נמצאו 512 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: זאב ספראי, חנה ספראי
תיאור: מסכת נדרים היא מסכת ייעודית העוסקת בדיני נדרים. אדם צריך כמובן להשתדל למלא הבטחות שהבטיח. אך השימוש במילה נדר או במקבילותיה (כינוייה), מעניק להבטחה חובת קיום מיוחדת ותוקף של מצווה לעצמה. המסכת עוסקת בשאלות על התחייבות זו. כיצד מפר אותה הבעל לאשתו? מי רשאי להתיר את הנדר במקרים מיוחדים? מעמדה של התחייבות הנדר מול התחייבויות אחרות (מצוות, הבטחות וכו')? ריבוי נדרים משפיע על אופי התרבות הדתית של התקופה, והמחברים מנסים להראות שהיו בין החכמים שהסתייגו מתרבות זאת, אך כמובן סברו שאת הנדר חובה לקיים.
תבונות
מאת: יעקב גרטנר
תיאור: בספר זה מכונסים מחקרים העוסקים בעולם התפילה, הלכותיה ונוסחיה. פרקי הספר עוקבים אחר מקורות מנהגים שונים ואחר התמורות שהתרחשו בהם במהלך הדורות כפי שהדבר משתקף בספרות התלמודית והרבנית. ספר זה מהווה מעין המשך לספרו הקודם של המחבר גלגולי מנהג בעולם ההלכה. לצד סדרת המחקרים כולל הספר גם פרסום מחודש ומורחב של ספר המנהגות של ר’ משה ב”ר שמואל ממרסיי. חיבור זה, שהיה טמון בכתב יד מזמן חיבורו לפני כשמונה מאות שנה, מהווה למעשה מדריך לשליח הציבור לתפילות כל השנה ועוסק בהרחבה בתפילה ובמנהגיה באחת מקהילות פרובנס החשובות. מעבר לחשיבות שבעצם פרסומו של ספר בנושא התפילה מתקופת הראשונים, יש בו גם תרומה משמעותית לחקר תולדות התפילה והתפתחות מנהגיה.
תבונות
מאת: תמיר גרנות
תיאור: השואה, שהייתה עבור עם ישראל אסון לאומי מזעזע וחסר תקדים במישור ההיסטורי והקיומי, מהווה גם משבר תאולוגי ומשבר אנושי-מוסרי יחיד במינו. האם לשואה יש משמעות מעבר להיסטוריה? כיצד ניתן להאמין באלוהים לאחר השואה? כיצד ניתן להאמין באדם, שהפך את העולם לגיהינום, לאחר השואה? חיבור זה הוא מסע עיוני ורוחני בעקבות רבנים והוגי דעות שהגותם נוצרה לנוכח השואה, והוא מנסה לתרום לבניין קומה חדשה של מחשבה ושל משמעות בעקבות הגותם – הן בממד הדתי והן בממד האנושי-מוסרי. בספר זה מוצגת השקפתם של רבים מגדולי האדמו”רים והרבנים שמתקופת השואה ואחריה, כמו גם הגותם של פילוסופים וסופרים. כרך ב' מיועד למדריכי פולין, לצעירים ולמבוגרים המסיירים בפולין, ולכל מי שעולם השואה נוגע ללבו. הוא כולל מסות קצרות בסוגיות שצמחו בעולם השואה: ילדים, שכנים, חסידי אומות העולם, נקמה, אנושיות, תגובות דתיות לשואה, ניגונים ועוד. לצדן סיפורים, עדויות והגיגים קצרים, המלווים ביקור באתרי שואה מרכזיים בפולין, ומפגש עם דמויות רבניות מפורסמות שחיו בפולין באמצעות סיפורן ותורתן – ככל שהן נוגעות לעולם השואה.
תבונות
מאת: תמיר גרנות
תיאור: השואה, שהייתה עבור עם ישראל אסון לאומי מזעזע וחסר תקדים במישור ההיסטורי והקיומי, מהווה גם משבר תאולוגי ומשבר אנושי-מוסרי יחיד במינו. האם לשואה יש משמעות מעבר להיסטוריה? כיצד ניתן להאמין באלוהים לאחר השואה? כיצד ניתן להאמין באדם, שהפך את העולם לגיהינום, לאחר השואה? חיבור זה הוא מסע עיוני ורוחני בעקבות רבנים והוגי דעות שהגותם נוצרה לנוכח השואה, והוא מנסה לתרום לבניין קומה חדשה של מחשבה ושל משמעות בעקבות הגותם – הן בממד הדתי והן בממד האנושי-מוסרי. בספר זה מוצגת השקפתם של רבים מגדולי האדמו”רים והרבנים שמתקופת השואה ואחריה, כמו גם הגותם של פילוסופים וסופרים. כרך א' נושא אופי עיוני וכולל בחלקו הגדול מחקרים המנתחים את ההגות היהודית לנוכח השואה. למחקרים מצטרפות מסות מקוריות בנושאים שונים כגון: הסתר פנים, בעיית הרע, אלוהים ואדם, בחירה וסבל, גלות וגאולה ועוד.
תבונות
מאת: יעקב בלידשטיין
תיאור: ספר זה מתבונן בסיפור הטרגי ביותר בתורה - מות משה ממזרח לירדן ערב הכניסה לארץ הטובה – באספקלריא של מדרשי חז"ל. פרקי הספר עוקבים אחרי הסבריהם של המדרשים לשאלות שהועלו סביב מות משה: מדוע נגזר מות משה? האם בשל חטאיו, ובגין אילו חטאים? ממתי מותו היה צפוי, והאם ידע על כך? האם משה התווכח עם ה' או התחנן על חייו? מתי וכיצד השלים משה עם המוות הקרב? האם משה אכן מת ככל האדם? איזה מין קבורה נקבר משה ומי קברוֹ? את הספר מלווה לכל ארכו המתח בין ייחודו של משה איש האלוהים לבין היות מותו מייצג את סוף החיים של כל אדם באשר הוא אדם.
תבונות
מאת: שמואל גליק, אוולין מ. כהן, סיני תוראן
תיאור: אסופת המאמרים "מחווה למנחם" - מנחה שלוחה בידידות ובהערצה לאיש האשכולות, פרופסור מנחם חיים שמלצר, במלאות לו פ"ה שנים. חיבוריו ומגוון מאמריו הרבים בחקר פיוטי ימי הביניים, תולדות הספר העברי והביבליוגרפיה היהודית שפורסמו בבמות אקדמיות שונות משקפים את רוחב דעתו ומקומו המכובד בין תלמידי חכמים, אוהבי הספר העברי ואנשי אקדמיה. לחיבור זה חברו יחד עמיתיו ומוקיריו שביקשו לבטא ב-34 מאמרים מעט מתחומי העניין ומעולמו האקדמי הרחב של מנחם ח' שמלצר: תפילה ופיוט; מחקרי ספר; תלמוד, ספרות רבנית ותולדות עם ישראל.
מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה
מאת: שמואל גליק
תיאור: בספר זה קו בצו שרי די תשובות מחכמי מצרים האחרונים שחיברו ספרי שו"ת ומסיבות בלתי ידועות ספריהם מעולם לא יצאו לאור. כל שנותר הוא שרידי תשובות בודדות המפוזרים באוספי הגניזה הקהירית שבספריות ברחבי העולם. שרידים אלו רואים אור כאן לראשונה, בליווי מבואות המגוללים את תוכנן וסיפורן של התשובות. הספר עשיר בהערות מאירות עיניים הכוללות חילופי גרסאות, ציונים לתשובות מקבילות של פוסקי הלכה אחרים מבני התקופה, והפניות רבות לספרות המחקר. ספר זה הוא הראשון בסדרת הספרים "חמודות מצרים" – אסופות של קובצי שו"ת מחכמי מצרים האחרונים. כתבי יד אלו נחו במשך מאות שנים כ"אבן שאין לה הופכין" באוספים פרטיים וציבוריים, חלקם נעלמו מעיני הלומדים והחוקרים. הסדרה תכלול ספרי שו"ת וספרי הלכה במהדורות מוערות, מלווים במחקרים הלכתיים-היסטוריים מקיפים.
מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה
מאת: ענת רייזל
תיאור: ספר זה מסכם את הפֵּרות המרכזיים של מחקר ספרי המדרשים באופן מקיף ושיטתי, ועם זאת בהיר ופשוט. הספר כולל מבואות לכחמישים חיבורים מדרשיים: מדרשי הלכה של התנאים, מדרשי אגדה לתורה ולמגילות, מדרשי אגדה לספרי הנ"ך, מדרשים בעלי אופי ייחודי, ילקוטים ומדרשים קטנים. כל מבוא מתייחס לשם המדרש, לזמן עריכתו ולמקום חיבורו, ללשון המדרש ולמבנהו, ואף מדגים את תכניו. חפצי העיון ימצאו בו מידע על מהדורות המדרש המצויות, וכן הפניות להמשך קריאה ולימוד. הספר מאפשר לאוהבי המדרש וללומדיו - חוקרים, מורים, תלמידים ומתעניינים - ליהנות מאוצרות הרוח שבשדה המחקר, בצד ההנאה מלימוד דברי חכמינו במדרשים עצמם. ספר זה הוא פרי חזונו של אשר יובל - הכותב ומפרסם מזה למעלה מעשר שנים דפים לפרשת השבוע ולמועדי ישראל על פי מקורות חז"ל, תחת השם 'מחלקי המים' - שיזם את כתיבת הספר, תרם לו בחומר וברוח וליווה את המלאכה לכל אורכה.
