נמצאו 35 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: תוקידידיס .
תיאור: הספר פותח במילים אלה: "תוקידידיס, איש אתונה, העלה על ספר את קורות מלחמת הפילופונסים והאתונאים כמות שהן. והוא התחיל בזאת מיד משנתרגשה ובאה, שכן ציפה שחשובה וראויה לתשומת-לב תהא יותר מאלו שקדמוה". ספרו הוא התעודה הגדולה והמרוכזת ביותר שנשמרה ממורשת יוון בפרט וממורשת המחשבה הפוליטית-ההיסטורית של האנושות בכלל.
מוסד ביאליק
מאת: בנימין שימרון
תיאור: הספר מתאר את ראשית השיטה של כתיבת ההיסטוריה המקובלת היום.
השיטה נוצרה במאה החמישית לפני הספירה ובאה לידי ביטוי ביצירתו של הרודוטוס.
שיטות המחקר והניתוח שהרודוטוס הניח את יסודותיהן, הן פרי המהפכה המחשבתית ביוון במאות השביעית והשישית לפני הספירה, כשהשתחררו הוגיה מן התלות הרעיונית במסורת הלא רציונאלית של המיתוס, ופנו אל החקירה ההגיונית של העולם הקיים.
מוסד ביאליק
מאת: משה ברש
תיאור: 'היראקליטוס ופארמנידיס' הכינו את פריחת הפילוסופיה הקלאסית, וכן השפיעו על עיצוב דמותה של הפילוסופיה המערבית. שני ההוגים העמידו במרכז חשיבתם את בעיית היחס בין האחדות לריבוי בממשות ובהכרה האנושית.
מוסד ביאליק
מאת: מרקוס טוליוס קיקרו
תיאור: מארקוס טוליוס קיקרו (160 עד 43 לפנה"ס), מדינאי רומאי, מייצג את התקופה האחרונה של הרפובליקה הרומית.
נאומיו המזהירים ומכתביו הרבים הם נכס היסטורי.
הוא פיתח את הלשון הספרותית הרומית, חידש בה מונחים, בעיקר בפילוסופיה, בתורת הנאום ובביקורת הספרות.
קיקרו קירב את הפילוסופיה היוונית לקוראיו הרומיים, והציע לשומעיו ולקוראיו מערכת שיטתית של תורת-המידות להדרכה מעשית בחיים.
המתרגם בחר משפע יצירותיו את האופייניות ביותר כדי להביא לקורא העברי מבחר מייצג של כל שטחי פעילותו.
מוסד ביאליק
מאת: ארתור סג"ל
תיאור: בהקדמה לספרו מציין המחבר את מהותו של התאטרון לפי הבנתו ומסביר שלנושא יש שני פנים: התאטרון כמבנה ארכיטקטוני והתאטרון כמוסד תרבותי.
פרופ' סגל מציג את שני הפנים האלה כפי שבאו לידי ביטוי במרחב הגיאוגרפי של ארץ ישראל וערביה בפרק הזמן שבין המאה הראשונה לפני הספירה ועד המאה השלישית לספירה.
בספר סקירה נרחבת של אתרי תאטראות רומיים רבים בארץ ישראל וערביה וכן צילומים רבים, שירטוטים ומפות.
מוסד ביאליק
מאת: פלוטינוס
תיאור: במבוא ארבעה חלקים: א. פלוטינוס, זמנו, חייו וכתביו; ב. רקע הניאופלטוניות - השיטות הפילוסופיות היווניות והלא-יווניות בכללן השיטות הגנוסטיות שעליהן התחנך פלוטינוס; ג. השפעת הניאופלטוניות בעולם האלילי, הנוצרי, המוסלמי והיהודי בימי הביניים ובעת החדשה. המתרגם הקדים לאנאדות את תרגום חיבורו של פרופיריוס, תלמידו של פלוטינוס.
חיבור זה הוא המקור העיקרי לידיעותינו על אישיותו ופועלו של פלוטינוס.
האנאדות כוללות שישה תשיעונים שהם נ"ד פרקים, שמהווים אחדות שאינה ניתנת לחלוקה.
במרכז משנתו של פלוטינוס עיון בסוד ההווייה וחוקיות כל הנמצאים. הוא מצביע על יסודות ומקורות הניגודיות והשניות בעולמנו.
בכרך הראשון נכללות אנאדות א-ג ובשני אנאדות ד-ו. הן מסודרות לפי הסדר שקבע פרופיריוס, סדר השונה מן הסדר הכרונולוגי שבו נכתבו בידי פלוטינוס.
בסוף הכרך השני צורפו טבלאות לפי הסדר שקבעו פרופיריוס ופולטינוס, מבחר ביבליוגראפי, מפתח שמות ומקורות לאנאדות ומפתח עניינים.
