נמצאו 46 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: יאיר הופמן
תיאור: "מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה. הפירוש שם לו למטרה את המשימות האלה: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ־מקראיות, ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות ההיסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ־ מקראית; להביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות־ פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים.
האוניברסיטה העברית בירושליםעם עובדי"ל מאגנס
מאת: רפאל לוין
תיאור: הנביא עמוס, מראשוני הנביאים שקובץ מנבואותיהם נמצא בפנינו כספר עצמאי, חי ופעל במאה השמינית לפני הספירה, בימי עוזיהו מלך יהודה וירבעם בן יואש מלך ישראל. ההצלחה החומרית שהייתה נחלת התקופה גרמה להשחתת המידות שכנגדה זועק הנביא. דבריו והמסרים שלו אקטואליים וראויים גם לימינו.

הספר עמוס - הנביא מתקוע מסביר ומאיר את נבואותיו של עמוס, את טכניקות הנאום המרתקות שהשתמש בהן ואת המסרים שלו, זאת תוך עיון וניתוח דברי חז”ל, פרשנים מסורתיים וחוקרי מקרא, ושימוש בדרך הפשט והלוגיקה המודרנית. המסקנות הן שהמסר של הנביא עמוס הוא מסר של צדק חברתי-סוציאלי בלבד: “הָסֵר מֵעָלַי הֲמוֹן שִׁריֶך וזְמְִרתַ נבְָלֶיך לֹא אֶשְׁמָע: ויְגִּלַ כַּמַּיםִ מִשְׁפָּט וּצְדָקָה כְּנחַַל אֵיתָן”, ונבואותיו ערוכות לפי סדר אמירתן. ניתוח המבנה הספרותי של הנבואות מלמד על התקדמות ביכולת הרטורית של הנביא. הספר פותח בסקירה כללית של התקופה והאמונות שרווחו בעם בתקופה זו, וממשיך בהסבר דברי הנביא כסדרם. כמו כן דן הספר בכמה נושאים נוספים, כמו שאלת דיוק נוסח המסורה של המקרא ותדירות הופעת שמות ה’ השונים במקרא ומשמעותה. הגם שנושאים אלה אינם קשורים ישירות לדברי הנביא עמוס, הם עולים תוך כדי עיון בספר, חשובים להבנתו ויש בהם כדי לתרום גם להבנת ספרי מקרא נוספים.
הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים
מאת: מנחם בן-ישר, יצחק ש' פנקובר
תיאור: בספר זה נאספו כל הדרשות לספר יואל ולספר ועמוס מתוך ספרות התלמוד והמדרש (כ-650 דרשות). הדרשות סדורות לפי רצף הפסוקים בכל פרק. לכל פרק מיואל ומעמוס תואם פרק מקביל בספרנו. כל דרשה נתפרשה הן כשלעצמה והן ביחסה אל הטקסט המקראי, כדי לברר אילו בעיות מצא הדרשן בפסוק ומה הם הפתרונות שהציע בדרשה. הבעיות והפתרונות מוינו לסוגים שונים וכל דרשה מתוארת באשר לקושי ולפתרון שהיא עוסקת בהם. בסוף כל פרק בא סיכום קצר לפי פשוטו של מקרא ולעומתו סוכמו מכלול הדרשות לאותו פרק והמגמות העיקריות בהן, כדי להראות בפועל מה בין פשט לדרש. באמצעות החומר הרב המרוכז בספר ניתן לעסוק גם בסוגיה עקרונית: באיזו מידה דרשות חז"ל הן פרשנות למקרא, תגובה לקשיים בכתוב, ובאיזו מידה הדרשות אינן אלא אמצעי ספרותי להציג את רעיונות חז"ל. את הספר חותמים מפתחות מגוונים: פסוקי המקרא בדרשות, פסוקים שבאו בהערות, מקורות חז"ל, הקשיים והפתרונות הפרשניים לסוגיהם ושיוך כל דרשה (על פי מספרה בספר) לסוגי הקשיים ולסוגי הפתרונות
