נמצאו 38 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: עמירה ערן
תיאור: הרמב"ם כתב את ספרו המפורסם מורה הנבוכים לתלמיד יקר ואהוב. הממד החינוכי מהותי בקריאת ספרו זה, שבו הפער בין הידע של המורה לבין ידע התלמיד הוא הסיבה העיקרית לחיבורו. הספר מהלך בדרכו החינוכית של הרמב"ם, כפי שהיא מצטיירת מן האיגרת לתלמיד האהוב, ודן בסוגיות החינוכיות העולות ממנה: הנהרת הסדר היוצר משמעות והתעלמות מפרטים מקריים; הכללה המבוססת על הפשטה והדגשת הקשרים הלוגיים-סיבתיים הקבועים שבין המשתנים; התקדמות הדרגתית; הסתייגות משינוי רדיקלי ויצירת מטרות ביניים, התואמות את יכולת ההבנה של התלמיד; תיעול התשוקה הגופנית הארוטית לתשוקה רוחנית לידע והבנת תפקידיה של שפה העומדת במבחן הוודאות. פערים לא מעטים יש בין השקפתו של הרמב"ם על האמת לבין ההשקפה המודרנית. הכרסום שחל במעמדה המוחלט של האמת ודחיקתה מרוממותה האלוהית אחראים להעמקתם. כוונתו של ספר זה להוכיח את הקרבה בין הערצת האמת להערצת אלוהים, ולהצביע על המשותף לתורתו של הרמב"ם ולתהליכי למידה אקדמיים מגוונים. הספר פורש את משנתו החינוכית של הרמב"ם מתוך דגש על ארבעה נושאים מרכזיים, השלובים זה בזה, והם: השפה השכלית, הארוס החינוכי והדרבון ללמידה מאהבה, מגרעותיו ויתרונותיו החינוכיים של הדמיון, והיחס לתלמיד מצטיין ולתלמיד הנחשל. תורות אלו מוצגות באמצעות שני נושאים מסקרנים ומסעירים, הנוגעים בתשוקה לפצח את תעלומת החיים: אהבה ומוות. האהבה מייצגת את הרדיפה אחר העונג והנועם האינסופיים, ואילו המוות מייצג את הפחד הכמוס והמרתיע ואת האימה האינסופית.
מאת: שלמה קסירר, שלמה גליקסברג
תיאור: היחס שבין התורה שבכתב והתורה שבעל-פה, בין הנצחי והקבועלבין המתפתח והמשתנה, הוא מסודות קיומה וחיוניותה שלההלכה. קולמוסים רבים נשתברו בשאלות היסוד: מהי משמעותםשל המונחים "דאורייתא" ו"דרבנן" והיכן עובר הגבול ביניהם?מהו הקשר בין מדרש ההלכה לבין הכתוב? מניין יונקים חכמים את סמכותם לפרש, לגזור ולתקן? שאלות אלו ואחרות, נדונות בהרחבה בשני השורשים הראשונים של ספר המצוות לרמב"ם ובהשגות הרמב"ן עליהם. יצירת מופת זו של ענקי ימי הביניים, היא אחד מן הדיונים המעמיקים והמקיפים ביותר ביסודותיה של ההלכה בכל הזמנים. במשך הדורות עסקו בה מפרשים ופוסקים בעיקר מן ההיבט ההלכתי, ולאחרונה הוכר ערכה גם בחקר הפילוסופיה של ההלכה. בספר זה זוכה דיונם של הרמב"ם והרמב"ן לניתוח מעמיק, החושף את העקרונות הפילוסופיים והתאולוגיים העומדים בבסיסו, ומראה כי לפנינו שתי השקפות מטא-הלכתיות מגובשות על מהותה של התורה שבעל פה והמערכת ההלכתית כולה.
מאת: יוסף שטרן
תיאור: לפי הקריאה המסורתית "מורה נבוכים" של הרמב"ם הוא ניסיון ליצור הרמוניה בין השכל האנושי לבין התגלות אלוהית, ובין הפילוסופיה והדת. גישה פרשנית שונה, חדשה יותר, טוענת שלא ניתן ליישב את הסתירה בין הפילוסופיה לדת, ומכאן מגיעה למסקנה ש"מורה נבוכים" מייעד את הדת להמונים ואת הפילוסופיה למיעוט נבחר. יוסף שטרן לוקח צעד נוסף מעבר לוויכוחים המוכרים האלה וטוען שהמבוכה בכותרת היצירה הזאת, הידועה בחידתיות שלה, לא נובעת מהעימות שבין אתונה לירושלים, אלא מן המתח בין החומר האנושי לבין צורת האדם, בין הגוף לבין השכל. המסורת הפילוסופית של הרמב"ם מאמינה שהחיים המושלמים הם אינטלקטואליים: ההתבוננות הטהורה והמלאה בכל האמיתות שיש, מפיזיקה וקוסמולוגיה עד מטפיזיקה ואלוהים. לפי "מורה נבוכים," האידיאל הזה איננו בר השגה עבור האדם. השכל המגולם בגוף אינו יכול לתפוס את הידיעה המדעית של המטפיזיקה, והדחפים הגופניים שלו מונעים את ההתבוננות הבלעדית. על ידי בחינה מדוקדקת של הטיעונים ב"מורה נבוכים" ובשימוש המקורי במשל כמדיום לכתיבה פילוסופית, מגלה שטרן את עמדתו הספקנית של הרמב"ם כלפי היכולת האנושית לידיעת המטפיזיקה ואת הפרשנות החדשנית שלו למשלים במקרא ובספרות חז"ל. שטרן מראה איך הרמב"ם יוצר אוסף תרגילים רוחניים כדי להתמודד עם הצרכים הנוגדים של הגוף והשכל, תוך כדי תפיסה מחודשת של מצוות התורה כאימון לחיי השכל המגולם בגוף. על ידי התמקדות במושגים הפילוסופיים של חומר וצורה והמשחק בין הצורה הספרותית של "מורה נבוכים" לבין נושאי התוכן שלו, מצליח שטרן לפתח פרשנות אחידה וחדשנית לספר.
