נמצאו 6 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: אי’ הרטלי לדר
תיאור: ספר הדרכה זה שנכתב בזמן מלחמת העולם השנייה וראה אור באנגליה לא נועד ללוחמי קומנדו או למקצוענים. הוא נועד לאנשי המשמר האזרחי, כלומר לאזרחים מן השורה שהיו אמורים להתמודד עם האויב הנאצי במקרה של פלישה. העניין הרב והביקוש המתמשך לספרון, כולל התמונות שבו, הביא להדפסה מחודשת שלו בצורתו המקורית מזמן המלחמה. המחבר, קצין חיל התותחנים המלכותי הקנדי, מאמין שרכישת ידע בהגנה עצמית היא השקעה טובה לכל אחד והוא מנסה להעניק ידע חשוב זה לכול. [הערת המו"ל האנגלי]  
נהר ספרים
מאת: עומר עינב
תיאור: אמנם משחק הכדורגל המודרני נולד באנגלייה, ובעיקר בבתי הספר המיוחסים שלה, אך הוא נפוץ במהירות לכל חלקי העולם. עומר עינב, מחבר הספר עומדים בשער, מספר לנו כי משחק הכדורגל הפופולרי הגיע לגבולות ארץ ישראל עוד בימי האימפריה העות מאנית. עם זה, אין ספק כי כיבושה של הארץ בידי הבריטים ב 1917 והנהגת משטר המנדט חוללו תפנית דרמטית במעמדו ובמקומו של המשחק. השלטונות הבריטיים קיוו שהמשחק יהיה אמצעי של קירוב לבבות בין הקהילות בארץ, הרחק מן הפוליטיקה והעימותים הלאומיים. תקוותם נכזבה, וברבות הימים לא היססו גם הם להשתמש במשחק ככלי לקידום מדיניות במיטב כללי ההפרד ומשול. יהודים וערבים נפגשו במגרשים ושיחקו כדורגל, אך שני הצדדים התקשו מאוד להרחיק את המחלוקות העדתיות והלאומיות מן השדה. ואכן, הניסיונות ללכד את השורות, להקים התאחדות כדורגל אחת רב לאומית משקפים, כמו שהמחבר מתאר, את שלבי היחסים בין הקהילות. עומר עינב כתב מחקר חלוצי מרתק על החיים בתקופת המנדט הרחק ממטות התנועות הלאומיות, ומחקרו מוסיף נדבך חשוב ונסתר עד כה על הווי החיים בארץ בצילם של הסכסוכים.
עם עובד
מאת: יהודה כרמי
תיאור: העיסוק בסיוף הוא הציר המרכזי אשר סביבו מתרחשים האירועים ההיסטוריים אשר נסקרים בספר זה. הנחת היסוד היא שהסיוף הוא "משהו" – יותר מ"שני אנשים שדוקרים זה את זה". הסיוף הוא ענף מעמדי שהיה נחלתה הבלעדית של האריסטוקרטיה האירופאית, והוא נושא מטען תרבותי רב-שנים. מהמאה ה-18 ואילך עסקו יהודים באירופה בדו-קרב ולאחר מכן בסיוף מודרני כאמצעי להשתלב בחברה. המעמד הבכיר וההישגים הנכבדים של סייפים יהודים במדינות מובילות בסיוף – צרפת, הונגריה, איטליה וגרמניה – מפריכים את הצגת היהודי כדמות "גלותית" כביכול. מסתבר שיהודים זכו במדליות אולימפיות ובאליפויות עולם בסיוף יותר מבכל ענף ספורט אחר, ובאופן יחסי רב יותר מעמיתיהם הלא יהודים במדינות השונות. אודי כרמי מתמקד ביהודים שעלו ארצה וניסו לשמר את הסיוף כחלק מהתרבות אשר ממנה באו. הסיוף משמש בספר זה מקרה מבחן להבנת התפקיד החברתי שממלאת תרבות פנאי אליטיסטית המובאת על ידי מהגרים מבית גידולם לסביבה זרה. בספר זה נבחנת מקרוב קהילה קטנה שנאחזה בסיוף כגורם מלכד. העולים עסקו בסיוף בינם לבין עצמם; לעיתים קיימו אימונים ותחרויות במשותף עם קצינים מצבא בריטניה ששירתו בארץ ישראל. עד שנת 1965 נחשב הסיוף לענף ספורט אזוטרי בישראל. בניסיון לחלץ את הענף ממעמדו השולי הציבו לעצמם מוסדות הספורט שתי מטרות שנועדו לשרת זו את זו. המטרה הראשונה הייתה להפוך את הסיוף, לראשונה בהיסטוריה, לספורט עממי. המטרה השנייה הייתה להשתמש בענף הסיוף ככלי חינוכי למי שהוגדרו כ"ישראל השנייה". בחלקו האחרון מתאר המחבר מיזם חברתי שבו הונחלה תרבות הסיוף לקבוצות אוכלוסייה שונות כחלק מניסיון לשלבם בחברה הישראלית. במיזם זה הוכשרו גם פעילים של תנועת "הפנתרים השחורים" למדריכי סיוף.
רסלינג
מאת: מוטי בסוק
תיאור: טוקיו, אנחנו באים! חמישים ושש שנים אחרי שאירחה, בהצלחה רבה, את אולימפיאדת הקיץ ב-1964, תארח טוקיו, בירת יפן, בפעם השנייה בתולדותיה במשך 17 ימים, מ-24 ביולי עד 9 באוגוסט 2020, את המשחקים האולימפיים. האולימפיאדה ה-32, אירוע הספורט הגדול והחשוב בעולם, תארח כמעט 11 אלף ספורטאים, גברים ונשים, מ-206 מדינות מכל היבשות. הם יתמודדו על מדליות הזהב, הכסף והארד ב-339 תחרויות ב-33 ענפי ספורט. מיליארדים בכל העולם יעקבו אחרי המאבקים המרתקים בין טובי הספורטאים בעולם. הספר המשחקים האולימפיים, אתונה 1896 – טוקיו 2020 מתאר בשפה קולחת ובדרך מרתקת, את התפתחות הספורט, מאז חודשו המשחקים האולימפיים באתונה ב-1896, תוך התמקדות בשלושת הענפים האולימפיים המרכזיים, אתלטיקה קלה, שחייה והתעמלות. מקום מיוחד מוקדש בספר לספורטאים הגדולים בהיסטוריה, כמו: ג’סי אוואנס, אמיל זטופק, “האיילה השחורה” וילמה רודולף, קרל לואיס, יוסיין בולט, מרק ספיץ, מייקל פלפס האגדי (28 מדליות אולימפיות!) אגנס קלטי וסימון ביילס.
