרכים להשתנות. לינהאן רואה במיינדפוּלנס מרכיב מרכזי בשיטת הטיפול שלה, לצד טכניקות מקוריות ומפורטות לרכישה של כישורי חיים.
עוד...
עם עובד
מאת: ניסים כהן, רון דול, טל אבוטבול
תיאור: התפיסה המסורתית במינהל הציבורי קובעת כי עובדי שירות המדינה נדרשים לשירות בעל אופי ממלכתי וא-פוליטי. אף על פי כן, ולמרות הניסיונות לצמצם את תופעת המינויים הפוליטיים בעשורים האחרונים, היא נמשכת ומתרחבת. על אף טענות הנשמעות לאחרונה, במיוחד לאחר אוקטובר 2023, כי שירות המדינה הפך מקלט לעסקנים מפלגתיים ולמקורבים נטולי כישורים מתאימים, ולמרות ריבוי התחקירים המתפרסמים בתקשורת, עד כה אין בנמצא נתונים מהימנים בנושא מינויים פוליטיים.
המחקר הנוכחי מבקש להציג לראשונה תמונת מצב ברורה, אובייקטיבית ומבוססת נתונים של פטורים ממכרז בשירות המדינה, הקשורים לדעתנו קשר בל יינתק מתופעת המינויים הפוליטיים. זאת תוך בחינת ההחלטות שהתקבלו בנושא הפטור ממכרז וההתפתחויות שחלו בו לאורך השנים, ובפילוחים שונים. אנו מציגים את מספר ההחלטות והמשרות שזכו לפטור לפי שנים, לפי ממשלות, ולפי נציבי שירות המדינה שכיהנו נכון לעת מתן הפטור.
עוד...
המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר
מאת: דנה בלאנדר, עופר קניג
תיאור: "בראש המדינה עומד נשיא" - מהי המשמעות של קביעה זו המופיעה בחוק-יסוד: נשיא המדינה? מהו תפקידו של הנשיא בישראל? האם הנשיא מסמל את הממלכתיות? האם הנשיא הוא בעל מעמד טקסי בלבד או שהוא רשאי להתערב במחלוקות שעל סדר היום הציבורי? האם מוסד הנשיאות נחוץ?
המחקר הנוכחי, ראשון מסוגו על מוסד הנשיאות בישראל, סוקר את תפקיד הנשיא (ראש מדינה טקסי) בדמוקרטיות פרלמנטריות, מתאר את מוסד הנשיאות בישראל - את עיגונו החוקי ואת הבחירות לתפקיד - ובוחן בעיון את תפקידיו הפורמליים והבלתי פורמליים של הנשיא, מהם טקסיים ומהם מהותיים (שיש בהם שיקול דעת). המחקר מציג גם המלצות לשינויים בתפקיד הנשיא שיחזקו את ההיבטים הממלכתיים של מוסד הנשיאות; כן מובאת אפשרות לאימוץ שינויים מרחיקי לכת יותר בסמכויות הנשיא, המותנים בהסדרה כוללת של היחסים בין הרשויות.
עוד...
המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר
מאת: ריטה גולשטיין-גלפרין, אופיר מוהבן, רועי קנת-פורטל
תיאור: שירותים חברתיים רבים שהציבור נזקק להם, כגון שירותי בריאות, חינוך, רווחה ושירותים מוניציפליים, מסופקים בעיקר או רק על ידי גופים ציבוריים. כך בעיתות שגרה, ועל אחת כמה וכמה בשעת משבר, כאשר הביקוש לשירותים אלו והתלות בהם רק גוברים. המוטיבציה למחקר זה הייתה סקר שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה בשתי נקודות זמן — באוגוסט 2023 (לפני אירועי 7 באוקטובר) ובדצמבר 2023 (בעיצומה של המלחמה) — והצביע על ירידה מתמשכת בשביעות הרצון של האזרחים והאזרחיות מהשירותים הציבוריים שהוא מקבל מהממשלה. במחקר זה בחנו את תפקודו של השירות הציבורי, את טיב השירותים ואת שביעות הרצון של האזרחים מהנגישות לשירותים חברתיים - בישראל ביחס למדינות ה- OECD. הממצאים מצביעים על חולשת המנגנונים, על ירידה בטיב השירותים ועל הישגים נמוכים בתחומים שונים - כגון חינוך, רווחה ואפילו שימוש והנגשה של דאטה. בסופו של דבר, שירותים ירודים מתורגמים לשביעות רצון נמוכה של ישראלים מהגישה לשירותים חברתיים בהשוואה למקביליהם במדינות ה OECD ולאיכות חיים (well being) נמוכה של האזרחים.