הקיבוץ המאוחד
מאת: דב שוורץ, אסתי אייזנמן
תיאור: ר' מרדכי כומטינו הוא איש אשכולות, מגדולי המלומדים היהודים שהעמידה יהדות ביזנטיון במאה ה-15. הספר שלפנינו מגיש לקורא מהדורה של פירושו על ספר מורה הנבוכים לרמב"ם, שעד עתה היה עלום בכתב יד ולא היה מוכר לחוקרים ולציבור שוחרי המחשבה היהודית. הפירוש מבאר באופן רציף, פרק אחר פרק, הן את פשט מורה הנבוכים הן את סודותיו, וחושף את מקורותיו הפילוסופיים, והוא בגדר עדות ראשונה במעלה לאופי ההגות היהודית בביזנטיון ולמצב לימוד המדעים שם, במעבר מהתרבות הרומניוטית לתרבות העות'מאנית. למהדורה נוספו הערות ומבוא המנתחים את עמדת המחבר, משווים אותה לעמדות של מלומדים אחרים בני זמנו וקודמים לו, ועומדים על חשיבותו וייחודו של הפירוש וההקשרים ההיסטוריים והתרבותיים שלו.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: אבינועם רוזנק, ידידיה צ' שטרן, מנחם לורברבוים, בנימין בראון
תיאור: פרופ' אביעזר רביצקי הוא מהאישים הבולטים ביותר בחיי הרוח במדינת ישראל בדור האחרון. מנהיגותו משתרעת על תחומים רחבים של תרבות, מחקר ומחשבה, והיא באה לידי ביטוי הן במרחב של העשייה הפוליטית-הציבורית הן במרחב של המחקר וההוראה האקדמיים. עולמו הרוחני והמעשי נע בין שני מרחבים אלה במתח מתמיד. נושאי דת ומדינה, יהדות ודמוקרטיה, תרבות ציבורית ומחקר עיוני של הפילוסופיה היהודית בימי הביניים ובעת החדשה - כולם מסעירים את עולמו, מושכים אותו לכיוונים שונים ומַפרים זה את זה מכוח ניגודיהם. פרופ' רביצקי אינו יכול להפריד בין העולמות, והודות למיזוג זה הפך לאחד מגדולי החוקרים של מחשבת ישראל ולאחד האינטלקטואלים הבולטים של זמננו. קובץ המאמרים שנאסף לכבודו עוקב אחר מתח זה ופורשׂ את העושר הטמון במחקר שמהותו היא תנועה מתמדת בין שני המוקדים - הפוליטי וההגותי. הספר מתחקה, בין היתר, על טיבם של מושגי יסוד פילוסופיים, דתיים ופוליטיים, כגון: סליחה, מחילה, משיחיות, אנרכיזם, שוויון ודת טבעית; ונידונות בו משנותיהם הפוליטיות של אישים כמו רבי משה נרבוני, ר' יצחק אברבנאל, רס"ג, הרמב"ם, הרלב"ג, ר' אברהם אבולעפיה, הרמח"ל, הרב שך, רבי אלחנן וסרמן, ישעיהו ליבוביץ, ברנר ור' בנימין, החפץ חיים והרב קוק. האסופה שלפנינו מחזיקה בין דפיה את מאמריהם של בכירי ההוגים והחוקרים בתחום מחשבת ישראל - תלמידים ועמיתים של פרופ' רביצקי. מחברי המאמרים אינם עוסקים רק ביצירות הרוח של העבר אלא גם בסוגיות המעסיקות את ההווה היהודי והישראלי. באסופה גם סקירה מחקרית על הגותו של פרופ' אביעזר רביצקי וכן מאמר על דרכו ואישיותו, מפרי עטם של ארבעת ילדיו.
המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"רמרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי
מאת: ליאו שטראוס
תיאור: זה הכרך השני של מבחר מסות של ההוגה היהודי ליאו שטראוס (1973-1899), והוא המשך למבחר שפורסם בכותרת 'ירושלים ואתונה'. שטראוס הוא אחד ההוגים הפוליטיים החשובים של המאה העשרים. במחקריו הוא עוסק הן בהגות הפילוסופית הכללית הן בהגות היהודית. כרך זה מציג את הקשר הפנימי שבין השקפותיו הפילוסופיות הפוליטיות של שטראוס ובין השקפותיו על המחשבה היהודית המודרנית. שטראוס פורש כאן את הקשיים שאליהם נקלעה המחשבה היהודית עקב השפעתם של זרמי הגות חדשים שקשורים בצמיחתו של הליברליזם המודרני, ובראש ובראשונה ההיסטוריציזם והאקסיסטנציאליזם. מתוך הניתוח של יסודות המחשבה הפוליטית המודרנית ושל מדע המדינה החדש מסיק שטראוס שההגות שעליה מתבסס הליברליזם המודרני מעידה על משבר חמור של המחשבה הפילוסופית הפוליטית. המשבר הזה כרוך במה ששטראוס קורא 'הבעיה התאולוגית-הפוליטית', או במילים אחרות: היחס בין התאולוגיה לפוליטיקה. הוא סבור שהמאמצים הרעיוניים שנעשו לשם פתרונה של הבעיה הזאת על ידי הפרדה מוחלטת בין התאולוגיה לפוליטיקה הולידו כמה וכמה תופעות שליליות בחברה המודרנית, ואלה מסכנות את המשך קיומה של התרבות המערבית, הנשענת על שני יסודות חיוניים – 'ירושלים' ו'אתונה'. בתוך כך גם היהדות מאבדת את השפעתה על התרבות הזאת ואת תרומתה הסגולית לה. שטראוס קורא אפוא לחשיבה מחודשת על משמעותם המקורית של היסודות האלה ושל המתח ביניהם.