תבונות
מאת: מיכאל גרוס
תיאור: הרב יוסף חיים מבגדד (הידוע בכינוי "בן איש-חי") הוא מגדולי חכמי המזרח של הדורות האחרונים. הוא נודע כדרשן כריזמטי, מקובל וקדוש, פוסק סמכותי, פייטן, ממשיל משלים, מספר סיפורים וסופר פורה. דמותו אפופת הסוד נערצת עד היום. בספרו "בן יהוידע", אחד הפירושים המקיפים והססגוניים ביותר לאגדות התלמוד, הוא אוסף את פירות לימודו של עשרות שנים. דרך העיונים בפירושי האגדות המוגשים כאן, נפתח, לראשונה בגישה מחקרית, צוהר אל עולמו הרוחני של הרב יוסף חיים. בתיווך פירושים נבחרים הולכת ומתבררת דרכו הפרשנית המיוחדת של הרב יוסף חיים הנותן מקום של כבוד לכל רובדי הפרד"ס. הבירורים הלשוניים, ההשערות ההיסטוריות, המעשיות המוסריות, רמזי הסודות וצירופי האותיות מגלים הן את העושר הגדול שמצא החכם הבגדדי באגדות חז"ל והן את המאוויים שלו לחבר את השמימי לארצי ואת הרציונאלי עם המיסטי. פרקי הספר פורשים באמצעות ניתוח מרתק של הפירושים את יסודות הגותו של הרב יוסף חיים ואת עמדותיו בשאלות הזמן כמו מעמד האישה, הפרנסה וההשגחה, חשיבותה של ארץ ישראל והבאת הגאולה, האמונה בניסים, החידושים הטכנולוגיים, לימודים כלליים, המתח שבין הצדיק לעולם הסובב אותו ועוד. הפרק האחרון מצייר את דמותו המורכבת של הרב יוסף חיים כפי שהיא מתגלית בפריזמה של מפעלו הספרותי ותהליך הכתיבה של ספריו הרבים.
תבונות
מאת: שגית מור
תיאור: ספר זה מנתח את היחס החברתי־הקהילתי וההלכתי כלפי שבויים יהודיים בתקופת המשנה והתלמוד. במהלכו נבדקים מצבים שונים שהוגדרו על ידי החכמים כ״שבי״, נידונות הדילמות המעשיות שעוררו אירועים של שבי בחייו של השבוי, משפחתו וקהילתו, ונבחנים הפתרונות המעשיים שיצרו חכמים עבור סוגיות שונות שזימנה הנפילה בשבי, כגון הסדרת חובת הפדיון וחלוקת האחריות בין מעגלי שייכותם השונים של השבויים; סדרי קדימויות בפדיון שבויים; מעמדם האישי וזכויותיהם של שבויים; יחס כלפי שבויים ושבויות ששבו אל קהילתם ועוד. לצד דיון בפן הממשי וההיסטורי של תופעת השבי בשלהי העת העתיקה, נחשף ומנותח בספר גם שדה השיח שהתקיים סביבה בקרב החכמים בפרט, ובקרב הקהילה היהודית בכלל. במישור זה מתגלים לעינינו תפיסות וערכים שנגעו לתחומים שונים בחיי הקהילות היהודיות בתקופת המשנה והתלמוד: הגדרתם של ה״ראוי״ ושל ה״מגונה״ ביחסים שבין הפרט לקהילה; הבניות מגדריות והגדרת ההתנהגות המצופה בהתאמה אליהן; אופנים ומטרות של שימוש בייצוגים ובדימויים של ה״אני״-היהודי ו״האחר״-הגוי, הן כייצוג לאדם הפרטי/הגבר ה״אחר״ הן כייצוג לקולקטיבים לאומיים־דתיים. בסופו של דבר מצטייר לעינינו ״שיח השבי״ התלמודי כאתר טקסטואלי שבאמצעותו מתחולל פיקוח חברתי על בניה ובנותיה של הקהילה היהודית אף כשהם נמצאים מחוץ לגבולותיה הפיזיים של הקהילה.
הקיבוץ המאוחד
מאת: אברהם וולפיש
תיאור: ספר זה מבקש לעיין במסכת ברכות שבמשנה מנקודת מבט חדשה, המזמינה את הקורא להיכנס לתוך בית היוצר של רבי יהודה הנשיא ולבחון את שיטות העבודה שלו באריגת אוסף דינים פרטניים למסכת מגובשת. מסכת ברכות, כמו גם מסכתות אחרות בששת סדרי המשנה, אינה חושפת בקלות את סודות עריכתה לעיני המתבונן. רבי יהודה הנשיא הרכיב את המשנה מקבצים קדומים, שלעתים קרובות קשה לראות או להבין את נקודות החיבור ביניהם. כדי לפענח את סודות העריכה המחבר משתמש בספרות פרשנית והגותית ענפה, הן של בית המדרש הן של עולם המחקר, ובמגוון רחב של כלים שבראשם הניתוח הספרותי. באמצעות בחינה מעמיקה של תופעות לשוניות-אסוציאטיביות המאפיינות את עריכת המשנה על כל רבדיה, ניתן לעמוד על החשיבה העומדת מאחורי סידור חלקי המשנה. הקישורים הלשוניים הענֵפים והמפתיעים במשנה פותחים צוהר שדרכו נוכל להציץ אל תוך העולם הרעיוני והרוחני שלה. עיצובם הספרותי של דיני קריאת שמע, תפילה וברכות במשנה נותן ביטוי מעמיק ומפותח לתפיסת עולם מגובשת באשר למעמדו של האדם בעולם וליחס הדיאלקטי בינו לבין בוראו.
תבונות
מאת: ארנון עצמון, צור שפיר
תיאור: יסודו של ספר זה בהערכה ובהכרת הטוב של תלמידים למורם ושל עמיתים לחברם. עשורים רבים עוסק הרב פרופ׳ יוסף תבורי בעשייה תורנית-חינוכית-מחקרית, כמרצה וכחוקר באוניברסיטת בר-אילן ובמכון לנדר, ובמקביל בתפקידי רבנות שונים. מחקריו של פרופ׳ תבורי פרוסים במרחבי התורה שבעל פה, ואלו משתקפים בשעריו של ספר זה, ובהם ספרות התנאים, ספרות האמוראים, מדרש ואגדה, תפילה ופיוט, מנהג ופרשנות. עשרים ושניים המאמרים המוגשים בספר זה נכתבו בידי חשובי החוקרים בארץ ובעולם בתחומי התורה שבעל פה. להם צורפו בפתח הדברים רשימה ביבליוגרפית של מאמריו, ופרק מבוא הכולל ביוגרפיה ודברי הערכה על פועלו המחקרי-תורני.
תבונות
מאת: יהודה עמיטל
תיאור: משנתו החינוכית של הרב יהודה עמיטל, ראש ישיבת ההסדר הר עציון שבאלון שבות, הטביעה את חותמה הייחודי על אלפי תלמידיו במשך עשרות שנים. בספר זה מרוכזות עשרים שיחות, שבהן תמצת הרב עמיטל נקודות מרכזיות בהגותו החינוכית. שם הספר - והארץ נתן לבני אדם, משקף את אחד הבריחים המרכזיים בהגותו של הרב עמיטל - מיקומו של האדם בעולם, על שלל תכונותיו, מעלותיו וחסרונותיו. המעיין בספר ימצא, בין היתר, את הדגש המרכזי שהרב שם על המוסר הטבעי, את הדיון על מקומו של הפן האישי בעבודת ה' ואת ההתייחסות לצורך בכנות ובטבעיות בעמידה לפני הקב"ה. ניתן גם לראות את המשקל המשמעותי שיש, לדעת הרב, למצוות שבין אדם לחברו. הרב מדגיש את חשיבות ההתנהגות בדרך ארץ, שקדמה לתורה, את אחריות האדם לחברה שבה הוא חי ואת הרגישות האנושית הנדרשת ממנו כלפי כל מי שנברא בצלם א-להים. לרגל מלאות יובל שנים להקמתה של ישיבת 'הר עציון', יצאה מהדורה חדשה מורחבת של הספר. למהדורה זו נוסף הפרק 'בין מחויבות להתחברות', המבוסס על תקציר משיחותיו של הרב נושא זה, וכן מבוא מאת ראש מכללת הרצוג.
תבונות
מאת: דב שוורץ
תיאור: הגות חב"ד הציגה גרסה של תורת החסידות. בספרים הרבים שהנחילו סקרו אדמו"רי חב"ד סוגיות רבות מצדדיהן השונים. אף על פי כן נותרו סוגיות רבות בערפל,וסגנונם של האדמור"ים עצמם מקוטע הוא. החוויה החב"דית הלכה והתפתחה,וכל אדמו"ר הסיר ממנה מעטה, לבוש וכיסוי נוסף. אדמו"רי חב"ד יצרו חוג קבלי-חסידי מובחן,וספר זה עוקב אחר מושגי יסוד ביריעה קבלית-חסידית זו. כל פרק מפרקי הספר מתחקה על מושג מרכזי שנחשף יותר ויותר עם התפתחות המחשבה החב"דית. הספר פותח במושגים מתורת האלוהות ומסיים בדרשנות המיוחדת של חסידות חב"ד. הפרקים עוקבים אחרי מושגים כמו הארה, נפש, חיות וגאולה.