עוד...
המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר
מאת: תמר הרמן, ליאור יוחנני, ירון קפלן, אינה אורלי ספוז'ניקוב
תיאור: מדד הדמוקרטיה הישראלית מציע הערכה שנתית של איכות הדמוקרטיה הישראלית. לצורך זה נערך מדי שנה בשנה סקר רחב במדגם מייצג של האוכלוסייה הישראלית. מטרתו של המדד לעמוד על המגמות בחברה הישראלית בשאלות כבדות משקל הקשורות להגשמת הערכים והיעדים הדמוקרטיים ולתפקוד של מערכות השלטון וממלאי התפקידים הנבחרים. ניתוח התוצאות מבקש לתרום לדיון הציבורי על מצב הדמוקרטיה בישראל וליצור מאגר מידע רחב שיעמיק את הדיון בנושא.
המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר
מאת: יוסף לניר
תיאור: המחבר מציג בספר זה את הקיבוץ כמערכת מדינית, שבה משולבות ביחסי גומלין הקהילה והתנועה. הקהילה הקיבוצית, בתפיסתו של המחבר, הינה מערכת שיתופית מאקרו-כלכלית, המשלבת את פונקציות הייצור, הצריכה, החיסכון וההשקעה ביחסי הפנים והחוץ שלה. הוא רואה את הקונפליקט כסימן היכר לבגרותו ה"לא אוטופית" של הקיבוץ. הקונפליקט הוא אימננטי ובלתי נמנע ומכאן הצורך בהתאמה מתמדת לשינויים בהתפתחות. חוסר פתרונות המותאמים לצורכי התקופה מעמיקים את הקונפליקט והינם ביסוד המשבר. במיוחד בולטת בהקשר זה האקטואליות של המשבר בו נתון הקיבוץ בסוף שנות ה-80.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: אברהם בן צבי
תיאור: במסגרת חקר הקיבוץ בשנים האחרונות אנחנו מנסים לחקור את השינויים בקיבוץ, ובעיקר אותם שינויים שהשפעתם מתבטאת מחוצה לו והשינויים החיצוניים המשפיעים כלפי פנים. חלק מהנושאים העיקריים שבהם אנו עוסקים הם הקשר המשתנה מידי יום בין הקיבוץ לחברה הסובבת. נושא האקולוגיה הוא מן הנושאים "החמים", ובמודעות לנושא האקולוגי, של איכות הסביבה ואיכות החיים, מביאה את אנשים להדגיש יותר נושא זה ולדרוש הרבה יותר מעצמם ומאחרים ובוודאי מהקיבוצים.
ערכנו סקר אקולוגי ראשוני, כאשר בכוונת יד טבנקין לנסות ולקדם בשיתוף עם גופים שונים- מהם איגוד התעשייה הקיבוצית, מכוני מחקר אחרים והמשרד לאיכות הסביבה: א) את המודעות לאיכות הסביבה ולאיכות החיים במסגרת הקיבוצים. ב) מדיניות שתביא את התנועות הקיבוציות, יחד עם המשרד לאיכות הסביבה ועם גופים שפועלים בשטח, כמו עמותת "הקיבוץ הירוק", לעשייה יום יומית הטובה לכל הגורמים.
יום העיון הזה סוגר את הסקר שנערך.
עוד...
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: אביחי שמידט
תיאור: 6,800 אסונות טבע בממוצע מתרחשים בעולם מדי שנה, וכ-27 מיליון בני אדם נפגעים מהם. רבים נאלצים להתפנות מבתיהם וממקומותיהם, ועל פי הסטטיסטיקה, כמחצית מהם לא ישובו לשם לעולם. מיליונים נוספים נפגעים באסונות הנגרמים על ידי אדם.