מוסד ביאליקמכון ליאו בק
מאת: אפרים חזן, דב שוורץ
תיאור: דמותו של ר' יהודה הלוי היא לא רק של איש אשכולות אלא של אינטלקטואל שהביוגרפיה שלו מבטאת חיי אמן. הוא היה יוצר רגיש, שאותותיה של התקופה ומצבו הגלותי של עם ישראל הותירו בו חותם עמוק. שירה, הלכה, הגות ופרשנות חברו להן באישיותו הדגולה. דמותו, כתיבתו ורעיונותיו של ר' יהודה הלוי היו בעלי השפעה עמוקה על היצירה היהודית עד לעצם ימים אלה ממש. קובץ מאמרים זה, בעריכתם של פרופ' אפרים חזן ופרופ' דב שוורץ, מבקש לחשוף ולבחון רבדים שונים ביצירתו של ר' יהודה הלוי באמצעות שימוש במתודות מגוונות לפענוח יצירתו של המשורר וההוגה.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: דרור ארליך
תיאור: ספר זה הוא ניתוח שיטתי ראשון ומקיף של משנתו הפילוסופית-הדתית של ר` יוסף אלבו, מחבר ספר העקרים. אלבו פעל בספרד הנוצרית במחצית הראשונה של המאה החמש עשרה, עת הפעילה הכנסייה הקתולית לחץ כבד על היהודים במטרה להובילם לאגן הטבילה, ועל רקע הוויכוח הפנימי בהגות היהודית בין שמרנים לשכלתנים באשר למעמדה של הפילוסופיה בגיבושן של תפיסות דתיות. הספר שלפנינו טוען שספר העקרים נכתב בסגנון הכתיבה האזוטרית, בדומה למורה הנבוכים לרמב``ם, כלומר תוך הסתרת עמדותיו האמתיות של המחבר בסוגיות פילוסופיות ותאולוגיות שונות. עיון יסודי בדיוניו של אלבו בסוגיות רבות בתורת האלוהות, בתורת האדם ובתורת ההשגחה והגמול חושף שימוש באמצעי הסתרה ספרותיים-סגנוניים מגוּונים. בחינת מפעלו ההגותי לאור ההקשרים המחשבתיים, התרבותיים, החברתיים והפוליטיים שבהם התגבש מסייעת בבירור הגורמים האפשריים שהניעו את אלבו לנקוט סגנון כתיבה זה בחיבורו. כידוע, בין כתיבת גרסתו המקורית של המאמר הראשון של יצירה זו לבין השלמת כתיבתה יש פער כרונולוגי. מן הניתוח המוצג לפנינו עולה שיש גם פער מהותי בתוכן הדיונים ובסגנונם בין המאמר הראשון לשלושת המאמרים הנוספים. המחקר הנוכחי מאיר באור חדש את הגותו של אלבו, שנחשבה על פי רוב בתולדות חקר ההגות היהודית של ימי הביניים שמרנית, לקטנית, אפולוגטית וחסרת מקוריות. מסקנתו היא, שהמפתח הפרשני הראוי להבנת משנת אלבו טמון בזיהויה ואפיונה של `אמנות הכתיבה` הפילוסופית שלו.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: מנחם קלנר
תיאור: בספר זה נטען שהרמב”ם היה משוכנע שתורת ישראל מלמדת שבני אדם כולם נבראו בצלם אלוהים ושאין הבדל ממשי, מהותי ומולד בין ישראל לעמים. טענה זו מנוגדת לתפיסה הדומיננטית ביהדות המסורתית מאז ימי הביניים, ובעיקר מאז תחילת האמנציפציה, שגייסה את הרמב”ם לתמוך בגישות פרטיקולריסטיות. לדעתו של מנחם קלנר, תפיסה זו היא סילוף המציאות, ויש בה ממד טרגי. כמובן, ישנם הבדלים בין ישראל לעמים אבל לטענת קלנר, אליבא דרמב”ם ההבדלים הם ברמה של חוקים, של היסטוריה, של ייעוד, ותו לא. ככתוב בסדר אליהו רבה: 'בין גוי ובין ישראל, בין איש ובין אישה, בין עבד בין שפחה – הכול לפי מעשה שעושה; כך רוח הקודש שורה עליו.' ספר זה מציע קריאה צמודה מאוד של ההלכה הראשונה, ההלכה האמצעית, וההלכה האחרונה ב’משנה תורה’. אין הוא עוסק בניתוח של סוגיות בהגותו הפילוסופית של הרמב”ם (כגון תורת הנפש, תורת המוסר, השגחה, נבואה, הישארות הנפש, ימות המשיח, גרים, מהות התורה, ומהותו של עם ישראל), בשונה למשל מספרו של קלנר Maimonides on Judaism and the Jewish People, 1991. הפרק הפותח את הספר מסביר את האוניברסליזם של הרמב”ם באמצעות ניתוח מאמרי חז”ל שמהם היה יכול הרמב”ם לשאוב את רעיונותיו האוניברסליים. הפרק האחרון מתמודד עם דברי הרמב”ם הסותרים, לכאורה, את העמדה שמייחס לו קלנר לאורך כל הספר. באחרית דבר חורג המחבר מקריאה צמודה של דברי הרמב”ם ומביע את עמדותיו שלו נוכח המציאות של ימינו.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: אברהם מלמד
תיאור: המחשבה המדינית היהודית של ימי הביניים הייתה תוצר של המפגש המתוח בין המסורת המדינית היהודית כפי שהתגבשה בספרות המקראית ובספרות חז"ל, לבין הפילוסופיה המדינית היוונית של אפלטון ואריסטו, כפי שזו הועברה לימי הביניים בתיווך אסלאמי בכתביהם של אלפראבי, אבן רֻשד, אבן באג'ה ואחרים. המחשבה המדינית היהודית התמודדה עם הפילוסופיה המדינית היוונית בתיווך אסלאמי בדרכים שונות, וספר זה עוסק ברכיביו העיקריים של המפגש הזה. נבחנים בו הנושאים המרכזיים שעמם התמודדו המלומדים היהודים בימי הביניים: שאלת טבעו המדיני של האדם ותכלית קיומה של המדינה; הנבואה כתופעה פוליטית ותורת ההידמות לאל; תפיסת החוק - אלוהי, אנושי וטבעי; תורת המשטרים - מלוכה לעומת רפובליקה; והמשיחיות כתופעה פוליטית. הספר מסתיים בהצגת תהליכי המעבר מהמחשבה המדינית הימי־ביניימית אל המחשבה המדינית היהודית של ראשית העת החדשה כפי שבאו לידי ביטוי בהגותו של שפינוזה. 
האוניברסיטה הפתוחה
מאת: חגי בן-שמאי
תיאור:  רב סעדיה גאון ( 942-882), "ראש המדברים בכל מקום" (הידוע בקיצור שמו רס"ג), היה מן האישים המשפיעים ביותר בתולדות התרבות היהודית. הוא חידש והנהיג בכל שדה ידע ובכל סוגה שבהם עסק, ובעיקר במונוגרפיות הלכתיות, פרשנות המקרא, חכמת הלשון, הגות דתית ופיוטים. בעת אחת היה מחדש ומשמר, ובעיקר שאף לשמר את דת ישראל כפי שעיצבוה חכמי המשנה, התלמוד והמדרשים, בעיצוב הולם את רוח זמנו ובתרגום ללשון המקובלת בזמנו, ערבית־יהודית, ובהתאמה למושגים הדתיים והמדעיים שהיו מקובלים בזמנו. באסופה זו נכללו כל המאמרים שפרסם עד היום פרופ' חגי בן–שמאי על פרשנות המקרא וההגות הדתית במשנתו של רס"ג. בתקופה סוערת מחוץ ומבית, נוכח פילוגים כיתתיים והמהפכה התרבותית בתחום ההגותי, כשהיתה הלשון הערבית לכלי תקשורת עיקרי לכל אוכלוסי ממלכת האסלאם בלי הבדל דת ולאום, ומסורת המדע והפילוסופיה של היוונים נעשתה זמינה לכול בלשון זו, ראה רס"ג את עצמו כמי שבחרה בו ההשגחה להנהיג את עמו בדרך של אמונה המבוססת על חקירה והבנה שכלתנית. ברוח זו שלובות לבלי הפרד פרשנות המקרא וההגות הדתית במשנתו. מפעלו זה של רס"ג הוא מוֹקדם של עשרים המאמרים הכלולים בספר זה. מהם עוסקים במכלול יצירתו בפרשנות או בהגות, מהם עוסקים בפרטים שיוצאים ללמד על הכלל. כך מעמידה האסופה מעין סיכום של הפרקים העיקריים במשנתו ההגותית והפרשנית של רס"ג. רוב המאמרים פורסמו בעברית. שישה פורסמו בשעתם באנגלית ותורגמו לעברית לאסופה זו.