מוסד ביאליק
תיאור: זהו תרגום ראשון לעברית של מכתבי פליניוס (61 עד 113 לספירה) המשקפים את חייו ותקופתו.
הנושאים הנידונים בהם רבים ומגוונים ומקיפים את רוב תחומי הפעילות של הפרט והחברה.
המכתבים כתובים בסגנון נאה, מתובל בהומור דק, ואחדים מהם מיוחדים לתיאורי טבע וחיים.
ספרים א-ט מכילים מכתבים לנמענים שונים, שפליניוס עצמו פרסם. הספר הוא לקט של מכתבים שהוחלפו בין פליניוס לקיסר טראיאנוס.
אלה פורסמו לאחר מותו של פליניוס, והם נחשבים לתעודות רשמיות, שיש בהן כדי ללמד על פעילות המנגנון המנהלי היעיל של הקיסרות הרומית בעת ההיא.
מוסד ביאליק
מאת: פלוטארכוס .
תיאור: יצירתו המפורסמת ביותר של פלוטארכוס היא "חיי אישים" – סדרה של ביוגרפיות של אישים מפורסמים מתולדות יוון ורומא העתיקה, מסודרות בזוגות כדי להאיר את מידותיהם המשותפות ואת מומיהם המשותפים של האישים המושווים. שרדו 23 זוגות כאלו, ובכל אחד ביוגרפיה של יווני לצד ביוגרפי של רומאי. כמו כן שרדו ארבע ביוגרפיות ללא בנות-זוגן. היו היסטוריונים מאוחרים יותר שזלזלו בפלוטארכוס, אך עיקר עניינו לא היה בהיסטוריה אלא בבחינת השפעת האופי על חייהם וגורלם של אישים.
מוסד ביאליק
מאת: פלוטארכוס .
תיאור: כרך זה חותם את שורת הביוגראפיות של פלוטארכוס.
כונסו בו כל אותן ביוגראפיות שנשמטו מטעמים שונים משני הכרכים הראשונים, בלי להוציא מן הכלל גם את האישים המיתולוגיים שאף-על-פי שאין להם ערך היסטורי-ארכיאולגי, הרי ערכם בהיסטוריה התרבותית רב.
מוסד ביאליק
מאת: פוליביוס .
תיאור: פוליביוס (119-203 לפנה"ס בקירוב), יליד מגאלופוליס, הוגלה לרומא לאחר המלחמה המקדונית השלישית.
שם הגה את הרעיון לכתוב חיבור על תולדות ההשתלטות של רומא על 'העולם המיושב', לתאר בו את האירועים, להסבירם ולעמוד על דרכי המדיניות והמלחמה של הרומאים ועל שיטות שלטונם.
ספרו נכתב ברוח ההיסטוריוגרפיה של הרודוטוס ותוקידידס. חקירת העובדות, בדיקת המקורות והסקת המסקנות בשיטות מדעיות.
מוסד ביאליק
מאת: אלכסנדר פוקס
תיאור: המחקרים שכונסו והותקנו בספר נדפסו בכתבי עת שונים.
תשעת המחקרים הראשונים, בחלקו הראשון של הספר, דנים בבעיות המשטר המדיני והמפלגות הפוליטיות הנאבקות על עיצובו של משטר זה בתקופה הקלאסית ביוון ובעיקר באתונה, במאה החמישית לפנה"ס.
מוסד ביאליק
מאת: פלוטארכוס .
תיאור: כרך זה המחזיק ביוגראפיות של אנשי יוון, מן הנודעים שבהם בתחומי פעילותה המדינית והציבורית, נכתב בידי פלוטארכוס שחי בימי הקיסרים קאליגולה, נירון, אספסיינוס, טיטוס וטרייאנוס ומת בתחילת מלכותו של אדריאנוס.
מוסד ביאליק
מאת: אלכסנדר פוקס
תיאור: תיאור המדינה, החברה וחיי הרוח של הפוליס היוונית בתקופת השיא של התפתחותה - בדימוקראטיה האתונאית של המאה החמישית לפנה"ס.
הפוליס היתה בבחינת יחידה סוציאלית בעלת תודעה. ספרי החוקים היווניים, מבנים יצירות האמנות הפלאסטית והכתובים הם עדות להתגבשותם של דעות, השקפות וארח חייהם המשותפים לכלל האזרחים.
מוסד ביאליק
מאת: צבי יעבץ
תיאור: חיבור קצר זה נכתב במקורו כהקדמה לספר 'כתבים נבחרים' מאת מ"ט קיקרו.
המחבר מתאר את קיקרו, האדם והפוליטיקאי, כפי שהוא מתגלה בכתביו, מראשית דרכו הפוליטית ועד להירצחו בשנת 43 לפנה"ס, ומגולל את סופה העגום של הרפובליקה הרומית.