בדרך כלל הודעת הפינוי תופסת אותנו לא מוכנים. האסון המתקרב מלחיץ, מדאיג, מבלבל עד כדי איבוד עשתונות. יש המתעשתים לאט ויש המתעשתים מהר יותר, אך גם אלה וגם אלה – יצליחו לתפקד ולהציל את עצמם ואת הסובבים אותם וכן את רכושם אם יתכוננו לכך מבעוד מועד.
לשם כך כתב אביחי שמידט את הספר שעשוי להציל את חייכם לפני האסון הבא.
אם אתם מתעניינים בספר שבידכם, אתם מבינים ודאי שחובה להתארגן נכון לקראת פינוי לא מתוכנן בעת אסון ולהיות מוכנים לכל מצב ובכל עת. לא מוגזם לומר, שחייכם וחיי היקרים לכם עשויים להיות תלויים בדבר (הספר יעזור לכם להתארגן נכון גם בעת מעבר דירה).
עוד...
אוריון הוצאה לאור
מאת: אילנה רונן, רחל צימרוט, שרון צ'כובר
תיאור: הספר מדע במחשבה תחילה נכתב על יסוד ניסיונן העשיר של מחברות הספר בהוראת תכנים בתחומי מדעי החומר, פיזיקה וכימיה ובהכשרת פרחי הוראה. מטרת הספר היא לעודד למידה משמעותית של מושגים מדעיים בסיסיים בד בבד עם טיפוח מיומנויות למידה וחשיבה. במרכזו של כל פרק בספר מוצגים מושגים ועקרונות מתחום תוכן נבחר, שלימודם מתבסס על סדרת פעילויות המשלבות פתרון בעיות רלוונטיות מחיי היום-יום. ייחודו של הספר הוא במבנה המודולרי שלו, המאפשר למורי המורים לבחור מתוך מגוון הפעילויות והנושאים המוצעים את אלה הקשורים במושגים הנלמדים ומשתלבים ברצף ההוראה שלהם. קהל היעד של הספר הוא מורי מורים, מורים בבתי הספר היסודי והעל-יסודי, סטודנטים מתכשרים להוראה ותלמידים.
מכון מופ"ת
מאת: דוד אתר
תיאור: האסופה שלפנינו מוקדשת להסברת בעיות הזיקנה האנושית דרך פרקי ספרות. בחירת הפרקים מבוססת על הספרות שהופיעה במקורה בשפה העברית או בתרגום לעברית, ולכן הייתה מוגבלת. הבחירה הייתה קשה, מאחר שתדמית הזיקנה שלילית, מעוותת, מורשת מימי הביניים ועד המאה ה-17 וה-18. בתקופה העתיקה הייתה הערכת הזיקנה לחלק אינטגראלי הדן באדם. פסוקי חוכמה עתיקים ממשיכים עד היום ללוות את חיינו.
בקטעי הספרות שלפנינו מתואר מגוון רחב של בעיות קשישים. הם מאפשרים למורה להציג ספציפית את שאלות ההזדקנות, במסגרת נושא כללי על חיי האדם. תוך הסכמה לדברי סימון דה בבואר, בדבר דלות הספררות על הזיקנה, נכבד את המועט העומד לרשותנו. וכך כותב ד"ר יובל דרור, ראש המחלקה לחינוך בחטיבה האוניברסיטאית באורנים: "אסופת הרשימות , על ההיבט הגרנטולוגי ביצירות ספרות, יכולה לסייע למורה ולמדריך הנדרש להיבט זה בשיעור לספרות, בשיעור החינוך ובפעילויות הבלתי-פורמליות לסוגיהן. מבחינה חינוכית, אין ספק שההיבטים הגרנטולוגיים נחוצים לשם הפגשת הילדים והנערים עם בעיות הזיקנה. יש בזה התמודדות עם הממד השכלתני, הריגושי וההתנהגותי, שבעמדות התלמידים כלפי הזיקנה כששלושתם משלימים אלו את אלו".  
עוד...
מאת: אלדד שלם
תיאור: עד שנות השישים, שנים רבות לפני המשבר הנוכחי, סבלו הקיבוצים בישראל ממשברים כלכליים חוזרים ונשנים שאילצו את המוסדות הלאומיים לבוא לעזרתם ולחלצם שוב ושוב מן החובות המעיקים.