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: בנימין לאו
תיאור: דרכו של עולם היא שממלכות קטנות ומקומיות מושפעות בכל אורחותיהן מהאימפריות שסובבות אותן. נפילה של אימפריה אחת ועלייה של אחרת גוררת בדרך כלל זעזועים בקרב בנות חסותן: חששות קיומיים, קשיי הסתגלות, שינויים מנהליים ואף שאלות פילוסופיות. כך התנהלו מלכות ישראל ומלכות יהודה במשך שנים רבות. נביאי ישראל, שליוו את החיים הפוליטיים הסוערים, הגיבו למציאות החברתית, המדינית והדתית וביקשו לרסן את גבהות לבו של העם ואת כוחניות השלטון. את תוכחתם הם ביקשו להחדיר לליבות האנשים בעוצמה, בכאב ובעיקר בהמון אהבה: "בחבלי אדם אמשכם, בעבותות אהבה" (הושע, פרק יא). שמונה נביאים מתמקד בשמונה מתוך שנים-עשר הנביאים המובאים בספרי "תרי עשר", המספרים יחדיו את סיפורן של ממלכות ישראל ויהודה. הספר נפתח בימי יונה הנביא, עם עליית האימפריה האשורית, ונחתם בנבואת עובדיה, עם חורבן הבית הראשון וגלות יהודה לבבל. בין לבין מסופרים סיפוריהם של הנביאים עמוס, הושע, מיכה, צפניה, נחום וחבקוק. הרקע ההיסטורי והפוליטי של כל אחד מהם מאפשר לקורא לחוות את קולו של הנביא בהקשר שבו פעל אך מתוך כך להקיש מיד על המציאות הישראלית המבקשת לחדש עצמה במולדת אבותיה. הקריאה בתנ"ך במבט לאחור ובעיניים המופנות קדימה עשוי להרחיב מעט את שדה הראייה של מקבלי ההחלטות ושל בוחריהם.
משכל (ידעות  ספרים)
מאת: יאיר זקוביץ, אביגדור שנאן
תיאור: ספר יונה מספר על הרפתקאותיו המרתקות של הנביא, סירובו להינבא על נינוה, בריחתו חסרת הסיכוי הימה מלפני ה', הסער הגדול בים, הטלתו של הנביא המימה ובליעתו על ידי דג, תפילתו במעי הדג ויציאתו ממנו בעל כורחו כדי למלא את שליחותו. הספר מסתיים בלקח שמלמד האלוהים אותו ואותנו, הקוראים, על מהות שליחותו של נביא ועל חשיבותם של התשובה והרחמים.
בעקבות יונה יצאו שני המחברים למסע בים ספרותנו לדורותיה, בחנו את שורשיו של הספר, את הלבֵנים ששאל המחבר מספרות המקרא לשם בניין סיפורו, ואת הרושם שהותיר הספר על ספרות הבית השני, ספרות חז"ל, ספרות ימי הביניים לגווניה וזו של העת החדשה, בישראל ובעמים גם יחד. לא נעדר מן הספר עיסוק גם בדרכים שבהן הטביע ספר יונה את חותמו על יצירות אמנות לסוגיה, על הלשון העברית או על ההוויה הישראלית, בשמות רחובות או כלי שייט וכיוצא באלה.
מתברר כי ספר יונה חזר והפעים את קוראיו בכל הדורות, ובצד הפירוש החותר ל"קריאה צמודה" ומדוקדקת ולהבנת פשט הכתובים, אנו נותנים פתחון פה לשלל מקורות המעידים כי קסמו של סיפור מסעו של יונה לא דהה עם הזמנים, כשהזמין רבים לצאת ולהפליג יחד עמו אל מרחבי יצירה מגוונים, לא אחת אף מפתיעים.