מוסד ביאליק
מאת: דוד אשרי
תיאור: הספר הוא אסופת מאמרים מאת גדולי החוקרים של ההיסטוריוגרפיה היוונית העתיקה בישראל ובעולם, מכלול שנדרש להיסטוריונים היוונים החשובים, להשקפותיהם על חקר ההיסטוריה, לשיטותיהם ולדרכי כתיבתם. ההיסטוריון היווני תוקידידס ייעד, לדבריו, את ספרו למדינאים, למחוקקים ולמצביאים לעתיד לבוא, לעיון וללמידה כיצד לנהוג וממה להימנע כדי שלא לחזור על טעויות העבר.
'לא לשם שעשוע בלבד' כתב את ספרו - ואנחנו, שקיבלנו את דעתו, קראנו כך לספרנו.
עורך הספר, פרופסור דוד אשרי ז"ל (2000-1925) היה חוקר ההיסטוריוגרפיה היוונית, בעל שם בין-לאומי, בכיר חוקרי ההיסטוריה העתיקה באוניברסיטה העברית בירושלים, חבר האקדמיה הישראלית הלאומית למדעים.
מוסד ביאליק
מאת: קורנליוס טאקיטוס
תיאור: החיבור ספרי השנים,ה"אנאלים", הוא אחד מחיבוריו החשובים ביותר של ההיסטוריון הרומי הדגול קורנליוס טאקיטוס (56 בקירוב לאחר שנת 117 לסה"נ). שישה-עשר ספרים נכללו בו כמשוער, מהם הגיעו לידינו בכתבי יד חסרים, ואחרים לא נשתמרו כלל.
ספרי-השנים פותחים ב"מותו של אוגוסטוס שהיה לאל" ב-14 לסה"נ, ונפרשת בהם יריעה נרחבת של תולדות רומא עד מותו של נירון קיסר במחצית השנייה של המאה הראשונה.
טאקיטוס משקיף כאן בעין חדה וביקורתית על רומא בימי הקיסרים, וחושף את הניגוד שבין הדברים כהווייתם ובין הדברים כמו שהם נראים לעין. הוא אינו נותן אמון במילים, במחוות ובצורות הנאות שבאמצעותן מחפים בני-אדם, ובייחוד השליטים, על כוונותיהם האמתיות. את גדוּלתו כהיסטוריון יש לתלות בשילוב של ראייתו הפיוטית ותבונתו המדינית. התיאור הדרמטי של המאורעות והירידה למשמעותם הפוליטית והמוסרית הם המַקנים לכתיבתו את טעמה המיוחד; אם נוסיף לכך מבנה קוהרנטי ומחושב היטב וכושר ביטוי מלוטש, נבין מדוע כה עז רושמהּ של ההיסטוריה שמַתווה טאקיטוס, ומדוע נעשית הקריאה בכתביו לחוויה מעשירה כל כך.
המתרגמת, שרה דבורצקי, זכתה בפרס טשרניחובסקי לתרגומי מופת, תשכ"ו, על תרגומה זה. את המבוא המקיף כתב הפרופ' חיים וירשוּבּסקי, ואת ההערות והביאורים הוסיף הפרופ' עקיבא גלבוע.
כרך זה, שיוחד כולו לספרי-השנים, והכרך דברי-הימים, חיי אגריקולא, גרמניה ושיחה על הנואמים, מחזיקים יחד את כל כתבי טאקיטוס.
מוסד ביאליק
מאת: מרדכי כוגן
תיאור: כבר במאה ט' לפסה"נ החלו מגעים בין ישראל ויהודה והאימפריה האשורית האדירה.
לפי המקרא המגעים בין ישראל למעצמות הגדולות של מסופוטמיה הקדומה התבטאו בעיקר במלחמות, כיבושים והגליות. להשלמתה של תמונה היסטורית חד-צדדית זו יש להסתייע בכתובות מלכי אשור ובבל המאפשרות שחזור מבוקר ומאוזן יותר של האירועים שקבעו את גורלן של ישראל ויהודה.
באסופת כתובות זו, ראשונה מסוגה בעברית, מובאות ארבעים ושתיים תעודות ממאות ט'-ו' לפסה"נ. היא כוללת את מרבית הכתובות המלכותיות המסופוטמיות הנוגעות לתולדות ישראל וארץ-ישראל.
מוסד ביאליק
מאת: פרגוס מילר
תיאור: "הרפובליקה הרומית בראי ההגות המדינית" פורש בפני הקורא את המקורות השונים על מערכת השלטון הרפובליקאית ברומא, ובוחן את השימוש שעשו בהם הוגים פוליטיים מאז ראשיתה של האימפריה הרומית ועד ימינו.
