נמצאו 165 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: יצחק בנימיני
תיאור: בספרו סובייקט-מסך מבקש יצחק בנימיני להציג הרהור על המצב התרבותי הנוכחי, המערבי והכמו-מערבי, ככזה שבו היצורים האנושיים חווים את תחילתו של תהליך שבסופו הם יתמזגו עם הפרויקט המתגשם של האחרות הטכנולוגית. זו אחרות אשר מאז ימי המערות ייסדה את החיה להיות אנושית, אבל תוך כדי כך שהיא נחוותה כחורגת מהמהות האנושית. נראה שלוגיקת החִברוּת הזאת מגשימה את עצמה באופן הכי נמרץ בציר של המפעליות החזותית של אותה אחרות, הציר שמתגשם באמצעות העין הטכנולוגית – הפיזית והמנטלית.
בהיגיון העתידני שלו הפרויקט הזה ממזג לתוכו את האני-המביט (העין האנושית הצופה שלנו) לעבר ישות אחידה ואחת, לקראת היעלמות עתידית של הסובייקט – כעצמי פרטי וכעצמיות אנושית. אלא שנדמה שאנו מצויים בשלב הביניים של ההיסטוריה של האחרות הטכנולוגית: הרדוקציה של מהות האנושי למהות של הסובייקט הצופה – רדוקציה שמכפיפה את הסובייקט למהות אחת, מהות הצופה. הפעולה הרדוקטיבית הזאת מתאפשרת על ידי עצם העובדה שהסובייקט הזה עובר תהליך שבו הוא גם נתון-לצפייה. בנימיני מציע חקירה מנקודת מבט פסיכולוגית, פילוסופית ותיאולוגית לאותה התכה של מסך-סובייקט, בין אם באולם הקולנוע הדו-והתלת-ממדי, הטבלט-סמרטפון-טלוויזיה, או ברגעי השימוש בגוגל גלאס העתידיים.
האוריינטציה התיאולוגית או הטכנו-תיאולוגית הנוכחית מזמינה את המפגש עם התזה של ז'אק לאקאן אשר הניח שהבסיס לסובייקטיביות המערבית המודרנית מצוי בביבליה שייסדה את צורות החרדה וההדחקה של הסובייקטיביות הזאת. הודות לפרדיגמה זו מוצע לתפוס את הפסיון של ישו, במיוחד כפי שמומחז על ידי פאולוס באיגרותיו, כגרעין יסודי בבסיס המנטלי של הסובייקטיביות הייחודית בתרבות המערבית, כלומר שגרעין זה ממשיך לתחם את הסובייקט מתוך יחס מיוחד אל השדה של ההזדהות הוויזואלית – כלומר עם הדימוי של האלוה האנושי הצלוב.
רסלינג
מאת: ורד לב כנען, נגה וייס
תיאור: הספר זיכרון ילדות ושִכחה: קריאות חדשות בצלקתו של אודיסאוס מציג עשר קריאות מקוריות באפיזודה אחת מתוך האודיסאה של הומרוס. הספר מפגיש את מיטב החוקרים בתחומי הספרות ההשוואתית, הלימודים הקלאסיים, התיאטרון, הפילוסופיה והפסיכואנליזה לדיון בין־תחומי בסיפור ההומרי ובהשפעתו של מיתוס הצלקת בתולדות הספרות, בתורת הספרות ובתחומי דעת ויצירה מרכזיים אחרים במדעי הרוח. המפגש הדרמטי בין שתי הדמויות, אוריקליאה המינקת הזקנה ואודיסאוס המחופש לקבצן, מעורר זיכרונות קדומים בעקבות חשיפת הצלקת על רגלו של אודיסאוס ומוביל לזיהויו של הזר. סיפור הצלקת מציג את אחד מרגעי השיא בעלילת השיבה של אודיסאוס לאחר עשרים שנות היעדרותו מהבית, ועל כן מופיע כציר מרכזי בתולדות מחשבת הספרות העולמית. מאז צאת ספרו של אריך אוארבך מימזיס בשנת 1946 הפכה האפיזודה מתוך האודיסאה למוקד דיון מרתק בשאלות ייצוג המציאות. בספר שלפניכם המאמרים חוזרים לאפיזודה ההומרית מתוך קריאה ביקורתית במימזיס של אוארבך ומציעים קשת מרתקת של נקודות מבט חדשות על מיתוס הצלקת, טראומות ילדות והקשר בין זהות, זיכרון ושִכחה. בספר מוגש תרגומו החדש של גבריאל צורן לפרק "צלקתו של אודיסאוס" בספרו של אוארבך.
הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפהפרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: דוד אוחנה
תיאור: מסדר הניהיליסטים: לידתה של תרבות פוליטית באירופה 1930-1870, חלקה הראשון של הטרילוגיה דרכי המודרניות, מציג זרם אינטלקטואלי מיוחד במינו, ששימש כור היתוך ומקור יניקה למחשבה הטוטליטרית. פני יאנוס של תאווה ניהיליסטית ותשוקה טוטליטרית הם נושאו של מחקר רב-תחומי זה, החותר למצוא את מרחב החוויה של הוגים, מבקרי תרבות, תאורטיקנים פוליטיים, מהנדסים, אדריכלים ותנועות באמנות קודם שרעיונותיהם קרמו עור וגידים במציאות ההיסטורית של אירופה בעידן הטכנולוגי.
מוסד ביאליק
מאת: מרקוס טוליוס קיקרו
תיאור: בשיחות בטוסקולום, מחיבוריו הפילוסופיים הגדולים של מרקוס טוליוס קיקרו (43-106 לפנה"ס), מציע לנו הנואם ואיש הספרות הרומי את כל הדרוש כדי לחיות באושר. ספרו הראשון של חיבור זה, שאותו אנו מכנים על המוות, מלמד אותנו שאין להתיירא מפני קץ החיים, כי בוודאי אין הוא בחינת רעה עבורנו. על המוות (שיחות בטוסקולום ספר א) מצטרף לשני חיבורים נוספים מפרי עטו של קיקרו שראו אור בסדרת "זמן לפילוסופיה" בהוצאת נהר ספרים: על הידידות ועל הזקנה, אף הם בתרגומו של אברהם ארואטי.
נהר ספרים
מאת: נועם ויסמן
תיאור: מיהו האדם? זוהי השאלה הבסיסית והמרכזית שמוצבת במרכז ספרו של הפילוסוף נועם ויסמן, שמרחיב ומעמיק את ההתבוננות בסוגיה זו הן מן ההיבט הפילוסופי, והן מן ההיבט האקזיסטנציאלי של קיום האדם בעולם. מתוך מרחב זה נובעות המטפיזיקה, ההכרה, האתיקה, ובמקביל להן ראיית אדם את עצמו וזולתו הקובעת את מסלול חייו. כיוון זה מוצג בספר מיהו האדם בראיית הפילוסופיה כקרובה ביותר לחיים. כותרת הספר מבליטה את השאלה מיהו האדם ולא מהו, ותוך כך מחדדת את הצורך בהצלת האדם מהפיכתו לאובייקט או מאיוּנו, והצגתו כסובייקט. מתוך השקפה דיאלוגית: מצד אחד אינו נבלע בעדר המוסכמות החברתיות או לחילופין בדת, בחוקים או בהוויה, ומצד שני אינו זר ומנוכר להוויה, כי אם מלכתחילה הוא שרוי בתוכה ומקיים דיאלוג מתמיד עמה ועם זולתו, באחריות וחירות של סובייקט. הוא אף בוחר את סוג הדיאלוג שלו: הבחירה הראשונית בין אהבה ופחד. אהבה כדיאלוג. אקזיסטנציאליזם דיאלוגי. בשיטתיות מעוררת עניין ומקורית בונה המחבר את הנחותיו הפילוסופיות, מתוך עמדה הטוענת כי במצב דיאלוגי זה מובלטת ההפרדה בין רוחניות ודתיות, ראיית העולם מיסודו כרוח וכהוויה אימננטית ללא דבר מחוץ לה, ובה בשעה מתבטלת ההפרדה בין גוף ונפש: הגשמי כהגשמת הרוח. בחלקו הראשון של הספר מוגש לקורא עיון ביקורתי בהתפתחות ראיית האדם בפילוסופיה המודרנית, עם דגש על בעיית הסובייקט בהגותם של ניצשה וסרטר. חלקו השני בוחן את הפתרון שמציעה הפילוסופיה הדיאלוגית, במיוחד בגרסתו של בובר. ואילו חלקו השלישי של הספר, עוסק בהשלכות החברתיות ובביטוי האמנותי של השאלה המוצבת בכותרת מיהו האדם ובתשובה הניתנת לה, לרבות השפעתם על שאלת משמעות החיים.