ספרי ניב
מאת: תמר רפופורט
תיאור: ספר זה מציע מסגרת עיונית חדשה לחקר התופעה של אהדת כדורגל החוצה גבולות חברתיים ותרבותיים. מסגרת מחקרית זו מעמידה במרכזה את הגוף של האוהד והאוהדת ואת התפישה שאהדה היא קודם כול עבודת גוף. פרקטיקות האהדה נלמדות דרך הגוף, מוטמעות בו ומבוצעות באמצעותו. הגוף יוצר את חוויית האהדה, מעניק לה את אופייה הממשי והמובחן ומנכיח את הנראות שלה בשדה האהדה ובשדה החברה והתרבות. בלי גוף – אין אהדה, וללא אהדה – הכדורגל מאבד את טעמו ואת זכות קיומו. פרקי הספר השונים עוסקים בנושאים מרכזיים בחקר האהדה: אותנטיות וזיוף, מרחב ומקום, מגדר, גוף ורגשות. הכותבות והכותבים בוחנים את תופעת האהדה מדיסציפלינות שונות: סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, פילוסופיה ולימודי מגדר. האסופה הנוכחית היא פרי מחקר אתנוגרפי ממושך בקרב אוהדות ואוהדי "הפועל קטמון ירושלים" – מועדון הכדורגל הראשון בישראל בבעלות אוהדים. קטמון היא השחקנית המרכזית בפרקים רבים בספר, אך לא היחידה. פרקי הספר נעים בין זירות אהדה מגוונות, החל מהזירה הקטמונית, דרך בשיקטש הטורקית ועד לקבוצת סנט-פאולי בגרמניה. הכתיבה האתנוגרפית אשר עליה מסתמך הספר משלבת בין מחקר ותיאוריה לבין התבוננות מקרוב על ההתרחשות בזירת האהדה. היא נעה בין מבט מקרוב לבין ניתוח אקדמי ביחס לדרמה היצרית והרגשית המתרחשת בגופם ובליבם של האוהדים. כתיבה זו, לצד העדויות האישיות המשולבות בספר, נועדה לשמר את האותנטיות והריגוש של "עשיית האהדה" ולהביאה אל חוקרי ספורט ותרבות מדיסציפלינות שונות; אל אוהדים שרוצים להבין מהי אהדה ואינם מסתפקים בלחוות אותה, כמו גם לכל מי שאוהב כדורגל ורוצה לעמוד על סוד המשיכה למשחק.
רסלינג
מאת: רוני לידור, שירי אייבזו, אלה שובל
תיאור: החינוך הגופני הוא מקצוע ליבה בתוכנית הלימודים של משרד החינוך. המקצוע נלמד בבתי הספר היסודיים, בחטיבות הביניים ובבתי הספר התיכוניים. גם בגני הילדים לומדים הילדים חינוך גופני המותאם לשלב ההתפתחות שלהם ולצורכיהם הגופניים, התנועתיים, החברתיים והריגושיים. מי שעוסקים בהוראת החינוך הגופני במסגרות החינוך הפורמלי בישראל, מי שמכשירים סטודנטים להוראת החינוך הגופני ומי שקובעים את המדיניות במקצוע החינוך הגופני נדרשים מעת לעת לתת את דעתם על תמורות החלות בחברה, בעיקר תמורות טכנולוגיות וחברתיות-תרבותיות, שכן יכולה להיות להן השפעה על התוקף הסביבתי של המקצוע. לדוגמה, בעת הזאת נדרש החינוך הגופני להתמודד עם אתגרים כמו אורח חיים יושבני, תזונה לקויה של תלמידים, תחרות בלתי פוסקת עם מוקדי פעילות גופנית חלופיים (כמו חוגי ספורט ותנועה המוצעים לתלמידים בשעות אחר הצוהריים), ולתת מענה לתלמידים עם צרכים מיוחדים. בספר הזה אנו בוחנים את יסודותיהם של ארבעה מודלים להוראת החינוך הגופני: המודל להבנת המשחק, מודל החינוך לספורט, המודל לחינוך לאורח חיים בריא ומודל החינוך לתנועה. בחרנו במודלים אלו משום שלכל אחד מהם רציונל הוראתי המסביר מדוע הוא נחוץ ומה הם היבטי ההוראה והלמידה שאפשר להשביח, אם ייושם. לטענתנו, יישומם עשוי לחזק את התוקף הרלוונטי הסביבתי של מקצוע החינוך הגופני ולאפשר לו להיות רלוונטי. כל ארבעת המודלים הם מבוססי ראיות, משלימים זה את זה ומאפשרים למורים לחינוך גופני לצקת תכנים מגוונים ומעוררי עניין לשיעורים. לצד אנשי ונשות המקצוע עשוי ספר זה לעניין את כל העוסקים בתנועה, בחינוך בלתי פורמלי ובהדרכת בני נוער וילדים.
מכון מופ"ת
הצג עוד תוצאות