קרן אבי חי
מאת: שמואל ורגון
תיאור: באסופת מאמרים זו כונסו מאמרים שפורסמו בבמות שונות החל בשנות השבעים של המאה העשרים וכלה בעשור הראשון של המאה העשרים ואחת. המאמרים מוינו למדורים שונים: מאמרים בספר ישעיה, מאמרים בשאר ספרי המקרא, היסטוריה והיסטוריוגרפיה. המאמרים באסופה זו מובאים בנוסח מעובד, מתוקן ומעודכן. נעשה מאמץ לעדכן את הספרות המדעית, שהקורא מופנה אליה בהערות השוליים של המאמרים. בנוסח המחודש הופנו הקוראים למקורות ולמחקרים שפורסמו בינתיים במהדורה חדשה או במהדורה מתורגמת.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: רוני גולדשטיין
תיאור: ספר ירמיה בולט בשפע החומר הנוגע לחייו ולדמותו האישית של הנביא: מאבקיו עם מלכים, שרים וכהנים, תלאותיו, ותלונותיו על מר גורלו. בתוך זה, בולט הרצף בפרקים לז — מד, המתאר בסדר כרונולוגי את קורותיו של ירמיהו בפרק הזמן שבין סוף ימיו של צדקיהו ועד לירידתו של הנביא מצרימה עם שארית יהודה. החיבור שלפנינו מתמקד בחקר חטיבה זו, ובהשלכות העולות ממנה להבנת דרכי התהוות המסורות על ירמיהו ומקומן בספר ירמיה. החומר הסיפורי הרב על ירמיהו מזמין את הקורא לצייר תמונה של הביוגרפיה של ירמיהו ולנסות לשבץ בתמונה זו את מירב החומר האפשרי הנתון בידינו בספר, אולם ההכרה בכך שספר ירמיה הוא תוצאה של תהליך ארוך של כתיבה, איסוף ועריכה על ידי אנשים שונים בזמנים שונים, מחייבת גישה שונה למלאכת שיחזור המסורות על הנביא. מטרת חיבור זה היא לברר, באמצעות מחקר־ספרותי היסטורי, את תהליך התפתחותן של המסורות על ירמיהו, מן הקדומות ביותר )הקרובות אולי למציאות ההיסטורית שבה פעל הנביא( ועד למסורות מאוחרות שנוצרו בסמוך ליצירתו הסופית של הספר שלפנינו. בדרך זו אנו 'מאבדים' אמנם את האפשרות לשרטט את דמותו של הנביא ההיסטורי בפרטי פרטים המתגלים לכאורה לאורך כל הספר, אולם עמידתנו בפני הפיתוי לקשור בין כל חלקי הספר ולראות בכולם אספקלריה נאמנה של ירמיהו, מעשיו, דבריו, ומחשבותיו, יש בה שכר רב, שכן היא מאפשרת לנו להציץ מעט לדמותו ה'היסטורית' ובו בזמן להשקיף על הדרך שבה נתפרשו דבריו ומעשיו במשך דורות אחדים לאחר תקופתו.  
מוסד ביאליק
מאת: משה גרינברג, שמואל אחיטוב
תיאור: "מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה.
הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים.
האוניברסיטה העברית בירושליםעם עובדי"ל מאגנס
מאת: משה גרינברג, שמואל אחיטוב
תיאור: "מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה.
הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים.
האוניברסיטה העברית בירושליםעם עובדי"ל מאגנס
מאת: שמואל אחיטוב
תיאור: "מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה.
הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים.
האוניברסיטה העברית בירושליםעם עובדי"ל מאגנס
מאת: שמואל אחיטוב
תיאור: "מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה.
הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים.
האוניברסיטה העברית בירושליםעם עובדי"ל מאגנס
מאת: שמואל אחיטוב
תיאור: "מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה.
הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים.
האוניברסיטה העברית בירושליםעם עובדי"ל מאגנס
מאת: שמואל אחיטוב
תיאור: "מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה.
הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים. 
האוניברסיטה העברית בירושליםעם עובדי"ל מאגנס
מאת: שמואל אחיטוב
תיאור: "מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה.
הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים.
האוניברסיטה העברית בירושליםעם עובדי"ל מאגנס
מאת: משה גרינברג, שמואל אחיטוב
תיאור: "מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה.
הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים.
האוניברסיטה העברית בירושליםעם עובדי"ל מאגנס
מאת: שמואל אחיטוב
תיאור: "מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה.
הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים.
האוניברסיטה העברית בירושליםעם עובדי"ל מאגנס
מאת: שמואל אחיטוב
תיאור: "מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה.
הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים.
האוניברסיטה העברית בירושליםעם עובדי"ל מאגנס
מאת: משה גרינברג, שמואל אחיטוב
תיאור: "מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה.
הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים.
האוניברסיטה העברית בירושליםעם עובדי"ל מאגנס
תיאור: תנ"ך : תורה, נביאים, כתובים
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
מאת: מרדכי ברויאר
תיאור: פירוש קולח ומפתיע בסגנונו לששת הפרקים הראשונים בספר ישעיהו, כפי שנתפרשו בידי הרב מדרכי ברויאר ז"ל לפני כארבעים שנה.
כתב היד נמצא בעיזבונו של הרב ברויאר לאחר פטירתו, ורואה אור בנוסחו המקורי ביזמה משותפת של בני המשפחה והוצאת תבונות.