הקיבוץ המאוחד
מאת: חיים אסא
תיאור: מהפכות המידע הגדולות הן שאפשרו את המהפכות התודעתיות שיצרו למעשה את ההיסטוריה האנושית. מטרתו של ספר זה היא להעריך איך תיראה מהפכת המידע הבאה ואיזה אופי ילבש הצעד הבא של ההיסטוריה האנושית. כיום אנו עומדים על סִפה של מהפכת מידע ענקית, המהפכה הקיברנטית, שהיא המקבילה של מהפכת הדפוס במאה החמש-עשרה, או של מהפכת הכתב היווני שנהפך לכתב רשמי לפני כ-3,000 שנה. להבדיל מסמואל הנטינגטון, שהגדיר את קווי השבר בין הציביליזציות כקווים שלאורכם יתרחשו רוב העימותים האלימים בעתיד, הטענה המרכזית המוצגת בספרו של ד"ר חיים אסא, זרים לעצמם – ההיסטוריה האנושית כמהפכה תודעתית, היא שהעימותים האלימים יתרחשו לאורך קווי שבר הנוצרים על בסיס של זרות עצמית וניכור עצמי. אלה הם קווי השבר שעוברים בתוככי ירושלים, פריז, ניו יורק, בוסטון, וושינגטון או קהיר, ולמעשה בתוכו של כל כרך על פני כדור הארץ. מהי זרות עצמית, מהו שינוי תודעתי? כיצד הוא נוצר? מה הקשר בין שינוי תודעתי ומהפכת מידע? מהו מקומם של הבלתי-נספרים בהפקת המהפכה התרבותית או הפוליטית הבאה? אלה השאלות שאיתן מתמודד ד"ר חיים אסא בספר שלפנינו.
משכל (ידעות  ספרים)
מאת: דיוויד לינץ'
תיאור: רעיונות הם כמו דגים. אם רוצים לתפוס דג קטן אפשר להישאר במים רדודים. אבל אם רוצים לתפוס דג גדול, צריך להגיע למעמקים. לדגים במעמקים יש יותר עוצמה וטוהר. הם גדולים, מופשטים ויפהפיים. הדגים שאני מחפש, אלה שמשמעותיים לי במיוחד, הם אלה שיכולים להיתרגם לקולנוע. אבל יש כמה וכמה סוגים של דגים ששוחים שם למטה; דגים שמתאימים לכל. לתפוס את הדג הגדול מעניק לאוהביו של דיוויד לינץ' את ההזדמנות המיוחלת להבין לעומק את החזון היצירתי האישי של היוצר המסקרן והאניגמטי, ובאותה מידה זהו ספר רב-השראה שיכול להעשיר את כל מי שמתעניין או עוסק בתהליך יצירה כזה או אחר.
הוצאת אסיה
מאת: אלי ברודרמן
תיאור: ספר זה מבקש לבדוק את אפשרות כינונה של תאוריה אסתטית חדשה למוצר הצריכה המעוצב, תאוריה שמביאה בחשבון את זמנה ומנסה לפתוח את שדה המחקר האסתטי למפגש ודיאלוג עם שדה התרבות. זהו הספר הראשון בשפה העברית העוסק בפילוסופיה ובאסתטיקה של העיצוב תוך דיון ודיאלוג עם הכותבים העכשוויים והמרכזיים בתחום האסתטיקה. הספר מבקש לבדוק האם המסגרת הנאו-קאנטיאנית של המחקר באסתטיקה העכשווית מתאימה לחקירה של נושא העיצוב ומוצרי הצריכה, האם היא רלוונטית והאם היא משאירה מקום לתרבות, ואם כן כיצד? כמו כן פותח הספר דיון על החיקוי (imitation), על יופי פונקציונלי ויופי מוסרי, ודן בטבעם לאור תרבות הצריכה.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: ליאו שטראוס
תיאור: זה הכרך השני של מבחר מסות של ההוגה היהודי ליאו שטראוס (1973-1899), והוא המשך למבחר שפורסם בכותרת 'ירושלים ואתונה'. שטראוס הוא אחד ההוגים הפוליטיים החשובים של המאה העשרים. במחקריו הוא עוסק הן בהגות הפילוסופית הכללית הן בהגות היהודית. כרך זה מציג את הקשר הפנימי שבין השקפותיו הפילוסופיות הפוליטיות של שטראוס ובין השקפותיו על המחשבה היהודית המודרנית. שטראוס פורש כאן את הקשיים שאליהם נקלעה המחשבה היהודית עקב השפעתם של זרמי הגות חדשים שקשורים בצמיחתו של הליברליזם המודרני, ובראש ובראשונה ההיסטוריציזם והאקסיסטנציאליזם. מתוך הניתוח של יסודות המחשבה הפוליטית המודרנית ושל מדע המדינה החדש מסיק שטראוס שההגות שעליה מתבסס הליברליזם המודרני מעידה על משבר חמור של המחשבה הפילוסופית הפוליטית. המשבר הזה כרוך במה ששטראוס קורא 'הבעיה התאולוגית-הפוליטית', או במילים אחרות: היחס בין התאולוגיה לפוליטיקה. הוא סבור שהמאמצים הרעיוניים שנעשו לשם פתרונה של הבעיה הזאת על ידי הפרדה מוחלטת בין התאולוגיה לפוליטיקה הולידו כמה וכמה תופעות שליליות בחברה המודרנית, ואלה מסכנות את המשך קיומה של התרבות המערבית, הנשענת על שני יסודות חיוניים – 'ירושלים' ו'אתונה'. בתוך כך גם היהדות מאבדת את השפעתה על התרבות הזאת ואת תרומתה הסגולית לה. שטראוס קורא אפוא לחשיבה מחודשת על משמעותם המקורית של היסודות האלה ושל המתח ביניהם.
