נמצאו 853 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: גבריאל חנוכה
תיאור: ר' דוד הכוכבי היה ראש ישיבה באביניון שבפרובנס בתקופתם של המאירי, רלב"ג, ר"י כספי ועוד. ייחודו בכתיבה מסודרת וברורה של ספרים, אותם הקביל למבנה ספרי הרמב"ם: "מגדל דוד: ספר אמונה" )המקביל ל"מורה נבוכים"(, "מגדל דוד: ספר מצווה" )המקביל ל"ספר המצוות" של הרמב"ם (ו"ספר הבתים", בו הדגש הוא על עולם ההלכה )במקביל ל"משנה תורה"(הספר הקיף י"ב בתים שעסקו בכל תחומי ההלכה, אך לדאבוננו רובם הלכו לאיבוד.
הספר שלפנינו דן במשנתו השכלתנית־מוסרית של ר' דוד, המדגישה את עליונותה של התורה ודורשת את קיום כל מצוותיה בדקדוק. הספר פורס את משנתו הפילוסופית מחד ואת משנתו ההלכתית מאידך - ואת השפעתן ההדדית. החלק האחרון של הספר פותח צוהר למשנתו החינוכית של מי ששימש כראש ישיבה ומנהיג קהילה בפרובנס של ימי הביניים. כמנהיג רוחני של עדתו, הרבה ר' דוד לעסוק גם בהדרכות חינוכיות, אותן שילב בהסבריו למצוות בספרים שכתב.
הרב ד"ר גבריאל חנוכה הוא מורה ומחנך למעלה מ־ 35 שנים בישיבות תיכוניות, מלמד במכללת מורשת יעקב ברחובות ובמכללה ירושלים, ועמית מחקר באוניברסיטת אריאל שבשומרון.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: דוד טאוב
תיאור: חב”ד היא אחת החסידויות המוכרות והמפורסמות ביותר בישראל ובעולם. לחסידות זו מעל ל־ 5,000 שלוחים שעושים עבודת קודש בכל רחבי העולם. בספר שלפניכם מציג המחבר את מערכת החינוך תוך תיאור פועלם של האדמו”רים והשפעתם על התהוות החינוך בחסידות חב”ד. הספר מתמקד בהיבט הארגוני של מוסדות החינוך, בהיבטים של החינוך בגיל הרך בישיבות, בחינוך לבנות ובחינוך ילדי השלוחים. כמו כן מתייחס הספר לתוכניות הלימודים במקומות פעילותם של השלוחים בקמפוסים אוניברסיטאיים בישראל ובעולם ו”בבתי ספר נט” לילדי השלוחים. קיימת גם התייחסות לחינוך המתרחקים מערכי הדת והחסידות וכן בקבלת ילדי עולים מאתיופיה. הספר גם דן במאבקים ובתפיסות עולם בתוך קהילות חב”ד ומחוצה להן.
ופרצת הוא ספר המיועד לכל מי שחפץ בידע ובתובנות הנוגעים למערכות החינוכיות של חסידות חב”ד: לרבנים, לחסידי חב”ד, לחוקרי החינוך ולכל המתעניינים בנושא.
ד”ר דוד טאוב שימש כמרצה וכראש לימודי מנהל החינוך באוניברסיטת בר אילן. כיום הוא ראש לימודי תואר שני בארגון ומנהל החינוך במכללת אורות ישראל. הוא פרסם מאמרים בכתבי עת בארץ ובעולם בנושאי מנהל החינוך, חינוך דתי וההיבט המשפטי של החינוך. ספרו בין ממלכתיות וייחודיות, קונפליקטים ומשברים בחינוך הדתי לאומי ראה אור בשנת 2007 בהוצאת רמות של אוניברסיטת תל אביב. ספרו מערכת החינוך בראי החוק והמשפט ראה אור בשנת 2019 בהוצאת פרדס.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: זהבה (קלר) נויברגר
תיאור: כיון שזהו מדרש דרשני, מדרש שאינו צמוד לפסוקי ספר דברים, העורך בחר פסוקים מסויימים ופיתח אותם בצורות שונות, לעתים מדהימות, ולעומת זאת התעלם לחלוטין מפסוקים אחרים.
בספר זה נערך מעקב אחר עבודתו של עורך המדרש. חלקו הראשון בוחן את הספרייה, שעמדה לפניו וחלקו השני מציג מבחר נושאים, שהובאו בצורות ספרותיות מגוונות. הקריאה בספר זה תאפשר לך להכיר את מדרש " דברים רבה". ואולי להתאהב בו.
דר' זהבה (קלר) נויברגר, עוסקת שנים רבות בארץ ובעולם בחקר ספרות חז"ל ובהוראת תחום זה תוך הדגשת הלקחים החינוכיים. העמידה תלמידים רבים והפיקה ספרי לימוד בתחום. מוכרת באקדמיה כמומחית למדרש " דברים רבה".
כרמל
מאת: חיים וידל
תיאור: מסה זו נולדה מתוך הכאב מהתוכן והסגנון של המחלוקת ההולכת ומפרקת את החברה הישראלית בשנים האחרונות. למחלוקת זו ישנם ביטויים פוליטיים, משפטיים, אידאולוגיים, חברתיים ותרבותיים, אך ביסודם עומדת מחלוקת עמוקה ומהותית בשאלת זהות העם היהודי, ערכי היסוד שלו וייעודו, שיש לה השלכות רבות על עצם המשכו של המפעל הציוני והתפתחותו.
מסה זו מבקשת לתרום להפיכת המחלוקת הזו לבונה ומקדמת, באמצעות שינוי פניה בתוכן ובסגנון. את המפתח לכך מוצא המחבר בשיבה אל חזון 'תורת ארץ ישראל' של הראי"ה קוק, הפותח לפנינו שער אל ישראליות־יהודית חדשה, שבה מתבטלות ההבחנות המקובלות בין קודש לחול, ובין דתיות לחילוניות.
הרב חיים וידל נולד במרוקו (1953) וגדל בקריית שמונה. בוגר הפנימיה הצבאית שעל יד ביה"ס הריאלי בחיפה ואוניברסיטת חיפה; עוסק שנים רבות בהוראה ובכתיבה בתחומי יהדות, ציונות וחברה. העמיד תלמידים ותלמידות הרבה, שמצאו בדבריו רוח ישראלית חדשה – ישנה, מרעננת, רגישה ומודעת.
הרב וידל הקים והוביל את בית המדרש "גלי מסכתא", וכיום הוא שותף בכיר במיזם "תורה ישראלית – לכתחילה".
כרמל
מאת: יוסף יהלום, נאויה קצומטה
תיאור: ספר זה הוא המשכו של הספר הראשון במפעל הפרסום המלא של שירי המחבר המרתק יוסף אבן אביתור המכונה אבן אלשנטאש, בן שלהי המאה העשירית וראשית המאה האחת-עשרה, הוא היה מראשוני האסכולה הספרדית, שראשיתה בספרד המוסלמית, ואחריתה במצרים הפאטמית, שם הוא היה ברבות הימים לראש הקהילה הארץ ישראלית. אבן אלשנטאש היה מחבר פורה במיוחד, וכתב ללא לאות לקהלים המקומיים, הן בספרד והן במצרים. בכרך זה אנו מפרסמים את פיוטי הסליחות וההושענות שלו הנוהגות בחג הסוכות בקהילות ספרד עד ימינו. במבוא אנו מצביעים על צורות ותכנים שנחשבו מאוחרים יחסית, שאבן אלשנטאש היה ממציאם ואלה היו המקור לכל ממשיכיו, ביניהם גדולי המשוררים הספרדיים, כגון שלמה אבן גבירול.
הפיוטים רואים אור בפעם הראשונה במהדורה מדעית, הכוללת פירוש ורשימת חילופי נוסח, המבוססת הן על קטעי גניזה עתיקים והן על כתבי יד של מחזורי ספרד מימי הביניים.
הספר יוצא לאור בשיתוף פעולה בין פרופסור יוסף יהלום מהאוניברסיטה העברית ובין תלמידו לשעבר פרופסור נאויה קצומטה מאוניברסיטת קיוטו.