באמצע שנות השישים ולאחריהן נעשה ניסיון רחב היקף להקים מערכת לאספקת אשראי לתנועות ההתיישבות תחת הכותרת "מערכת האשראי המרוכז". המערכת ניסתה לפתור את הבעיה הכלכלית באמצעות אספקת מימון מתקציבי משרד החקלאות, לא רק לכיסוי החובות אלא גם למימון השקעות חיוניות לפיתוח המשק הקיבוצי. התנאי לקבלת המימון היה ריכוז כל הפעילות הפיננסית של הקיבוץ בבנק אחד וכניסה למסגרת של מעקב, פיקוח ותכנון כלכלי משותף. התקווה הייתה שהחדרת נוהלי התכנון והפיקוח תעלה את המשק הקיבוצי לדרך המלך הכלכלית, תאפשר את צמיחתו והתפתחותו לאורך השנים ותמנע הסתבכויות כספיות.
אך נשאלת השאלה האם הייתה זו שיטה מוצלחת לפתרון הבעיות הכלכליות של המשק הקיבוצי? האם המבנה של השיטה הוא שנתן את ההזדמנות לכך? והאם שיטת האשראי המרוכז איפשרה בפועל פיתוח משק קיבוצי עצמאי ובריא, או שמא היו בה יסודות שתרמו לניוון היוזמה והאחריות של הקיבוצים, בכך שחיזקה שוב את הישענותם על מערכת חיצונית תומכת במקום "לעמוד על רגליהם"? מעבר לשאלות האלה, המקרה של האשראי המרוכז יכול לשמש אבן-בוחן גם לכמה שאלות יסוד לקיומם והתפתחותם של ארגונים שיתופיים-דמוקרטיים בכלל: מהי מידת יעילותם של הסדרי סיוע לארגונים שיתופיים? כיצד מתנהגים ארגונים תחת 'אילוצי תקציב רכים' במסגרת משטר ניאו-קורפורטיסטי? ומה ייחודי בהקשר זה, בהיסטוריה של התנועה הקיבוצית וההתיישבות בארץ?
שאלות אלה ואחרות הן לב-לבו של מחקר זה, הראשוני מסוגו, ומסקנותיו מאירות העיניים מהוות תרומה ייחודית למחקר המתרחב של ההיסטוריה הכלכלית של הקיבוץ.
עוד...
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: אברהם פווין
תיאור: זה שנים נמצאים קיבוצים רבים, כמו יישובים אחרים בפריפריה, בעיקר הכפרית, במשבר. השאלה העומדת בפני כל יישוב ובפני המוסדות שיכולים להושיט עזרה היא, באיזו מידה הקהילה מסוגלת לגייס מתוכה את הכוחות הנחוצים כדי להיחלץ מן המשבר? כלומר, מה יכולתם של התושבים לשתף פעולה ביעילות לטובת הכלל ולתועלתם ההדדית. ובמילים אחרות, מהי רמת ההון החברתי של היישוב?
המטרה המרכזית של המחקר היתה פיתוח מדד של הון חברתי מתאים לקהילה הקיבוצית.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: יצחק טבנקין
תיאור: מהי ההתיישבות? ההתיישבות ככוח פוליטי, הדרכים ליישובה של הארץ, שלמותה ההתיישבותית של הארץ, האופי ההתיישבותי של תנועת הפועלים הארץ ישראלית, פיזור האוכלוסיה ויישובי הספר, רשימת מקורות .
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוציתהקיבוץ המאוחד
מאת: חיים הדרי
תיאור: אופוזיציות השומר הצעיר נצ"ח, הפילוג במחנות העולים בין הקיבוץ והמפלגה עם דגל האיחוד פגישות למשא ומתן התכנסויות נפרדות ערעור הפעולה במזכירות הקיבוץ החלוץ האחידה שליחות החינוכית הכשרה לשליחות הפילוג במפא"י הקרע מתפשט אל הגולה ועדה משותפת לנתעוות מפולגות ערעור הפעולה בנוער בארץ בימים של התרחשויות היסטוריות הפילוג בישובים המאמצים לעצור את מסע הפילוג עולים בתוהו נחתך הדין.  