מוסד ביאליקמכון ליאו בק
מאת: יוחאי עתריה, עמיחי שלו
תיאור: מרשתות מחשב אינטליגנטיות ועד לזומבים חסרי מוח, מגלמים בשר ודם ועד לתבונה מלאכותית, מפחד מוות ועד חיי נצח: גבולותיו של העולם הפוסט־אנושי הולכים ומתרחבים כל העת, משתרעים הרחק מעבר לערבות הקרח בהן נדדה המפלצת של פרנקנשטיין, אל עמק המוזרות ומעבר לו. אף שהמונח "פוסט־אנושי" חדר למחזור הדם של השיח התרבותי והאקדמי בשנים האחרונות, הניסיון לעמוד על מקורו, משמעותו והשפעותיו מניב תוצאות מרתקות. לרעיון הפוסט־אנושיות יש היסטוריה ארוכה ועתיד מורכב, הרבה מעבר לשילוב של אדם־מכונה או להפיכת בני האדם לגיבורי־על. לא ניתן להגדיר את האדם הפוסט־אנושי רק במונחי העל־אדם נוסח ניטשה, והאדם הפוסט־אנושי הוא לא רק תוצאה של התפתחות טכנולוגית; האדם הפוסט־אנושי הוא אנחנו. בספר זה מבקשים כותבות וכותבים מתחומי האקדמיה, התרבות והספרות לענות על השאלות הללו, אם באמצעות סרטי מדע בדיוני, פסיכדליה, התפתחויות רלוונטיות בתחומי המדעים, חוויות שבי מצמררות, הטבח השיטתי בבעלי חיים ועוד. כל אחד ואחת מהם שואל שאלת יסוד דומה – מהי פוסט־אנושיות והאם היא כבר חלק מהתרבות שלנו? כל אחד ואחת מהם מציע תשובה מעוררת השתאות. התוצאה היא ספקטקל רבגוני שפורש עולם ומלואו, פוער סדקים באקסיומות ובתפיסות קיימות מחד, ומאידך משרטט מגמות ותרחישים מופלאים ומצמררים, שחלקם כבר מתרחשים לנגד עינינו.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: אהוד גזית
תיאור: "החיים קשים". "החיים לא אמורים להיות קלים".
האם זהו אכן מצב הכרחי או שיש אפשרות לחיים קלים יותר?
מהם החיים ומהם תכונותיהם ומאפייניהם. ​בספר זה אנו מנסים להגדיר את תופעת החיים ולהסיק מההגדרה שיש תכונות ומאפייני חיים רבים שהם הכרחיים לחיים ויתקיימו בכל צורות חיים, בכל מקום ובכל זמן. התכונות שנבדוק הן תכונות מבנה ותכונות התנהגות של יצורים חיים. נתרכז בקושי ובסבל שנלווים לחיים ובחוסר האפשרות להימלט מהם. עם זאת, מאחר שהסבל הוא הכרחי ולא ניתן לביטול, אין להתייחס אליו בצורה ערכית ושלילית אלא לקבלו כדבר נלווה הכרחי לחיים, ולכן איננו בעצם "סבל" אלא תופעה כמו כל תופעה טבעית.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: ענת רימון-אור
תיאור: המפגש החמישי בסדרת ההרצאות על תורותיהם של פרידריך ניטשה וזיגמונד פרויד יפתח בפנינו שלוש דרכים לקשב, שלוש דרכים לשחרור ושלוש דרכים לאהבה. אילו הם גם שלושת המופעים של ה’עלאדם’ בתורתו של ניטשה. במפגש נציג דרכים אלו, ואת התמורות הרוחניות המחוללות אותן בדרכו של האדם המבקש/ת עוצמה, חירות ויצירה חופשית. נעשה זאת תוך המשך הקריאה בספר 'כה אמר זרתוסטרא', אותה התחלנו במפגש הקודם, תוך התמקדות בנאום הראשון של זרתוסטרא: 'שלוש התמורות אשר לרוח', ותוך בחינת התמודדותו האישית עם רעיונותיו, במהלך דרכו. מכון אור עוסק בהוראת הפילוסופיה הביקורתית תוך שימת דגש על משמעותה לחיי היומיום. סדרת המפגשים הפילוסופים המוגשת בזאת היא ניסיון להביא את חומר הלימודים אל הקוראים הביתה, בכדי לאפשר למידה ועיון בזמן ובקצב המתאימים לכל אחת ואחד, למען יעשו בה הקוראים שימוש בחייהם הפרטיים והמקצועיים. בסדרה זו מוזמנ/ת הקורא/ת להיכנס אל תוככי הנפש, בעקבות ניטשה ופרויד, בכדי לצאת משם מחוזקת ושולט/ת בחייה/ו.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: ענת רימון-אור
תיאור: הפחד לצאת אל העולם ולפעול בו, כמו התשוקה לצעוד בשבילי החיים ללא אֵימה ולהשיג את אשר נחפוץ, גועשים בנפשנו כל עוד מפעמת בה האהבה - כל עוד לא גברו עליה הייאוש, החידלון וההשלמה. מי ינצח - הפחד או התשוקה? קונפליקט זה מתווה את המפגש הרביעי בסדרה, המוקדש לפרק הראשון בספר של פרידריך ניטשה כה אמר זרתוסטרא. במהלך הדיון נפתח חלון אל מושג הדיאלוג האנושי, ואל מקורות העוצמה והחולשה הטמונים בו, כפי שאלו מופיעים אצל פרידריך ניטשה, ובטקסטים מאוחרים לכתיבתו. אכזריות וסובלנות אין סופית יתגלו בפנינו כשני צידיו של מטבע אחד, ששמו ‘דיאלוג’; או, אולי, ‘אהבה’? כהקדמה למפגש הרביעי, אפשר לכתוב בפרפרזה על שירה של רחל 'רק על עצמי לספר ידעתי', כך: כל אורחותיי הליז והדמיע
פחד תמיר מיד ענקים
אך עדיין קוראים לי חופי הפלא
ועוד נוצצים לי אורות רחוקים...
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: רחל אלבק-גדרון
תיאור: הספר שלפנינו מציע את התזה שלפיה תורת המונאדות של לייבניץ היא מודל לפרדיגמות מרכזיות במודרניזם של המאה העשרים. הוא מדגים את ממצאיו בתחומו של הרומן המודרניסטי , המיוסד על פואטיקה מונאדולוגית.
תורת המונדאות של לייבניץ רואה את המציאות כמורכבת מאין-סוף עצמים תודעתיים, בלשונו של לייבניץ— מונאדות. כל מונאדה היא ישות אוטרקית, ללא זיקה אל זולתה. עם זאת כל מונאדה היא מקרוקוסמוס של המציאות כולה, שכן היא משקפת אותה, ואולם שיקוף זה הוא פרספקטיבי בלבד המטפיזיקה המונאדולוגית מציעה תפיסת מציאות פרספקטיביסטית, אינדיווידואליסטית ופלורליסטית. ההתאמה בין המונאדות מושגת על ידי ``ההרמוניה הקבועה מראש``, שנקבעה בידי מונאדת-האל, המונאדה היחידה שנקודת המבט שלה אינה יחסית אלא מוחלטת.
בניתוח מקורי ומעמיק מראה המחברת כי המודרניזם מיוסד על ארבעה צירי מעבר מרכזיים: מעבר מתפיסת אדם דיכוטומית של גוף-נפש לתפיסת אדם כתודעה; מעבר מתפיסת אמת מוחלטת לתפיסת אמת יחסית ופרספקטיביסטית; מעבר מפרדיגמה מאחדת להכרה בביזור וב``רב-קוליות`` ומעבר מראליזם לאונטולוגיה פנומנלית, תלוית-הכרה, וכי צירים אלה מצויים בזיקה עמוקה, אם כי לא אסכולאית, עם האונטולוגיה המטפיזית של לייבניץ.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: מקס הורקהיימר
תיאור: המסורת התרבותית במערב ראתה בתבונתו של האדם מאפיין המבדיל אותו משאר בעלי החיים ומעלהו למדרגה גבוהה יותר של קיום. מקס הורקהיימר, ממייסדי אסכולת פרנקפורט הידועה, מתאר בספרו תהליך תרבותי היסטורי שבמהלכו התבונה האנושית משילה את מחלצות האדנות ולובשת את דמותו של כלי בשירות גורמים זרים. מושג התבונה ציין פעם את הכושר האנושי להשיג את מבנה המציאות בכללותו, מבנה שגלומה בו מערכת אובייקטיבית הייררכית של ערכים ותכליות המצביעה על דרך החיים הראויה ליחיד ולחברה. מושג זה הולך ומתרוקן מתוכנו במהלך הדורות ומתחלף במושג תבונה סובייקטיבית או אינסטרומנטלית, אשר תפקידה מוגבל להערכת התאמתם של אמצעים למטרות נתונות, ואין בסמכותה לפסוק בדבר ערכן של המטרות עצמן. כך הופכת התבונה, ויחד עמה גם כל מערכות החיים התבוניים של האדם, לאמצעי לשירותן של מטרות הנקבעות להן מבחוץ. לספר מצורף מאמר מבוא מאת פרופסור צבי רוזן, פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב.