תבונות
מאת: ענת ישראלי, ענבר רווה
תיאור: לאימהוּת יש נוכחות רצופה ומכוננת במבנה הנפשי של בני האדם כולם. האֵם היא המעניקה חיים והיא זו שמספקת את הצרכים הראשוניים לילדיה. היא חיונית ונערצת, ״אשת חיל״ ו״מלאך הבית״, דמות שדימויים אידיאליים רבים נכרכו בה, אך היא נתפסת גם כמפלצת, רעה ובולענית, מפתה וכובלת. האֵ ם היא גיבורה נוכחת-נפקדת בחיים, בתרבות, בפסיכולוגיה ובספרות: שוב ושוב היא מדומיינת, לצד נוכחותה רבת החשיבות כמעט בכל בית. ספר זה עוסק בייצוגי האימהוּת בספרות האגדה היהודית הקלאסית: עולמם של חכמי המשנה והתלמוד המיוצג בחיבורים שנוצרו במהלך המאות הראשונות לספירה בארץ ישראל ובבבל. למרות העובדה שבדורנו נכתבים לא מעט מחקרים פמיניסטיים העוסקים בספרות קלאסית זו, טרם נכתבה עבודה מקיפה הממפה את דימויי האימהות וסמליה כפי שהם מעוצבים בתודעתם ובדמיונם של חכמים. ייעודו של ספר זה להניח את התשתית לדיון מעמיק באחד הנושאים האנושיים הגדולים בחיים ובספרות.
הקיבוץ המאוחד
מאת: דליה מרקס
תיאור: בזמן הוא מסע ססגוני ומרתק אל אוצרות הזמן היהודי. ספרה של דליה מרקס, חוקרת תפילה, בעלת תפילה ויוצרת תפילה, מציע לקוראת ולקורא נקודות מבט מגוונות, לא אחת מפתיעות ומרגשות, על חודשי השנה העברית וחגיהם. הטקסט מציע זוויות ראייה מסורתיות, מתחדשות, עכשוויות, וקורא לנו לבחון כיצד אלה יעשירו את חיינו ויעניקו לרצף הזמן שלנו משמעות ופוריות. המחברת פונה אל שורה ארוכה של קהלים בחברה הישראלית ומבקשת לכונן לימוד המביא לידי מעשה, לאפשר השתרשות במורשת ישראל שתביא הן לחיזוק גזעהּ הן להצמחת ענפים חדשים ממנו. בזמן הוא עיון שווה לכל נפש, המחדש את הישן ומקדש את החדש.
הרב פרופ' יהוידע עמיר
משכל (ידעות  ספרים)
מאת: אבידב ליפסקר, רלה קושלבסקי
תיאור: מעשה סיפור הוא קובץ עיונים בסיפור היהודי לדורותיו. הספר הודפס במסגרת סדרת תימה, בה רואים אור קובצי מחקר בתימטולוגיה של הסיפור היהודי. המאמרים בכרך הזה משתייכים למדורי תימטולוגיה ופואטיקה של הסיפור היהודי, מדרש, אגדה וקבלה, הסיפור החסידי והסיפור היהודי במזרח אירופה, מרדכי שלו: פרקי קפקא, עיונים בש"י עגנון ופרוזה עברית וישראלית החדשה.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: נעמה וילוז'ני
תיאור: כיצד דימו לעצמם יהודי ארץ־ישראל ויהודי בבל את השדים בשלהי העת העתיקה? מה הייתה צורתם הפלסטית של השדים, זכרים ונקבות, ובאילו אמצעים יצרו אותם יהודי התקופה? עד כמה הושפעו היהודים מאמנות הסביבה? מה בין האיסור לעשות פסל ותמונה בהלכה היהודית לבין הציורים הנועזים שעל קערות ההשבעה הארמיות מבבל? ומדוע צורת הביטוי החזותית של המאגיה בבבל שונה מזו שבארץ־ישראל? על שאלות אלה ואחרות מנסה ספר זה, על אמנות יהודית אחרת, לענות. אמנות שוליים נסתרת זו, המוצגת על לוחות מראה שנעשו להגנה מפני עין הרע, על לוחיות קמע ועל קערות השבעה ששימשו בעשייה המאגית, היא צוהר ייחודי אל העולם המרתק של המאגיה היהודית בבבל ובארץ־ישראל בתקופת התלמוד. חלקו הראשון של הספר דן בסגנון האמנותי וברקע האיקונוגרפי של הציור על חפצים מאגיים יהודיים מארץ־ישראל ומבבל. חלקו השני עוסק בקשר שבין הציורים ובין הטקסטים המאגיים על אותם החפצים ובשאלת היסוד: מהי אמנות מאגית ומה מקומה בעולם המושגים היהודי בתקופת התלמוד? בסופו של הספר קטלוג מפורט של הממצאים הארכאולוגיים שעליהם ביססה המחברת את מחקרה.
יד יצחק בן-צבי
מאת: מנחם קלנר
תיאור: לפני למעלה משמונה מאות שנים ניסח ר' משה בן מימון, בכיר הוגי הדעות והפוסקים שקמו לעם ישראל, רשימה סדורה של שלושה-עשרה עיקרי-אמונה, שקבלתם, כך טען, היא תנאי בל-יעבור להגדרתו של אדם כיהודי. טענה זו, המציגה את היהדות כדת בעלת גרעין דוגמטי מוצק, הייתה שנויה במחלוקת כבר בזמנו של הרמב"ם. ואולם, בחלוף הדורות הלכה השפעתה וגברה, וכיום מחזיקים רבים בדעה שהזהות היהודית כרוכה לבלי התר באמונות מסוימות ומוגדרת באמצעותן. ספר נועז זה מתפלמס עם הדוגמטיזם של הרמב"ם, ומראה, בין היתר, כי הניסיון להעמיד את הדת היהודית על בסיס של עיקרים בלתי מעורערים אינו עולה בקנה אחד עם המסורת היהדות הקלאסית. מסורת זו, שהעמידה לנו את המשנה ואת התלמוד, אינה מזהה אמונה דתית עם השקפות כאלה ואחרות, אלא עם מעשים מסוימים המביעים ביטחון איתן באל. הרמב"ם ביקש להקנות ליהדות מצע תיאולוגי, אולם החידוש שהנהיג רק חיזק מגמות פלגניות וסלל את הדרך לתיוגם של יהודים רבים ככופרים. אמונה שאינה מגיעה לעיקר מבקר התפתחויות מדאיגות אלה, וקורא לאימוץ תפיסה מכלילה וסובלנית יותר של היהדות – גם במסגרת השיח האורתודוקסי.
הוצאת שלם
מאת: עמירה ערן
תיאור: הרמב"ם כתב את ספרו המפורסם מורה הנבוכים לתלמיד יקר ואהוב. הממד החינוכי מהותי בקריאת ספרו זה, שבו הפער בין הידע של המורה לבין ידע התלמיד הוא הסיבה העיקרית לחיבורו. הספר מהלך בדרכו החינוכית של הרמב"ם, כפי שהיא מצטיירת מן האיגרת לתלמיד האהוב, ודן בסוגיות החינוכיות העולות ממנה: הנהרת הסדר היוצר משמעות והתעלמות מפרטים מקריים; הכללה המבוססת על הפשטה והדגשת הקשרים הלוגיים-סיבתיים הקבועים שבין המשתנים; התקדמות הדרגתית; הסתייגות משינוי רדיקלי ויצירת מטרות ביניים, התואמות את יכולת ההבנה של התלמיד; תיעול התשוקה הגופנית הארוטית לתשוקה רוחנית לידע והבנת תפקידיה של שפה העומדת במבחן הוודאות. פערים לא מעטים יש בין השקפתו של הרמב"ם על האמת לבין ההשקפה המודרנית. הכרסום שחל במעמדה המוחלט של האמת ודחיקתה מרוממותה האלוהית אחראים להעמקתם. כוונתו של ספר זה להוכיח את הקרבה בין הערצת האמת להערצת אלוהים, ולהצביע על המשותף לתורתו של הרמב"ם ולתהליכי למידה אקדמיים מגוונים. הספר פורש את משנתו החינוכית של הרמב"ם מתוך דגש על ארבעה נושאים מרכזיים, השלובים זה בזה, והם: השפה השכלית, הארוס החינוכי והדרבון ללמידה מאהבה, מגרעותיו ויתרונותיו החינוכיים של הדמיון, והיחס לתלמיד מצטיין ולתלמיד הנחשל. תורות אלו מוצגות באמצעות שני נושאים מסקרנים ומסעירים, הנוגעים בתשוקה לפצח את תעלומת החיים: אהבה ומוות. האהבה מייצגת את הרדיפה אחר העונג והנועם האינסופיים, ואילו המוות מייצג את הפחד הכמוס והמרתיע ואת האימה האינסופית.