בראשית הספר משרטט המחבר את דמותה של הרפובליקה הרומית כמערכת מדינית פעילה, פתוחה, ובמובנים רבים גם דמוקרטית. הוא מצביע על מיעוט המקורות הכתובים שניתן ללמוד מהם על אופייה ועל תפקודה של מערכת השלטון ברפובליקה הרומית, ועל הדרכים שבהן הובנו, ולעתים קרובות עוותו, מקורות אלה בידי קוראיהם כבר בתקופת הרפובליקה עצמה.
מילר מנתח את מקומה של הרפובליקה הרומית במשנם של הוגים מדיניים מימי הביניים והרנסנס, אצל הוגי המאה ה-17 באנגליה, בכתביהם של הוגי המהפכות באנגליה, בצרפת ובאמריקה, ובגישתם של הוגים בני ימינו. את ספרו הוא מסיים בפרק היפותטי מרתק, השואל כיצד היה אריסטו מתאר את מוסדותיה ואת אופייה של הרפובליקה הרומית.
"הרפובליקה הרומית בראי ההגות המדינית" עוסק ברפובליקה הרומית ובדרכים שבהן נתפסה כמערכת פוליטית מדינית.
הוא פונה אל קהל רחב של היסטוריונים, אנשי ספרות, חוקרי מדע המדינה וקוראים משכילים המתעניינים בהגות הפוליטית של המערב בעת העתיקה, בימי הביניים ובעת החדשה.
הספר מבוסס על ההרצאות שנשא פרופסור מילר בשנת 1997 כאורח במת ירושלים להיסטוריה על-שם מנחם שטרן, מטעם החברה ההיסטורית הישראלית.
החברה ההיסטורית הישראלית
תיאור: משורר הסטירות יובנאליס שפעל בשנים 110 - 130 לספירה בקירוב השפיע יותר מכל סטיריקן רומי על עיצובה של הסטירה המערבית ועל תפיסתנו שלנו את המושג 'סטירה'.
ביקורתו על השחיתות, העוולות והאיוולת של החברה העירונית בת זמננו נזעמת, סרקסטית ושנונה, ולעתים דרשנית ומטיפה.     
מוסד ביאליק
מאת: דן דאור
תיאור: החשובים והמרתקים במיתוסים הסיניים מובאים כאן לראשונה בפני הקורא העברי בידי דן דאור, טייל ותיק ומומחה לפילוסופיה וספרות סינית.
אלים ובני אלמוות, בעלי חיים אגדיים ומפלצות ססגוניות - כל אלה קמים לתחייה בעברית מודרנית, קולחת ומרתקת, מלאה הומור ותובנות, מנקודת מבטו של מספר מודרני.
לסינים אמנם אין אפוסים עתיקים רחבי היקף, אלא שברי סיפורים ששובצו במהלך הדורות בטקסטים פילוסופיים ופוליטיים, בשירים, או בהערות שוליים לספרי הגות ועיון. עם זאת, למרות שהקונפוציאניזם לא האמין באלים ולא שימר את המיתוסים, העם הסיני נאחז בסיפורים הקטנים והפך אותם לדת עממית.
מלבד המיתוסים יש בספר מילון מונחים קצר, אחרית דבר, לוח כרונולוגי של תולדות סין, מפתח מפורט של שמות ומושגים, וכן מפה של העולם המיתי הסיני.
מפה : מיפוי והוצאה לאור
מאת: יעקב רז
תיאור: הופעת המיתולוגיה היפנית היא ציון הדרך השני בסידרה מיתוסים: בפעם הראשונה מסופר בעברית מבחר גדול של סיפורי המיתולוגיה היפנית, אוצר בלום של תרבות מרוחקת. יפן, אחת המדינות המפותחות בעולם, שהקיסר העומד בראשה הוא נצר לשושלת הנמשכת מראשית הזמנים ועד היום: תרבות שהשכילה לקבל השפעות מארצות רחוקות, ועם זאת לא לאבד את ייחודה: ארץ שהצמיחה לאומנות גסה ואלימה בצד מנהגים מעודנים ורגישויות אמנותיות שאין כדוגמתן.
איזה מיתוסים התפתחו, וממשיכים להתפתח, במקום כזה? איזה סיפורים מספרים לעצמם אנשים שנולדו למסורת כזאת? יעקב רז למד וחי שנים ביפן, חקר וכתב על פנים רבות בתרבותה, תירגם מספרותה וכתב יומן מסע רב פנים על יפן ("טוקיו הלוך וחזור"). לספר זה הוא בחר את היפים והמרגשים במיתוסים היפניים העתיקים וסיפר אותם בלשונו, בפרוזה מרוכזת ובהירה החותרת לשקף את סגנון הכתיבה היפני המסורתי.