הוצאת שלם
מאת: רפי צירקין-סדן
תיאור: הספר גיבורים תועים של ספרות מחויבת: ניהיליסטים וניהיליזם בספרות הרוסית, 1866-1862 מבקש להציע מבט כולל על השיח הספרותי, הפילוסופי והחברתי ברוסיה בשנות השישים של המאה התשע עשרה. בשנים אלו, הניהיליזם והניהיליסטים היו סוגיה ספרותית וחברתית מרכזית שהעסיקה את מחברי הרומנים, את מבקרי הספרות ואת קהל הקוראים ברוסיה. מושג הניהיליזם, על מקורותיו בפילוסופיה הגרמנית, הפך לשם נרדף לספקנות רדיקלית ולמבוכתה של המטפיזיקה, ועם הפצתו ברוסיה הוליד תת-ז'אנר חדש של הרומן האירופי: הרומן הניהיליסטי, שבמרכזו עומד הגיבור הצעיר השולל את ההשקפות המקובלות בכל רובדי החיים, בכלל זה הדת, המדע, הפוליטיקה והאמנות. דמויות ספרותיות כאלה, דוגמת באזארוב באבות ובנים מאת איוון ס' טורגנייב, גיבורי מה לעשות? מאת ניקולאי ג' צ'רנישבסקי ורסקולניקוב בהחטא ועונשו מאת פיודור מ' דוסטויבסקי, היו עד מהרה לאייקונים תרבותיים. בתיווכה של ביקורת הספרות חדר הניהיליזם מתחום הספרות היפה אל המציאות ההיסטורית ואף השפיע השפעה מכרעת על שידוד המערכות החברתי והפוליטי. הניהיליזם בספרות הרוסית איננו אפוא נושא למחקר ספרותי בלבד, אלא גם למחקר בתחום ההיסטוריה האינטלקטואלית והתרבותית של רוסיה.
מכון ון ליר בירושליםהקיבוץ המאוחד
מאת: יוסף יצחק ליפשיץ
תיאור: ההגות היהודית בימי הביניים התמודדה עם הניסיון ליישב שתי השקפות סותרות.
מצד אחד רווחה ההשקפה שהאל הוא מופשט, טרנסצנדנטי ובלתי נתפס או אף בלתי מושג, השקפה שנשענה בעיקר על הנחה פילוסופית. מן הצד האחר רווחה השקפה לא פחות פופולרית מגשימה ואנושית. לנגד עיני בעלי ההשקפה הזו עמדו רבים מן המקורות היהודיים, הן במקרא והן בתלמוד, המציגים תפיסה אנטרופומורפית של האל. יישוב סתירה זו הניב בעיקר בין חסידי אשכנז השקפה דואליסטית שחיה בשלום עם השקפה בת שתי נקודות ראות. חסידי אשכנז ייחסו את ההשקפה הטרנסצנדנטית לאל עצמו, ואילו את ההשקפה של האל המואנשת הם ייחסו לאופן שבו נתפס האל בעיני האדם. דואליות זו היא שעיצבה את ההשקפה המיסטית המיוחדת של חסידי אשכנז.
הנושאים בהם דן הספר עוסקים בפנים השונים של ההשקפה הזו: אובנתא דליבא – המונח שנקטו חסידי אשכנז על מנת לציין את תפיסת האל האנושית, הכבוד, שעבור מספר אסכולות מייצג את האל שמנקודת ראות האדם, הפולמוס על ההגשמה וכן עולם המלאכים כהרחבה של העולם המטפיזי ותפקידו. תשומת לב מיוחדת ניתנת לפיוט האשכנזי, לפרשנותו ולנגינתו.
הקיבוץ המאוחד
מאת: אלעזר וינריב
תיאור: ספר שני מתוך הסדרה מדיקרט עד יום : פילוסופיה במאות ה-17 וה-18. ספר זה דן במשנותיהם של לוק וברקלי.
האוניברסיטה הפתוחה
מאת: מיכאל אברהם
תיאור: מדעי החופש עוסק בשאלת חופש הרצון ונוגע גם בשאלות של גוף ונפש, שעברו בעשורים האחרונים מתחום הפילוסופיה אל תחום המחקר המדעי. הדברים הגיעו לידי כך שנוצר הרושם שבעתיד נוכל להכריע בהן בכלים מדעיים־אמפיריים, ואכן אי־שם במעמקי עולם המחקר של מדעי המוח מתחיל להתגבש קונצנזוס דטרמיניסטי ומטריאליסטי הדולף בחלקו לעולם הרחב, אולם הדיון בו דל למדי. מדעי החופש מראה שרבים מן החוקרים שעוסקים בשאלות הללו, הן פילוסופים והן אנשי מדע מהטובים והבולטים בתחומיהם, אינם מקדימים לדיוניהם ניתוח מושגי ראוי, ועל כן טיעוניהם לוקים בחסר. החסר בדיון שיטתי ומושגי סדור מקשה גם עליהם להבין את משמעות ממצאיהם, ומכאן שהם מתקשים גם להגיע למסקנות מדויקות במישורהפילוסופי. הספר מציג אפוא תמונה פנורמית ושיטתית של הנושא המורכב הזה בצורה נגישה ובהירה ובלי להתפשר על רמת הדיון. מטרתו היא לסייע לקורא המשכיל, כמו גם לחוקר המדעי, לגבש עמדה ביחס לשאלות הדטרמיניזם והמטריאליזם לאור הממצאים המדעיים החדשים ומתוך התחשבות בשיקולים פילוסופיים ומושגיים שונים, והכול מתוך עמדה בהירה ועקבית הדוגלת בחופש הרצון.
משכל (ידעות  ספרים)
מאת: דיוויד יום
תיאור: הוגה הדעות הסקוטי דייוויד יוּם ) 1776-1711 ( נחשב בעיני רבים לגדול הפילוסופים שכתבו בשפה האנגלית, וחיבורו מסכת על טבע האדם, שכתיבתו הושלמה כשהיה בן 26 בלבד, הוא פסגת מפעלותיו. קשה להפריז בחשיבותה של המסכת: היא הטביעה חותם עמוק על המחשבה המערבית ומוסיפה לעורר דיונים ערניים גם כיום. לקורא בשפה העברית מזומן כאן לראשונה תרגום מלא של חיבור פורץ דרך זה על שלושת כרכיו. המהדורה הנוכחית כוללת גם את קיצור הספר, שפורסם ב־ 1740 , ובו מציג יום את רעיונותיו בתמציתיות ומבהירם.