כרמל
מאת: יאיר אלדן
תיאור: בניגוד לטענה המקובלת, לפיה לא ניתן לזהות כוונה מובהקת מאחורי עריכתן של מסכתות המשנה, מבקש יאיר אלדן להתייחס אליהן כאל סיפורים שלמים, שביקשו לעסוק בדילמות הגדולות של תקופתן. אלדן מבקש להבין לא רק את המגמה של פרק אחד בתוך מסכת, אלא את מגמת העריכה של מסכת שלמה. המסכת היא היחידה הטקסטואלית הבסיסית והשלמה בתוך ששה סדרי משנה, יש לה נושא מרכזי אחד והתפתחות טקסטואלית האפשרית בזכות אורכה. התכונות הללו מאפשרות להתייחס למסכת כאל סיפור. במרכז הסיפור - כל סיפור - נמצאות בעיה ופתרונה, דילמה והתרתה. הסיפור מכיל לרוב היתקלות של הדמות הראשית במכשול, תהליך שעובר עליה, ולבסוף התגברות או התמודדות עם המכשול. באותו האופן, קורא אלדן את הקובץ ההלכתי כסיפור, ומבקש לחשוף את הדילמה שאותה הוא מבקש להתיר.קוראים רגישים של טקסטים בכל ז'אנר שהוא - כתבה בעיתון, חוק, רומן או שיר - מנסים באופן טבעי להבין את הטקסט כמכלול או כשיקוף של דיאלקטיקה של רעיונות הבאה לידי ביטוי בעריכת הטקסט. שכבות העריכה של הטקסט או התיקונים שנעשו בו הם חשובים ומעניינים כשלעצמם, אולם השאלה המנקרת בקורא הרגיש היא מהו הסיפור המסופר באמצעות הטקסט, מהי השאלה שהטקסט בא לענות עליה, או הבעיה שהוא מבקש לפתור. גם קובץ הלכתי נערך על-מנת להתמודד עם בעיות שהטרידו את מחבריו ועורכיו, וההלכות והמחלוקות המנויות בו מהוות, בו זמנית, שיקוף של הבעיה והתמודדות עמה. "הקריאה הגדולה" שאלדן מציע מלמדת אותנו, בין השאר, שמסכת סוטה, בעריכתה הסופית, נסובה על משיחיות, שמאחורי מסכת תענית עומדת ההתמודדות עם שתיקת האל, ושמסכת מכות עוסקת לאו-דווקא בנושא המלקות אלא בהצדקת המרת עונש לעבריינים.
כרמל
מאת: אפרים חמיאל
תיאור: בחלק השלישי של ספרו מגיש המחבר לקורא מאמרים נוספים שכתב במהלך מלחמת "חרבות ברזל"; בין היתר עונה המחבר, ד"ר אפרים חמיאל, על השאלות הבאות:
מהי משמעות המדרש שלפיו כפה אלוהים על עם ישראל את הר סיני כגיגית כדי שיקבלו את עשרת הדברות? האומנם נכפתה התורה עלינו? אם אכן נכפתה, כיצד אפשר להעניש את העוברים על מצוותיה?
האם מדרש האגדה שלפיו בתורה תרי"ג מצוות מציג עובדה, או שמא המִּספר אינו מחייב?
מהו מקורה של הילולת ל"ג בעומר במירון? הייתכן שנקבעה בעקבות שתי טעויות בקריאת טקסטים?
האם אסור לנשות ישראל להשתתף בלחימה? האם מותר להן? האם הן חייבות? מה אומרים מקורות היהדות בשאלה זו?
מה הייתה עמדת פוסקי ההלכה לגבי תלמוד תורה לנשים, וכיצד השתנתה לאורך הדורות עד למהפכה בתחום בדורות האחרונים?
מהי משמעות מדרש האגדה שלפיו כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש כבר נאמר למשה בסיני? האם פשוטו כמשמעו? מהו אפוא מעמדו של מדרש האגדה בהגות היהודית?
מהו ההבדל בין אזהרה להתראה במשפט העברי, ומהן הדרישות מבית הדין בנושא זה לגבי ענישת העבריינים?
ד"ר חמיאל חוקר את ההגות היהודית בעת החדשה, בעל תואר שלישי במחשבת ישראל מהאוניברסיטה העברית. חבר בוועד המנהל של האופרה הירושלמית.
כרמל
מאת: אהרן אדלר
תיאור: את פירוש המשנה השלים הרמב"ם, הוא "הנשר הגדול", כשהוא בן שלושים שנים בלבד, אך במשך כל ימי חייו טרח הרמב"ם לעדכן את פירוש המשנה ולהתאימו לעמדותיו ההלכתיות העדכניות – כפי שהתחדשו לו מאז וכפי שהתבטאו בכתיבתו המאוחרת במשנה תורה. כמאליהן עולות השאלות: מה היו הסיבות לשינויים הללו? האם מגמות עקרוניות כלשהן הן אשר חוללו את המפנים ההלכתיים השונים בכתיבתו של הרמב"ם? האם ניתן למצוא קו מאחד ולוּ לחלק מן השינויים הללו? חלקו הראשון של ספר זה מבקש לענות בחיוב על שאלות אלו ולהצביע על חמש מגמות עקרוניות העשויות להסביר חלק ניכר – מאות מקרים – מן השינויים ממהדורה־קמא של פירוש המשנה למהדורה־בתרא ולמשנה תורה: 1. הענקת משקל רב יותר לתלמוד הירושלמי; 2. יחס ביקורתי כלפי תורת הגאונים; 3. זיהוי חומר סתמי ובתר־אמוראי בסוגיות הבבלי; 4. הסתמכות על הרושם העולה מן הסוגיה התלמודית לעיתים בניגוד לכללי הפסיקה; 5. מנהג מקומי במצרים.
בחלקו השני של הספר דן המחבר בנושאים רוחביים שונים בכתיבתו של הרמב"ם מתוך מכלול כתביו, מתוך עיון בפרשנות הקלאסית והמחקרית ומתוך התבוננות בכתבי היד. בין הנושאים שנידונו בחלק זה: שאלת נוסח משנה תורה שעמד לפני הראב"ד בעת שכתב את השגותיו; ביטויים שיטתיים במשנה תורה ופשרם; מספור הפרקים במשנה תורה ועניינו; וקטעי הפתיחה והחתימה של כל ספר וספר מספרי משנה תורה.
המחבר, הרב ד"ר אהרן אדלר, תלמידו של הגרי"ד סולובייצ'יק, עוסק זה למעלה מארבעים שנה בהרבצת תורה, במחקר והוראה, בחינוך וברבנות קהילה. ספרו הראשון, "ויהי בנסוע הארון", שיחותיו של המחבר עם הגרי"ד סולובייצ'יק במהלך נסיעותיהם, ראה אור באנגלית בהוצאת "אורים" בשנת 2021.
תבונות
מאת: אמנון בזק
תיאור: חיבה מיוחדת רוחש עם ישראל לחג הסוכות, "זמן שמחתנו", לאורך כל הדורות. תכניו המגוונים של החג והמנהגים השונים שהתווספו לו לאורך הדורות, העניקו לו מעמד מיוחד בין חגי ישראל. ספר זה, השלישי בסדרת הספרים העוסקים במועדי ישראל היוצאת לאור על ידי הוצאת תבונות – מכללת הרצוג, מבקש לעמוד על כמה וכמה מהיבטיו המיוחדים של חג הסוכות. המאמרים בספר עוסקים באופיו של היום, במצוותיו – הישיבה בסוכות ונטילת ארבעת המינים – ובקריאות המיוחדות לו בתורה ובמגילת קהלת.
תבונות
מאת: אמנון בזק
תיאור: חג הפסח הוא העשיר בתכנים מכל מועדי ישראל. סיפור יציאת מצרים משתרע על פני פרקים רבים בתורה ונזכר פעמים רבות בספרי התנ״ך. ספרות ההלכה, ממסכת פסחים ועד ספרי דורנו, עוסקת אף היא בהרחבה רבה בדיני חמץ ומצה ובחגיגת ליל הסדר. מקום נכבד לאורך הדורות יש גם להגות הרעיונית סביב החג. ספר זה, הרביעי בסדרת המועדים של הוצאת מכללת הרצוג – תבונות, מאיר כמה מזוויות הראייה השונות של החג, על ממדיו השונים ועל פניו המשתנים.
תבונות
מאת: יואל בן-נון
תיאור: הספר שלפנינו בא לעמוד על משמעותם הכפולה של השבת ומועדי ישראל, המבוססים על שני יסודות: יסוד טבעי-חקלאי היונק מבריאת העולם ויסוד לאומי-היסטורי היונק מיציאת מצרים. כפילות זו בולטת ביחס לשבת, המופיעה בעשרת הדיברות בספר שמות (“זָכוֹר״) כמעידה על בריאת עולם הטבע, ובה בעת נזכרת בעשרת הדיברות בספר דברים (“שָׁמוֹר״) כקשורה לחירות משעבוד מצרים. כפל היסודות חוזר ומתגלה בשלושת הרגלים, והוא קשור בטבורו גם ללוח השנה הכפול הנוהג בישראל: לוח חודשים ירחי מותאם לעונות השנה התלויות בשמש. המחבר עומד על היבטים שונים של כפילות זו: בין השאר הוא מוצא יסוד טבעי-חקלאי גם בימי החנוכה ההיסטוריים, מנתח באופן מעמיק את הוויכוח על לוח השנה בימי הבית השני, ואף עומד על יסודותיו הקדומים של לוח המועדים שנהג בקהילת ‘ביתא ישראל׳ באתיופיה. חלקו האחרון של הספר דן בתמורה שחלה בלוח המועדים לאחר החורבן והיציאה לגלות, ובניסיון להשיב את המצב לקדמותו עם השיבה אל הארץ ואל האדמה בדורות האחרונים. היריעה הרחבה הנפרסת בספר זה מבוססת על עיון מעמיק במקרא ובמקורות חז״ל יחד עם הכרת ההיסטוריה, הראליה והממצא הארכאולוגי. הרב ד”ר יואל בן-נון, ממקימי ישיבת הר עציון ומכללת הרצוג, נחשב לאחד ממובילי ׳מהפכת התנ״ך׳ בציבור הדתי-לאומי ובציבור הישראלי בכלל.