החלק הראשון, "עידן האלים", כולל מבחר סיפורים על בריאת העולם, על פנתיאון האלים ועלילותיהם ועל ראשית שושלת הקיסרים - האלים: החלק השני, "עידן בני - התמותה" מספר את קורות הקיסרים ועל מפגשיהם של בני - האדם עם עולם השדים ויצורים פלאיים אחרים. החלק השלישי מביא שלושה סיפורי סמוראים מרכזיים בהיסטוריה היפנית: החלק הרביעי עוסק במיתוסים בני ימינו. את הספר חותמים אחרית דבר מאת המחבר, מילון מושגים, מפתח, מפת יפן המיתית ועוד נספחים.
מפה : מיפוי והוצאה לאור
מאת: אהרון שבתאי
תיאור: הופעת המיתולוגיה היוונית היא חג לשוחרי התרבות בישראל: בפעם הראשונה מסופר בעברית, בידי מחבר ישראלי, מכלול סיפורי המיתולוגיה היוונית, מאבני הפינה של התרבות העולמית.
אהרן שבתאי, המוכר לקורא העברי לא רק משיריו אלא גם מתרגומיו למחזות יווניים קלאסיים, מביא בספר זה עיבוד מקורי שלו לסיפורים ולאפוסים החשובים המרכיבים מיתולוגיה זו, בפרוזה צלולה ועדכנית, מדויקת וסוחפת. זוהי יצירה מקורית הנשענת על השירה, הדראמה והפרוזה היוונית הקדומה, ומוגשת לקורא בסגנון אישי מובהק.
סיפורי המיתולוגיה בנוסחו של אהרון שבתאי מיטיבים לבטא את הנעלה והשפל, הנשגב והנתעב, הגס והמעודן, היצרי והמרוסן, האכזרי והחומל, המשמשים כולם בהרמוניה מופלאה בעולם הקסום של יוון העתיקה.
השער הראשון, "מאוראנוס לאדיפוס", כולל מבחר מקיף של סיפורים על בריאת העולם וכינון הסדר הקוסמי, על פנתיאון האלים ועלילותיהם, על קורותיהם של אלים למחצה וגיבורים בני תמותה כמו הרקלס, תזאוס, פרסאוס, בלרופון ועוד רבים אחרים. השער השני, "ממדיאה לפנלופה", מביא את שלושת האפוסים המכוננים של המיתולוגיה היוונית = מסע ארגו (סיפור גיזת הזהב), אילאדה ואודיסיאה - ועד כמה סיפורים בשוליהם.
את הספר חותמים אחרית-דבר מאת המחבר ומפתח מבואר המשמש גם כעין מילון מושגים.
מפה : מיפוי והוצאה לאור
מאת: חגי דגן
תיאור: המיתולוגיה היהודית, ספר נוסף בסידרה מיתוסים, מעניק לקורא הישראלי המודרני מבט חדש על מקורותיו התרבותיים.
המחבר, חגי דגן, זיקק את החומרים המיתיים מתוך העושר העצום הגנוז בטקסטים היהודיים לסוגיהם - מקרא, מדרש, אגדה, קבלה, וגם פירושים ועיבודים מאוחרים יותר. בלשון חיה וציורית הוא מתאר את הסיפורים המכוננים של מכלול התכנים הקרוי יהדות - בריאת העולם והאדם, הגירוש מגן עדן, המבול, סיפורי האבות והאימהות, יציאת מצרים, מתן תורה, החורבן, הגאולה ועוד - וכן את הדמויות המרכזיות בדרמה הזאת והיחסים ביניהן: האל, השכינה, המלאכים וכוחות האופל, עם ישראל, ארץ ישראל.
שורשיהם של החומרים המיתיים האלה נעוצים בעבר הכנעני רווי האלים והאלות, שהיה רקע לחיי העם עד סוף ימי בית ראשון, והמשכם בהשפעות שונות ורבות שהפכו את דמותו של האל היצרי והכמעט-פגאני לאל מטוהר מכל גשמיות.
הסיפור הוא סיפורו של היהודי החילוני לא פחות מאשר של היהודי הדתי. החילוני אמנם יודע שהסיפור הוא רק סיפור, ומוצא בו חומרים מיתיים ולא גופי אמונה. אבל הוא עשוי לגלות שהמילים הללו, המציגות את עצמן כדברי אלוהים חיים, עדיין חיות, ולפעמים אפילו בועטות, והאלוהים הזה עדיין אומר לו משהו. הוא עשוי לגלות שהסיפור הזה, הסיפור על היהודים ועל אלוהיהם, על אמונותיהם ופחדיהם ותסביכיהם העתיקים, עדיין אינו נותן לו מנוח.