בלב המסכת עומדת הטענה הנועזת שטבע האדם כפוף לחוקים יסודיים, וכי ניתן להבינו ולהסבירו באמצעות חקירה שיטתית של החוקים הללו. יום, השואב את השראתו מן המהפכה המדעית שחולל ניוטון ומן הפילוסופיה האמפיריציסטית, מקעקע ללא חת אמונות רווחות ומציע תחתיהן חידושים מרחיקי לכת. הוא תוקף את המטפיזיקה המסורתית, מפרק את הרוח לגורמיה, מגדיר מחדש את הסיבתיות, עורך דיון מרתק על טיבם של הרגשות, בוחן את מהותה של החירות ומציג תיאוריה של המוסר ושל הצדק. די בכל אלה כדי להפוך את הקריאה בספר לחוויה אינטלקטואלית יחידה במינה. ואולם, מסכת על טבע האדם איננה רק מופת של חשיבה נוקבת וחסרת מורא; היא גם תיעוד נדיר של התחבטות כנה לגבי המקום הראוי לפילוסופיה בחיים. (מעטפת הספר).
הוצאת שלם
מאת: מרקוס טוליוס קיקרו
תיאור: מרקוס טוליוס קיקרו ( 106 – 43 לפנה"ס ), מגדולי אנשי הרוח בכל הזמנים, גדול נואמיה של רומא, מופת לאיש משכיל ורחב אופקים, מבהיר בחיבור זה את דעתו על פרק החיים האחרון בחיי האדם, המוכּר לנו כזקִנה.
בניגוד לדעתם של רבים, ובעיקר לחששותיהם מפני תקופה זו, המבטאת את ההתקרבות לקץ החיים, לְדעת קיקרו לא זו בלבד שאין הזקנה מכבידה על האדם, אלא אף עשויה להיות פסגת חייו. יתֵרה מזו, החכם הרומי אף מוצא קרני אור לא מעטות בשיוט האיטי הזה לעבר חוף המבטחים, ובכך הוא מפוגג ומרחיק מלִבנו את הנורא מן המוות — הפחד מפניו. (גב הספר).
נהר ספרים
מאת: יואל פרל
תיאור: ב"שאלה של זמן" יואל פרל מציע קריאה חדשה ביסודות המחשבה הפסיכואנליטית בהצביעו על חסך עקרוני המלווה את הפסיכואנליזה עוד מראשיתה.
פרל חוזר לרגע היווצרותה של הפסיכואנליזה ומראה כי פרויד מחמיץ את אחת השאלות העקרוניות ביותר לשיטתו: שאלת הזמן.
הספר מראה כי העובדה שפרויד מעולם לא דן באופן שיטתי ומקיף במושג הזמן אינה מקרית, וכי בלב לבה של הפסיכואנליזה הפרוידיאנית פועמת הנחה מטפיזית והיא שהזמן לינארי.
פרל עורך דיון מקיף וביקורתי בתפיסת הזמן הפרוידיאנית ומציע קריאה חדשה ומקורית של המושגים הפסיכואנליטיים לאור תפיסת הזמניות של הפילוסוף הגרמני מרטין היידגר.
את המפגש בין פרויד והיידגר יוצר פרל דרך התבוננות במקור השפעה משותף שעיצב את מחשבתם: הפילוסוף פרנץ ברנטאנו שפרויד למד אצלו ושהיה גם מורו של אדמונד הוסרל, מורו של היידגר.
הספר מתחקה אחר נתיב אפשרי שהמחשבה הפרוידיאנית החמיצה אותו - נתיב המוביל מברנטאנו דרך הוסרל אל תפיסת הזמן של היידגר שנקודת המוצא שלה היא הקשר הפנימי העמוק בין העבר, ההווה והעתיד.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: אליעזר מלכיאל
תיאור: מהם חופש, אוטונומיה ואחריות? ספר זה מציע שאדם חופשי, אוטונומי ואחראי הוא אדם שמעצב בעצמו, באופן רפלקטיבי ומתוך דיאלוג תבוני עם אחרים, את חייו והתנהגותו, ובעיקר את אישיותו.
עיצוב עצמי - והחופש והאחריות הכרוכים בו - אינו מתרחש בחלל ריק אלא מתהווה בתוך רשת סבוכה של נסיבות, סיבות ומסובבים: בנסיבות מבורכות בני אדם נעשים - בהיבטים מסוימים של חייהם, לתקופות זמן מסוימות, במידה רבה או מועטה - חופשיים, אוטונומיים ואחראיים.
אבל גם אז אין הם מוגנים מהשפעות חיצוניות, סגורים ומסוגרים מפני העולם על לקחיו ומסריו.
השיח- ושיג שלהם עם אחרים ועם העולם, והיותם חשופים להשפעותיהם, הם היבט מהותי של חירותם.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: רועי קלי
תיאור: האקזיסטנציאליזם של סארטר זכה לפופולריות רבה מחד גיסא וספג ביקורת רבה מאידך גיסא, משום שהוא מציג תפיסה קיצונית של האדם היחיד כחירות מוחלטת: חירות ליצור לעצמו את זהותו ואת משמעות חייו, חירות לקרוא תיגר על מוסכמות מוסריות ולקבוע את ערכי הטוב והרע שלפיהם יחיה, וחירות לשבור את הערכים האסתטיים המקובלים וליצור את הצורות האסתטיות שבהן יבטא את רגשותיו ומחשבותיו.
ספר זה מחבר בין תפיסה זו ובין תפיסה קיצונית אחרת של האדם היחיד כחירות: זו של הרומנטיקה. מטרתו להראות שבלב הפילוסופיה של סארטר נוכח גרעין מגובש של רעיונות רומנטיים שהשפיעו על מחשבתו האקזיסטנציאליסטית. חלקו הראשון של הספר עוסק בתפיסת האדם של סארטר - האדם הוא חירות מוחלטת, וחלקו השני עוסק בתפיסתו את המחבר, שהיה בעל מעמד מיוחד בעיני סארטר: למחבר יש קשר מיוחד לחירות והוא קרוב יותר מאנשים אחרים להבנת הקיום האנושי כחירות. הספר מראה כיצד התפיסות הרומנטיות של האמן ושל האדם נוכחות בתפיסותיו של סארטר: כיצד התפיסה הרומנטית את חירותו האמנותית של האמן נוכחת בתפיסת סארטר את האדם היחיד כחירות, כיצד ההערצה הרומנטית לאמן הגאון נוכחת בתפיסת סארטר את המחבר ואת המעמד המיוחד שהוא מייחס לו בחברה האנושית, כיצד העדפת הרומנטיקה את הדמיון על פני התבונה ואת האמנות על פני המדע, נוכחת במחשבתו של סארטר ובתפיסתו את הקשר בין חירות ובין דמיון ואמנות.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: יואב אשכנזי
תיאור: במרכז הספר עומד הרעיון של יצירה וריפוי עצמיים באמצעות הפילוסופיה והספרות, תהליך המוביל את הקורא והכותב להבנה עצמית גבוהה ומורכבת יותר.
הדיון בתהליך זה נערך באמצעות שני מושגים מרכזיים בהגותם של לודוויג ויטגנשטיין ואייריס מרדוק: ראייה בתור ודמיון יוצר.
טענה מהותית היא, שיצירותיהם מהוות כר להתנסות עצמית ותיקון פנימי תודעתי. בתוך כך מערער הספר על הנחת הניטרליות של עמדות פילוסופיות מסוימות במאה העשרים, וכן על הניסיונות לייצר הבחנות חדות בין תחומי חיים ויצירה, כגון פילוסופיה וספרות, תורת הכרה ואתיקה ועוד.
הספר נפתח בחלק פילוסופי המציג את הגותם של ויטגנשטיין, מרדוק ופייר אדו. בחלק זה מוצגים המושגים שלעיל ונערך דיון פילוסופי בשאלת הניטרליות של הפילוסופיה ובטבעה של המוסריות וההגות המוסרית.
כמו כן נדונים התפקידים השונים והמגוונים שממלאות הספרות והפילוסופיה בהקשר של תהליך המרת מערך הדימויים והשפה הפנימיים של היחיד.