מוסד ביאליק
מאת: יוסף יצחק ליפשיץ
תיאור: ההגות היהודית בימי הביניים התמודדה עם הניסיון ליישב שתי השקפות סותרות.
מצד אחד רווחה ההשקפה שהאל הוא מופשט, טרנסצנדנטי ובלתי נתפס או אף בלתי מושג, השקפה שנשענה בעיקר על הנחה פילוסופית. מן הצד האחר רווחה השקפה לא פחות פופולרית מגשימה ואנושית. לנגד עיני בעלי ההשקפה הזו עמדו רבים מן המקורות היהודיים, הן במקרא והן בתלמוד, המציגים תפיסה אנטרופומורפית של האל. יישוב סתירה זו הניב בעיקר בין חסידי אשכנז השקפה דואליסטית שחיה בשלום עם השקפה בת שתי נקודות ראות. חסידי אשכנז ייחסו את ההשקפה הטרנסצנדנטית לאל עצמו, ואילו את ההשקפה של האל המואנשת הם ייחסו לאופן שבו נתפס האל בעיני האדם. דואליות זו היא שעיצבה את ההשקפה המיסטית המיוחדת של חסידי אשכנז.
הנושאים בהם דן הספר עוסקים בפנים השונים של ההשקפה הזו: אובנתא דליבא – המונח שנקטו חסידי אשכנז על מנת לציין את תפיסת האל האנושית, הכבוד, שעבור מספר אסכולות מייצג את האל שמנקודת ראות האדם, הפולמוס על ההגשמה וכן עולם המלאכים כהרחבה של העולם המטפיזי ותפקידו. תשומת לב מיוחדת ניתנת לפיוט האשכנזי, לפרשנותו ולנגינתו.
הקיבוץ המאוחד
מאת: אפרים חזן, שמואל רפאל
תיאור: מחברות ליהודית הוא קובץ מחקרים בספרות ימי הביניים ובשלוחותיה, המוגש כמנחת שי לפרופסור יהודית דישון בהוקרה לפועלה רב השנים והפנים באוניברסיטת בר-אילן ומחוצה לה. חבריה, עמיתיה, מוקירי מפעליה ותלמידיה חברו יחדיו לכבודה בפרסום פירות מחקריהם ברוח תורתה.
מחקריה של פרופ' דישון - בהם חקר יצירותיהם של י' אבן זאברה וי' אלחריזי, חקר הצימוד העברי, חקר החברה בראי המקאמה והפרוזה המחורזת, דמות האישה ומעמדה - הקנו לה מקום של כבוד בקרב חוקרי ימי הביניים ואנשי ספר בארץ ובעולם.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: פ. לחובר
תיאור: רוב מאמרי הספר נכתבו בתקופת חייו האחרונה של המחבר.
מוסד ביאליק
תיאור: בספר ארבע פרשיות.
בפרשה הראשונה מונה אלבו את העיקרים והשורשים לדת האלוהית, בשנייה הוא מבחין בינה לבין דתות כוזבות, בשלישית הוא מורה את דרך האדם לשלמות על-פי התורה וברביעית מצביע על העבודה הנדרשת מן האדם, על תנאיה ותכליתה.
מוסד ביאליק
מאת: יעקב לוינגר
תיאור: בספר מנסה המחבר להתמודד עם אחת הבעיות המרכזיות בחקר משנתו של הרמב"ם: שאלת היחס בין מפעלו ההלכתי (הרמב"ם כבעל 'היד החזקה'), לבין מפעלו העיוני-פילוסופי (הרמב"ם כבעל 'מורה נבוכים').
יעקב לוינגר מתמודד עם הבעיה מבחינותיה השונות ומציע את הרקע ההשקפתי העומד ביסודה של שניות זו.
מוסד ביאליק
מאת: איבן מרקוס
תיאור: מתוך ההקדמה: במחצית השנייה של המאה ה-12 היו הקהילות היהודיות בערי גרמניה שבגליל הריינוס - מגנצא, וורמייזא, שפירא - עדות לצמיחת חוג חסידי שצץ ועלה מקרב משפחה מיוחסת, שהיתה בין מייסדיה של הקהילה היהודית באשכנז - היא משפחת בני קלונימוס.
משפחה זו הצמיחה מתוכה הוגי דעות חסידיים, שהעלו על הכתב לראשונה את השקפת העולם של חוג זה. במשך קרוב למאה שנה (1150-1250 בערך) היתה קבוצה זו, שהחל מן המאה ה-14 נוהגים לכנותה בשם 'חסידי אשכנז', עילית קטנה של הוגי דעות דתיים.
חבריה פיתחו וניסו להגשים דרך חיים שלמה, שהיתה במידת מה תגובה לבעיות זמנם. אחדים מחיבוריהם ששרדו משקפים יפה הן את תנאי החיים היומיומיים של יהודי אשכנז במאות אלה והן את השקפת העולם הקיצונית של מחבריהם.
מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי
מאת: יהודה ליבס
תיאור: מהדורה שנייה מתוקנת, תשס"ז - 2007.
הספר הוא קובץ מאמרים על נבכי הרוח של מאמיני שבתי צבי.
המחבר מאיר פינות אפלות, בלתי נודעות, פרדוקסליות ומעניינות במיוחד בפרשה מרתקת זו בתולדות הרוח היהודית.
מן הזווית המיוחדת של מחקרי השבתאות נראית היהדות, שהיא שהצמיחה מתוכה את השבתאות, מעניינת יותר, פחות מונוליטית.
מוסד ביאליק
מאת: זאב הרוי
תיאור: ר' חסדאי קרשקש, איש ברצלונה וסרגוסה, היה דיין ואיש הלכה ושימש מנהיגם של יהודי כתר אראגון בפרעות 1391 ועקבותיהן.
הוא היה יועץ של מלכים, פולמוסן, מדען, ופילוסוף יהודי מן המקוריים ביותר בכל הזמנים. הוא חיבר את ספר המופת האנטי-אריסטוטלי אור ה' והיה מבקרו הגדול והנועז של הרמב'ם.
ביקורתו המהפכנית על הפיסיקה האריסטוטלית השפיעה על הדורות של גליליאו וניוטון, והוא הטרים את תפיסת היקום המודרנית.
גישתו לזמן ולמרחב, לאינסוף, לדטרמיניזם ולאהבה השפיעה על שפינוזה. היה בו שילוב נדיר של מאמין תמים ופילוסוף ספקן, אירוני וחריף.