מאת: כנה ורמן
תיאור: ספר היובלים הוא ספר עתיק המספר מחדש את המאורעות במתוארים בספר בראשית ובתחילת ספר שמות. הסיפור מחדש, או בלשון החוקרים השכתוב, מעניק לקורא מידע באשר לזמנם של מאורעות קדם אלה שכן מחבר הספר מפרט את זמנן המדויק של ההתרחשויות בציינו את מספר היובלים, השבועות והשנים שחלפו מעת בריאת העולם. כן לומד הקורא שבצד גיבורי ספרי בראשית ושמות פעלו מלאכי קודש, רוחות רעים ושר משטמה, והוא אף מתוודע לפרטים ולעלילות משנה הנעדרים מהתורה ואולם מצויים בחיבורים קדומים שכתבו יהודים בארץ ישראל ובאלכסנדריה. השם שהוענק לספר בידי מחברו, 'התורה והתעודה', מציג את הספר כתורה השנייה שניתנה בסיני. תורה זו, שהייתה חקוקה על לוחות השמיים, הוכתבה למשה על ההר מפי 'מלאך הפנים' והוא שמסרו לעם בצד התורה הראשונה שהגיעה מראש ההר כשהיא חקוקה על לוחות אבן. ספר היובלים נוטל אפוא חלק במחלוקת הנודעת מימי הבית השני, כמה תורות ניתנו בסיני ובאיזה אופן נמסרו. קריאה בספר חושפת מחלוקות ונושאי דיון נוספים: מידת הפתיחות לתרבות ההלניסטית, הקבוצות הראויות להנהגה, לוח השנה וכמובן הפירוש הנכון לפסוקי התורה. הביאור לספר, המוצע במהדורה זו, עוקב אחר עמדותיו של בעל הספר ומאפשר לקורא להתחקות על עולמם הדתי והתרבותי של היהודים בעת העתיקה, על גווניו ועושרו. ספר היובלים לא השתמר במהלך הדורות בשפת כתיבתו, עברית, ושרד בשלמותו רק בתרגומו לגעז. עם הגיעם של כתבי יד אתיופיים למערב, באמצע המאה הי"ט, התוודע העולם המערבי לספר ולהיקפו. בשנת 1861 התגלה תרגום לטיני של הספר ובשנת 1921 זוהו ציטוטים ממנו בכרונוגרפיה כתובה סורית. במחצית השנייה של המאה העשרים פורסמו רסיסים של כתבי יד בעברית ממערות קומראן. התרגום המוצע במהדורה זו הוא תולדה של קיבוץ כלל הנתונים המצויים בידינו בשפות השונות, ליבונם ושקילתם זה מול זה.
יד יצחק בן-צבי
מאת: גבריאל בירנבאום
תיאור: זה עשרות שנים יודעים החוקרים שיש להשתית את מחקר הספרות התלמודית בכלל ואת לשונה בפרט על כתבי יד מהימנים ולא על הדפוסים, שהרי אלה שובשו ברבות השנים במתכוון ושלא במתכוון בידי מעתיקים ומדפיסים. לשון המשנה הולכת ונחקרת בידי בלשנים מלומדים על פי "אבות הטקסטים" – קאופמן, פרמה ולו. איתרע מזלם של קטעי המשנה מן הגניזה הקהירית (שהתגלתה בסוף המאה התשע עשרה), שאף על פי שהכול יודעים כמה עתיקים ומהימנים הם, לא זכתה הלשון המשתקפת בהם למחקר מקיף ושיטתי. ספר זה בא למלא את החסר: יש בו תיאור בלשני מקיף וממצה של קטעי גניזה של המשנה בתחום ההגה והצורות – מתוך השוואה לשאר עדי הנוסח. המחקר כולל טקסטים מנוקדים בניקוד טברני, בניקוד ארץ-ישראלי וטקסטים לא מנוקדים. המחקר מגלה שעל דרך הכלל קטעי הגניזה, שמוצאם מהמזרח – ארץ-ישראל, מצרים וצפון אפריקה – מסורתם דומה למסורת "אבות הטקסטים", שמוצאם מאירופה, אבל נמצאו תופעות לשון שהתייחדו בהן קטעי הגניזה. כן נמצאו בהם קווי לשון נדירים רבים למדיי.
האקדמיה ללשון העברית
מאת: יעל וילפנד בן-שלום
תיאור: אי אפשר לדמיין חיים ללא עוני בארץ ישראל במאות הראשונות לספירה. עוני היה חלק בלתי נפרד מהחיים, וגם מהספרות שיצרו החכמים. בספר זה יצאתי לבדוק כיצד הבינו חכמי ארץ ישראל את העוני, וכיצד הסבירו אותו, כיצד מצטיירת דמותם של העניים במקורות, ומה חשבו החכמים על אחריות הקהילה. האם חשבו שיש לסייע יותר לעניים מרקע עשיר ומיוחס? האם צריך לבדוק את זכאותם של מבקשי הסיוע, ואם כן, כיצד? האם צריך לתמוך בעניים לא יהודיים? ולעומת זאת, האם מותר לקבל סיוע מגויים? האם מצופה מהעניים להודות לנדבן ולכבד אותו? האם חשבו חכמי ארץ ישראל שהם עצמם צריכים להיות מעורבים בהפעלת המוסדות הקהילתיים לתמיכה בעניים? אלו הן רק מקצת מהשאלות שחקרתי בניסיון להבין מהם הגורמים שהשפיעו על החכמים בבואם לדון בעוני. בחיבור זה אני טוענת שעבור חכמי ארץ ישראל לא היו העניים מרוחקים או זרים. היכרות מקרוב עם עוני ועם אנשים עניים, ובהם גם חכמים ותלמידים עניים, הייתה אחד הגורמים שהשפיעו על תפיסת העוני של החכמים ועל עיצוב הדרכים להתמודדות עמו. לא היה זה, כמובן, הגורם היחיד. על פי תפיסת החכמים היה התנ"ך ביטוי לדברי האל, ובהיותו כזה הוא שימש בסיס לדיונים ולהלכות, ואף לחלק ניכר מהסיפורים העוסקים בעוני. נוסף על יסוד מרכזי זה, חיו החכמים באימפריה הרומית, שמאוחר יותר נהפכה לנוצרית. במהלך הספר נראה כיצד השפיע העולם הרומי על עיסוקם של החכמים בעוני ובצדקה, וכיצד הם התמודדו עם הפער בין הציווי המקראי לדאוג לעני לבין הנורמות המקובלות בעולם הרומי. ספר זה מציע אפוא בחינה שיטתית ומקיפה של עמדותיהם של חכמי ארץ ישראל כלפי עוני, ועומד על דרכי ההתמודדות שבחרו, וכן את אופן תיאורם של העניים בספרות זו. הספר בוחן את המסורות על הצדקה מתוך דיון במורשת המקראית מחד גיסא, ובהקשרים היווניים־רומיים והנוצריים מאידך גיסא, ולעתים אף משווה את העמדות המופיעות בחיבורים הארץ־ישראליים לעמדות שבתלמוד הבבלי. הקשרים אלו מאפשרים להכיר את חכמי ארץ ישראל ואת תורתם בתוך המציאות ההיסטורית שבה חיו, ובתוך העולם התרבותי שהיו חשופים לו. הדרך שבה קראו החכמים את פסוקי התורה, פירשו ולמדו אותם, ואף פסקו מהם הלכה, קשורה קשר הדוק למציאות חייהם, כלומר גם למעמד כלכלי, לעוני, לצדקה ולדפוסי חיים שנהגו בארץ ישראל בתקופת השלטון הרומי.
הקיבוץ המאוחד
מאת: חנוך בן פזי
תיאור: "האם אין אנו מרומים על ידי המוסר?" עם השאלה הזו יוצא עמנואל לוינס לאחד מן המסעות הפילוסופיים המעניינים ביותר של המאה העשרים. מטרתו לחקור את היחס שבין הצוו המוסרי והחשיבה המוסרית לכינונה של זהות אישית ולעיצובה של חברה. במקום לשאול את השאלה הישירה והפשוטה, כיצד אפשר לבנות ולעצב חיים ראויים כחברה וכמדינה בעולם בעת הזאת? לוינס מעדיף לשאול באופן פרובוקטיבי, האם בכלל מותר להבנות את החיים שלנו בהתאם לכללי המוסר? האם עודף עיסוק בשאלות מוסריות, אינו גורם להחלשה של 'חפץ הקיום', ולצמצום אפשרויות הקיום והחיים שלנו? זו שאלה 'דחופה' לאדם בשלהי המאה העשרים ותחילת המאה העשרים ואחת, והיא גם שאלה דחופה למי שחי בתוך ההקשר הציוני - היהודי והישראלי. עמנואל לוינס הגה, פעל, כתב ולימד בפריז בתוך המרחב הצרפתי, היהודי והכללי האוניברסלי. מתוך השיח הפילוסופי הצרפתי, הפך לוינס להיות אחד מן הפילוסופים החשובים והמשפיעים שפעלו במאה העשרים. כתביו תורגמו ופורסמו במדינות רבות ולשפות רבות, במערב ובמזרח, והשפעתו הולכת וגדלה בשנים שחלפו מאז מותו. הניסיון המוצע בחיבור זה מבקש להעשיר את השיח ההגותי הישראלי בכתיבה הפילוסופית היהודית של מרכז אירופה, על ידי העתקת משנתו של עמנואל לוינס אל תוך הקונטקסט הישראלי, הציוני והדתי. החיבור כולל עיון בכמה מסוגיות היסוד של הזהות הישראלית כמו הזיקה לארץ ישראל, לאומיות יהודית, שלילת הגולה, גאולה ותקומה, השואה והיחסים שבין דת ומדינה. זוהי הזמנה לעיון מחודש ביחס שבין הפרטיקולרי והאוניברסלי בתרבות היהודית, וכקריאה לאחריות מוסרית לפני האדם האחר, כלפי החברה שבתוכה אנו חיים, וכלפי האנושות כולה.