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: תומר לוטן, ורד קונסטנטיני
תיאור: מבנה הממשלה בישראל, ובעיקר מספרם החריג של משרדי הממשלה, פוגע פגיעה מהותית בתפקוד הרשות המבצעת ומחייב ארגון מחדש. מחקר זה מציג את המודל המתקדם, המפורט והמנומק ביותר שנכתב עד כה בעניין ארגון מחדש של המבנה הממשלתי. המחקר כולל דיון פרטני בהרכב הרצוי של משרדי הממשלה ויחידותיהם, ומציע דגם מעודכן של תפקידי השרים – מודל המשלב בין הצורך לחזק את יכולות התפקוד ואת המקצועיות של השירות הציבורי, לבין ההכרח לשמור על גמישות פוליטית שתאפשר להתמודד עם האילוצים הקואליציוניים. המחקר כולל גם הצעת חקיקה לעיגון המבנה המעודכן הזה במבנה החוקתי הישראלי, וכן הצעה להקים מנגנון יישום בעל סמכות וכלים להטמעת המבנה הארגוני הרצוי.
המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר
מאת: זק הירש, יותם מרגלית
תיאור: מהן המיומנויות הנחוצות ביותר בשוק העבודה ומהן המיומנויות הנחוצות פחות? היכן נמצאים הפערים הגדולים ביותר בין כישורי העובדים לבין הדרישות בפועל במקומות העבודה? האם ובאיזו מידה המיומנויות הנדרשות דומות בין קבוצות האוכלוסייה?
שאלות אלו עומדות במוקד מחקר זה.
המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר
מאת: אושר קידר
תיאור: כ־80% מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל נסגרים בתוך זמן קצר.
מהם הסודות של ה־20% הנותרים? מדוע יש עסקים שמרוויחים, בעוד שאחרים מפסידים?
מה הופך עסק ליציב ורווחי לאורך זמן?
רו”ח אושר קידר, שותף מנהל בפירמת “קידר רואי חשבון”, חושף במדריך להקמה ולניהול עסק את התובנות, הכלים והשיטות שלמד במשך למעלה משני עשורים של ליווי עסקים ופיתוח מודלים עסקיים מכווני צמיחה. המדריך, שהחל כספר אונליין וצבר יותר מ־40 אלף הורדות, מוגש כעת כספר מקיף ומעודכן המיועד לבעלי עסקים בישראל. הספר משלב תובנות ניהוליות חיוניות, דוגמאות מעשיות וסיפורים אישיים, ויוצר ארגז כלים ייחודי לכל יזם – מתחיל או מנוסה.
הספר עוסק במגוון שאלות מחיי היום־יום של כל עסק:
איך לקבל החלטות עסקיות בצורה נכונה?
כיצד לזהות הפסד צפוי ולהפוך אותו לרווח?
איך לתמחר מוצר או שירות מסוים?
מהי הדרך הנכונה להעסקת עובדים?
איך להתנהל נכון עם רשויות המס? התשובות לשאלות אלו ולעוד רבות אחרות מובאות בספר זה באופן בהיר ומותאם לעצמאים מתחילים ומנוסים וגם ליזמים השוקלים הקמת עסק עצמאי. המדריך להקמה ולניהול עסק כולל את כל מה שצריך לדעת כדי להימנע מטעויות ולהוביל את העסק להצלחה.
עוד...
ספרי ניב
מאת: שלום אלבז
תיאור: "השעה 01:36. הרגע חזרתי מהצ'וונג בקוסמואי.
מי שהיה שם יודע שזה אולי אחד הרחובות הכי רועשים בעולם, בטח בימים אלו – שיא עונת התיירות בתאילנד. בתוך כל הרעש הזה אי אפשר לשמוע דבר. בתוך כל ההמולה, פתאום הצלחתי לשמוע משהו.
"או, הינה שלום אלבז..." קרא לעברי חבר שלמד איתי בתואר הראשון.