בחלקו השני של הספר מוצגות פרשנויות ליצירות ספרות אשר מביאות בחשבון את התהליך שהכותב והקורא יכולים לעבור במהלך קריאה מעמיקה של יצירה.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: יהודה עתי
תיאור: "משנה סדורה: אֶרֶץ תִּקְוָה (אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ)" מבארת את קיומנו הנכסף והאפשרי במרחב הגאוגרפי־היסטורי. המשנה בנויה ממבנה כללי הפועל בכל אדם וקהילה ומממשת חזון זה למקרה הפרטי: ישראל פלסטין.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
מאת: יעקב גורן, חיים זליגמן
תיאור: השפעת זרמי המחשבה האירופיים על היהדות המודרנית ידועה פחות מאשר השפעתם על אישים יחידים. כותבי קורותיה של התנועה הציונית לא תמיד האירו פן זה, והספר מבקש להצביע על התפקיד המרכזי שמילאו זרמי מחשבה אלה בגיבוש התודעה הציונית בקרב דור הצעירים שהקימו את התנועה.
זהו הקובץ השלישי לעורכי הספר, ואף כי מאמרים אחדים בו נכתבו בראשית המאה העשרים (ורואים אור לראשונה בעברית) מפתיע עד כמה הם אקטואליים ומשקפים גם בעיות שהתנועה הציונית ומדינת ישראל מתחבטות בהן גם היום.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: קלייב סטייפלס לואיס
תיאור: ביטול האדם הינו כתב אישום פילוסופי, היוצא נגד מגמות אפנתיות במחשבה המודרנית וחושף את השלכותיהן ההרסניות על חוסנה הפנימי של התרבות ועל דמותם המוסרית של הדורות הבאים. לואיס מנתח את הסכנות הטמונות ברציונליזם מתנשא ועקר, בספקנות מוסרית גורפת וביומרתו הכוחנית של המדע "לכבוש" את הטבע - וכתוצאה מכך, גם את האנושיות עצמה.
הוצאת שלם
מאת: ליאון קאס
תיאור: קריאה חדשנית ומעמיקה בספר בראשית, הרואה בסיפור הבריאה המקראי תיאור אנתרופולוגי וארכיטיפלי של האנושות, ולא תיעוד מדעי או רשומות היסטוריות.
ליאון קאס, פרופסור לביוכימיה המלמד פילוסופיה קלאסית מזה שנים, בוחן מערכות אנושיות המתוארות בתחילתו של ספר בראשית בתור אבות-טיפוס של מרכיבים ראשוניים בחיי אנוש: הדיבור הראשון, הזוג הראשון, האמהוּת הראשונה, וכן הלאה – ומשרטט בכך מתווה של אנתרופולוגיה ייחודית, המתארת את היצור האנושי שלא קיבל הדרכה מוסרית באשר לדרך החיים הרצויה.
כישלונו של האדם הלא-מודרך למצוא את דרך החיים הטובים מביא את האל לשנות בהמשך את גישתו לעולם ולבחור באדם אחד שיהיה לאביה של אומה אחת שתביא את דברו לעולם.
מכאן ואילך מוצג ספר בראשית כספר חינוכם של האבות לחיים לאור הקדושה -- האבות, מייסדי המשפחה המודרכת הראשונה, המערכת הפוליטית המינימלית, ילמדו דרך התנסויותיהם וכישלונותיהם מהי הדרך הרצויה בעיני האל.
הוצאת שלם
מאת: ריכרד דוויד פרכט
תיאור: "מהי אמת? מנין אני יודע מי אני? למה עלי להיות טוב? שאלות אלה ואחרות מעסיקות רבים מאיתנו, ואת התשובות להן אנו נוטים לחפש בספרים על פילוסופיה. יש ספרים רבים כאלה, אבל ספרו של ריכרד דוויד פרכט, מי אני? מה אני? שונה מכולם. פרכט מצליח לקרב את הקוראים אל השאלות הפילוסופיות הגדולות של החיים באופן ידעני, מוסמך ובה-בעת משעשע ואלגנטי, וסולל לנו, המגששים את דרכנו, נתיב מיוחד במינו בשפע הבלתי נתפס של הידע שלנו על האדם. החל בחקר המוח עבור בפסיכולוגיה וכלה בפילוסופיה, פרכט מעדכן אותנו בגילויים החדשניים ביותר" -- מן המעטפת האחורית.
מטר הוצאה לאור בע"מ
מאת: רוברט היילברונר
תיאור: מעטים הם הרעיונות שעיצבו את עולמנו במידה רבה יותר מרעיונותיהם של 'הפילוסופים הארציים', ומעטים הם המחברים אשר הצליחו להציגם ביתר חן ובהירות מרוברט היילברונר בספר זה.
מאדם סמית ותומס מלתוס עד קרל מרקס וג’ון סטיוארט מיל ועד ג׳ון מיינרד קיינס וג׳וזף שומפטר — היילברונר מביא בפני הקורא בהרצאה שוטפת ומרתקת את סיפורם של ההוגים הגדולים של הכלכלה.
לצד ציור ביד אמן של חיי האישים על רקע תקופתם מגיש 'הפילוסופים הארציים' לקורא ניתוח מבריק של רעיונותיהם, ובזכות השילוב הזה מצליח הספר להפיח חיים בעקרונות מופשטים ואף לשפוך אור חדש על החיים הכלכליים בימינו.
הוצאת שלם
מאת: ליאו שטראוס
תיאור: מאז יצא לאור 'הזכות הטבעית וההיסטוריה' לפני כחצי מאה, נעשתה הגותו של ליאו שטראוס אחד הנושאים המסעירים ביותר בפילוסופיה המדינית, והשפעתו ניכרת גם מחוץ לכותלי האקדמיה.
בספר זה שטראוס קורא תיגר על הדרך המקובלת להבנת הפילוסופיה המדינית ותולדותיה.
הוא מבקר בחריפות את הגישה ההיסטוריציסטית השואפת להבין את הפילוסופיה כביטוי של רוח זמנה.
לדעתו, גישה זו הביאה לאבדן המעמד הרם שהיה שמור לפילוסופיה המדינית עד למאה השמונה-עשרה, מעמד של "מלכת" מדעי האדם או "הלימוד המקיף של העניינים האנושיים".
לדידו של שטראוס, ירידת מעמדה של הפילוסופיה המדינית היא אחד מתסמיני המשבר הפוליטי והמוסרי של הליברליזם המודרני ושל תרבות המערב בכללותה.
שטראוס מציע לחזור לשאלות שנשכחו מאז הובס, לוק ורוסו: האם יש לבני אדם זכויות טבעיות? האם יש אמות מידה בלתי משתנות של הצודק והנכון? ומהו הקשר בין הטוב לנעים, בין הנאצל לצודק?
התשובות לשאלות הללו מוליכות לחיפוש אחר הנכון הטבעי, ואילו דחיקתן מביאה לאבדן ההבנה של האדם כיצור המסוגל לחרוג מעצמו למען תכלית נעלה ממנו – חריגה המאצילה עליו גדוּלה ואצילוּת.
לספר נוסף מבוא מאת אהוד לוז, פרופסור למחשבה יהודית חדשה באוניברסיטת חיפה ובמכללת אורנים.
הוצאת שלם
מאת: חנה ארנדט
תיאור: מאז כתבה חנה ארנדט את ספרה 'המצב האנושי' לא הייתה הגותה הפוליטית עכשווית ונחוצה כל כך.
מחשבתה וקולה, שהותירו חותם עמוק על הגותם ועל מעשיהם של רבים בדורות האחרונים, מהדהדים כיום בכיכרות המרי והזעם, במופעי המחאה החברתית, ובביטויי ההתנגדות והסרבנות הקולקטיביים והאישיים ברחבי העולם; תובעים ומדגימים צורות חדשות של קיום ביחד, של שותפות ואזרחות, של שוויון רב יותר תוך הכרה בשוֹנוּת ובריבוי שאינם בני-שינוי.