הפירוש נערך בידי פרופ' יוסף עופר, תלמידו של הרב ברויאר, והוא משלים את סדרת כתבי הרב ברויאר הרואה אור בהוצאת תבונות.
תבונות
מאת: אמנון בזק
תיאור: הספר עוסק באחת התופעות הספרותיות המעניינות בתנ"ך: בתיאור אירוע מסוים, המקרא רומז לסיפור קודם באמצעות מקבילות תוכניות ולשוניות, ובדרך זו נלמדים מסרים חשובים להבנת משמעות הסיפור.
בספר מנתח הרב אמנון בזק את ספר שמואל באמצעות כלי פרשני זה, וחושף רבדים חדשים ועשירים בהבנת הכתובים. פרק הסיום של הספר דן בשאלה המתודית העקרונית: כיצד מזהים מקבילה ספרותית, ובאיזו דרך ניתן לעמוד על משמעותה.
תבונות
מאת: יואל בן-נון, בנימין לאו
תיאור: בימי המלך חזקיהו (בשנת 701 לפנה"ס) עלה סנחריב על ערי יהודה.
עשרות ערים החריב במסע נקמה נגד יהודה המורדת. הכתובת שהשאיר אחריו מרמזת על סוד הישרדותה של ירושלים: "ואשר לחזקיהו היהודי [...] ואותו כלאתי בתוך ירושלים עיר מלכותו כציפור בכלוב; שפכתי עליו סוללות, ואת היציאה משער עירו עשיתי לו לתועבה."
אל מול דברי הרהב של המלך האשורי עמד אחד מענקי הרוח של העם היהודי – ישעיהו הנביא.
ממש כמו מענה נבואי לדברי החירוף של מלך אשור, אמר ישעיהו: "כְּצִפֳּרִים עָפוֹת כֵּן יָגֵן ה' צְבָאוֹת עַל יְרוּשָׁלִָם, גָּנוֹן וְהִצִּיל, פָּסֹחַ וְהִמְלִיט" (ישעיהו לא, ה).
ישעיהו הנביא נתפס בעיני רבים כנביא השלום העולמי. אוטופיסט שמתעלה מעל גבולות הריאליה הפוליטית אל מחוזות של אידיאה הרמונית קוסמית. בתור נביא השלום הוא נהפך לדמות המופתית ביותר מכל נביאי ישראל. וחזון אחרית הימים שלו אף נחרת על בניין האו"ם בזכות חמש-עשרה המילים העבריות במשפט המפתח: "וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת – לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה."
אבל יש בישעיהו גם פנים אחרות. עשרות שנים הוא פעל בירושלים בתחום המדיני והחברתי למען משפט וצדקה, ונאבק לבלום מהלכים בינלאומיים הרי-אסון.
מטרת חיבור זה היא לספר את סיפורו של ישעיהו כאיש חי וסוער, נועז ובוטה, שלא חש כל פחד מול מלכים ושליטים ולא חשש מעשירי העם. קריאת הנבואה מתוך הקשרה ההיסטורי-ריאלי חודרת אל מעבר למילים ומצליחה לראות את תמונת העומק ובה הדילמות של המנהיגים שלמולם פעל הנביא.
כשמבינים את הדילמות הללו ושומעים את קול הנביא בתוך ההקשר החי של פועלו, לא ניתן לחמוק מן המפגש עם שאלות הצצות בחלל עולמנו כאן, בחברה יהודית וישראלית מתחדשת בארץ האבות. מכאן עולה גם התקווה להפוך את הקריאה בספר ישעיהו לתשתית לדיון ציבורי.
הרב ד"ר יואל בן נון היה ממייסדי ישיבת הר עציון בגוש עציון ונחשב לאחד ממחוללי מהפכת לימוד התנ"ך בישיבות ההסדר ובציבור הרחב. אחד מעיקרי שיטתו הוא לחבר את הסיפור המקראי מתוך כל רמזי התנ"ך וכן לקשור אותו למציאות ההיסטורית והריאלית, העתיקה והחדשה.
הרב ד"ר בנימין לאו מכהן כרב בקהילת הרמב"ן בירושלים ומשמש עמית במכון הישראלי לדמוקרטיה. בספריו ובשיעוריו מתווך הרב לאו את מקורות ההיסטוריה והמחשבה היהודית לציבור הישראלי. ספרו על ירמיהו הנביא (הוצאת "ידיעות ספרים") היה לרב-מכר.