תבונות
מאת: אריאלה קרסני
תיאור: מעשה בוך הוא קובץ סיפורים ומעשיות המבוססים בכעיקר על סיפורים תלמודיים ומדרשיים. חלק מן הסיפורים מקורו במסורת שבעל-פה של יהודי אשכנז. הספר נדפס בבאזל בשנת 1602. הוא נכתב ביידיש עממית ונועד להיות מעין ספר היכרות לאנשים (ובעיקר נשים) שלא ידעו עברית והכירו את הספרות המדרשית רק דרך מסורות שבעל פה. מלבד להיותו אוסף עממי של סיפורים שזכה למהדורות חוזרות ונשנות במשךמאות בשנים, הוא מהווה גם ציון דרך ספרותי ותרבותי בעל חשיבות ראשונה במעלה בספרות היידיש הקדומה. ייחודו הוא בלשונו העממית המבטאת את רוח העם הפשוט ומהווה ממעין משקל נגד לספרות התורנית של האליטה היהודית של התקופה. תרגומה של ד"ר קרסני הוא התרגום הראשון של היצירה לעברית והוא מובא כאן לצד המקור היידי.
מאת: אריאלה קרסני
תיאור: מעשה בוך הוא קובץ סיפורים ומעשיות המבוססים בכעיקר על סיפורים תלמודיים ומדרשיים. חלק מן הסיפורים מקורו במסורת שבעל-פה של יהודי אשכנז. הספר נדפס בבאזל בשנת 1602. הוא נכתב ביידיש עממית ונועד להיות מעין ספר היכרות לאנשים (ובעיקר נשים) שלא ידעו עברית והכירו את הספרות המדרשית רק דרך מסורות שבעל פה. מלבד להיותו אוסף עממי של סיפורים שזכה למהדורות חוזרות ונשנות במשךמאות בשנים, הוא מהווה גם ציון דרך ספרותי ותרבותי בעל חשיבות ראשונה במעלה בספרות היידיש הקדומה. ייחודו הוא בלשונו העממית המבטאת את רוח העם הפשוט ומהווה ממעין משקל נגד לספרות התורנית של האליטה היהודית של התקופה. תרגומה של ד"ר קרסני הוא התרגום הראשון של היצירה לעברית והוא מובא כאן לצד המקור היידי.
מאת: דן מירון
תיאור: השער שעליו מצביעה כותרת הספר הוא שער הכניסה אל הסיפורת היהודית המודרנית - כשמושג כניסה משמש לא בהקשר גנטי־סיבתי אלא בהקשר אסתטי־אידאי. הזרקור הפרשני מכוון כאן לא אל התחלות ארכיאולוגיות וחלקיות, אלא לזינוק של שתי יצירות מופת סיפוריות, שנתנו ביטוי מורכב ומשוכלל למצב היהודי שנתהווה על רקע הזעזועים הרוחניים והפוליטיים שהתחוללו במעבר מן המאה הי״ח למאה הי”ט. שתי יצירות מופת אלה, “ספר סיפורי מעשיות” של רבי נחמן מברסלב, הצדיק הכריזמטי, שהיה נתון במחלוקת בחייו, ו״ספר מגלה טמירין” מאת המשכיל המפוכח והשנון יוסף פרל, הן עמודי השער, היכין והבועז, הניצבים בפתח ההיכל של הסיפור היהודי החדש.
שני הספרים שראו אור במרחק שנים ספורות זה מזה (1815-1819) בקעו מתוך עולמותיהם של קבוצות יהודיות שלחמו זו בזו, החסידות וההשכלה, וכן מתוך מסורות רוחניות עוינות זו לזו: מסורת המיסטיקה הזוהרית־הלוריאנית במקרה של ר’ נחמן, ומסורת הנאורות האירופית (כזו המשתקפת למשל בחיבור “על רוח החוקים” של שארל מונטסקייה) במקרה של יוסף פרל. עם זאת, שני הספרים משקפים הבנה מעמיקה של בעיות הקיום היהודי בעולם מתחדש ומשתנה, והם מציעים תובנות מקוריות וחיוניות (הגם שהן מנוגדות אלו לאלו), המכוונות אל לב המצב העולמי והיהודי החדש. מעל לכל: התובנות מזינות מירקמים סיפוריים שהכישרון האמנותי הגאוני משתקף בכל אחד משניהם.
שתי המסות המחקריות שכונסו בספר מכילות הן ניתוח ספרותי־אמנותי של שתי היצירות, הן דיון במקומן בספרות התקופה (היהודית והלא־יהודית) ובהיסטוריה של האידאות בנקודה שבה הגיעה לאחד מן המפנים הדרמאטיים ביותר בתולדותיה.
מאת: זאב ספראי, חנה ספראי, שמואל ספראי
תיאור: המסכת עוסקת בדיני "כלאיים", המבוססים בעיקר על הפסוק[1]: "אֶת חֻקֹּתַי תִּשְׁמֹרוּ בְּהֶמְתְּךָ לֹא תַרְבִּיעַ כִּלְאַיִם שָׂדְךָ לֹא תִזְרַע כִּלְאָיִם וּבֶגֶד כִּלְאַיִם שַׁעַטְנֵז לֹא יַעֲלֶה עָלֶיךָ", ועוסקת באופן האיסור, דיני הזרעים, וכו'.
תבונות
מאת: זאב ספראי, חנה ספראי, שמואל ספראי
תיאור: המסכת קרויה על שם מצוות פאה העוסקת בהקצאת חלק מהקמה בשדה (עוד לפני הקציר) עבור עניי העם, וכן עוסקת במתנות עניים וביניהן פאה, לקט ופרט, שכחה, עוללות ומעשר עני.
במסכת מפורטות בין השאר ההלכות הקשורות במצוות אלו, כגון למי מותר לקחת מהפאה, מה גדלו של החלק שצריכים להקצות לפאה, מתי מותר לעניים לקחת מהפאה, וכדומה.
תבונות
מאת: זאב ספראי, חנה ספראי, שמואל ספראי
תיאור: המסכת עוסקת באיסור להשתמש בתבואה לפני שהופרש ממנה מעשר. המסכת נקראת "מעשרות", כיוון שהיא נוגעת בהלכות השייכות לכל המעשרות.
תבונות
מאת: שמואל ספראי, זאב ספראי, חנה ספראי
תיאור: המסכת מפרטת את הלכות דמאי - הן ההלכות הקשורות להפרשת תרומות ומעשרות מגידולי הארץ, במקרים שבהם הפירות התקבלו מעם הארץ, אשר אין ביטחון שהקפיד להפריש מעשר מפירותיו. דמאי היא תקנה מיוחדת שתיקן יוחנן כהן גדול על מנת להסדיר את האופן שבו מתייחסים לתבואה זו.
תבונות
מאת: ענת רייזל נקר
תיאור: מדרש איכה זוטא הוא מדרש אגדה בעל מבנה ייחודי – מבנה המשקף את היותו מדרש שנוצר מחיבורם יחד של שני מדרשים שונים – חלקו הראשון הוא מדרש פרשני הכולל דרשות על שלושת הפסוקים הראשונים של מגילת איכה, בעוד שחלקו השני הוא מדרש דרשני הכולל דרשות על פסוקים מנביאים וכתובים.
המדרש עוסק בפנים שונות בנושאי החורבן – סיבותיו, תיאורו, והשפעותיו על ישראל ואף על הקב"ה, וכן בנושאי גאולה ונחמה. בצד דרשות, המדרש מכיל גם סיפורים, משלים ויחידה סיפורית ארוכה הכוללת את קינת האבות על החורבן. המדרש כולל רעיונות מוכרים מספרות חז"ל בצד רעיונות ייחודיים, בעיקר ביחס לתיאורי האל בחורבן ומיתה על קידוש השם.
ספר זה מכיל מהדורה ביקורתית למדרש על פי ארבעה כתבי יד, חמישה קטעי גניזה, ונוסח ילקוט שמעוני. המהדורה כוללת מדור מקבילות עם מראי מקום לספרות חז"ל והערות פרשניות. בראש הספר מובא מבוא מפורט העוסק בשאלות מרכזיות במחקר המדרש: תיאור עדי הנוסח הישירים והעקיפים של המדרש, תפוצת חלקי המדרש השונים, מבנה המדרש כפי שהוא לפנינו ומבנה קודם משוער, המקורות שהיוו בסיס ליצירת המדרש, מלאכת העריכה המשתקפת במדרש, לשון וסגנון המדרש, דיון בעיצוב הספרותי ובמגמות הרעיוניות שבו, וכן זמנו ומקום יצירתו של כל אחד מחלקי המדרש ושל המדרש השלם שלפנינו.
המכללה האקדמית הרצוג - רשות המחקר
מאת: עוזיאל פוקס
תיאור: התלמוד הבבלי הוא ספר היסוד של התורה שבעל פה, בין בלימוד האינטנסיבי שלו ובין בפסיקת ההלכה על פיו, מזה למעלה מאלף שנים. מרכזיותו זו התעצבה בתקופת הגאונים. בתקופה זו הוא עבר ממסירה על פה לכתיבתו בכתבי יד, נוסחו התעצב, והוא הופץ מן המרכז שבבבל לכל תפוצות הגולה. העיסוק הרב בתלמוד ותהליכי מסירתו בעל פה ובכתב יצרו לא מעט חילופים בנוסחאותיו.