למעשה זו מהות פעולת השיווק, לנצח את הרעש ואת ההצפה ולגעת בקהל היעד. זו גם מטרת הספר הזה והבית ספר שהקמתי ומעביר קורסים דיגיטליים לבעלי עסקים - לשווק לכולם זה בלתי אפשרי, עלינו ליצור תוכנית סדורה ואסטרטגיה בהירה, ללמוד את השוק והמתחרים, לפלח קהלים, ליצור בידול וייחודיות, לפתח צרכים וצרכנות וכן הלאה.
הספר יעניק לכם את כל הכלים להזניק את העסק קדימה, עם תוכן עיוני ופרקטי, שתוכלו ליישם על העסק שלכם בתחומים הבאים: שיווק ופרסום, רשתות חברתיות, יחסי ציבור ואף יצירת תוכנית אסטרטגית והפיכת העסק למותג חזק ומנצח."
עוד...
ספרי ניב
מאת: עדי אפעל-לאוטנשלגר
תיאור: מחשבת החינוך נוטה לשים במרכז הדיון את התלמיד, ואילו הספר שלפניכם מבקש להציע את המורה כיסוד לא פחות מכונן של העבודה החינוכית, ואולי אף ראשוני יותר מהתלמיד. להיות מורה משמע הרבה יותר מאשר להיות מוציא לפועל של פרויקטים חינוכיים. לכל אדם ישנה נגישות לפעילות של הוראה, ויחד עם זאת ההוראה היא סגולה שיש לבנות ולהתקין, ובזהירות. מנקודת המבט של המורה, כפי שהיא מוצגת בספר, הוראה ותקנה כרוכות זו בזו. ההוראה מלמדת תקנות ומעבירה אותן הלאה, וגם נשענת עליהן: התקנות הן הגוף של ההוראה. ללא התקנה, ההוראה היא שימוש פראי ובלתי מווסת בכוח, אולם עם קבלת התקנה, הנגזרות והאופנים הנובעים ממנה הם אינסופיים. שני המושגים, תקנה והוראה, נבחנים ומוצגים בספרה המעמיק-חקר של עדי אפעל-לאוטנשלגר: היסוד האריסטוטלי של מחשבת התקנה על מרכיביו חוזר בגרסאות שונות בהיסטוריה של הפילוסופיה המערבית; המחשבה הקרטזיאנית על התפתחויותיה, והמטפיזיקה הדואליסטית שהיא מציעה, מוצבות כמרכזיות להבנת היחסים בין הוראה לתקנה. המחשבה הצרפתית, הנובעת בצורות מגוונות ממחשבתו של דקארט, מוצגת גם היא כעסוקה בשאלת התקנה. אף על פי שדרך החקירה בספר היא זו של ההיסטוריה של הפילוסופיה, השאלות המושגיות הכורכות הוראה ותקנה זו בזו נעוצות בבעיות שאנו נתקלים בהן בחברה ובתרבות העכשווית, והן דורשות טיפול: הבעיה של הזוגיות, המשבר הכללי בבתי-הספר, מאבק המורים, המפגש בין מורה לתלמידים, השניוניות בין רישום לאידיאה בעבודת ההוראה, המאמץ של הקיום העברי בימינו לפתח תקנות ולשמר אותן כנגד כל האתגרים. שאלות אלה ואחרות שולחות אותנו אל תולדות הפילוסופיה על מנת שנבין טוב יותר את עצמנו, ונבנה, כל אחד לעצמו, הוראת דרך – מתודה. לספר מצורף תרגום לחיבורו המכונן של פליקס רבסון, "על התקנה", משנת 1838.
עוד...