הספר מתאר את התמורות ביהדות ספרד בימיו ומנתח את הגותו, וכך נמצא הקורא למד מדוע נכלל ר' חסדאי קרשקש בין גדולי הרוח והיצירה של העם היהודי.
זאב הרוי הוא פרופסור מן המניין באוניברסיטה העברית בירושלים וראש החוג למחשבת ישראל. חתן פרס אמ'ת למחשבת ישראל לשנת תשס'ט. מחקריו הרבים עוסקים בפילוסופיה היהודית לדורותיה, ובפרט ברמב'ם, בר' חסדאי קרשקש ובשפינוזה.
מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי
מאת: ידידיה אלטר דינרי
תיאור: בספר ניתוח כתביהם של גדולי חכמי הדור של יהדות אשכנז בשנים (1350-1450); המהרי"ל, מהר"י וייל ומחבר ספר 'תורמת הדשן', ר' ישראל איסרליין.
זאת היתה תקופה של חילופי משמרות בספרות הרבנית באשכנז אשר ביטאה תמורות מהותיות, המצדיקות את ראיית חכמי אשכנז מאז אמצע המאה ה -14 כשייכים לתקופה החדשה.
מוסד ביאליק
מאת: אברהם בר-חייא
תיאור: ההדיר, צירף הערות ומבוא ג'פרי ויגודר.
הטקסט המובא בספר מבוסס על השוואה ביקורתית של שישה כתבי יד.
אברהם בר-חייא, בן המאה ה-11, כתב עברית. התמחותו האנציקלופדית הקיפה את כל ענפי המדעים ודרכו בפילוסופיה היא דרשנית.
מוסד ביאליק
מאת: יוסף בן-שלמה
תיאור: רמ"ק - רבי משה קורדובירו היה גדול המקובלים בצפת עד בואו של האר"י.
המחבר דן בכל כתביו הנדפסים של רמ"ק, מברר את זיקתו לפילוסופים היהודיים של ימי-הביניים ולספרות הקבלה ומתמקד בתורת האלוהות של הרמ"ק.
מוסד ביאליק
מאת: משה הלברטל
תיאור: רבי משה בן נחמן היה גדול בעלי ההלכה של המאה השלוש-עשרה ומפרשני המקרא היצירתיים והמעמיקים שקמו לעולם היהודי. מעבר להישגיו הכבירים בתחומים אלה הרמב"ן היה מהמקובלים הגדולים של ימי הביניים, ובין השיטין של פירושו לתורה ושאר כתביו פיזר הרמב"ן רמזים קבליים שהכתירם בתואר "על דרך האמת".
הרמב"ן העמיד מסורת קבלית חשובה ולסמכותו ההלכתית הייתה השפעה מכרעת על הפיכת הקבלה למסורת סוד כשרה ומקובלת.
ספר זה הוא ניסיון לספק תמונה רחבה ושיטתית של הגותו של הרמב"ן הן בתפישת ההלכה שלו והן בגישתו לנושאים המרכזיים של המחשבה היהודית בימי הביניים כדוגמת תורת האלוהות, תפישת הנס והגאולה, תפישת ההיסטוריה, הבנת ההתגלות וטעמי המצוות.
מכון שלום הרטמן
מאת: יעקב בלידשטיין
תיאור: עניינו של הספר הוא ליבון מרכיבי יסוד בתרבות הפוליטית של היהדות הקלאסית. המחבר מתאר את יחסי הרמב"ם לספירה המדינית בכלל, למגמותיה ולתפקידיה, ומקיף בתיאורו דיון בנושאים מגוונים, כגון מקורותיה ומגבלותיה של הסמכות המדינית, בעיות מבנה וארגון השלטון, מלחמה, מנהיגות, משיחיות, מלוכה ועוד.
יצירתו של הרמב'ם מוארת באור תקופתו - במציאות היהודית ועל רקע עולם ההגות האיסלמית.
הבדיקה המדויקת של המחבר את היצירה ההלכתית המיימונית בנושא המדיני, פותחת צוהר אל בית היוצר המיימוני בכללו, ומראה כיצד הרמב``ם מעצב את יצירתו מתוך מקורות העבר, ומשלב בה הלכה והגות.
היכרות עם הגות זו והעמקה בה, בהקשרה ההלכתי, ההיסטורי והאידיאולוגי-הרעיוני כאחד, היא רבת חשיבות בימינו אלה, היות שרעיונותיה משמשים את הציבור המשכיל בדיונו בתרבות הפוליטית היהודית.
ספר זה, 'עקרונות מדיניים במשנת הרמב"ם', ראה אור בראשונה בשנת תשמ"ג והופיע במהדורה שנייה, מורחבת ומעודכנת בשנת 2001.
הספר זכה בפרס ירושלים לשנת תשמ"ח.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: אורזולה שוברט
תיאור: בספר זה עוקבת ד"ר אורזולה שוברט אחר העיצובים האמונתיים השונים של הספר היהודי, מימי הרנסאנס ועד הרוקוקו, דהיינו מימי המצאת הדפוס ועד סוף המאה ה-18, שבה נתחדשה אמנות הספר ואיורו בכתיבת יד (בעיקר הגדות של פסח).
קיומה של אמנות יהודית בעיצובם של ספרים לא היה מקובל על רבים, ואף התעלמו ממנה, מתוך הבנה שגויה של הדיבר "לא תעשה לך כל פסל וכל תמונה".
המחברת מצביעה גם על ההשפעות החיצוניות אצל מאיירי הספר העברי, כשם שהיא מרחיבה את מבטה אל אספקטים שונים בתרבות היהודית - מדרשי חז"ל, תולדות עם ישראל ותיאור הסביבה החברתית.
הקיבוץ המאוחד
מאת: משה בן מימון
תיאור: The Judeo-Arabic original and a modern Hebrew translation and annotation of the three philosophical introductions to sections of Maimonides' commentary on the Mishnah: (a) An introduction to the Mishnah as a whole; (b) An introduction to Perek Helek; (c) An introduction to Pirkei Avot (Shemonah Perakim). A Full searchable and annotated text.
מאת: אביעזר רביצקי
תיאור: הרמב'ם: שמרנות, מקוריות, מהפכנות - בוחן אם הרמב'ם היה שמרן או מהפכן בהליכותיו ובחיבוריו. מטרת הקובץ כפולה: להעלות את הישגי המחקר המימוניים העדכניים ביותר ולאפשר לקורא להגיע להערכה מסכמת על הרמב'ם ואופי פעילותו. רוב המאמרים שבקובץ מלמדים שהרמב'ם לא היה מהפכן � לא באורחות חייו ובהנהגתו ולא ביצירתו, וחידושיו הרבים הלכו בנתיבים של מסורת היצירה לתחומיה. עם זאת, היקף עבודתו של הרמב'ם, שיטת ארגון החומר שנקט בה, רמת מודעותו ליצירה העולמית ותחושת השליחות שלו בחיבוריו. כל אלה הקנו לו את מעמדו הייחודי, כפי שעולה מן המאמרים השונים.