מחקר זה עוסק בסוגיות הקשורות לתהליך שבו הפך התלמוד הבבלי לספר כל כך מרכזי, ובעיקר בשאלת יחסם של גאוני בבל לנוסח התלמוד הבבלי: כיצד התייחסו לגרסאותיו השונות, כיצד הכריעו ביניהן ועל פי אלו קני מידה עשו זאת; עד כמה שימרו את גרסאותיו הקדומות ועד כמה שינו אותן. בחלקו השני של הספר מובאים ונדונים כל המקורות שבהם דנו גאוני בבל בגרסאות התלמוד.
המכללה האקדמית הרצוג - רשות המחקר
מאת: אברהם ריינר, פנחס רוט
תיאור: ר' יצחק בן שמואל מדמפייר, שמוכר בשם ר"י הזקן, היה דמות מרכזית בתנועת בעלי התוספות, שהיו פעילים בצפון צרפת במאות ה-12 וה-13. גישתם הדיאלקטית לפירוש התלמוד וטקסטים רבניים אחרים חוללה מהפכה בהגות היהודית. כרך זה מאגד לראשונה 140 תשובות מאת ר' בן שמואל מדמפייר לשאלות הנוגעות לחוקים מעשיים ופרשנות משפטית. כל תשובה נערכה לפי כתבי היד הרלוונטיים ביותר ומלווה בפרשנות והערות היסטוריות וטקסטואליות נרחבות. המבוא מתאר את חייו והגותו של ר"י הזקן כפי שהם עולים מתשובותיו.
מאת: עדן הכהן
תיאור: מהדורת יוצרותיו של ר' שלמה סולימן אלסנג'ארי לפרשות השבוע מביאה לפני הקורא את מחזור היוצרות הקדום ביותר והשלם ביותר שנותר בידינו מן האלף הראשון לספירה, שחובר בידי אחד מבכירי משוררי האומה במאה התשיעית לספירה. המהדורה מבוססת על מאות כתבי יד שמקורם בגניזה הקהירית, והיא מלווה במנגנון מפורט של חילופי נוסח. למערכות היוצר נוסף ביאור החושף את המקורות המקראיים והמדרשיים של פיוטי היוצר לסוגיהם. במסגרת המבוא המדעי המקיף של המהדורה נסקרים הרכבן של מערכות היוצר, נידונות שאלות של ייחוס הפיוטים וייעודם, ומתוארים דרכו של הפייטן במלאכת השיר והקווים האופייניים של לשונו ושל סגנונו הפייטני. פרקים נוספים במבוא דנים במנהגי התפילה והקריאה בתורה, הן הבבליים והן הארץ ישראליים, העולים מן היוצרות, בתכנים הייחודיים לפיוטי היוצרות של שלמה סולימן, ובשאלת זמנו ומקומו של הפייטן.
מאת: נעמי גרץ
תיאור: ספר זה חושף בכאב את שורשי הבעיה של הכאת נשים ומאתר את האלימות הייחודית הזו בליבת הערכים היהודיים, החל מהתנ"ך ועד להלכות חז"ל ובתי הדין הרבניים של ימינו. תמיד היו קולות רבניים שהתנגדו לאלימות כלפי נשים, וגם קולות שראו את מחויבותו של הבעל לשלוט בהתנהגותה של אשתו בכל אמצעי. ספר זה קושר את עמדות הרבנים כלפי הכאת נשים למטאפורה של נישואי האלוהים (הבעל) לישראל (אשתו). עיקר ספרה של גרץ עוסק בהיבטים ההלכתיים של הכאת נשים. המחברת מראה שהמסורת היהודית אינה מונוליתית ביחסה לנשים, ושישנם עקבות של מיזוגיניה לצד דאגה לרווחת הנשים. בספר מצויות הצעות לפתרונות בעלי אופי פמיניסטי.
נעמי גרץ לימדה אנגלית במשך 35 שנה באוניברסיטת בן־גוריון בנגב. עלתה לארץ ב־1967 ושלושת ילדיה ושבעת נכדיה נולדו בארץ. פרסומיה הרבים הם בנושא פמיניזם ביהדות; מ־2022 היא כותבת בלוג שבועי באנגלית ל'זמן ישראל'.
כרמל
מאת: נעם חדד
תיאור: הציונות הדתית: דת, לאומיות ופוליטיקה, ספרו של ד"ר נעם חדד, מציע הבנה חדשה ופורצת דרך של המחשבה הפוליטית הציונית־דתית לגווניה. הספר מפקיע את הדיון במאפייניה וביסודותיה של האידאולוגיה הציונית־דתית מן ההשקפה הרווחת, הן בשדה המחקר והן בשיח הציבורי, ומציג לראשונה ניתוח המערער על הדיכוטומיה המקובלת שבין דת וחילון. הספר דן בהרחבה בזהותה של הציונות הדתית כפי שהתגבשה לאורך כמעט יובל שנים על בסיס הדיכוטומיה המודרנית הזו, וכן במקומם של ארץ ישראל ושל הצבאיות המודרנית והלכי הרוח המיליטריסטיים שהתפתחו עם השנים בפוליטיקה הציונית־דתית. הספר נשען על מחקר עומק ייחודי בהיקפו של השיח הציוני־דתי מאז מלחמת ששת הימים ועד מבצע צוק איתן, שמאיר את הציונות הדתית באור חדש.
כרמל
מאת: מנחם ולדמן, פניאל גתאצ'וו
תיאור: התורה המעצבת את מורשת יהודי אתיופיה; המסורת הדתית וכתבי הקודש של יהודי אתיופיה, גם מתוך ספר ה"אורית" הכתוב בשפת געז עתיקה; מחקר ראשוני, מקיף ומעמיק, בליווי עשרות צילומים צבעוניים ומסמכים, הערות, ביבליוגרפיה, מפתח, תקציר באנגלית; הספר כולו מודפס בצבע מלא.
יהודי אתיופיה דבקו באמונת ישראל וקיימו אורח חיים יהודי. בשנים הרבות של ניתוקם מהעם היהודי התגבשה בקרבם מורשת ייחודית.
הספר שלפנינו, ספר ה"אורית", מתעד את המסורת הדתית ואת כתבי הקודש של יהודי אתיופיה. עיקרו עוסק בספר ה"אורית", הוא ספר התורה שתורגם לשפת הגעז העתיקה. ספר ה"אורית" היה מורה הדרך שעיצב את מורשת יהודי אתיופיה.
הספר הנו פרי מחקר ראשוני, מקיף ומעמיק, אודות ספר ה"אורית". מובאים ממצאים רבים וחדשים המהווים מפתח להבנת דרכם הייחודית של יהודי אתיופיה בדרך קיומן של מצוות רבות. לדוגמא: מדוע יהודי אתיופיה אינם תוקעים בשופר בראש השנה, מפני מה הם אוסרים לשחוט בעל חיים כשהוא עדיין צעיר, מהי הסיבה שיש איסור חמור לקיים יחסי אישות בשבת, מה גרם לכך שאין במורשתם את מצוות התפילין והמזוזה ומהו ההסבר שאין ציצית בבגדיהם כדרך הנהוגה במורשת ישראל.הספר הנו ספר יסוד בתחום מורשת יהודי אתיופיה ומאיר לראשונה את התורה שעיצבה את דרכם הייחודית.
הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים
מאת: דן ברא"ז
תיאור: האם יש להתייחס אל התורה כאל מקור סמכות מוחלט?
האם מצוות יישוב ארץ ישראל, שמניעה את תנועת ההתנחלויות, היא מצווה ראויה להערכה?
האם נישואי תערובת ראויים לגינוי?
כותב הספר, דן ברא״ז, גדל בהתנחלות כדתי-לאומי אדוק, למד בישיבה ועבר מבחני הסמכה לרבנות. התשובה לכל השאלות האלה נראתה לו ברורה מאליה למשך שנים רבות, ובכל זאת, מתוך רצון לחקור את אמונותיו, פנה לאקדמיה ומצא את עצמו מטיל ספק בכל מה שהיה לו חשוב.
בספר זה מתעמת ברא"ז עם אמונותיו הקודמות ומשתף את הקוראים במסע שהוביל לדחייתן. תוך שילוב חשיבה פילוסופית, עיון במקורות וסיפור אישי, עוסק ברא"ז בשאלות אלו ואחרות, ביניהן: האם אפשר או כדאי לדון באמונה דתית בכלים רציונליים ואלו בעיות עשויות להיות בסטריאוטיפים חברתיים?
החברה הישראלית עוברת שינוי עומק בדמותה, ואמונות דתיות משפיעות יותר ויותר על השיח ועל קבלת ההחלטות במדינת ישראל. בדרכים שונות הופכת החברה לדתית ולשמרנית יותר. בו בזמן, דיון מושכל, ביקורתי וקשוב על אמונות אלו קשה למצוא, עד כדי כך שהדעה הרווחת היא שבנושאים כאלו אי-אפשר לדון בהיגיון. ספר זה מנסה להדגים איך אפשר אחרת.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: בנימין לאו
תיאור: הכרך השישי של סדרת "חכמים" נפתח ונסגר ביצירה התלמודית של ארץ ישראל, החל בדור תלמידי תלמידיו של רבי יוחנן (סוף המאה השלישית לספירה) ועד לחתימת התלמוד הירושלמי שנפסק כאילו באחת באמצע המאה הרביעית.