הקיבוץ המאוחד
תיאור: מהדורה זו של המשנה המפורשת והמנוקדת היא מחוליותיו העיקריות של רעיון הכינוס הלאומי של ספרות הדורות. פירושו של פרופ' חנוך אלבק, מחכמי ישראל המובהקים שבדורנו, הוא פרי חקירה מעמיקה של שנים רבות, ועם כל קפדנותו המדעית נוסח בלשון שווה לכל נפש, והוא פותח את שערי המשנה לרווחה לפני כל יודע ספר בישראל, גם לאלה שאינם בקיאים בספרות התלמודית. בצירוף הספר מבוא למשנה.
תיאור: מהדורה זו של המשנה המפורשת והמנוקדת היא מחוליותיו העיקריות של רעיון הכינוס הלאומי של ספרות הדורות. פירושו של פרופ' חנוך אלבק, מחכמי ישראל המובהקים שבדורנו, הוא פרי חקירה מעמיקה של שנים רבות, ועם כל קפדנותו המדעית נוסח בלשון שווה לכל נפש, והוא פותח את שערי המשנה לרווחה לפני כל יודע ספר בישראל, גם לאלה שאינם בקיאים בספרות התלמודית. בצירוף הספר מבוא למשנה.
תיאור: מהדורה זו של המשנה המפורשת והמנוקדת היא מחוליותיו העיקריות של רעיון הכינוס הלאומי של ספרות הדורות. פירושו של פרופ' חנוך אלבק, מחכמי ישראל המובהקים שבדורנו, הוא פרי חקירה מעמיקה של שנים רבות, ועם כל קפדנותו המדעית נוסח בלשון שווה לכל נפש, והוא פותח את שערי המשנה לרווחה לפני כל יודע ספר בישראל, גם לאלה שאינם בקיאים בספרות התלמודית. בצירוף הספר מבוא למשנה.
תיאור: מהדורה זו של המשנה המפורשת והמנוקדת היא מחוליותיו העיקריות של רעיון הכינוס הלאומי של ספרות הדורות. פירושו של פרופ' חנוך אלבק, מחכמי ישראל המובהקים שבדורנו, הוא פרי חקירה מעמיקה של שנים רבות, ועם כל קפדנותו המדעית נוסח בלשון שווה לכל נפש, והוא פותח את שערי המשנה לרווחה לפני כל יודע ספר בישראל, גם לאלה שאינם בקיאים בספרות התלמודית. בצירוף הספר מבוא למשנה.
תיאור: מהדורה זו של המשנה המפורשת והמנוקדת היא מחוליותיו העיקריות של רעיון הכינוס הלאומי של ספרות הדורות. פירושו של פרופ' חנוך אלבק, מחכמי ישראל המובהקים שבדורנו, הוא פרי חקירה מעמיקה של שנים רבות, ועם כל קפדנותו המדעית נוסח בלשון שווה לכל נפש, והוא פותח את שערי המשנה לרווחה לפני כל יודע ספר בישראל, גם לאלה שאינם בקיאים בספרות התלמודית. בצירוף הספר מבוא למשנה.
תיאור: מהדורה זו של המשנה המפורשת והמנוקדת היא מחוליותיו העיקריות של רעיון הכינוס הלאומי של ספרות הדורות. פירושו של פרופ' חנוך אלבק, מחכמי ישראל המובהקים שבדורנו, הוא פרי חקירה מעמיקה של שנים רבות, ועם כל קפדנותו המדעית נוסח בלשון שווה לכל נפש, והוא פותח את שערי המשנה לרווחה לפני כל יודע ספר בישראל, גם לאלה שאינם בקיאים בספרות התלמודית. בצירוף הספר מבוא למשנה.
מאת: דוד רוזנטל, ורד נעם, מנחם קיסטר, מנחם כהנא
תיאור: ספר זה פותח צוהר אל ספרות ההלכה, האגדה והפרשנות רחבת הידיים המכונה 'ספרות חז"ל', אשר נערכה בארץ-ישראל. ספרות זו, ביחד עם התלמוד הבבלי שלא נסקר בספר, היא המורשת העיקרית של העם היהודי אחרי המקרא, אשר עיצבה את אורחות החיים, האמונות והדעות של ישראל לדורות. השער הראשון של הספר מוקדש לתיאורם של החיבורים הנכללים בספרות חז"ל ויצירות משיקות להם מן המשנה, התוספתא ומדרשי ההלכה ועד הירושלמי ומדרשי האגדה, בתוספת טקסטים ליטורגיים, תרגומי מקרא וחיבורים היסטוריים למחצה. השער השני בוחן נושאי חתך מרכזיים, ובהם: היחס בין מסורות בספרות חז"ל ומסורות בספרות בית שני; ההלכה – מקורותיה, תחומיה, צורותיה הספרותיות ותופעת המחלוקת; האגדה – זיקתה למקרא, דרכי מדרשה ולקחיה הרעיוניים; מעמד החכמים בחברה היהודית, והשאלה עד כמה משקפת ספרות חז"ל מציאות ריאלית; היסטוריה ודימויי עבר בספרות חז"ל; לשון חכמים וארמית בספרות חז"ל – אוצר המילים שלהן והמילונאות המתעדת אותן; המאגיה בת התקופה בארץ-ישראל; וספרות חז"ל באספקלריה של הספרות הנוצרית בת הזמן.
יד יצחק בן-צבי
מאת: דוד רוזנטל, ורד נעם, מנחם קיסטר, מנחם כהנא
תיאור: ספר זה פותח צוהר אל ספרות ההלכה, האגדה והפרשנות רחבת הידיים המכונה 'ספרות חז"ל', אשר נערכה בארץ-ישראל. ספרות זו, ביחד עם התלמוד הבבלי שלא נסקר בספר, היא המורשת העיקרית של העם היהודי אחרי המקרא, אשר עיצבה את אורחות החיים, האמונות והדעות של ישראל לדורות. השער הראשון של הספר מוקדש לתיאורם של החיבורים הנכללים בספרות חז"ל ויצירות משיקות להם מן המשנה, התוספתא ומדרשי ההלכה ועד הירושלמי ומדרשי האגדה, בתוספת טקסטים ליטורגיים, תרגומי מקרא וחיבורים היסטוריים למחצה. השער השני בוחן נושאי חתך מרכזיים, ובהם: היחס בין מסורות בספרות חז"ל ומסורות בספרות בית שני; ההלכה – מקורותיה, תחומיה, צורותיה הספרותיות ותופעת המחלוקת; האגדה – זיקתה למקרא, דרכי מדרשה ולקחיה הרעיוניים; מעמד החכמים בחברה היהודית, והשאלה עד כמה משקפת ספרות חז"ל מציאות ריאלית; היסטוריה ודימויי עבר בספרות חז"ל; לשון חכמים וארמית בספרות חז"ל – אוצר המילים שלהן והמילונאות המתעדת אותן; המאגיה בת התקופה בארץ-ישראל; וספרות חז"ל באספקלריה של הספרות הנוצרית בת הזמן.