משכל (ידעות  ספרים)
מאת: משה גרינברג, שמואל אחיטוב
תיאור: "מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה.
הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים.
האוניברסיטה העברית בירושליםעם עובדי"ל מאגנס
מאת: שלום זמירין
תיאור: במחקרו זה מגולל זמירין את תולדות ימי מלכותו של יאשיהו מלך יהודה ואת נסיבות הרפורמה המדינית והרוחנית שלו.
מוסד ביאליק
מאת: בנימין לאו
תיאור: "אין ספק שהנביא הגדול ביותר שקם לנו בימי המלוכה, לפני חורבן ירושלים, וגם האומלל והשנוא ועז הרוח ביותר, היה ירמיהו. הוא לא נפחד מבית כלא, ממכות וגם מן המוות עצמו - ובחר להגיד לעמו האמת המרה עד הסוף [...] הוא ידע כי לא לעולם חוסן, והיה בטוח שלא יעבור זמן רב - לא יותר משבעים שנה ובבל תתרופף ותיפול [...] ירמיהו אהב את עמו וגם האמין באחריתו - ואמונתו נתקיימה עד היום הזה". דוד בן גוריון, דברים ביום הולדתו ה-84, שדה בוקר, תשרי תשל"א (אוקטובר 1970)
בחברה בת ימינו נתפס ירמיהו כנביא החורבן וכאיש הקינות של תשעה באב. החברה היהודית של דור ההשכלה וראשית הציונות לעגה לדמותו של ירמיהו.
האתוס הציוני ורוח הלאומיות הישראלית (חילונית ודתית כאחת) התעלמו ממנו, ואימצו את ישעיהו כנביא המבשר את התקומה והנחמה ואת עמוס כנביא המופקד על תיקוני החברה. הסיפור של הנביא המיוסר הזה עדיין לא סופר כהלכתו.
העימותים בעולמו של ירמיהו מעסיקים גם היום את העיתונות הישראלית, אך תולדותיו לא היוו מעולם מקור השראה לדיון הישראלי בשאלות הקיומיות של זהות, תרבות, לאומיות ועצמאות. ספר זה בא לעורר שיח ציבורי במרחב החיים הציוני ולפגוש את ירמיהו במלוא קומתו ובעומק המורכבות שבו.
משכל (ידעות  ספרים)
מאת: מרדכי מרטין בובר
תיאור: בובר מנסה לחשוף את שורשה הקדמון של המשיחיות היהודית ומבקש להראות שהיא היוותה בראשית תולדות האומה בארצה דימוי היסטורי-אקטואלי, ורק לאחר שגברה האכזבה בתחום ההיסטורי-הממשי נתגלגלה באמונה אסכאטולוגית.
מוסד ביאליק
מאת: פנינה גלפז-פלר
תיאור: יחיד ומיוחד בין ספרי התנ"ך הוא ספר יונה, הדן בבחירה החופשית ומגבלותיה. אתגר הבנת משמעותו של הספר מלווה את המעיינים בו, שכן נושא זה מעסיק כל אדם במהלך חייו.
יונה - מסע אל החופש מציע קריאה חדשה של ספר יונה. המחברת, ד"ר פנינה גלפז-פלר, מתחקה אחר דרכו של הגיבור, שהאל-האב מוליך אותו, מבלי שהוא עצמו יהיה מודע לכך, למסע רב ההרפתקאות.
המחברת מקבילה את מסעו של יונה למסעם של יוצאי מצרים, שבו הם הופכים מעבדים לבני חורין.
סיפור יונה וסיפור יציאת מצרים היו לאבן שואבת לכל הזמנים וזכו לפירושים רבים וביטויים רבים בספרות ובאמנות. הבנת שני הסיפורים והזיקה ביניהם פותחת צוהר אל הבנת משמעות חופש הבחירה של האדם ושל העם ויכולתו לקבוע את גורלו במו ידיו.
ד"ר פנינה גלפז-פלר מרצה למקרא ותרבויות המזרח הקדום במכון שכטר למדעי היהדות בירושלים. מחברת הספרים: יציאת מצרים מציאות או דמיון (שוקן); נשים עליך שמשון (ידיעות אחרונות); ויולד - יחסי הורים וילדים בסיפור ובחוק המקראי (כרמל); דרשה לכל פרשה (קרן תל"י); לגלות את החג (קרן תל"י); קולם של בגדים (כרמל), ועוד. מפרסמת מחקרים מדעיים ומאמרים בכתבי עת ובאסופות בארץ ומחוצה לה ומשתתפת בקונגרסים בין-לאומיים בחקר המקרא. זכתה בפרסים על תרומתה למחקר ולהוראת מדעי היהדות.