תוכו של הכרך נכנס לעומק בבל התלמודית, לבית המדרש שנוצר בפומבדיתא עם רבה, רב יוסף ותלמידם אביי, ולבית המדרש שנוצר במחוזא עם רבא. במהלך הקריאה בספר אנו עוקבים אחרי מסורות שצמחו בארץ ישראל ונדדו לבבל ולהפך. הסוגיה התלמודית כפי שאנו מכירים אותה מתחילה לקרום עור וגידים, ובסוף ימי אביי ורבא (אמצע המאה הרביעית לספירה) כבר מתקבלת שכבה ראשונה של היצירה הגדולה – התלמוד.
כמו בשאר כרכי "חכמים", גם כאן עומדים לנגד עיני הלומד בעלי השמועה, ומתוך העמקה בדמותם מתגלית גם תורתם במלוא קומתה. בהתבסס על עיון יסודי בכל ספרות המחקר התלמודי משרטט המחבר את דמות החכמים ומאפשר ללומדי הגמרא להעמיק את היכרותם עם החכמים העיקריים שיצרו את הספר המרכזי ביותר בתולדות הלימוד בעם ישראל.
משכל (ידעות  ספרים)
מאת: דב שוורץ
תיאור: בחיבור זה אני מבקש לעסוק במוטיב מוסרי מובהק, שהוא השתיקה כאתוס וכערך דתי בתקופת ימי הביניים ועל ספה של העת החדשה. חקר מוטיב כזה משתייך בראש ובראשונה לתחום של ספרות המוסר והדרוש, אך הוא מופיע גם בספרות התאולוגית. העיסוק במחקר בספרות המוסר והדרוש לא היה אינטנסיבי למדי, וההקשרים האיתנים שבינה לבין התאולוגיה עדיין זקוקים לבירורים מעמיקים, ולו בשל התפוצה הרחבה של ספרות המוסר והדרוש כפי שניתן לראות בכתבי יד ובדפוסים. עד היום הזה נדפסים ספרונים קצרים במעלת השתיקה, שנועדו להפצה ברבים (למשל מרדכי שלטר, ספר השתיקה), ויש כבר ספרון שהוקדש להשתקת הטלפונים הסלולריים בשעת התפילה (אהרן טיבי, ספר השתיקה מחייה). קודם שאדון בהשתלשלות ההיסטורית הרעיונית של מוטיב השתיקה בהגות היהודית בימי הביניים וברנסנס על פי הסוגות השונות של היצירה אידרש לדיון שיטתי בשתיקה כתופעה דתית, וכרכיב פנימי שלה.
אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים
מאת: משה חלמיש
תיאור: ספרו של פרופ' משה חלמיש, משנתו העיונית של ר' שניאור זלמן מליאדי, הוא מספרי היסוד החשובים והעמוקים ביותר שנכתבו עד כה בחקר חסידות חב"ד. מחקר זה מבוסס על יסוד קריאה מדוקדקת ועמוקה של שפע מקורות מכתבי ר' שניאור זלמן מליאדי (להלן, רש"ז), מייסד חסידות חב"ד ומנהיגה הראשון. תוך כדי ציון סתירות פנימיות, מעצב המחבר את השקפת עולמו של רש"ז בתחומי האלוהות והעולם, הנפש היהודית ועבודת הקודש. עיון נוסף במחקר זה מוקדש ליחסו של רש"ז לקודמיו בעולם הקבלה והחסידות. מתוך אלה בולטות במחקר ייחודי ומקיף זה שיטתיות, סדר, וגישה הרמוניסטית המשלבת יחדיו מושגים ושיטות. 'שניהם אמת' בלשונו הנשנית.
משה חלמיש הוא פרופסור אמריטוס במחלקה למחשבת ישראל באוניברסיטת בר־אילן. בוגר ישיבה, ואת שלושת התארים האקדמיים עשה באוניברסיטה העברית בירושלים כתלמידם של גרשם שלום וישעיה תשבי. פִרסם ספרים ומחקרים רבים בתחומי: קבלה, חסידות, קבלה בארצות המזרח, ובעיקר באשר לאינטראקציה בין הקבלה לבין עולם התפילה, ההלכה והמנהג, כדי להכיר מקרוב את עולם התרבות ואורח החיים היהודיים ומקורות יניקתם. כחלק מפעילות מדעית זו גם ההדיר כתבי־יד של חיבורים קבליים מן הפזורה היהודית. למעלה משלושה עשורים ערך את 'דעת', כתב־עת לפילוסופיה יהודית ולקבלה. החזיק בקתדרה לחקר הקבלה ע"ש הרב ד"ר שפרן עד פרישתו לגמלאות.
אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים
מאת: אבישי גלילי
תיאור: בספר זה מתחקה המחבר בצורה אנליטית על אודות ההשפעה של תפיסותיו התיאולוגיות, המטפיזיות והפיזיקליות של רבי חסדאי קרשקש (1340–1410) על תורת העצם של ברוך שפינוזה (1632–1677). חוקרים רבים שעסקו בהגותם של פילוסופים אלו הצביעו על הכיוון הכללי של קרבה זו בין השניים, אולם מעולם לא נעשה ניסיון אנליטי מקיף לבחון את מהות הקשר ואת מידת ההשפעה המדויקת של קרשקש על שפינוזה. מחקר זה מתמקד בשני היבטים מוגדרים ומרכזיים בהגותם של ההוגים: הראשון, ביחס בין הוכחת האל של קרשקש לזו של שפינוזה. השני, בקשר בין אבני היסוד המטפיזיות של שפינוזה אל המטפיזיקה והפיזיקה של קרשקש.
מסקנותיו של מחקר זה מראות נקודות רבות של השפעה אשר מגיעות לעיתים לכדי זהות תוכן ומבנה שבין שפינוזה לקרשקש— תחת הנושאים שנחקרו. חלק מנקודות אלו היו ידועות לחוקרים השונים לאורך השנים, אולם תוכנן המדויק, הקשרן, יחסן לתורות פילוסופיות אחרות ומובהקותן לא הייתה ידועה. תרומתו הייחודית של מחקר זה נעוצה בהבהרתם המעמיקה של נקודות אלו.
אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים
מאת: דפנה לוין
תיאור: במהלך ימי הביניים ועד לתקופה הויקטוריאנית פרחו באירופה במקביל חברות סוד, חלקן סמי סודיות, סמי אוקולטיסטיות שחלקו או שאבו יסודות, רעיונות, טקסים וסמלים משותפים מהמיסטריות העתיקות, מההרמטיזם, מהנאופלטוניזם, מהפיתגוריזם, מהטמפלרים, מאבירי הגביע הקדוש, מן האלכימיה, האסטרונומיה, האסטרולוגיה, ממסדר צלב הוורד ומהקבלה היהודית והנוצרית. למוד כתביהם של חברות סוד אלו מלמד על השפעות הדדיות, לעיתים על העתקת טקסים, סמלים וסממנים אחרים אלו מאלו. אחת מאותן אחוות סוד הייתה הבנייה החופשית. הפילוסופיה של הבנייה החופשית על טקסיותה אכן מתייחסת לאותן חברות סוד עתיקות יומין ובהן אף הקבלה היהודית והקבלה הנוצרית שצמחה ממנה. במילים אחרות הבנייה החופשית הינה שיטה סינקרטית, בבחינת קונגלומרט של רעיונות השאובים ממקורות רבים ושונים והמקובצים יחדיו. אולם בעוד חברות הסוד למיניהן נעלמו מן העולם, אחוות הבונים החופשיים אשר נתמכה על ידי רבים מן הזרמים הללו במידה כזאת או אחרת, שרדה מעבר להן, עברה רפורמציה בתחילת המאה השמונה עשרה ומונה היום מיליוני חברים. כך גם הקבלה היהודית המסורתית לא רק ששרדה עד עצם היום הזה, אף היא חוותה רנסאנס של ממש מאז המאה השש עשרה שלא לדבר על פריחתם של לבושים אוקולטיסטיים וניואייג'יים שלבשה מאז ועד היום.
חיבור זה עוסק בהשפעתה של הקבלה על הבנייה החופשית. הוא בוחן עד כמה טענתה של זו לקרבתה לקבלה וליהדות ככלל, נאמנה למקור, כיצד פירשה את סמליה ואת אותם מוטיבים קבליים שאימצה לחיקה, ואת האופן שבו התאימה אותם לצרכיה. לאמתו של דבר מנסה חיבור זה לברר על איזו קבלה מדובר, האם מדובר בקבלה העברית, או בקבלה הנוצרית או במה שמתכנה 'קבלה אוקולטית'.
אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים
מאת: ישי רוזן-צבי
תיאור: "כמו יצורים חיים, חגים פושטים ולובשים צורה. יום הכיפורים הפך מיום כפרה פולחני ליום תשובה, כשם שפסח הפך משֵם של קורבן למועד שבמוקד שלו סיפור, הגדה. אך החגים אינם פשוט משילים את משמעויותיהם הישנות ולובשים חדשות. הם ממשיכים לסחוב, גם בגלגוליהם המאוחרים, את שורשיהם הקדומים, הקמאיים. שורשים אלה אנו מבקשים לחשוף כאן."
מדוע תוקעים בקרן של איל בראש השנה? מדוע בסוכות לוקחים לבית הכנסת ארבעה מיני צמחים? ומה מקור הנרות בחג החנוכה?