הרמב'ם: שמרנות, מקוריות, מהפכנות - נחלק לשני כרכים. הכרך הראשון, היסטוריה והלכה, כולל שני שערים. השער הראשון עוסק במקומו של הרמב'ם בהיסטוריה וכולל בירורים בתולדות הרמב'ם ומשפחתו ודיונים בעמדותיו בזיקה לעולמות התרבותיים שהכיר. השער השני בא להשוות בין דברי הרמב'ם למקורותיו ההלכתיים. בכרך השני, הגות וחדשנות, שלושה שערים: מקוריות ופרשנות במשנת הרמב'ם, על תובנות העולות ממשנתו; מקוריות הרמב'ם בהקשרים משווים, הבוחן את הגותו אל מול מקורות הגות שקדמו לו או בני זמנו; חדשנותו מן הפרספקטיבה של תלמידיו, ובפרט יצירתו של שמואל אבן תיבון, המשמשת מעין
מראה לבחינת חדשנותו של הרמב'ם בעיני בני זמנו.
עורך הספר, פרופ' אביעזר רביצקי, הוא חוקר מובהק של הרמב'ם ומשנתו. המחברים של המאמרים השונים הם חוקרי הרמב'ם המובהקים בתחומיהם: היסטוריה, פילוסופיה ומחשבת ישראל, תלמוד, משפט עברי, הלכה ועוד.
מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי
מאת: אביעזר רביצקי
תיאור: הרמב'ם: שמרנות, מקוריות, מהפכנות - בוחן אם הרמב'ם היה שמרן או מהפכן בהליכותיו ובחיבוריו. מטרת הקובץ כפולה: להעלות את הישגי המחקר המימוניים העדכניים ביותר ולאפשר לקורא להגיע להערכה מסכמת על הרמב'ם ואופי פעילותו. רוב המאמרים שבקובץ מלמדים שהרמב'ם לא היה מהפכן � לא באורחות חייו ובהנהגתו ולא ביצירתו, וחידושיו הרבים הלכו בנתיבים של מסורת היצירה לתחומיה. עם זאת, היקף עבודתו של הרמב'ם, שיטת ארגון החומר שנקט בה, רמת מודעותו ליצירה העולמית ותחושת השליחות שלו בחיבוריו. כל אלה הקנו לו את מעמדו הייחודי, כפי שעולה מן המאמרים השונים.
הרמב'ם: שמרנות, מקוריות, מהפכנות - נחלק לשני כרכים. הכרך הראשון, היסטוריה והלכה, כולל שני שערים. השער הראשון עוסק במקומו של הרמב'ם בהיסטוריה וכולל בירורים בתולדות הרמב'ם ומשפחתו ודיונים בעמדותיו בזיקה לעולמות התרבותיים שהכיר. השער השני בא להשוות בין דברי הרמב'ם למקורותיו ההלכתיים. בכרך השני, הגות וחדשנות, שלושה שערים: מקוריות ופרשנות במשנת הרמב'ם, על תובנות העולות ממשנתו; מקוריות הרמב'ם בהקשרים משווים, הבוחן את הגותו אל מול מקורות הגות שקדמו לו או בני זמנו; חדשנותו מן הפרספקטיבה של תלמידיו, ובפרט יצירתו של שמואל אבן תיבון, המשמשת מעין
מראה לבחינת חדשנותו של הרמב'ם בעיני בני זמנו.
עורך הספר, פרופ' אביעזר רביצקי, הוא חוקר מובהק של הרמב'ם ומשנתו. המחברים של המאמרים השונים הם חוקרי הרמב'ם המובהקים בתחומיהם: היסטוריה, פילוסופיה ומחשבת ישראל, תלמוד, משפט עברי, הלכה ועוד.
מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי
מאת: בנימין גרוס
תיאור: "יהי אור" הוא פירוש מקיף לנר מצוה, אחת היצירות המקוריות ביותר של המהר"ל מפראג,בן המאה השש-עשרה.
חיבורו המוקדש לחנוכה, החג הבתר-מקראי היחיד שהנהיגו חז"ל בין חתימת התנ"ך לימינו, מרחיב את היריעה, מעבר לייחודיותו של הארוע; נוסף על מימד הזמן ההסיטורי והטקסטים הכרוכים בחג האורים, נמצא בו אף בירור תקפותו הפרדיגמאית לגרול העם היהודי ולסדר הזמן שהוא נוהג על פיו.
המהר"ל מתאר את מאבקם של החשמונאים אל מול פיתויי היוונות כמקרה מיוחד של ההתנגשות בין שתי תרבויות ומדגיש את צביונה של הסביבה התרבותית והדתית ואת חשיבותה המכרעת להתפתחות חברות אנושיות ולקונפליקטים המפלגים אותן.הדיון בחיבור נסב בעיקר על העימות בין שתי תפיסות עולם, המקראית והיוונית. מתוך עיון בסוגיות ערך המצוה ותפקידה,מגיע המהר"ל אל פיתוח נושאים מהותיים בתחום הפילוסופיה של ההיסטוריה. קיומו הייחודי של העם היהודי וייעודו המיוחד מוצגים מזוית ראיה של משיחיות רוחנית, לא כנופך נוסף ללאומיות, אלא כפתיחה של האנושי לעבר התהוות היסטורית.
בשעה שעם תחייתה של מדינה יהודית בארץ הקודש מובלטות בעיות הזיקה שבין הפוליטי לדתי ומתחדדת התהייה על התכליתיות הסופית של ההרפתקה המופלאת הזאת, החיבור הזה מאפשר להבין מדוע וכיצד נשתמרה בעם ישראל תודעת ההשתתפות בתכנית הכבירה על אף הפגמים, המגרעות והכשלונות.
משנת המהר"ל, בניתוח של פרופסור בנימין גרוס, מבכירי המומחים להגותו, והאור שמאירים אותה קשריה עם מורי הדורות הדגולים, פותחים לנו שער להכרה כי החל מגילויה ההיסטורי, חושפת היהדות בפנינו טפח ממלוא התוכן החתום בעצמתה הכמוסה.
הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים
מאת: משה בן מימון
תיאור:  כרך רביעי של תשובות  הרמב"ם , מכיל הוספות ותיקונים חדשים , הבנויים ברובם על פירסומיהן של תשובות הנשר הגדול , שראו אור מאז הופעת המהדורה הראשונה .
הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים
מאת: משה בן מימון
תיאור: תשובות הרמב"ם : כרך ג - כרך זה של תשובות הרמב"ם מכיל את המבואות והמפתחות. הוא מכיל, בין היתר, את המבוא לתשובות הערביות של הרמב"ם, הבנוי כמתכונת מבואו של א"ח פריימן ז"ל, לתשובות העבריות (אשר אף הוא מתפרסם בכרך זה, לאחר שהותאם למהדורה זו). בכרך זה נדפסו גם הוספות ותיקונים לכרכים א'  וב', כולל תשובות חדשות המופיעות בכרך זה, תחת הכותרת "הוספות אחרונות". כמו כן צורפו לכרך זה אגרות ר' יהונתן הכהן והרמב"ם הרצופות לת' חכמי לוניל, וכן תשובת הרמב"ם לר' יוסף המערבי, תלמידו, על השגות ר' שמואל ב"ר עלי ראש ישיבת בגדאד.
Third volume of 4 of Maimonides' Responsa in Judeo-Arabic and Hebrew, edited by Joshua Blau  
הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים
מאת: משה בן מימון
תיאור: תשובות הרמב"ם : כרך ב . כרך זה (השני) מכיל כנספח, את אותן התשובות של הרמב"ם מתוך הוצאת פריימן, שנכתבו מלכתחילה בעברית, או שנשתמרו בעברית בלבד, וכן את המבואות (גם את מבואותיו של פריימן), כולל סקירה מפורטת על הלשון הערבית שבשו"ת ואת המפתחות: המהדורה השלמה של התשובות במקורן הערבי תכיל למעלה מ-280 שו"ת, הערוכות לפי סדרן שבכתב היד. השו"ת, לא נערכו לפי ענייניהן על סדר ההלכות בשולחן ערוך, כדי לא לפורר את קובצי השאלות שבכתבי היד. כ-40 תשובות לא היו ידועות עד כה אף בתרגום עברי. אולם גם התשובות שהיו ידועות בתרגומים עבריים, מופיעות לעיתים באור חדש: לא זו בלבד, שביכולתנו לתקן את הנוסח על פי המקור הערבי, אלא להיסטוריון של התקופה מתגלים גם פרטים רבי חשיבות מתוך הנוסח המלא של השאלות, שהרי המתרגמים העתיקים נהגו להשמיט מן השאלות את הפרטים, שלא היו הכרחיים להבנת התשובה, בו בזמן שהמקור הערבי שמר על כל הפרטים המרובים, שאותם הזכיר השואל, שלא ידע, על מה יסתמך הרב"ם בתשובתו.
Second volume of 4 of Maimonides' Responsa in Judeo-Arabic and Hebrew, edited by Joshua Blau  
הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים
מאת: משה בן מימון
תיאור: הכרך הראשון מתוך המהדורה הביקורתית של תשובות הרמב"ם  בלשונן המקורית. כתב היד של המהדורה כולה מוכן מאז שנת 1954. הכרך השני, מכיל כנספח, את אותן התשובות של הרמב"ם מתוך הוצאת פריימן, שנכתבו מלכתחילה בעברית, או שנשתמרו בעברית בלבד, וכן את המבואות (גם את מבואותיו של פריימן), כולל סקירה מפורטת על הלשון הערבית שבשו"ת ואת המפתחות: המהדורה השלמה של התשובות במקורן הערבי תכיל למעלה מ-280 שו"ת, הערוכות לפי סדרן שבכתב היד. השו"ת, לא נערכו לפי ענייניהן על סדר ההלכות בשולחן ערוך, כדי לא לפורר את קובצי השאלות שבכתבי היד. כ-40 תשובות לא היו ידועות עד כה אף בתרגום עברי. אולם גם התשובות שהיו ידועות בתרגומים עבריים, מופיעות לעיתים באור חדש: לא זו בלבד, שביכולתנו לתקן את הנוסח על פי המקור הערבי, אלא להיסטוריון של התקופה מתגלים גם פרטים רבי חשיבות מתוך הנוסח המלא של השאלות, שהרי המתרגמים העתיקים נהגו להשמיט מן השאלות את הפרטים, שלא היו הכרחיים להבנת התשובה, בו בזמן שהמקור הערבי שמר על כל הפרטים המרובים, שאותם הזכיר השואל, שלא ידע, על מה יסתמך הרב"ם בתשובתו.
First volume of 4 of Maimonides' Responsa in Judeo-Arabic and Hebrew, edited by Joshua Blau
הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים
מאת: דב שוורץ
תיאור: הספר בוחן את הכתיבה האזוטרית, כפי שהיא מופיעה ב'תחנות' שונות בהגות היהודית בימי הביניים. המחבר פורס את מגוון האפשרויות והפרשנויות של סוגה זו של כתיבה מצפינה - החל במאה ה-12 (הרמב"ם ור' יהודה הלוי כהוגים מרכזיים, אבן גבירול, אבן עזרא והרלב"ג) עד למאה ה-15 (יוסף אלבו ושם טוב בן יוסף) - מנסה לפענח את פשרה, מטרותיה ופרשנויותיה, ולהציגה כמשקפת את הגות ימי הביניים בכללותה, וכמסייעת להבנתה של הגות זו, מן ההיבט ההיסטורי והרעיוני.
הספר מנתח תופעות שונות של כתיבה מצפינה ועומד על הצגת דעות הסותרות זו את זו ועל טכניקות נוספות, כגון מילים מנחות ושימוש בהערות.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: אברהם אבן עזרא
תיאור: ספר הזקונים של ראב"ע, מוקדש כולו לנושא אחד - הבנת המצוות ובחינת מפתח ליסודות האמונה ולמהות הפנימית של התורה. הנושא הזה נבחן משתי נקודות-ראות המשלימות זו את זו: ביקורת נוקבת של מניין המצוות המקובל, ובירור שכלתני עקיב של טעמי המצוות ומטרותיהן. הנגיעה של 'יסוד מורא וסוד תורה' לפרשנות המקרא היא ישירה ומובהקת. לא זו בלבד שכל טענותיו מבוססות על הכתובים כפשוטם, ולפיכך יש בהן משום תרומה להבנתם, אלא שעצם הדיום שיטתי במשמעות ובתכלית של מצוות התורה משלים ומרחיב את מה שראב"ע כתב עליהן בפירושיו לתורה.