ארנדט שופכת בספר זה אור חדש ומפעים על קטגוריות מוכרות של הקיום האנושי, כמו דיבור ופעולה, עיון ומעשה, ומשבצת במערך המושגי שלה את הסליחה ואת ההבטחה, על התיקון והתקווה המשוקעים בהן, המאפשרים לקיים חירות של פעולה מבלי להשתעבד לדפוסי התנהגות קבועים, לסד של כפייה או למנגנוני דיכוי ושליטה.  
מאת: עדי אופיר
תיאור: ספר זה מבקש לסמן קווי מתאר ראשוניים להיסטוריה של האסונות מעשי ידי האל, ובקיצור - אסונות אלוהיים. אלוהים המיט אסונות הרבה וההיסטוריה שלהם מרובת פנים.
הספר מתמקד רק באירועים הנוגעים לתפקידו של האסון במסגרת התבנית הכללית של השלטון האלוהי.
אלוהים יעסיק אותי כאן כצורה של שלטון. אסונות המוניים, כך אני מניח, אינם פרי של גחמה אלוהית סתם או ביטוי לאופי זעפני או תוקפני במיוחד.
צריך להבין אותם בהקשר תיאוקרטי, כלומר כחלק מתפיסת האל כריבון העולם ומנהיגו או כשליט של עם אחד נבחר מתוכו.
העניין הזה באלוהים מעוגן בתיאוריה פוליטית עכשווית ומבקש לתרום לה. הוא מבקש גם לתרום לדיון הער המתנהל בעשורים האחרונים בתחום התיאולוגיה הפוליטית, במובן הרחב של המונח הזה.
תיאולוגיה פוליטית אפשר לפרש כתפיסה פוליטית של האל או כתפיסה תיאולוגית של הפוליטי, ושני המובנים או ההקשרים האלה יידונו בספר.
מצד אחד אציע הבנה חדשה של השלטון האלוהי, באמצעות פענוח מקומו ותפקידו של האסון בכינון השלטון הזה ובניהולו; מצד אחר אבקש לתרום להבנת הממד התיאולוגי במרחב ובמעשה הפוליטיים, באמצעות פענוח תפקידה של המדינה המודרנית כממלאת מקומו של האל בגרימת אסונות ובניהולם.
מכון ון ליר בירושליםהקיבוץ המאוחד
מאת: דן אבנון
תיאור: ב - "מרטין בובר : הדיאלוג הנסתר" נחשפים מילים ופסוקי מפתח מקראיים המקשרים בין מגוון תחומי הדעת והיצירה של מרטין בובר.
הספר מאיר את ההיגיון היהודי-קיומי שביסוד התעקשותו של בובר כי הציונות תגשים את מורשת ישראל ההומנית; מבהיר את התנגדותו הנחרצת ליהדות שכפופה להלכות ממסד דתי דכאני; ומעגן בפרשנות יהודית את הסתייגותו של בובר מההתעלמות של המפעל הציוני מהקיום הערבי בארץ ישראל.
קריאת כתבי בובר ברוח המפתח הפרשני הזה מבהירה את "התעודה והייעוד" של תורת ומורשת ישראל.
מלבד זה, הספר מסביר את הבסיס של פילוסופיית הדיאלוג במפגש החושי של אדם עם עולם.
גישה זו היא חלופה רדיקלית לפילוסופיה מודרנית שמציבה את "אני חושב, אני קיים" כנקודת ראשית להכרת "אני".
עם עובד
מאת: נתן רוטנשטרייך
תיאור: בספר ניתוח ובירור של מושגי-יסוד ועיקרים בתחום החברה והמדינה אשר לגביהם נוקטים בני אדם, בדרך כלל, עמדות רעיוניות, בהיותם מודרכים על-ידי אידיאולוגיות.
הניתוח מתחלק לשלוש פרשיות: התחום - המדינה והסדר, העוצמה וגילוייה; המעשה - המדיניות ויחסה להיסטוריה ולמוסר; עיקרים - בעיות הצדק והחירות.
מוסד ביאליק
מאת: אליעזר שביד
תיאור: הספר 'נורמות הקיום של עם ישראל בזמן החדש' מבוסס על ההנחה שהיישים הקיבוציים: עמים, משפחות, קהילות, שמהם מורכבת האנושות, הם טבעיים-מבניים ואין להם תחליפים מלאכותיים.
הפרטתם הורסת אותם ואת אישיות היחידים המרכיבים אותם ומסכנת את קיומם, חסינותם, בריאותם ואושרם.
כל אלה מותנים בשמירת נורמות ערכיות מכוננות שהסטייה מהן גובה מחירים כואבים ומאיימת על הזהות ועל הקיום. היישום של הנורמות האוניברסליות משתנה מעם לעם ומעידן לעידן.
עובדה זו מחייבת חשיבה הלכתית מתמידה ומחדשת מול אתגרי ההווה והעתיד המשתנים.
כל עם מיישם אותן בדרכו המעוגנת בזהותו התרבותית המיוחדת, הקובעת את גורלו בין העמים.
לעם היהודי זהות ייחודית וגורל ייחודי המחייבים דרך ייחודית בחידושן וביישובן של הנורמות האוניברסליות של קיומו ואושרו.
ספר זה מתמודד, איפוא, עם מטלה הלכתית-קיומית זו מול אתגרי ההווה והעתיד של מדינת ישראל בזהותה כמדינה יהודית: מדינת כל העם היהודי, המשקפת את ערכי היסוד של תרבותו הייעודית-ייחודית. בתור שכזה הספר מבוסס על מחקר רב-שנים בתולדות תרבות העם היהודי מן התנ"ך עד זמננו ובבעיות העם היהודי לאורך הדורות, אך הוא אינו ספר מחקרי כי אם עיוני הלכתי.
מכאן ההימנעות המכוונת מן המנגנון המדעי לטובת ההסתכלות הכוללת בדינמיקה ההתפתחותית של העם היהודי ומדינת ישראל בזמננו. חלקיו האקטואליים, המתייחסים למדינת ישראל מהקמתה עד היום מבוססים בעיקר על עדות אישית.
היא מעוגנת בזיכרון אישי המתעד את המעורבות הפעילה של המחבר כהוגה דעות מחוייב להגשמה וכמחנך שחווה את ההתמודדות של מדינת ישראל עם בעיותיה ואתגריה מתקופת "היישוב" ומלחמת העצמאות ועד ימינו.
הקיבוץ המאוחד
מאת: אפרים שמואלי
תיאור: הספר מציע אוריינטציה חדשה בכמה תחומי דעת, בדמות פילוסופיה של הפליאה, הקודמת לידיעה והמכוונת אותה.
המחבר מנסה לפרש את פלאי היצירה באמנות ובספרות, באמונה הדתית ובתפיסה ההיסטורית, וכן בחידושים של תורות המדע ושל הטכנולוגיה המודרנית.
החיבור מתריע נגד השתלטות של מערכת המושגים והכוונות שבהם מנסחים המדעים המדויקים בדורותינו את ההתנסות האנושית.
העיון בתולדות הפילוסופיה והמדעים מתפרש כאן כהליכה בעקבות המתפלאים.
מוסד ביאליק
תיאור: 'שיחות גיתה עם אקרמן' היו לאחד מנכסי צאן הברזל של ספרות אירופה.
במשך תשע שנים, והן שנות חייו האחרונות של גיתה, שבהן עמד בשיא מעמדו המורם ובמלא און יצירתו, רשם יוהאן פטר אקרמן, בנאמנות ומתוך התמסרות גמורה, את שיחותיו של גיתה עימו - והמוגשות לקורא בספר זה.