בגן ובבית הספר מלמדים אותנו שהשופר נועד לעורר לתשובה, שארבעת המינים מסמלים סוגים שונים של טיפוסים בעם ישראל, ושבחנוכה מדליקים נרות לזכר נס פך השמן. הסברים אלה מבוססים על מסורת חז"ל, אבל במאות השנים שלפני חז"ל, ואף בזמנם, סופרו על חגי ישראל סיפורים אחרים שנשאו אופי שונה מאוד - מגוונים יותר, פראיים יותר, ופתוחים לעולם הרחב.
חוקר התרבות היהודית פרופ' ישי רוזן־צבי מזמין אותנו להעמיק חקר ולבחון את ההיסטוריה של החגים מראשיתה. בספר זה הוא חושף בפנינו רבדים עמוקים, דרמות אדירות ומקורות מפתיעים, המסתתרים תחת המסורות המקובלות לגבי חגי ישראל ומנהגיהם.
כנרת, זמורה דביר בע"מ
מאת: דניאל י' לסקר
תיאור: אף על פי שלא הוסמך לרבנות, הרבה פרופ' דניאל י' לסקר לשאת דברי תורה בכל מיני במות בארץ (בעיקר שבתות בבתי כנסת ושמחות משפחתיות) ובחו"ל (כולל מניינים של ימים נוראים ועיתונות יהודית). דברי התורה בכרך זה נאמרו לאורך כמעט חמישה עשורים, והם מבטאים את הצד האמוני של מחברם. תקוותו היא, שצאצאיו יכירו הן את מחקריו המרובים והן את הערכים הדתיים שניסה להנחיל להם.
כתב ווב הוצאה לאור בע"מ
מאת: משה קופל
תיאור: רוח הזמן גורסת שחברה ערכית ומשגשגת יכולה להיווצר רק כאשר נזנח את כל אמונותינו המסורתיות וננתק את השייכות הלאומית שלנו. אחרת נמשיך לחיות בעולם נטול צדק ואושר. האם הדת, הלאומיות והשבטיות באמת פוגעות בנו? פרופ' משה קופל מוכיח כי ההפך הוא הנכון.
קופל עושה זאת בעזרת דמויות בדיוניות למחצה שהכיר במהלך חייו, ובראשן "היידי" ו"שימען" (שמעון). היידי, יהודייה אמריקנית בוגרת תרבות-הנגד, מאמינה כי העולם, והיהודים במיוחד, צריכים לצעוד לעבר מציאות קוסמופוליטית ממושפטת המעוצבת לאורן של זכויות אדם אוניברסליות. שימען, ניצול שואה וחסיד מבוגר, שומר את מסורת אבותיו למנהגיה מתוך פיכחון. קופל מראה, על פי מגוון תחומי ידע ומחקר, ובעזרת דמויות בדיוניות נוספות, כי דווקא דרכו של שימען מובילה לחברה יציבה ומלוכדת. המסורת תמשיך לקבור את מנבאי מותה.
במה תורמים לשגשוג האנושי חובות ואיסורים שרירותיים לכאורה?
מהו יתרונן של נורמות שאינן מעוגנות בחקיקה ובאמצעי אכיפה?
מה נובע ממה – אמונה או מחויבות מעשית?
היכן מסתמנת כיום תחייה מפתיעה של מסורת יהודית אורגנית?
הוצאת סלע מאיר
מאת: אבישי בן חיים
תיאור: עד ימי הקמת המדינה היו החרדים בתהליך של אובדן דמוגרפי. הם נראו כחברה שעומדת להיעלם, חברה שימיה הגדולים מאחוריה. אלא שדווקא אז הם החלו בבנייה מחדש של הקהילות, הישיבות והחסידויות ועברו מקמילה לפריחה. איך זה קרה? כיצד התעורר עוף החול לתחייה והחזיק מעמד מול מכבש המודרנה ומול החילון המואץ?
החרדים: דע את האוהב ' מסע להכרת העולם החרדי ניגש אל הסיפור החרדי באופן שונה מן המקובל ונע בין הספרות המחקרית העשירה לבין השטח ואורח החיים החרדי. הוא מספק סקירה מאלפת על ההיסטוריה של הזרמים החרדיים ועל האידיאולוגיות שלהם ומספר את "מורשת הקרב" החרדית, ובה בעת מוליך אותנו בנבכי הסלנג וההומור החרדיים, חושף את בלוף הגיוס, פורש בפנינו את העולם המופלא של תרבות החסד האופיינית לחברה הזו ומשתף אותנו בנבכי ההווי הישיבתי.
החרדים: דע את האוהב מציע מסע-מסה להכרת העולם החרדי ומספק חוויה תרבותית ולימודית מן המעלה הראשונה ותורם תרומה של ממש להבנת זרם תוסס בתוכנו שימשיך וישפיע על כולנו גם בעשורים הבאים.
ידיעות אחרונות
מאת: מנחם רצון
תיאור: ספרו של מנחם רצון מציג תמונה מקיפה של ההגות המדינית היהודית לאורך הדורות. זו הגות שמשתרעת על מגוון עצום של חיבורים שנכתבו במשך אלפי שנים, מהמקרא, דרך ספרות חז"ל וספרות ימי הביניים, ועד לספרות היהודית בעת החדשה. בתוך כך נבחנות השאלות האם יש בכלל הגות מדינית יהודית, ואם כן, מהם תכניה? מניתוח הכתבים המרכזיים בתקופות השונות מצטיירת תמונה פרדוקסלית שלפיה ישנה הגות מדינית יהודית, אולם היא אנטי-פוליטית במהותה. זו עמדה חדשנית לעומת מחקרים אחרים, אשר לכל היותר טענו שישנה דואליות ביחס של ההוגים היהודיים לאורך הדורות ביחס לפוליטיקה והמדינה.
מנחם רצון מצביע על העמדה האנטי-פוליטית בהגות היהודית, הן במישור האידיאליסטי והן במישור הריאלי. מבחינה אידיאלית, כל ההוגים היהודיים רואים בתיאוקרטיה הישירה, מלכות אלוהים עלי אדמות, את האידיאל שאליו יש לחתור. הדבר נקשר לתפיסת האל ביהדות כמנהיג פוליטי, כמלך, מחוקק, שופט, מצביא וכיו"ב, ולכן רק הוא ראוי להיקרא "מלך". הדבר מתבטא בחיי היום יום של היהודי המאמין שממליך את האל בכל ברכה, ומכריז קבל עם ועולם: "אבינו מלכנו, אין לנו מלך אלא אתה". תפיסה אידיאליסטית זו מקרינה בצורה ברורה על היחס למדינה ולשלטון במישור הריאלי, כך שאפילו הוגים שמצביעים על צורך במדינה ושלטון, מגבילים אותם מאוד. מתוך כך ניתן לראות שהאידיאל התיאוקרטי האנטי-מדיני מהווה גם יסוד לתפיסות הומניסטיות אוניברסליות הרואות את כל בני האדם שווים, כמו גם לקדושת חירות האדם עד כדי אנרכיזם. בתוך כך הספר מצביע על קשר ישיר בין ההגות היהודית בעת העתיקה ובימי הביניים לבין ההגות היהודית המודרנית, ובכלל זה ההגות הציונית; הוא מראה כיצד השאיפה לגאולה מוסרית אוניברסלית ולתיקון עולם עוברת כחוט השני לאורך ההיסטוריה היהודית כ"ציר הזהות" של העם היהודי.
רסלינג
מאת: יצחק ברויאר
תיאור: במכלול כתביו של ברויאר, הספר “אליהו”, המופיע כאן לראשונה בתרגום עברי, ייחודי ביותר: בולט בו פן אישי, שכן הוא נכתב בעקבות חשבון נפש שערך המחבר לאחר פטירת בנו, שעות אחדות לאחר לידתו, כמתואר בתחילת החיבור; והוא מוקדש - שלא כרוב כתביו של ברויאר - לנושא המשפחה. מובעות בו דעות מקוריות ומעניינות ביותר על מקום המשפחה ביחסה לעם ולמדינה, על מקומם של נשיות וגבריות ויחסיהם ההדדיים ועל האהבה כערך היסוד של התורה והאנושיות כאחת. כל זאת מתוך כנות אינטלקטואלית, הומור מרענן ומבט היסטורי־פילוסופי מעמיק ומקורי.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: יצחק ברגר
תיאור: On the early chapters of Genesis—which recount the creation of the world and the early travails of humanity—Rabbi David Kimḥi (Radak) provides a notably rich and elaborate commentary, including a strikingly original, allegorical interpretation of story of the Garden of Eden. In his treatment of this material, Radak draws substantially on the work of Maimonides. Crucially, however, he also shows striking independence and creativity—including on important theological questions—even as he builds on a Maimonidean foundation.
This study elucidates Radak’s theological exegesis of that section of Genesis, expounding his conceptions of the purpose of creation, the natural order, and the fate of human beings. More generally, the book describes how Maimonides' views on several issues—including Mosaic prophecy, the divinity of the Torah, and the purpose of biblical stories—shape Radak’s Pentateuchal interpretation.