המהדורה המדעית המבוארת שלפנינו נותנת בידי לומדי כתבי ראב"ע וחוקרי משנתו נוסח בדוק ומהימן של הספר, המלווה במנגנון של חילופי גירסאות ובביאור מפורט המבהיר את מה שסתם המחבר, מברר את מקורותיו ומעגין את דבריו במשנתו הכוללת. זוהי מהדורה שנייה, מורחבת ומתוקנת הכוללת מאות רבות של הוספות ותיקונים וכן 'אחרית דבר', שכתב פרופ' אוריאל סימון, העוסקת בפן הפולמוסי של הספר – תרומתו ההכרחית של בעל פשט המקרא להבנתה השלמה של ההלכה. המהדורה הראשונה של  'יסוד מורא וסוד תורה' ראתה אור בשנת תשס"ב/2002, ובתוך זמן קצר אזלה מן השוק. למרבה הצער נפטר באותה שנה ממחלה קשה המחבר הראשי ד"ר יוסף כהן ז"ל. בחמש השנים שחלפו מאז שקד פרופ' אוריאל סימון על תיקון והרחבה של הפירוש המפורט המלווה את דבריו התמציתיים, ולעתים החידתיים, של אבן עזרא. כמו כן שוכללו המפתחות על מנת שיוכל הספר לשמש כספר עזר ללומדים את משנתו של ראב"ע ואת פירושיו. בזכות כל אלה המהדורה השנייה היא, מבחינות רבות, ספר חדש.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: מיכאל שורץ
תיאור: תרגום עברי חדש ל"מורה נבוכים", התרגום המדעי הראשון של הספר. יצירת המופת של רמב"ם, "מורה נבוכים" היא החיבור הפילוסופי החשוב ביותר שנכתב על ידי הוגה דיעות יהודי. רבנו משה בן מימון (1135-1204) היה אישיות יוצאת דופן: פוסק הלכה ראשון במעלה שחיבר את "משנה תורה", רופא בעל שם ששירת בחצר הסולטן ופילוסוף חריף שהשפיע לא רק על הוגים יהודים משפינוזה ועד לייבוביץ', אלא גם על גדולי הפילוסופים הנוצריים. "מורה נבוכים" פורש בצורה נועזת את הגותו של הרמב"ם—ממשמעות המקרא, דרך שאלת היחס בין הפילוסופיה לאמונה ועד לתפיסת האל וגאולת הנפש. בחיבור זה מתמודד רמב"ם עם המתח הנוצר בין תורת ישראל לבין כתבי הפילוסופים הלא-יהודיים שאתם יש לו הכרות עמוקה. ב"מורה נבוכים" מראה רמב"ם שרוחב אופקים אינו מחליש את התרבות היהודית, אלא מעשיר אותה ומחזקה.
תרגומו של פרופסור מיכאל שורץ מן החוג לפילוסופיה יהודית באוניברסיטת תל אביב, פרי שנים של עבודה מאומצת, הוא הישג אדיר. "מורה נבוכים", שנכתב במקורו בערבית, זוכה ללבוש עברי בהיר ומדויק. לראשונה יוכל קורא העברית לקרוא את חיבורו זה של רמב"ם בשפה צלולה וזורמת. את התרגום מלוות הערות מאירות עיניים המפענחות קשיים, מזהות את בני שיחו האינטלקטואליים של הרמב"ם מפנות למקורות ולספרות מחקר. לספר נלווים מספר נספחים, ביניהם נלווים נספח ביבליוגרפי מעודכן, ושבעה מפתחות מפורטים. תרגומו של שורץ מסלק את מבוכת השנים מ"מורה הנבוכים". אין ספק שהוא ישמש עוד שנים רבות כמהדורה העברית הסמכותית ביותר לכל מי שהגותו של רמב"ם יקרה לליבו.
הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין
מאת: מיכאל שורץ
תיאור: ההוצאה לאור של אוניברסיטת תל אביב גאה להודיע על הופעתו של תרגום עברי חדש ל"מורה נבוכים", התרגום המדעי הראשון של הספר. יצירת המופת של רמב"ם, "מורה נבוכים" היא החיבור הפילוסופי החשוב ביותר שנכתב על ידי הוגה דיעות יהודי. רבנו משה בן מימון (1135-1204) היה אישיות יוצאת דופן: פוסק הלכה ראשון במעלה שחיבר את "משנה תורה", רופא בעל שם ששירת בחצר הסולטן ופילוסוף חריף שהשפיע לא רק על הוגים יהודים משפינוזה ועד לייבוביץ', אלא גם על גדולי הפילוסופים הנוצריים. "מורה נבוכים" פורש בצורה נועזת את הגותו של הרמב"ם—ממשמעות המקרא, דרך שאלת היחס בין הפילוסופיה לאמונה ועד לתפיסת האל וגאולת הנפש. בחיבור זה מתמודד רמב"ם עם המתח הנוצר בין תורת ישראל לבין כתבי הפילוסופים הלא-יהודיים שאתם יש לו הכרות עמוקה. ב"מורה נבוכים" מראה רמב"ם שרוחב אופקים אינו מחליש את התרבות היהודית, אלא מעשיר אותה ומחזקה.
תרגומו של פרופסור מיכאל שורץ מן החוג לפילוסופיה יהודית באוניברסיטת תל אביב, פרי שנים של עבודה מאומצת, הוא הישג אדיר. "מורה נבוכים", שנכתב במקורו בערבית, זוכה ללבוש עברי בהיר ומדויק. לראשונה יוכל קורא העברית לקרוא את חיבורו זה של רמב"ם בשפה צלולה וזורמת. את התרגום מלוות הערות מאירות עיניים המפענחות קשיים, מזהות את בני שיחו האינטלקטואליים של הרמב"ם מפנות למקורות ולספרות מחקר. לספר נלווים מספר נספחים, ביניהם נלווים נספח ביבליוגרפי מעודכן, ושבעה מפתחות מפורטים. תרגומו של שורץ מסלק את מבוכת השנים מ"מורה הנבוכים". אין ספק שהוא ישמש עוד שנים רבות כמהדורה העברית הסמכותית ביותר לכל מי שהגותו של רמב"ם יקרה לליבו.
הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין
מאת: יעקב בלידשטיין
תיאור: פרקים א-ד  של הלכות ממרים לרמב"ם מציגים את מבנה הסמכות ההלכתית בישראל. הרמב"ם מתאר את מרכיביה השונים של התורה שבעל-פה, את מוסדותיה ותהליכי יצירתה, את מידת פתיחותה לשינויים ואת גורלו של המסרב לקבל את מרותה - הקראי הזקן ממרה. המבנה של התורה שבעל-פה מתואר מנקודת הראות של בעיית הסמכות, והספר דן הן במקומם של החכמים והן במקומו של הציבור. הגיבוש המיימוני של התורה שבעל-פה מעלה סוגיות חשובות, כגון מה הם תכניה? מה הוא מבנה העומק שלה ומהן מגמותיה? וכיצד הושפע הרמב"ם מהמחשבה ההלכתית שקדמה לו ומהרקע התרבותי של זמנו? כל אלה נדונים תוך ניתוח מדוקדק של הטקסט המיימוני.
הקיבוץ המאוחד
הצג עוד תוצאות