מוסד ביאליק
מאת: נמרוד אלוני
תיאור: "חינוך טוב" לא נולד במגדל שן והוא אינו ספר מן הספרים "היושבים על הגדר", כי אם כתב עמדה שמתיימר לקדם צעירים למיטבם.
"לפיכך, הוא מציג חזון ערכי של הראוי ומשנה סדורה בדבר הדרכים הנאותות להגשמתו.
הטוב שאליו מכוון הספר הוא משולש: הטוב החוויתי שבשמחת החיים ובחדוות הלימוד והיצירה; הטוב האיכותי שבסטנדרטים גבוהים בתחומי החשיבה, הדיבור, האזרחות, העבודה, האמנות והגנת הסביבה; והטוב המוסרי שבדאגה לרווחתם ולכבודם של אחרים ומניעת כל פגיעה בזולת.
הקיבוץ המאוחדמכון מופ"ת
מאת: הנרי דוד תורו
תיאור: "וולדן - חיים ביער": תורו התבודד במשך שנתיים ביער שעל חופו של אגם ולדן. היה זה ניסיון של אדם לחיות מעמל כפיו בלבד.
לפי הפרק הראשון "חיים של צמצום" ולפי מבואו של שמעון הלקין, שתי מגמות עמדו לפניו בכתיבת הספר: למסור דו"ח עובדתי על פרקי חייו היומיומיים במשך תקופת זמן זו ודו"ח עובדתי על הישגיו השכליים-המסוריים באותו פרק זמן.
"מרי אזרחי": בפתח מסתו מצטט תורו את הסיסמה "הטובה בממשלות היא הממעטת למשול".
במסה זו הוא מציין שההתקדמות ממונארכיה אבסולוטית אל מונארכיה מוגבלת וממנה אל הדמוקראטיה היא התקדמות לקראת יחס של כבוד אמיתי אל היחיד.
אך הוא שואל אם דמוקראטיה כמו זו שאנו מכירים היא תקנתו האחרונה האפשרית של הממשל.
מוסד ביאליק
תיאור: ספר מופת סיני זהרגליו על יסודות הארץ וראשו בשמים.
בתור אחד מ'ארבעת הספרים' שמעמדם בסין המסורתית הוא כמעמד כתבי הקודש אצלנו, למד ושינן אותו כל משכיל סיני בראשית גדילתו הנפשית, והוא שימש טקסט יסוד במערכת הבחינות הממלכתיות, שסימנה לו המסלול העיקרי בדרכו אל הגדולה ואל חיי עושר וכבוד.
מוסד ביאליק
מאת: אברהם שגיא
תיאור: הספר מציע גישה חדשה להתמודדות עם יצירתו של קירקגור.
לדעת המחבר הגותו היא קודם כל פרשנות עצמית לשתי חוויות-יסוד המעצבות את קיומו: החוויה הדתית וחוויית הקיום הקונקרטי.
הספר מציע ניתוח מפורט של חוויות יסוד אלו ושל יחסן זו לזו.
פרשנות האחת נעשית מתוך הפרספקטיבה של האחרת.
מוסד ביאליק
מאת: נתן רוטנשטרייך
תיאור: בספר ניתוח התודעה האנושית וגילוייה באדם ובהתנסויותיו בעולם המקיף אותו, בירור עצמאותה ומהותה של הרוח בעולם והיחס שבין אדם לרוח.
הרוח נבחנת על-פי התגלותה בעקרונות האמת והטוב ועל רקע זה נדונה בספר שאלת מעמדו של האדם מבחינת הערכים והמוסר.
מוסד ביאליק
מאת: ז'ק דרידה, מיכל גוברין
תיאור: “האם ניתן להתפלל ללא תקווה?“ שואל ז‘אק דרידה, הפילוסוף הצרפתי- יהודי, בשיחה חוצת גבולות בין דת לחילוניות ובין חוויה להגות עם מיכל גוברין.
מהספר מהדהדת התפילה כפנייה הטבועה באושיות השפה והגוף: רגע קיצוני של אמונה, שה“אני“ יכונןּ מעצם כוחה של התפילה לפנות.
אך האם תיתכן תפילה לאל נעדר וללא שום ביטחון שהפניה אליו, בלחש שפתיים או בקול נישא, תישמע או תיעתר?
תפילה הפורצת מלב אי-הודאות ומבעד לצלקות של חורבן ושואה - כמרד, כהטחת-דברים או ככמיהה לתיקון.
הקיבוץ המאוחדמכון מופ"ת
מאת: אבי שגיא
תיאור: אתיקה של הנסיגה הפנימית היא אתיקה המגלה את עצמיותו של האדם באופן חדש ועמוק יותר, ומלמדת על כוחו הגדול בריסון עצמי ובהתמקמות בעמדת קשב עמוק.
בניגוד ללוינס הרואה בפניו של הזולת כוח מחייב וכופה, אתיקה זו מלמדת כי יכולתו של האדם לפנות בחמלה אל זולתו, להיענות לסבלו, אפשרית רק אם הוא ימצֵב את עצמו בעמדה של בחירה שאיננה כפויה עליו.
הקיבוץ המאוחד
מאת: ברוך שפינוזה
תיאור: בספר 84 איגרות שנלחו אל שפינוזה וממנו. האיגרות דנות בעסקי יחיד ובעיות ציבור, במגמות הדעת והרצון של תרבות אירופה במאה הי"ז, במאורעות הזמן ובבעיות הנצח.
גיתה אמר על הקובץ כי הוא הספר המעניין ביותר בספרות העולם מבחינת גילוי הלב שבו, ניקיון הדעת ואהבת הבריות.
מוסד ביאליק
מאת: קונג פו-צה .
תיאור: במבואו נותן דניאל לסלי סקירה מקיפה על תקופתו של קונפוציוס, על תלמידיו, על כתביו, על עיקרי תורתו ועל התפתחותה המאוחרת והשפעתה.
כמו כן הוא סוקר את התורות השונות בחכמת סין העתיקה ואת מנהגי הדת, המסורת והפולחן בסין הקדומה.
המאמרות של קונפוציוס הם מקור נאמן ללמוד מתוכם את חוכמת בני קדם ולהכיר את דרכי החיים של העם הסיני הקדמון.
מוסד ביאליק
מאת: עמנואל קאנט
תיאור: 'ביקורת כוח-השיפוט' היא שלישית לביקורות של עמנואל קאנט ומשמשת סיום וסיכום מפעלו השיטתי הגדול.
ספר זה חוזר ומעלה את השאלות שנדנו ב"ביקורת התבונה הטהורה" וב"ביקורת התבונה המעשית"; שאלת ההתאמה ביו החשיבה והניסיון ושאלת ההתאמה בין הרצון הפועל לבין הטבע.
מכאן נמשך דיונו של קאנט ומקיף את השאלות על היפה, הנשגב והתכלית שבטבע, ומגיע לקביעת היחס שבין ההערכה התכליתית של הטבע לשאלה על האפשרות לדון בטבע מבחינת יחסו לאלוקים.
מוסד ביאליק
מאת: עמנואל קאנט
תיאור: זהו ספרו השיטתי העיקרי של עמנואל קאנט בענייני תורת המוסר והמידות.
הספר דן בניסוח החוק המוסרי בחינת צו החלטי, כלומר בנוסח החובה המוטלת על האדם כיצור תבוני לנהוג כך שהכלל המדריך את מעשיו יוכל להיות לחוק כללי החל על כל המעשים שלו ושל זולתו.
מוסד ביאליק
הצג עוד תוצאות