The latter half of the study features a detailed introduction to Radak’s allegorical commentary on the Garden of Eden story, an expansive annotated translation, and a newly edited version of the Hebrew text. In addition, it offers a translation of Radak’s rich general introduction to his work on Genesis.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: לימור שריר
תיאור: בכרך זה על הרמב"ם בולט הספר בייחודו בהשוואה המפורטת שבין גישתו של הרמב"ם למחלות ולסיבות התחלואה לבין הגישה המקובלת בימינו. "הרמב"ם", כותבת המחברת, "היה פורץ דרך יחסית לרקע התרבותי-מדעי של תקופתו, כאשר התפיסה הרפואית הרווחת בתקופתו התבססה על תורת ארבע הליחות של היפוקרטס וגלנוס ועל אמונות תפלות. לא נערכו מחקרים אנטומיים מעמיקים על גוף האדם ומסקנות התצפיות שבוצעו בעיקר על בעלי חיים יונקים יוחסו לגוף האדם. מדע האנטומיה הפיזיולוגית לא היה קיים וכמובן לא עמדו לרשות הרמב"ם ובני דורו אמצעי הבדיקה והמחקר שעומדים לרשות הרפואה המודרנית.
איפאבליש הוצאה לאור
מאת: דב שוורץ
תיאור: כיצד חוו אבות החסידות את בריאת העולמות? מה היו הכלים המושגיים שסייעו להם בחוויה המכוננת? ספר זה עוסק בארכאולוגיה של גוף הידע החסידי. הוא טוען כי התורות של אבות החסידות מושתתות על שלד אינטלקטואלי ומיסטי, הכולל הנחות יסוד משותפות. טענה זו מיושמת על תפיסת הבריאה, הצמצום וראשית ההתהוות בקרב אבות החסידות. עיקר הדיון נסב על הגותם של ר' דובער, המגיד ממזריץ', ותלמידיו.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: זאב קיציס
תיאור: ״בואו לתקון״ , קרא פרופסור יואב אלשטיין בכותרת מאמר שפרסם, ובו בנה לראשונה רשימה ביבליוגרפית של ספרות השבחים החסידית. כיוון שהייתה זו עבודה ראשונה וראשונית, קרא אלשטיין לבוא ולתקון ולהשלים את התיאור. ספר זה , ״לתקון באנו״ , הוא השלמת תיאורה של ספרות השבחים החסידית בצורה המקיפה והשלמה ביותר עד כה.
מאות ספרים וספרונים של שבחי צדיקים ראו אור בעולמה של החסידות, החל מ״שבחי הבעש״ט״ (תקע״ה) ועד ימינו. המחקרים הרבים שנעשו עד כה על הסיפורת החסידית פסחו ברובם על תיאור הקורפוס הספרותי עצמו. את החלל הזה בא הספר שלפניכם למלא, בעזרת ביבליוגרפיה מקיפה של ספרות עממית־יהודית מרתקת זו, מראשיתה ועד מלחמת העולם השנייה. ביבליוגרפיה מוערת זו מאירה לראשונה את הסוגות השונות של ספרות השבחים ומגלה תהליכים מרתקים שהתרחשו בקורותיה של ספרות זו, ובראשן תהליך התקבלותה של ספרות השבחים החסידית כספרות תורנית לגיטימית וחשובה.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: שלום צדיק
תיאור: האם חייבים להאמין בעל טבעי כדי להיות דתי? האם ערעורים על יסודות הדת הם תחילה של כפירה או הדרך לזקק את הדת מאמונות טפילות? ספר זה מנסה לטעון שבימי הביניים היה זרם פילוסופי דתי שלא האמין בעל טבעי, התנגד לקבלה ודגל בכך שהמצוות נועדו לתועלת האדם והחברה. בתחילת העת החדשה זרם זה נעלם תחת מתקפתם המשולבת של החילון הליברלי והדת השמרנית שמאז חילקו בניהם את התודעה הציבורית ושכנעו את כולם שיש לבחור בין שכל לאמונה דתית. הדת השמרנית וחילון הליברלי מסכימים בניהם על כך שהאדם צריך לבחור בין השכל לבין הדת – הם רק חולקים על ההכרעה הראויה. בניגוד לכך הפילוסופיה הדתית קובעת שיש סיבות פילוסופיות להיות דתי וסיבות דתיות להיות פילוסוף. בספר מוצג סקירה היסטורית של המצב בימי הביניים ובימינו, ביקורת על הזרמים השמרנים הדתיים, הליברליים החילוניים והדתיים הליברלים, וכן דרכים מעשיות להחיות את הפילוסופיה הדתית כזרם המשפיע על התודעה הציבורית בימינו.
כתב ווב הוצאה לאור בע"מ
מאת: צבי מרק, אריאל אבן-מעשה, לוי יצחק קופר
תיאור: הרב קלונימוס קלמן הלוי עפשטיין מקרקוב (1751 ;1823) היה מנהיג חסידי ודרשן יצירתי, שחי ופעל בתקופת התפשטות החסידות בהשראת הבעש"ט (הרב ישראל בעל שם טוב, 1700 לערך ;1760) הוא היה עד למעבר החסידות ממעגלים אינטימיים של אליטות ויחידי סגולה לתנועת התחדשות רחבה, שהלכה, גדלה והתפשטה.
ר' קלונימוס קלמן התגורר , לפחות במשך חלק מחייו , בקרקוב, וייתכן אף שהיה הצדיק החסידי הראשון שהנהיג עדה חסידית בעיר גדולה. "המאור ושמש" , כפי שמכנים אותו תדיר על שם ספרו , הוא חוליה חשובה בשלב מִיסוּד החסידות. דרשותיו של ר' קלונימוס קלמן כוללות תיאורים של סוגים שונים של הנהגה כריזמטית, כאשר הוא ראה בכל דרך ודרך ייצוג אותנטי של המסע הדתי.
אסופת מאמרים זו כוללת מחקרים המאירים פנים שונים של ר' קלונימוס קלמן, ספרו ומורשתו.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: ולריה ליאורה חייבי
תיאור: רבי שניאור זלמן מליאדי - האדמו"ר הזקן - הוא מייסדה של חסידות חב"ד ומתווה דרכה הרעיונית והערכית. האדמו"ר הזקן הציע בכתביו מערכת מושגים יסודית המהווה תשתית לכל מחשבת חב"ד, ומייצגת כמיהה אינטלקטואלית, ידע מיסטי, תאורגיה ותפיסת עשייה דתית.
ספר זה מבקש לדון בתפיסות החינוכיות והדידקטיות של רבי שניאור זלמן. למרבה ההפתעה, ולמרות שאנו מוצאים אצלו דאגה לחסידיו ברובד האינטלקטואלי והמעשי כאחד, לא נמצאת בתורתו התייחסות ישירה לחינוךוהוראה. אף על פי כן, דומה שהאינטואיציות הדידקטיות והחינוכיות של רש"ז שזורות בעקיפין במשלים, ובמיוחד במשל הרב והתלמיד. השימושים הרבים של האדמו"ר הזקן במשל זה נושאים אופי של שיטה, וספר זה מבקש, בעזרת העיון בהם, לפתוח צוהר לשיטתו הרעיונית העשירה של רש"ז גם בתחום החינוך וההוראה.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: צבי מרק
תיאור: הספר הוא עיון באופיו של ספר הדרשות של רבי נחמן מברסלב כיצירה רוחנית יוצאת דופן וכתופעה ספרותית ייחודית. בספר נחשף כי בתשתית הדרשות מונחת שורה ארוכה ומרתקת של חזיונות נבואיים, ששמשו כמקור השראה לרעיונות הגלומים דרשות וגם לאופיים הספרותי. מובאים בספר גם גילויים חדשים על הקשר בין עולם החזיונות של רבי נחמן לבין חיבורו הסודי הספר הנשרף", תוך היעזרות בשרידים המועטים שנותרו מחיבור זה.
הרבדים הסיפוריים והסגנון הלשוני המאפיינים את הספר "ליקוטי מוהר"ן" מתגלים כקשורים לרקעו החזיוני וכהולמים את יעדו להעצים את מקום הדמיון בתודעה האנושית. העצמת הדמיון היא חלק מההכנה לשיבה לארץ ישראל, בה הדמיון והנבואה אמורים למלא מקום מרכזי. בלב הספר ישנו ניתוח מפורט של "תשעה תיקונין", אחת מהדרשות הארוכות והחשובות ב"ליקוטי מוהר"ן". הדרשה מיוסדת על חזיון רב רושם, המטיל על רבי נחמן לחדש תורה גואלת שבכוחה לפלס דרך לשיבת עם ישראל לארצו. במסגרת דרשה זו קרא רבי נחמן לכל מי שרוצה להיות יהודי באמת לנסוע לארץ ישראל, ואף שירטט קווי מתאר לפעילות מעשית במישור המדיני שתניע תהליך של שיבה לארץ בעזרת האימפריות השולטות בה ובדרכים אליה. כחלק מפרישת הרקע ההיסטורי לדרשה, נחשפת מעורבותו של רבי נחמן בפרשת ההוצאה להורג של "מוסר" שפגע בהעברת כספי סיוע לארץ ישראל וסיכן את קיומה של הקהילה החסידית בארץ.
הספר "סודות שמים וסודות אדם" פותח אופקים חדשים לקריאה בספר "ליקוטי מוהר"ן", דרך התמקדות בהיבטים הסיפוריים והתמונתיים, בשפת השירה והניגון , ובכך מאפשר מגע בעל אופי שונה עם החיבור. על לימוד בתורות רבי נחמן ללא קשב לרבדים אלו קונן מחברן ואמר "העולם לא טעמו אותי כלום עדַיִן".