רסלינג
מאת: אפרת בורנשטיין
תיאור: ספרה של אפרת בורנשטיין מעמיד תרומה משמעותית לחשיבה ביקורתית ביחס לפסיכואנליזה; הוא מצמיח יסודות לחשיבה על אהבה חברית, חמלה ואלטרואיזם, ועל מקומם החשוב בתורת הנפש בכלל ובתורת ריפוי הנפש של האדם המודרני בפרט. במובן הזה הספר תורם לפיתוח של הבנה טובה יותר של החיבור המתהווה בין אתיקה לבריאות הנפש. "שפת הרוך מהווה תוספת משמעותית למדף הספרים העברי הבוחן את פוטנציאל ההשפעה של ההגות הבודהיסטית על הפסיכולוגיה והפסיכואנליזה בתקופה הנוכחית. הדגש על הממד האינטר-פרסונלי האתי מציע שינוי פרדיגמטי בחשיבה הפסיכואנליטית ומעשיר את עבודתם של מטפלים שנסמכים על החשיבה והמיומנות הפסיכואנליטיות. השילוב של תיאורי מקרה מחדר הטיפול תורם מאוד להבנת הערך היישומי של הרעיונות התיאורטיים, ובכך עוזר להמחיש כיצד המבט האתי, הבין-אישי, משתלב בטיפול". ד"ר אסף פדרמן, מחברם של הספרים: "מיינדפולנס" ו"הדרך". "מצאתי שהחמלה בהגותו של שנטידווה והאמפתיה בפסיכולוגיית העצמי של קוהוט, וכוחם המרפא, מוצגות בבהירות מעוררת השראה בספרה של בורנשטיין. הדיון בהן בהקשר של המפגש הטיפולי מעלה שאלות חשובות: האם אמפתיה, אהבה וחמלה יכולות לשמש ככלים מרפאים? מהו תפקידן ביחסי מטפל-מטופל? מהן האיכויות הטרנספורמטיביות שמתגלות ברגעים של נוכחות ללא מחיצות, הן במרחב הטיפולי והן מחוצה לו? שפת הרוך מזמין מטפלים, אקדמאים וקוראים סקרנים להעמיק בקשר בין התיאוריה והמעשה הטיפולי". ד"ר גידי איפרגן, מחבר של הספרים: "האור והמראה" ו"גילוי העצמי בפסיכולוגיה של היוגה".
עוד...
רסלינג
מאת: מוסטפא כבהא, נחום קרלינסקי
תיאור: במיתוס הציוני-הישראלי המכונן שמור לענף הפרדסנות מעמד ראשון במעלה. בדומה לתעשיית ההיי-טק כיום, גם ענף הפרדסנות של ימי המנדט הבריטי והעשור הראשון שלאחר מלחמת 1948 שימש מנוע כלכלי מרכזי, עטוף הילה אידיאית וחברתית. ובדומה למיתוס הציוני-הישראלי עצמו, ולא פחות מכך לשיח הישראלי הנוכחי, גם המחקר על הפרדסנות העלים את מקומם, ופעמים רבות אף את עצם קיומם, של הערבים-הפלסטינים מתולדותיו של ענף מרכזי זה. במחקר מקורי ופורץ דרך זה חושפים מוסטפא כבהא ונחום קרלינסקי רבדים בלתי ידועים על ענף הפרדסנות הפלסטיני טרם הנכבה, כמו גם על היחסים המורכבים שניהל עם מקבילו הציוני. יחסים אלה החלו בתחרות כלכלית ולאומית, אך התפתחו לכדי יצירת מבנה דו-לאומי משותף חסר תקדים בהיקפו ובמשכו. הפרדס האבוד מראה שענף הפרדסנות הארצי נוסד על ידי יזמים ערבים מיפו וסביבותיה כבר באמצע המאה ה-19, לפני הופעת התנועה הציונית, ושהפרדסנים הציונים נשענו על הידע המקצועי והטכנולוגי שפיתחו המייסדים הפלסטינים. עוד מראה הספר שענף הפרדסנות הביא לשגשוג כלכלי ולניעות חברתית רבת-משמעות בחלקים ניכרים של המגזר הכפרי הפלסטיני של ימי המנדט. הפרדס האבוד מנתח את הגורמים שאפשרו את הקמת המבנה הדו-לאומי הפרדסני ואת עמידותו האיתנה עד לתוככי מלחמת 1948 והנכבה. זאת ועוד, ספרם של כבהא וקרלינסקי עומד על גורלם הטרגי של הפרדסנים הפלסטינים, אשר רובם ככולם הפכו להיות פליטים, ואחר גורל פרדסיהם שהולאמו על ידי מדינת ישראל. הפרדס האבוד מצביע על כך שגם בימים של הרס ואובדן, כמו בימים קשים אלה, קיימת דרך אחרת, דרך של שלום, שיתוף וכבוד הדדי – דרך סלולה שהצדדים הניצים כבר פסעו בה.
עוד...
רסלינג
הצג עוד תוצאות