יד יצחק בן-צבי
מאת: דב שוורץ, רונית עיר-שי
תיאור: פרופסור תמר רוס היא אחת היוצרות הבולטות, המקוריות והנועזות ביותר בעולם הדתי בדור האחרון. כתביה עוסקים בהגותו של הרב קוק, בספרות המוסר ובחסידות, והיא נחשבת להוגת הדעות המובילה של הפמיניזם היהודי-אורתודוקסי בארץ ובעולם. ביסוד התסיסה הרוחנית והאינטלקטואלית שלה עומדות שאלות תאולוגיות ואפיסטמולוגיות כבדות משקל, הנוגעות ליכולת ולצורך הקיומי ליישב בין מחויבות עמוקה למסורת הדתית מחד גיסא ובין מחויבות לא פחותה בדרגתה לתובנות פילוסופיות, ביקורתיות ופמיניסטיות מאידך גיסא. מסעה האישי וההגותי של פרופסור רוס לחבר בין העולמות הניב תובנות פרשניות מורכבות. האם הגות המרוקנת אמיתות דתיות מערך האמת המקובל שלהן, עשויה להתיישב עם תאולוגיה מלאת חיים, מחויבת ומסורה? האם אפשר לאחוז במסורת בד בד עם ביקורתיות כלפיה? התמודדותה של פרופסור תמר רוס עם שאלות אלה תוך שימוש בכלים מן הפילוסופיה של השפה, הפילוסופיה של המשפט, הפילוסופיה של הדת, תורת הפרשנות, תאוריות של מגדר ועוד, עוברת כחוט השני בכל יצירתה הענפה. קובץ מאמרים זה, "רוח חדשה בארמון התורה", מוקדש בהוקרה עמוקה לפרופסור תמר רוס. המאמרים, פרי עטם של מיטב החוקרים בתחומים המהווים את הציר שעליו סובב עולמה המחקרי, מבקשים לגעת בשאלות תשתית המהדהדות את הגותה ויצירתה, ולהוות מסד חיוני למחקר ולהגות, כמו גם לעיסוק קיומי בשאלות רעיוניות של יהדות מתחדשת.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: אלי גורפינקל
תיאור: האמונה בתחיית המתים צוינה על ידי חז"ל כאמונה מחייבת 'מן התורה' והם התפלמסו אודותיה עם כתות פורשות מבית ומחוץ. במהלך הדורות התפרשה אמונה זו בפנים שונות, ופשרה ואופניה היוו מוקד לדיונים ששיקפו פרדיגמות וגישות במגוון סוגיות תיאולוגיות דוגמת תכלית הבריאה, שלמות האדם, הדין האלוהי, משיחיות, ועוד. בפילוסופיה ובמחשבה היהודית בימי הביניים עוררה סוגיית התחיה פולמוס מתמשך שביטא את העמדות השונות ביחס למתח בין המסורת הדתית והתפיסה הנטורליסטית-הרציונליסטית. ספר זה כולל שני חיבורים המתעדים פולמוס זה ושופכים אור על תפיסותיהם של חשובי ההוגים שדנו בסוגיה. 'מכתב תחיה' נכתב בשלהי המאה הי"ג על-ידי ר' יהודה אבן זבארה, מתלמידיו של הרא"ה, ועוסק בשיטותיהם של ר' אברהם אבן חייא, הרמב"ם, הרמב"ן, ובמיוחד בשיטת רבו הרא"ה, שלו הוא מייחס תפיסה חדשה שכמעט ולא נדונה ועוסק בשורה ארוכה של דיונים ובירורים בפרטי התחיה ובסוגיית משיקות. 'אקלידא דתחיית המתים' נכתב בשלהי המאה הט"ו על ידי ר' סעדיה בן מימון אבן דנאן במטרה לחלוק על תפיסת התחיה ששרטט אבן זבארה ולהציע פשר אחר לשיטת הרמב"ם. החיבורים, שאחד מהם נדפס באופן חלקי, השפיעו על התגלגלות הרעיונות והוזכרו בטקסטים מאוחרים הדנים בעיקרי האמונה ובסוגיית התחייה, אך ברבות הימים נשכחו ונעלמו מעיני ההוגים והחוקרים. שני החיבורים מתפרסמים עתה לראשונה במהדורה מדעית מלאה, מוארת ומוערת, בצירוף מבוא רחב. המחבר בוחן את החיבורים, מעיין בטקסטים אסכטולוגיים נוספים ששרדו בכתבי יד, ומבקש למפות מחדש את השיטות בסוגיות התחיה, המשיחיות וחישוב הקץ.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: אבידב ליפסקר
תיאור: מעשה סיפור הוא קובץ עיונים בסיפור היהודי לדורותיו. הספר הודפס במסגרת סדרת תימה, בה רואים אור קובצי מחקר בתימטולוגיה של הסיפור היהודי.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: אבי שגיא, דב שוורץ
תיאור: פרופ' אליעזר שביד הוא מגדולי ההוגים היהודים בעת הזאת. לרבים הוא מוכר כחוקר מוביל במחשבת ישראל, אולם הגותו המקורית טרם הוצגה באופן מקיף וממצה. הגותו של שביד מתמודדת עם האתגרים המרכזיים של מדינת ישראל, כגון פלורליזם תרבותי, חומרנות, דת ודתיות ומחויבות ערכית בעידן פוסטמודרני. בסוגיות אלה מציע שביד מחשבה רעננה ומקורית, שוברת דיכוטומיות ומגלה מחויבות לערכי העבר והמסורת. זאת תוך פתיחות ורגישות מתמדת למציאות המודרנית שבה אנו חיים. ספר זה מציע לראשונה ניתוח שיטתי למכלול רעיונותיו של שביד, והוא צעד ראשון בהעמדת הגותו במרכז השיח היהודי והישראלי.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: אבידב ליפסקר
תיאור: הכרך הרביעי של סיפור עוקב סיפור: האנציקלופדיה של הסיפור היהודי הוא פרי עמלה של מערכת מדעית חדשה המציינת את סיום עידן הייסוד של האנציקלופדיה והשתלבותה המלאה כמחקר מובהק של כלל סגל המחלקה לספרות עם ישראל באוניברסיטת בר־אילן. המערכת החדשה מייצגת את תחומי המחקר וההוראה בספרות עברית ובספרות בלשונות היהודים: עברית, ארמית, יידיש, לדינו, ערבית יהודית ואיטלקית יהודית.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: שמואל גליק
תיאור: שלושת הכרכים של הספר "שרידי תשובות מחכמי האימפריה העות'מאנית" הם פרי מחקר מקיף על שרידי תשובות של חכמי ארץ ישראל, מצרים ותורכיה, מהמאה הט”ז - הי”ט, שנמצאו בגניזה הקהירית. כרכים אלו מצטרפים לכרך קודם במפעל זה והוא "שרידי תשובות מאוסף ז'אק מוצרי שבספריית קמברידג'", שהוקדש אף הוא לתיאור שרידי תשובות מהגניזה הקהירית. במסגרת המחקר זוהו שבעים ואחד קטעים מ"הגניזה המאוחרת", שכוללים 115 תשובות; כמו כן זוהו מרבית המשיבים, שחלקם נמנה עם גדולי הפוסקים שחיבוריהם מפארים זה מכבר את קיר המזרח של היצירה ההלכתית, וחלקם הם פנים חדשות ומפתיעות בשדה ספרות השו"ת. חלק ניכר משרידי התשובות מתפרסם כאן לראשונה בצירוף תצלומים של מרבית כתבי היד, ובליווי מבואות שמגוללים את סיפורה המיוחד של כל תשובה ותרומתה למחקר ההלכתי, ההיסטורי או הביוגרפי; כן ניתן מבוא כללי המשלים ומסכם את התמונה הרחבה העולה מהתשובות החדשות והישנות. הספר עשיר בהערות מאירות עיניים שכוללות מלבד מראי מקומות וחילופי גירסאות גם ציונים לתשובות מקבילות, הסברים נחוצים והפניות לספרות המחקר. מבין השיטין עולים לא אחת גילויים מפתיעים על אישים, פולמוסים ואירועים, שחלקם ידועים וחלקם נחשף כאן לראשונה. מקצת מהתשובות זורה אור חדש על פרשיות שנידונו בספרי שו"ת שונים או משלים חוליות חסרות במארג ההיסטורי-ההלכתי המובא במקורות ספרותיים שונים.
מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה
מאת: שמואל גליק
תיאור: שלושת הכרכים של הספר "שרידי תשובות מחכמי האימפריה העות'מאנית" הם פרי מחקר מקיף על שרידי תשובות של חכמי ארץ ישראל, מצרים ותורכיה, וכן תשובות שמחבריהן אינם ידועים, מהמאה הט”ז - הי”ט, שנמצאו בגניזה הקהירית. כרכים אלו מצטרפים לכרך קודם במפעל זה והוא "שרידי תשובות מאוסף ז'אק מוצרי שבספריית קמברידג'", שהוקדש אף הוא לתיאור שרידי תשובות מהגניזה הקהירית. במסגרת המחקר זוהו שבעים ואחד קטעים מ"הגניזה המאוחרת", שכוללים 115 תשובות; כמו כן זוהו מרבית המשיבים, שחלקם נמנה עם גדולי הפוסקים שחיבוריהם מפארים זה מכבר את קיר המזרח של היצירה ההלכתית, וחלקם הם פנים חדשות ומפתיעות בשדה ספרות השו"ת. חלק ניכר משרידי התשובות מתפרסם כאן לראשונה בצירוף תצלומים של מרבית כתבי היד, ובליווי מבואות שמגוללים את סיפורה המיוחד של כל תשובה ותרומתה למחקר ההלכתי, ההיסטורי או הביוגרפי; כן ניתן מבוא כללי המשלים ומסכם את התמונה הרחבה העולה מהתשובות החדשות והישנות. הספר עשיר בהערות מאירות עיניים שכוללות מלבד מראי מקומות וחילופי גירסאות גם ציונים לתשובות מקבילות, הסברים נחוצים והפניות לספרות המחקר. מבין השיטין עולים לא אחת גילויים מפתיעים על אישים, פולמוסים ואירועים, שחלקם ידועים וחלקם נחשף כאן לראשונה. מקצת מהתשובות זורה אור חדש על פרשיות שנידונו בספרי שו"ת שונים או משלים חוליות חסרות במארג ההיסטורי-ההלכתי המובא במקורות ספרותיים שונים.
מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה
מאת: שמואל גליק
תיאור: שלושת הכרכים של הספר "שרידי תשובות מחכמי האימפריה העות'מאנית" הם פרי מחקר מקיף על שרידי תשובות של חכמי ארץ ישראל, מצרים ותורכיה, וכן תשובות שמחבריהן אינם ידועים, מהמאה הט”ז - הי”ט, שנמצאו בגניזה הקהירית. כרכים אלו מצטרפים לכרך קודם במפעל זה והוא "שרידי תשובות מאוסף ז'אק מוצרי שבספריית קמברידג'", שהוקדש אף הוא לתיאור שרידי תשובות מהגניזה הקהירית. במסגרת המחקר זוהו שבעים ואחד קטעים מ"הגניזה המאוחרת", שכוללים 115 תשובות; כמו כן זוהו מרבית המשיבים, שחלקם נמנה עם גדולי הפוסקים שחיבוריהם מפארים זה מכבר את קיר המזרח של היצירה ההלכתית, וחלקם הם פנים חדשות ומפתיעות בשדה ספרות השו"ת. חלק ניכר משרידי התשובות מתפרסם כאן לראשונה בצירוף תצלומים של מרבית כתבי היד, ובליווי מבואות שמגוללים את סיפורה המיוחד של כל תשובה ותרומתה למחקר ההלכתי, ההיסטורי או הביוגרפי; כן ניתן מבוא כללי המשלים ומסכם את התמונה הרחבה העולה מהתשובות החדשות והישנות. הספר עשיר בהערות מאירות עיניים שכוללות מלבד מראי מקומות וחילופי גירסאות גם ציונים לתשובות מקבילות, הסברים נחוצים והפניות לספרות המחקר. מבין השיטין עולים לא אחת גילויים מפתיעים על אישים, פולמוסים ואירועים, שחלקם ידועים וחלקם נחשף כאן לראשונה. מקצת מהתשובות זורה אור חדש על פרשיות שנידונו בספרי שו"ת שונים או משלים חוליות חסרות במארג ההיסטורי-ההלכתי המובא במקורות ספרותיים שונים.
מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה
מאת: בנה דבורה הברמן
תיאור: הספר בקריאה חדשה מציג גישה רעננה ויצירתית לשיח על ישראל, גישה שדומה שהיא חיונית היום – במיוחד על רקע המשבר שבו נתונות החברה הישראלית והציונות, הפערים הכלכליים־חברתיים והאידיאולוגיים שמשסעים את החברה הישראלית, והמרחק ההולך וגדל בין החברה הישראלית ובין יהדות התפוצות. בעזרת קריאה ביקורתית ומעוררת השראה של מקורות יהודיים מסורתיים ומודרניים, בֹּנָה הברמן מציעה דרכים יצירתיות להתחדשות החזון הציוני והחברה הישראלית ולבנייה של חיים שיש בהם רוחניות, סולידריות וצדק חברתי. סיפור אדם וחווה בגן עדן וחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, הכרזת האו”ם בדבר זכויות אדם והוראות הבנייה של המשכן בספר שמות, דו”ח ועדת וינוגרד ושיר השירים, מובאות מכתביהם של א. ד. גורדון ושל אברהם יהושע השל לצד מדרשים מהתלמוד – כל אלה, וטקסטים רבים אחרים, נשזרים בידיה של בֹּנָה הברמן למארג אחד, שהחיבורים של גוף ונפש ורוח וחומר עוברים דרכו כחוט השני. הספר נכתב במקור באנגלית ופנה לקהל יהודי אמריקאי, ובֹּנָה ייחסה חשיבות רבה לתרגומו לעברית ולהנגשתו לקהל הישראלי. ההוצאה לאור של המהדורה העברית היא מעין סגירה של מעגל מרכזי בחייה של בֹּנָה – מעגל החיים בין התפוצות לישראל )“מחזור ציון”, כפי שהיא מכנה זאת בספר(, בין האנגלית לעברית, בין הכמיהה מרחוק לארץ ישראל והחיים בפועל על אדמתה.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: שמא יהודה פרידמן
תיאור: מהדורה זו של בבלי פרק השוכר את האומנין מנסה לעמוד במבחן שיטות חכמי המחקר, ולצאת ידי חובתם, ועל-כן כינינוה "מהדורה על דרך המחקר". היא חייבת להיות מעורה בכל ש"י עולמות של הלימוד והעיון, אבל בשעת ההכרעה, לבחון את כולם על-פי קני-המידה של החשיבה המחקרית, ומי יתן, לא רק בדרך של ללמוד אני צריך, אלא אף בדרך של תורה היא. עיקרה של מהדורה הוא הפירוש. הפירושים שבמהדורה זו אינם מוצגים בצורת פירוש רצוף דיבור אחר דיבור, ואף אינם חידושים מלוקטים העונים רק לאותם דיבורים שמבקש מחברם לחדש להם דבר מה. הם פירושי הסוגיות, ובהיותם כאלה הם מתייחסים לסוגיא בשלמותה כנושא הפרשנות. יש איפוא לעסוק ולדון בכל סוגיא, ובכל ענייניה המרכזיים, בלי לדלג על גופי דברים הזוקקים טיפול. היעד של הפרשנות המחקרית הוא לחדור לפשוטם של הדברים בכמה וכמה רמות – פשוטה של מימרא לעצמה ופשוטה של סוגיא לעצמה. אגב הנסיון לחבר פירוש על דרך המחקר, נסינו, אגב ההתייחסות לתוכן, לנגוע בכל אתר ואתר אף בשאלות הספרותיות-המחקריות הכלליות. (מתוך פתח דבר של המחבר).
מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה
מאת: שמא יהודה פרידמן
תיאור: מהדורה זו של בבלי פרק השוכר את האומנין מנסה לעמוד במבחן שיטות חכמי המחקר, ולצאת ידי חובתם, ועל-כן כינינוה "מהדורה על דרך המחקר". היא חייבת להיות מעורה בכל ש"י עולמות של הלימוד והעיון, אבל בשעת ההכרעה, לבחון את כולם על-פי קני-המידה של החשיבה המחקרית, ומי יתן, לא רק בדרך של ללמוד אני צריך, אלא אף בדרך של תורה היא. עיקרה של מהדורה הוא הפירוש. הפירושים שבמהדורה זו אינם מוצגים בצורת פירוש רצוף דיבור אחר דיבור, ואף אינם חידושים מלוקטים העונים רק לאותם דיבורים שמבקש מחברם לחדש להם דבר מה. הם פירושי הסוגיות, ובהיותם כאלה הם מתייחסים לסוגיא בשלמותה כנושא הפרשנות. יש איפוא לעסוק ולדון בכל סוגיא, ובכל ענייניה המרכזיים, בלי לדלג על גופי דברים הזוקקים טיפול. היעד של הפרשנות המחקרית הוא לחדור לפשוטם של הדברים בכמה וכמה רמות – פשוטה של מימרא לעצמה ופשוטה של סוגיא לעצמה. אגב הנסיון לחבר פירוש על דרך המחקר, נסינו, אגב ההתייחסות לתוכן, לנגוע בכל אתר ואתר אף בשאלות הספרותיות-המחקריות הכלליות. (מתוך פתח דבר של המחבר).
מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה
מאת: משה בנוביץ
תיאור: שלושים וחמש הסוגיות המרכיבות את הפרק השלישי של מסכת שבועות בתלמוד הבבלי, פרק "שבועות שתים בתרא", מרכזות בתוכן את הדיונים התלמודיים בנושא שבועת הביטוי: השבועה הלא-משפטית הפשוטה, אשר באמצעותה מאשר הנשבע את אמיתות דבריו (שבועה "לשעבר") או מתחייב לעשות או להימנע מלעשות דבר כל שהוא בעתיד (שבועה "להבא"). הדיונים בפרק זה בבבלי מורכבים במיוחד. מהדורה זו ופירוש זה נועדו לקבוע את נוסח הפרק על שני ענפי המסירה שלו, לשחזר את תולדות התהוותה של הסוגיא הבודדת על רבדיה, ולעמוד על מוצאם ומשמעם של מרכיבי הסוגיא השונים על רקע מקבילות בספרות חז"ל, ואף מחוצה לה. העיונים בכל סוגיא וסוגיא מסייעים בידינו לשחזר את תולדותיהן של הלכות שבועה לאורך תקופת התנאים והאמוראים, ופותחים צוהר להבנת תופעות מסוימות הקשורות להתהוות של התלמוד הבבלי, כדלהלן: א – ייחודה של מסכת נדרים בבבלי. לשונה של מסכת נדרים, ושל מסכתות אחרות, שונה מן הלשון הרגילה של התלמוד הבבלי, וניכר גם שיש הבדל בין העריכה בנדרים לבין העריכה של שאר מסכתות התלמוד. מכיוון שישנן מקבילות רבות בין סוגיות הפרק שלנו לבין סוגיות במסכת נדרים, ניתוח תולדות העריכה של הסוגיות בפרק שלנו שופך אור על משמעות האופי המיוחד של מסכת נדרים. ב – היחס בין סוגיות הבבלי למקבילותיהן בירושלמי. מצאנו הפריה הדדית בין מרכזי התורה הגדולים של תקופת האמוראים לא רק במעבר של מימרות מארץ לארץ, אלא גם בהעברת התכנים של סוגיות מעובדות מארץ ישראל לבבל – ואפילו מבבל לארץ ישראל – ועיבודן במרכז השני. ג – אופיה של עריכת התלמוד הבבלי. ניתוח הסוגיות שבפרק שלנו מטיל ספק בדגם השליט במחקר התלמוד בימינו, שלפיו מימרות וברייתות שובצו ברובד עריכה אחד בתקופה הבתר-אמוראית. עיון מעמיק מגלה תהליך הדרגתי של עריכה החל מתקופת האמוראים וכלה בתקופה הבתר-אמוראית, כולל התייחסות של עורכים מאוחרים לפעילות של קודמיהם. ד – התהוות נוסח הפרק והבבלי בכלל. מצאנו שני ענפי נוסח לפרק, שניתן להוכיח שמוצאם בבבל, שהרי כל אחד מהם חוצה גבולות ומתועד גם באשכנז וגם בצפון אפריקה/ספרד. שני עדי הנוסח הם עיבודים של אב-הנוסח משותף, וניתן לשחזר את הכללים שעל פיהם פעלו גרסני שני הענפים בבבל בעיבודו, ובכך לשחזר במקרים רבים את הנוסח הקדום. נתונים אלו מאששים נתונים שהציגו חוקרים אחרים בקשר למסכתות אחרות בתלמוד הבבלי, ומאשרים את התאוריה שלפיה נוסח בסיסי משותף עבר שני עיבודים בבבל סמוך לאחר עריכת התלמוד, בידי שתי אסכולות שהתייחסו לנוסח שלפניהם כאל נוסח בסיסי קבוע הניתן לעיבוד על פי שיקולים שונים.
מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה
מאת: שמואל יוסף וולד
תיאור: מחקריהם של שמואל (סטיבן) וולד ומשה בנוביץ מהווים סידרה  קטנה של פרשנות על שני פרקי גמרא מן התלמוד הבבלי, הנפתחת בזה בספרו של שמואל וולד על פרק "אלו עוברין" (שלישי של פסחים).  עבודה זו היא ניסיון לחבר ביאור מדעי מקיף לפרק אחד מהבבלי, תוך כדי פיתוח ושכלול הכלים הדרושים לפרשנות המדעית של הבבלי בכלל.
מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה
מאת: שמא יהודה פרידמן
תיאור: בכרך שלפנינו קובצו עשרים ושניים מחקרים (עשרים בעברית ושניים באנגלית), קצרים וארוכים, מפרי עטו של חוקר הספרות התלמודית וענפיה, פרופ' שמא יהודה פרידמן, איש בית המדרש לרבנים באמריקה ואוניברסיטת בר-אילן, שנכתבו במשך ארבעת העשורים האחרונים. המאמרים נחלקים לחמישה שערים: ארבעה בעברית ואחד באנגלית. בכל השערים באים הן מאמרים רחבים על עקרונות חקר התלמוד הן מאמרים המוקדשים לנושא ממוקד, שגם הם לא רק ללמד על עצמם יצאו אלא ללמד על הכלל כולו יצאו. הספר פותח בהקדמה בת תשעה עמודים מאת המחבר, ובה סקירה מחודשת של הנושאים הבאים בחמשת השערים, אחריה השערים עצמם, ולהלן מעט על הנכלל בהם. בשער הראשון, "שער הסוגיא", נדפסים מאמרי יסוד בחקר הספרותי של הסוגיא בתלמוד הבבלי, כגון "מבוא כללי על דרך חקר הסוגיא" ו"מבנה ספרותי בסוגיות הבבלי"; על יד המאמרים הוותיקים בא כאן מחקר בשם "'אל תתמה על הוספה שנזכר בה שם אמורא' – שוב למימרות האמוראים וסתם התלמוד בסוגיות הבבלי", המעדכן את דרכו של המחבר בשאלת סתם התלמוד, ואף מגיב בהרחבה לרעיונות שהועלו בנושא זה לאחרונה. מן השער השני, "שער הנוסח", יצוינו המאמרים המקיפים "להתהוות שינויי הגירסאות בתלמוד הבבלי" ו"לאילן היוחסין של נוסחי בבא מציעא – פרק בחקר נוסח הבבלי", והמאמר "כתבי יד של התלמוד הבבלי – טיפולוגיה של כתיב". בשער השלישי, "שער האגדה", שני מאמרים מתודולוגיים פרוגרמטיים: "לאגדה ההיסטורית בתלמוד הבבלי" ו"דמא בן נתינה – לדמותו ההיסטורית; פרק בחקר האגדה התלמודית". השער הרביעי הוא "שער העיון", ובו שלושה מאמרי עיון בסוגיות, העוסקים בהעברות הלוך ושוב של דברי תלמוד, שעולה מהם שרק מדברי הגאונים ניתן להציל מידע על הצורה המקורית של הסוגיא לפני ששונו פניה על ידי העברה שהועברה אל תוכה. כן נידונית תופעת סוגיות ראש פרק, ובעניין זה "ראש פרק המפקיד". בשער החמישי הובאו שני ערכים אנציקלופדיים. האחד על מעמד הברייתות בבבלי – ( "Barayta") – והאחר חותר להגדרות יסוד במהות הסוגה "תלמוד" ובמייצגה הגדול התלמוד הבבלי:"Talmud (Introduction), Talmud Bavli". המאמרים סודרו בדפוס מחדש, ונוספו הפניות לעמודי הכרך שלפנינו ואף מעט עדכונים של תוכן וביבליוגרפיה, ומפתחות מפורטים למקורות ולעניינים. בעטיפה: קטע קטוע של תלמוד מן הגניזה הקאהירית, אשר יופיו והישרדותו מסמלים את התלמוד כולו.
מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה
מאת: דוד הלבני
תיאור: ספר זה הוא קודם כל פירוש רציף על מסכתות עירובין ופסחים בתלמוד הבבלי, כרך אחד מתוך סדרת פירושים של דוד הלבני – מהחוקרים הבולטים של התלמוד. בניגוד לפירושים מסורתיים רבים אשר פירשו את התלמוד שורה אחר שורה או שהעמיקו בנקודה זו או אחרת, פירוש זה מתמקד ב"סוגיה" – יחידת הדיון הבסיסית בתלמוד הבבלי. הלבני בוחן את קשייה של הסוגיה, בעקבות המפרשים הקלאסיים של התלמוד ועמל לתרצם על ידי שחזור מהלך ההתהוות של הסוגיה. חידושו הגדול של הפירוש הוא בתשומת הלב לרכיבים האנונימיים של התלמוד ובהבחנה בינם ובין ההיגדים הנאמרים על ידי חכמים ששמם נזכר במפורש. הלבני פיתח תיאוריה מקיפה לגבי ההתהוות ההיסטורית של השכבה האנונימית בידי חכמים שאותם הוא כינה "סתמאים" ועם השנים שכלל ועדכן את התיאוריה.
מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה
מאת: דוד הלבני
תיאור: ספר זה הוא קודם כל פירוש רציף על מסכת שבת בתלמוד הבבלי, כרך אחד מתוך סדרת פירושים של דוד הלבני – מהחוקרים הבולטים של התלמוד. בניגוד לפירושים מסורתיים רבים אשר פירשו את התלמוד שורה אחר שורה או שהעמיקו בנקודה זו או אחרת, פירוש זה מתמקד ב"סוגיה" – יחידת הדיון הבסיסית בתלמוד הבבלי. הלבני בוחן את קשייה של הסוגיה, בעקבות המפרשים הקלאסיים של התלמוד ועמל לתרצם על ידי שחזור מהלך ההתהוות של הסוגיה. חידושו הגדול של הפירוש הוא בתשומת הלב לרכיבים האנונימיים של התלמוד ובהבחנה בינם ובין ההיגדים הנאמרים על ידי חכמים ששמם נזכר במפורש. הלבני פיתח תיאוריה מקיפה לגבי ההתהוות ההיסטורית של השכבה האנונימית בידי חכמים שאותם הוא כינה "סתמאים" ועם השנים שכלל ועדכן את התיאוריה. לכרך זה מצורף מבוא המשרטט את עמדתו של הלבני בסוגיה זו בעת כתיבת הפירוש למסכת שבת.
מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה
תיאור: A new Jewish culture, richly endowed and interdisciplinary, has come into being in the past two centuries, one that is of a mainly modern and secular nature. This is a cultural creation that cannot be limited to a single definition, and its Jewish sources of inspiration, the wealth of non-Jewish culture, and the Israeli experience meet in it on a broad interface. In this volume we have collected eight articles from the New Jewish Time Hebrew Encyclopedia, along with an opening article, originally given as a speech in the year 2000 by Mr. Felix Posen, the founder and president of the Posen Foundation, in which he sets out his conception of “Judaism as Culture.”
Posen Foundation
מאת: אילון אידלשטיין
תיאור: מהי פתיחות? מה נחשב בעינינו "פתוח" ומה נחשב "סגור"? האם הפתיחות היא גישה מדעית? תרבותית? פוליטית? אסתטית? ומה יחסה לספֵרת האמונה הדתית? האם אמונה דתית סותרת בהכרח את הפתיחות במובנה המודרני? האם הפתיחות אינה יכולה להרוויח מהאמונה ולהפך? הספר פתיחות ואמונה מנסה להתוות דרך פילוסופית אשר מסוגלת לגשר בין שני הערכים הללו, שבדרך כלל נתפסים כניגודים מובהקים במאבק התרבותי הניטש בין הליברליזם החילוני לשמרנות הדתית. הספר מציע ראייה חדשה של סוגיה זו מתוך התייחסות להיבט החינוכי, והוא משלב מדרשים מודרניים מקוריים על סיפורי המקרא. חשיבותו העיקרית של הספר היא בתזה המרכזית שלו המבקשת להציע צורת חשיבה עיונית ופדגוגית, כזו המשלבת בין רעיון הפתיחות המודרניסטי-ביקורתי לבין עולם האמונה הבנוי על סמלים ושפה אי-רציונלית.
מכון מופ"ת
הצג עוד תוצאות