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: אהתראם זכאים (רבני), יעל זכות (זכאים)
תיאור: בספר זה מובאים זיכרונותיו של הרב יצחק לוריא רבני (1997-1910), נצר לח"י דורות של רבנים ומנהיגי קהילה באספהאן שבאיראן. נוסף על תפקידו כרב ומנהיג קהילה הוא היה גם מורה, סגן מנהל ומנהל בבית הספר מטעם רשת החינוך "אליאנס , כל ישראל חברים" באספהאן, וכונה בפי תלמידיו ומוקיריו מוסיו יצחק, על שום תואר הנימוס Monsieur ("מר") שבו כונו מנהלים ומורים בבתי הספר של הרשת, ששפת ההוראה בהם הייתה צרפתית. כמו כן היה פעיל עלייה וסייע בידי נציגי הסוכנות היהודית בפעילותם באיראן.
זיכרונותיו של הרב רבני, שנכתבו בערוב ימיו בפרסית ותורגמו לעברית בידי בתו אהתראם זכאים (רבני), משקפים את חיי הקהילה היהודית באספהאן בדורו ובדורות שלפניו. המשפחה היהודית באיראן מצטיירת בהם כמשפחה מגובשת אשר דואגת לעתיד ילדיה וחינוכם ולשמירת המסורת והערכים הרוחניים היהודיים למרות המכשולים הרבים, הזרות והעוינות שהיו מנת חלקם של היהודים שחיו בגלות בקרב מוסלמים שיעים. כותב הזיכרונות התייתם מאביו בהיותו נער והוטל עליו נטל הפרנסה של אימו ואחיותיו הצעירות. מתוך תחושת האחריות הטבעית שניחן בה הוא נענה גם לבקשת בני הקהילה להמשיך את דרך אבותיו, למד הלכות שחיטה, בין היתר אצל צאצאי המקובל מולא אור שרגא ביזד שבאיראן, וקיבל סמיכה לרבנות. הוא מילא תפקידים נוספים בשירות הקהילה ומטעם השלטונות באיראן.
התרגום מלווה בהערות שוליים, שחלקן נכתב בידי העורך האקדמי של הספר פרופ' דוד ירושלמי, ובנספחים הכוללים הרחבות בהיבטים שונים בחיי הקהילה היהודית באספהאן בתקופה הנדונה: החינוך, התרבות, הדת והמשפחה. משובצים בספר תצלומים ומסמכים אותנטיים רבים , תמונות מהרובע היהודי באספהאן (המחלה), מבית הספר "אתח’אד" של "אליאנס" באספהאן, תעודות הסמכה לרבנות, העתקות בכתיבת יד מתוך כתבים דתיים, תעודות רשמיות מאת השלטונות ועוד.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: ראובן גפני
תיאור: לכרוך את התפילה הוא החלק השני בסדרת מסעותיו של המחבר בעקבות סידורי תפילה ומתפללים בארץ ישראל בעת החדשה. כמו קודמו, פותח סידור, גם כרך זה מבוסס על פרויקט־הרשת השבועי של המחבר ("סידור אחד בשבוע"), וכולל בתוכו את סיפוריהם של כשבעים סידורי תפילה שהודפסו בארץ ישראל, מאמצע המאה התשע עשרה ועד לשנים האחרונות: ספרדיים אשכנזיים, לאומיים וחרדיים, שמרניים ופורצי דרך. הסידורים מוצגים בנימה אישית, תוך התייחסות לדמויותיהם של העורכים ושל המדפיסים; לעיצובם התוכני והחזותי; לנסיבות הזמן והמקום שבו נוצרו; ולמגוון סוגיות הנוגעות לתכנים, לקהלי יעד וכמובן גם לאידיאולוגיה ולפוליטיקה.
רבים מן הסידורים המוצגים בכרך זה נשכחו כמעט לחלוטין ברבות השנים, וסיפוריהם מציגים זוויות מפתיעות ולא מוכרות בסיפור הליטורגי הארץ־ישראלי. לעיתים, הדפסת הסידור היא למעשה רק קצהו של סיפור היסטורי נפתל ומרתק, המשקף פרקים דרמטיים בקורות העם היהודי בעת החדשה, הן בארץ הן מחוצה לה. לצד הסידורים עצמם, סקירות אחדות מוקדשות לתופעות נוספות בחקר התפילה הישראלית: הטמעת התפילות לזכר הנספים בשואה בסידורי התפילה; תפילות לאומיות שלא זכו למקום של קבע בסידורי התפילה, ועוד.
פרקי הספר ערוכים סביב מקבצים שונים, המאפשרים להשוות בין קבוצות שונות של סידורים ולהעריך את השפעתם: סידורי ירושלים בתקופת המנדט; סידורים לאומיים בסערת מדינה; סידורים הנסמכים על הדפסות קודמות בתפוצות; סידורי עדות וקהילות מובחנות; סידורים מתורגמים; סידוריהם של צדיקים ופוסקים; סידורי הזמן החדש; ומספר סידורי חג ומועד.
תבונות
מאת: חיותה דויטש, מיכל טיקוצ'ינסקי
תיאור: בספר שלפנינו מקובצים מאמרים בנושאים הלכתיים שכתבו נשים, רובן השתתפו בתוכנית לכתיבה הלכתית שהקימה הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי במכללת הרצוג. הספר מציע שיח ודיונים הלכתיים בנושאים שונים ומגוונים, לא בהכרח 'נשיים', אם כי חלקו עוסק גם באלה. “סביר להניח שלנשים הנכנסות לדיון ההלכתי תהיה נקודת מבט ייחודית שתתרום לכל נושא, בהתאם להשלכותיו ולמורכבותו" כתבה פרופ' תמר רוס. יקראו הקוראים וישפטו, אם כך הדבר. אנו מפרסמים ספר זה, בתקווה שבעקבותיו יבואו ספרים רבים נוספים, שיעשירו את עולם ההלכה היהודי בזווית שנחסכה ממנו דורות רבים מדי.
תבונות
מאת: ארי לבס
תיאור: סבי, לייב ליאון פינק, התחנן לקב"ה בשנות נדודיו בגלות שיסייע בידו לעלות לציון, שאותה ראה כמולדתו. לייב לא זכה לעלות לארץ ישראל. אלמנתו, שרה אסתר, ובנותיו רוזה וברטה זכו לבנות את ביתן במדינת ישראל. נכדיו נולדו בארץ והם מגשימים את חלום הסב שנספה בקרמטוריום של מחנה ההשמדה בירקנאו-אושוויץ.
חלומו של לייב ליאון התגשם דרכי, אריקה נכדו. סבתי החליטה לעברת את שמו של סבי לשמי, "ארי". בהענקת השם העברי לסבי, נענתה תחינתו מבורא העולם. ארי, לייב ליאון, זכה אחרי מותו בשם עברי במדינת היהודים בארץ ישראל.
יהי זכרו ברוך.
הספר מספר על קצה המזלג את סיפור החיים היהודי בארץ ישראל ובגלויות השונות ואת סיפור חייו של סבי לייב ליאון, אריקה, ומדגיש את החשיבות הגדולה של שילוב ערכים יהודיים בחיים האישיים, המשפחתיים והציבוריים. תקוותי שספר זה יאיר את דרכם של רבים ויסייע בידם בהבנת ייעודם האישי וייעודו של עם ישראל בעולם. בכך יתרום הספר לאחדות עמנו.
אוריון הוצאה לאור
מאת: אחד העם
תיאור: "מאז הֶלֶם 7 באוקטובר 2023, והמלחמה הבלתי נגמרת שפרצה למחרת היום, צפו ועלו ובחריפות מדממת השאלות שאילו נשאלו קודם לכן, ייתכן ש־7 באוקטובר 2023 לא היה אלא יום רגיל בלוח השנה. אך לא כך אירע. המדינה, המטולטלת בסערת ההפיכה המשטרית ותנועות המחאה, המשיכה לנוע קדימה כמו ספינה שרב החובל שלה מתעלם מאזהרות המכ"ם הצופה לה התרסקות – ערכית ואולי אף ממשית – אל סלעי החוף הקטלניים. אין זה מפליא שכיום, כשמושגי יסוד וערכי יסוד היטשטשו לגמרי, השקר הפך לאמת והאמת הייתה לשקר, רצוי ואולי אף חובה להפנות מבט דווקא לאחור כדי להכיר ולנסות להבין מדוע ואיך התנפצה ספינת החלומות אל סלעי המציאות." [ראובן מירן, מתוך המבוא לספר]
"אחר שנים רבות שעברו עליי בהגיונות ודמיונות על דבר ארץ אבותינו ותחיית עמנו בה, זכיתי עתה סוף סוף לראות בעיניי את מושא חלומותיי, את ארץ הפלאות ההיא, המושכת אליה רבבות לבבות מכל העמים ומכל המדינות. כשלושה חודשים עשיתי בארץ. ראיתי את חורבותיה – שארית חייה לשעבר, התבוננתי אל מצבה האומלל בהווה, אך בייחוד שמתי לב אל העתיד, ובכל אשר התהלכתי הייתה שאלה אחת נגד עיניי תמיד: מה תקוותנו פה לאחרית הימים? האם מוכשרת עוד הארץ לשוב ולחיות, ואם מוכשרים בני ישראל לשוב ולהחיותה?" [אחד העם, מתוך "אמת מארץ ישראל"].
נהר ספרים
הצג עוד תוצאות