מפה : מיפוי והוצאה לאור
מאת: אמיאנוס מארקלינוס
תיאור: אמיאנוס מארקלינוס היה גדול ההיסטוריונים הרומיים בשלהי המאה הרביעית, בימי חידוש הפאגאניות בידי יוליאנוס קיסר.
חיבוריו נכתבו בזמן המאבק האחרון בין הפאגאניות לנצרות בקיסרות הרומית.
תרגמה מרומית שרה דבורצקי; הקדים מבוא ארנאלדו מומיליאנו; הוסיף הערות וביאורים דוד רוקח.  
מוסד ביאליק
מאת: משה ברש
תיאור: בשנת 340 לפנה"ס נערך בעיר אתונה משפט מיוחד במינו: המדינאי אפולודורוס תבע לדין אישה כבת שישים, נאיירה שמה, שבצעירותה התפרסמה כאחת מיצאניות-הצמרת (הטאירות) היפות והמבוקשות בכל רחבי יון. נאום התביעה שהושמע באותו משפט מובא כאן לראשונה בתרגום העברי. הוא מגולל את פרשת הרפתקאותיהן של נאיירה ובתה פאנו, על רקע החברה הססגונית של אתונה, מוסדותיה ותרבותה השוקעת, בימי מאבקיה האחרונים למען חירותה המדינית. הנאום הגיע לידינו בתוך קובץ כתביו של דמוסתנס, אבל כבר הקדמונים הטילו ספק בשיוך זה, וגם בימינו הדעה הרווחת היא שלא דמוסתנס חיברו.
מוסד ביאליק
מאת: שלמה שפאן
תיאור: המשל הסיפורי, המכונה בספרות העולם 'המשל האיסופי' שורשו בקדמות היצירה האנושית, ועקבותיו נודעו בתרבויות העתיקות של המזרח הקרוב והרחוק. בית גידולו ופיתוחו הוא בייחוד התרבות היוונית, וממנה התפשט בספרות האירופית.
כ'אבי כל ממשל' מקובל איסופוס, עבד יווני מסאמוס, שחי לפי המסורת במאה השישית לפני הספירה. תולדותיו מעולפות אגדות ומעוטרות אנקדוטות, הבאות להטעים את ערכה ולספר בשבחה של הפיקחות העממית לעומת חכמתם ה'רשמית' של חכמים ופילוסופים.
המשל האיסופי הוא פרי הסתכלות בטבע האדם, במידותיו וביחסיו אל זולתו. הוא משעשע ומבדח את הדעת באמצעות סיפורים אלגוריים שנונים, המיוסדים על האנשת החי, הצומח והדומם; כל דבר בעולם חי ומדבר במשלים האלה. מגמתו של המשל האיסופי אינה אסטתית-ספרותית בלבד, אלא בעיקר מוסרית-חינוכית. הוא נועד לאלף בינה, להדריך את האדם בהכרת המציאות, לרמוז לו איזוהי הדרך הטובה והמועילה שיבור לו בחיים.
מוסד ביאליק
מאת: איסכילוס
תיאור: 'הפרסים' אין להם אחות בין הטראגדיות היווניות, שניצלו מיד הכיליון והגיעו לידנו.
בשאר הטרגדיות נזקקו הטראגיקנים לפרשיות מיתיות, ואילו ה ' פרסים' הועלתה פרשה היסטורית: המלחמה שהייתה בין הפרסים ובין היוונים בראשית המאה החמישית לפני ספרית הנוצרים; ולא בעבר קבע איסכילוס את עלילתה של יצירתו זאת, כי אם בהווה: המחזה הוצג בראשונה שנים אחדות אחרי קרב סלאמיס, שהמשורר נשתתף בו בהגינו על מולדתו מפני צבאות פרס (מתוך תקציר על הספר המופיע בכריכה פנימית).
מוסד ביאליק
מאת: פובליוס אובידיוס נזו
תיאור: יצירתו של פוליביוס אובידיוס נזו, מגדולי משוררי רומא, רצופה באגדות יוון ורומי אשר עובדו על-ידו לסוגים ספרותיים שונים: סיפור, מעשייה, אידיליה, אלגיה, מכתב אהבה, המנון ואפיגראמה.
לתרגום צירף שלמה דיקמן, מבוא מקיף על המשורר ותקופתו, מבחר ביבליוגראפי, הערות מבארות לגופי השירים ובסוף הכרך השני, מילון תיאולוגי.
מוסד ביאליק
מאת: פובליוס אובידיוס נזו
תיאור: יצירתו של פוליביוס אובידיוס נזו, מגדולי משוררי רומא, רצופה באגדות יוון ורומי אשר עובדו על-ידו לסוגים ספרותיים שונים: סיפור, מעשייה, אידיליה, אלגיה, מכתב אהבה, המנון ואפיגראמה.