כרמל
מאת: שמואל ורגון
תיאור: הספר דן במשמעותן של הנבואות שבספר מיכה, תוך הדגשת ההיבט הספרותי והרקע הריאלי וההיסטורי שלהן. הספר מציע לקורא פירוש מדעי רצוף לדברי הנבואות.
הספר מיועד לציבור מגוון: למורים, לתלמידים ולאוהבי ספר מכאן, ולחוקרי מקרא, ספרות, לשון, היסטוריה וגיאוגרפיה מכאן. המורה והתלמיד ימצאו בו חומר עזר לשיעורים, הוא יסייע להם לצאת משיגרת הלימוד הפרשני הרגיל, בכך שהופקד בידיהם כלי יעיל המכיל ניתוחים ספרותיים, לשוניים וסוציולוגיים בצד הערות על הריאליה וההיסטוריה של תקופת הנביא.
החוקרים ימצאו עניין בסיכומי המחקר העדכניים ובחידושים הפזורים לאורך פרקי הספר. גם הקורא המשכיל שאינו איש מקצוע יוכל להנות מקריאה ולימוד בו, שכן הוא מוגש בצורה נאה ובסגנון בהיר השווה לכל נפש.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: יאיר זקוביץ
תיאור: סיפור חיי דוד הוא פסיפס מגוון של מגמות פרי רוחם של  חוגים  שונים ותקופות שונות. בכלים  מכלים שונים של ניתוח ספרותי חושף הספר שלפנינו את תולדות המסורות  האלה על אמונותיהן ודעותיהן. הקורא מוזמן להצטרף אל  המחבר למסע אל  העבר, אם לא לימי דוד עצמם, אזי אל הימים בהן נתגבשו המסורות המקראיות אודותיו.
לספר שני נספחים העוסקים  בדמותו של  דוד בספרות חז"ל ( מאת פרופ' אביגדור שנאן) ובאומנות  היהודית לדורותיה ( מאת ד"ר שלום צבר).
יד יצחק בן-צבי
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
מאת: מיכאל הלצר, יצחק אבישור, אוריאל רפופורט, מיכאל קוכמן
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
מאת: יהודה שיף
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
מאת: משה גרסיאל, שמואל אברמסקי
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
מאת: גרשון ברין, יהודה שיף
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
מאת: זאב וייסמן
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
מאת: שמואל אברמסקי
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
מאת: יהודה שיף
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
מאת: ציפי פליישר, רבקה אלקושי, גלי דינור, נעמי הופמן, רות לוי
תיאור: ספר זה, המתאר את משפט שלמה בגישה רב - תחומית, מציג למעשה דגם להוראת נושא מקראי מזוויות שונות, הפונות הן אל האינטלקט והן אל הרגש ומעשירות את חוויית הלמידה. כל לומד עשוי לפתוח את הנושא בתחום או במדיום המעניין אותו ולצאת ממנו לתחומים נוספים.
בספר חמישה חלקים : (1) עיון מעמיק בסיפור המשפט על פי הטקסט המקראי והמדרשי, והצעות מתודיות להוראת הנושא במכללות להוראה ובבית הספר היסודי. (2) תיאור הרקע ההיסטוריוגרפי של מלכות שלמה והשוואה בין ספר מלכים לספר דברי הימים על בסיס הגישות והמגמות השונות של העורכים. (3) הצגת מודל להתבוננות - חקר יצירה חזותית בנושא מקראי -העשוי לסייע למורים לשלב אמנות בהוראת תנ "ך ולהפך. המודל מודגם באמצעות יצירות מופת של אמנים בני דתות ותרבויות שונות, מהמאה הראשונה לפני הספירה ועד ימינו . (4) הצגה של יצירה אופראית - שילוב של מוזיקה ומחול - על משפט שלמה : תהליך ההלחנה, תגובות מאזינים, הצעות להפעלת הלומדים והצעות לעיבוד סצנות מקראיות נוספות במולטימדיה. (5) תיאור של ניסוי שנעשה עם תלמידי כיתה ו: צפייה והאזנה אינטואיטיבית (נאיבית) ואוריינית (מיומנת) ליצירה האופראית והשפעת החוויה על הלומדים, וכן השלכות הניסוי לחינוך הכללי והמוזיקלי. המבוא הכללי מבהיר את ההגיונות המתודיים שבבסיס הספר, את הבריח התיכון המקשר בין החלקים השונים ואת תרומת הספר לחינוך. רקע עיוני ודבריהם של אנשי חינוך והוגי דעות שזורים לכל אורך הספר. הספר, שנכתב על ידי מרצות משלוש דיסציפלינות, מיועד לכל העוסקים בחינוך רב - תחומי, כולל מורי מורים בתחומי מקרא, ספרות, מוזיקה ואמנות, וכן לסטודנטים המתכשרים להוראה בתחומים אלה.