לתרגום צירף שלמה דיקמן, מבוא מקיף על המשורר ותקופתו, מבחר ביבליוגראפי, הערות מבארות לגופי השירים ובסוף הכרך השני, מילון תיאולוגי.
מוסד ביאליק
מאת: מיכאל אבי-יונה
תיאור: ביסודו של הספר הונחה הבחינה הסוציולוגית. התפתחות האמנות הקלאסית מוארת בו מתוך ראיית כלל תולדותיה של החברה היוונית ושל תולדות החברות האחרות שבתוכן התפתחה. תיאורם של כל פסל או תמונה מלווה בתיאור המצב המדיני, החברתי, הכלכלי ואף בדעות פילוסופיות בנות הזמן.
"הגישות האפשריות לתולדות האמנות מרובות: יש גישה פורמלית, העוסקת בהתפתחות הצורות, וכנגדה גישה אסתיטית, וכן גישה פילוסופית. הלכתי אחר מורי, החוקר האיטלקי הדגול ביאנקי-באנדינלי, והשתדלתי להאיר את הדברים מתוך גישה חברתית. ראיתי להסביר את התפתחות האמנות הקלאסית בהקשרן של תולדות החברה היוונית ושל תולדות החברות האחרות, שבתוכן התפתחה אמנות זו. נמצא, כי הגישה הסוציולוגית מונחת ביסודו של חיבור זה, ומובן מאליו שדבר זה נעשה אגב שילובה של גישה זו בדיון רחב ככל האפשר בגופי היצירות, שהם עצם מורשתה של האמנות הקלאסית." (המחבר - מתוך ההקדמה)
מוסד ביאליק
מאת: נדב נאמן, שאול שקד, מנחם קיסטר, יוסף גייגר
תיאור: בעיני היהדות הייתה האמונה באלים  רבים "עבודה זרה", אבל  איך  נראתה בעיני מאמיניה?
בספר זה כונסו שנים עשר מחקרים מסכמים על הפוליתאיזם בסביבה התרבותית שבה התפתחו היהדות, הנצרות והאסלאם - פרי עטם  של כמה מטובי החוקרים.
הבנת התפיסות של הדתות הפוליתאיסטיות חיונית להערכה נכונה של המציאות הדתית המורכבת המשתנה שהייתה בארץ ישראל ובסביבתה במשך מאות שנים (בתקופת המקרא, בית שני, המשנה והתלמוד), ומזמינה את הקורא למחשבה מעמיקה יותר בדבר היחס בין  ה"אלילות" למונותאיזם.
יד יצחק בן-צבי
מאת: יוסף צ' ליברזון
תיאור: הכרת המציאות היתה מאז ומתמיד שאיפתו של האדם, והדרך המיוחדת להכרה זו שפותחה אצל היוונים החל מסביבות המאה השישית לפנה"ס קרויה פילוסופיה. בראשית העיסוק הפילוסופי מושא החקירה היה הטבע, אך מאז המאה החמישית לפנה"ס החלו לעסוק גם באדם ובחברה. מכאן ואילך — גם אם העיסוק בטבע והכרתו לא פסק מעולם — הדגש הוא בבירור על האדם ואושרו.
אפיקורוס חי בין השנים 270-341 לפנה"ס באחת התקופות הסוערות והקשות בהיסטוריה של היוונים. בתקופה זו, המכונה היום "יוון ההלניסטית", מאבדת הפּוֹליס היוונית את כוחה לטובת שליטים וכובשים אדירים הקובעים את גורלה וגורל אזרחיה לשבט או לחסד. בנסיבות חיים אלה, שבהם חייו של היחיד נמצאים בסכנה מתמדת ותלויים על בלימה, מציע אפיקורוס לאדם דרך משלו לחיים מאושרים. דרך זו, "חיי ההנאה", לא תמיד הובנה כראוי. רבים היו המתקיפים את תורת אפיקורוס הן בזמנו והן בזמנים מאוחרים. אולם אלה שהבינו אותה כראוי — והיו לא מעט כאלה — ראו בו כמעט אֵל שירד מן השמים כדי לשחרר את האדם מכבליו ולהעניק לו את האושר. פער זה בין אוהדיו הנלהבים של אפיקורוס לבין מתקיפיו הקנאים רומז לדרך חדשה ומיוחדת במינה. ואכן, אין כמו תורת אפיקורוס בחדשנותה. בארבעים משפטים — חלקם קצרים וחלקם ארוכים יותר — מציג החיבור שלפנינו את תמצית תורת ההנאות של אפיקורוס. חיבור זה, שהיה ידוע כבר בעת העתיקה, ועל פיו התחנכו דורות רבים של אפיקוראים, מוגש כעת לקורא העברי.
יוסף צ' ליברזון
נהר ספרים
מאת: כסנופון .
תיאור: תיאורים רבים ופרשנויות רבות נכתבו על דמותו של סוקרטס, הפילוסוף האתונאי שהשפיע כה הרבה על תרבות המערב.
בספר זה מתגלה לפנינו סוקרטס חדש, אשר לא הכרנו עד כה. מובאים כאן לראשונה בעברית שלושה דיאלוגים של כסנופון, נאום ההגנה של סוקרטס, המשתה וניהול משק הבית. סוקרטס מתואר בהם כאדם שהוא אמנם מיוחד בחכמתו, אבל אין הוא אותו סוקרטס אפלטוני העוסק בבעיות פילוסופיות מופשטות ובסוגיות מוסר תיאורטיות.
אצל כסנופון סוקרטס מתואר כאיש המבין את צדם המעשי של החיים ומתעניין בנושאים כגון תפקידיהם של האישה והגבר בחברה, יחסי עובד ומעביד והצלחה בתחום האהבה.
בזכות חכמתו וקסמו הוא מורה ומדריך לחבורת תלמידים-רֵעים מגוונת ורבת-כשרון.
פרופסור גבריאל דנציג מן המחלקה ללימודים קלאסיים באוניברסיטת בר-אילן צירף לספר הקדמה כללית הממקמת את הדיאלוגים המובאים בהקשרם ההיסטורי והרעיוני, וגם מבואות הדנים בנושאים העיקריים של כל אחד מהם.
הוצאת שלם
מאת: פיטר בראון
תיאור: "עוני ומנהיגות באימפריה הרומית המאוחרת" בוחן את היווצרותה של קטגוריית ה"עניים" כמעמד חברתי מובחן בחברה הרומית, מעמד שהכנסייה טענה לאחריות מיוחדת כלפיו. זהו הסיפור של חברה שראתה עצמה בהדרגה אחראית על קבוצת אנשים מסוימת, קבוצה שקודם לכן איש לא דאג לה, ושל אלה שנהנו משינוי זה בסדר העדיפויות. "עניים" משמשים מעין עדשה החושפת בבהירות נפלאה את הרשת העדינה של הקשרים והיחסים החברתיים שגרמה לאימפריה הרומית המאוחרת להיות עולם משתנה והולך.
בפרוזה אלגנטית ובהירה, המאפיינת את כתיבתו, מבקש פיטר בראון לשחזר את מצב העניים לפני עליית הנצרות, לעמוד על האופי האמיתי של היחסים ביניהם לבין הכנסייה הנוצרית ולחשוף מה באמת עמד מאחורי הרטוריקה הנוצרית על אהבת העניים: האם תמיד היו מניעיה כנים או שמא לעתים אנוכיים? בראון משתמש לא רק במקורות יווניים ולטינים, אלא גם במקורות יהודיים, כדי לתעד את קשרי הגומלין שנוצרו בין החברות המזרח תיכוניות לבין המסורות הקלסיות הרומיות. הוא מצליח לשפוך אור על היבט מכריע במעבר מן התרבות הקלסית לתרבות הנוצרית, שעיקרו צמיחתה של תפיסה חדשה באשר לחוב שחבים החברה והכנסייה לעניים.
פיטר בראון, פרופסור להיסטוריה בעל הקתדרה על שם פיליפ ובאולה רולינס באוניברסיטת פרינסטון, הוא אחד החוקרים החשובים של החברה והתרבות בעת העתיקה המאוחרת. חיבר בין היתר את הספרים:
Augustine of Hippo: A Biography; The Rise of  Western Christendom: Authority and the Sacred; The Body and Society
החברה ההיסטורית הישראלית
מאת: מנחם שטרן
תיאור: ההיסטוריה של ארץ-ישראל" היא סידרה המביאה סקירה שלמה, ראשונה ויחידה מסוגה של ארץ ישראל לתקופותיה. בית ההוצאה "כתר" בשיתוף עם מערכת מדעית של יד בן-צבי וטובי החוקרים בישראל חברו יחד להביא לפני כל שוחרי הארץ ולומדי עברה תמונה רחבת היקף, מעמיקה ורצופה של תולדות ישראל כחטיבה היסטורית אחת. נפרסות בה תקופות ידועות יותר וידועות פחות, על היבטיהן השונים: היסטוריה מדינית, פני הארץ וישובה, ריבודי החברה, המבנה הכלכלי והמנהלי, ההרכב הדמוגרפי, חיי תרבות ורוח ועוד.
כרך זה מתאר את תקופת השלטון הרומי, המרד הגדול, חורבן הבית השני ועד מרד בר כוסבה ( בר כוכבא ).
יד יצחק בן-צביכתר הוצאה לאור
הצג עוד תוצאות