לספר מצורף תקליטור הכולל: יצירה אופראית בווידאו, הקלטה קולית של היצירה ומצגת תמונות על משפט שלמה.
מכון מופ"ת
מאת: אודיה צוריאלי
תיאור: רפואה הוליסטית, 'עידן חדש', יוגה, 'תיקשור' - מושגים שהיו זרים לחלוטין עבור הישראלי הממוצע עד לפני כעשרים שנה, נעשו בשנים האחרונות חלק מחיי רבים. יותר ויותר אנשים מצטרפים מידי שנה למעגל הרנסנס הדתי בארץ ובעולם כולו.
מגמת ההתחדשות הדתית מעלה שאלות רבות, אך ללא ספק השאלה המרכזית עבורנו כיהודים היא: מה מקומה של היהדות בקרנבל הרוחני העכשווי? הרנסנס המיסטי,המציב במרכזו אופציות מלהיבות של קשר ישיר וממשי בין האדם למימדים הרוחניים, תובע מהיהדות (אך גם מאפשר לה מעצם קיומו) 'לחזור' אל חלקיה העתיקים הרדומים ולהעלות משם את החלופות המקוריות שלה: יצירה רוחנית, נבואה, ורוח הקודש. דומה שעד עתה טרם נענתה היהדות לאתגר גדול זה.
מהי אם כן נבואה? מהם מאפייניה, תנאיה וסכנותיה?מה מבדיל בין נביא לחכם יהודי? האם התחדשות מוסד הנבואה אפשרית בכלל בימינו, ומה עשויות להיות צורתו ומשמעותו בעידן המודרני?
הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים
מאת: יאירה אמית
תיאור: קורא מודרני של ספר מספרי המקרא יודע שליצירה שלפניו היסטוריה ארוכה ומסובכת בכל הנוגע לפרשת חיבורו, ולא פחות מכך לתולדות מסירתו. במצב זה אין בידי חקר המקרא לשחזר את היצירה המקורית, ושומה על החוקר להעביר את כובד המחקר ממעשה החיבור למעשה העריכה.
בחיבור זה מנסה המחברת לעקוב אחר דרכי העריכה של ספר שופטים ומגמותיה. היא מבקשת לשער מי היו האחראים לשלב המכריע של עריכת הספר, ומתי התרחש שלב זה בתולדותיו. המחברת בודקת את ספר שופטים, בכלי המחקר של שתי דיסציפלינות: מדע הספרות וחקר המקרא.
למרות שהחיבור עוסק באמנות העריכה של ספר שופטים הוא זורק אור גם על סוגית העריכה של ספרים אחרים במקרא.
מאת: אברהם לבנון
תיאור: הסופרים והעורך של ספר שמואל השאירו אחריהם מארג מופלא של אנשים, אירועים ומקומות. הם סיפקו לנו פרטים על כל אירוע המתרחש בו ועל מקום ההתרחשותו, אך חסכו במידע על האנשים המשתתפים מלבד הדרוש להארת חלקם באירוע עצמו. כך פזור המידע על הדמויות על פני הספר כולו. בספר זה נעשתה מלאכת הליקוט והקישור של כל האמור במקרא על אחת-עשרה הדמויות הנזכרות בספר שמואל והפועלות בבית שאול המלך, ונוספו עליה דעותיהם של חשובי הפרשנים ומסקנות החוקרים שדנו באותן דמויות. על סמך כל אלה נתחברה לכל דמות "מעין ביוגרפיה", בפרק משלה. המטרה שהציב לעצמו המחבר היתה להביא את הקורא להתוודע אל גיבורי ספר שמואל כאל דמויות שלמות וחיות.
כרמל
הצג עוד תוצאות