נמצאו 32 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: דבורה גרא, דניאלה דוויק, נורית שובל־דודאי
תיאור: היצירה הרוחנית החשובה של היוונים שחיו, פעלו ויצרו בעריה היווניות של ארץ־ישראל נסקרה בספרו של יוסף גייגר 'אהלי יפת: חכמי יוון בארץ־ישראל' שראה אור בהוצאת יד יצחק בן־צבי בשנת תשע"ב (2012 ). הספר המלומד, אשר זיכה את מחברו בפרס יצחק בן־צבי בחקר תולדות ארץ־ישראל לשנת תשע”ג, מיפה לראשונה את חיי הרוח של דוברי היוונית בארץ־ישראל במשך כאלף שנה — מימי אלכסנדר מוקדון ועד הכיבוש המוסלמי — וכלל תיאור של כמאתיים אנשי חינוך, משפטנים, פילוסופים, אנשי מדע, היסטוריונים ומשוררים. הסקירה המקיפה והמדויקת של גייגר חשפה לראשונה בפני הקורא העברי עולם עשיר של אנשי רוח ויוצרים יוונים, מהם שהשפיעו רבות על כלל הקהילה דוברת היוונית של זמנם. כך התגלה פרק חשוב בחיים האינטלקטואליים בארץ־ישראל בתקופה הידועה גם כתקופת המשנה והתלמוד. אנשי הרוח הללו השאירו אחריהם אלפי עמודים של שירה ופרוזה, אך יצירותיהם כמעט אינן מוכרות לקורא העברי. אוסף התרגומים המוגש בזה לכבוד פרופ' גייגר עם הגיעו לגבורות הוא כרך נלווה ל'אהלי יפת', ומטרתו לפתוח צוהר נוסף לעולם האינטלקטואלי של היוונים והרומאים בארץ־ישראל. מיטב החוקרות והחוקרים בארץ, במגוון התמחויות, תרגמו לראשונה לעברית מדגם של קטעים יווניים ולטיניים מן התקופה, וכך יש בידי ציבור הקוראים להכיר מקרוב כתובות ופפירוסים, שירה ופרוזה, פילוסופיה, רטוריקה, היסטוריה וכתבים צבאיים, שנכתבו בארץ־ישראל בעת ההיא.
יד יצחק בן-צבי
מאת: אביגיל פז-ישעיהו
תיאור: הספר תנאים של שותפות עוסק בשלושה דגמים ייחודיים ושונים זה מזה של מסגרות חיים שיתופיות שהוקמו לראשונה בארץ ישראל בתקופת העלייה השנייה והשלישית: קבוצה, קומונה ארצית וקיבוץ. לכולן היה יסוד רעיוני, ארגוני וחברתי מכונן משותף: שותפות מלאה בייצור ובצריכה. אף על פי כן נבדלו הן זו מזו בפירוש שנתנו לעקרון השותפות ולנגזר ממנו: מהו גודלו הנכון, היעיל והרצוי של הקולקטיב השיתופי? מה הם יעדיו הכלכליים והלאומיים? אילו אורחות חיים ייטיבו לבטא, הלכה למעשה, את השקפת העולם השיתופית? אביגיל פז-ישעיהו חקרה את שלושת הדגמים השיתופיים הללו והתמקדה בדגניה, הקבוצה הראשונה, שהוקמה בשנת 1910; בגדוד העבודה, שהוקם בשנת 1920 ונועד להיות קומונה ארצית; והקיבוצים הראשונים עין חרוד ותל-יוסף שנוסדו במסגרתו. היא בוחנת לעומקו את תהליך העיצוב הראשוני של המסגרות השיתופיות הראשונות בארץ, את דרך מימושם של הרעיונות המופשטים בחיי היום-יום ואת הפרשנות השונה שהעניקו חברי הקבוצה, הקיבוץ והקומונה לעיקרי היסוד המוסכמים: שותפות ושוויון כלכלי וחברתי. אף לא אחת מן המסגרות השיתופיות שמרה לאורך זמן על הדגם הראשוני שעל פיו עוצבה, שכן מראשית דרכן היה עליהן להתאים עצמן תדיר למציאות החיים המשתנה. מידת נכונותן להשתנות, תוך כדי שמירה על עיקרי היסוד המרכזיים שלהן התבררה כתנאי הכרחי שקבע את יכולתן להתקיים כמסגרות שיתופיות לאורך זמן. גדוד העבודה שהתפורר שנים ספורות לאחר הקמתו לא הצליח ליצור בתוכו הסכמה נרחבת על עקרונות היסוד המשותפים, אך גם סירב להתגמש אל מול המגבלות שהציבה בפניו מציאות החיים שהשתנתה. כקומונה וכאוטופיה חברתית בלתי מתפשרת הוא היה ל'כישלון למופת'. הקבוצה והקיבוץ, שתוארו בפי מרטין בובר 'ניסיון שלא נכשל', הקימו בהמשך דרכם את התנועות הקיבוציות ובעזרתן את התשתית היישובית שעיצבה את גבולות המדינה שבדרך. בדרכה הרעיונית והחברתית של ההתיישבות השיתופית היא התוותה את האתוס המכונן של החברה הישראלית בשנותיה הראשונות. אפשר אפוא לומר כי צדם האחר של הניסיונות החברתיים שלא זכו להתגשם במלואם אינו בהכרח כישלונם אלא מימושם החלקי, השונה, האפשרי במסגרות חברתיות אחרות שהושפעו מהם.
מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב
מאת: איוון פרידמן, יוסף דרורי
תיאור: ירושלים העתיקה רוויה בזיכרונות חזותיים מימי הביניים המאוחרים. סולטאניה  הממלוכים, מוסלמים מקרוב באו החפצים בהבלטת מחויבותם לדת ולסמליה, העניקו לירושלים משקל ייחודי. פועלם ניכר בבניית מבני קודש מקוריים, מוסדות לימוד, אכסניות לצליינים המשווים לעיר את המראה המוסלמי המובהק עד היום. שפע הכתובות המעטרות את חזיתות מבניהם מעצים רושם זה. ירושלים כעיר קודש  ריתקה אליה למדנים, חסידים, יראי שמים, דרשנים ומטיפים, ועולי רגל יהודים ונוצרים ממזרח וממערב. למרות שהשליטים שישבו בקהיר, זנחו את צדדיה הארציים של ירושלים ערגו אליה רבים מבקשי דעת, ברכות אל וחוויה דתית. המרחב העירוני זימן מקום מפגש יחידאי בתחומי הממלכה בין תושבי הקבע למבקרים של ארעי, בין מושלים לנתיניהם, בין עדות ואמונות שונות ובין תלמידים למוריהם והדואגים לצרכיהם. מטרת המאמרים בקובץ זה לחשוף את עושר פניה של ירושלים: מעמד מדיני, מפעלות שליטיה, אדריכלות ואמנות, כלכלה ומסחר, חזות העיר, פעילות למדנית, המיעוטים החיים בקרבה ומגוון התעודות והמקורות העומד לרשות כל המבקש להכירה.
יד יצחק בן-צבי
מאת: ישראל ברטל, חיים גורן
תיאור: ספר זה הינו הכרך החמישי היוצא לאור במסגרת מפעל 'ספר ירושלים, המקיף את תולדות ירושלים לדורותיה. קובץ המחקרים שלפנינו מוקדש למאה ועשרים השנים האחרונות של השלטון העות'מאני שבהן עברה העיר הקדושה ממעמד של עיירה נידחת במזרח התיכון למוקד פעילות מלא מתחים של ארגונים בין-לאומיים, מעצמות אירופאיות, תנועות דתיות חדשות וזרמים רעיוניים בעלי אופי מודרני. שני ציוני הדרך הכרונולוגיים שנבחרו לתחום את גבולותיה של תקופת ההתחדשות והבנייה המודרנית בירושלים קשורים בהתעצמותה של הנוכחות האירופית במזרח התיכון: מסע נפוליאון לארץ ישראל בשנת 1799 פותח את התקופה, זאת אף שלמסע הצבאי של הצבא הצרפתי ממצרים לעכו לא הייתה השפעה ישירה על העיר ויושביה, ואחדים מן החוקרים אינם רואים בו את 'ראשיתה של העת החדשה' בתולדות הארץ והעיר: התקופה מסתיימת בציון דרך צבאי אחר, המסמל את קצו של השלטון העות'מאני בן ארבע מאות השנים בארץ ישראל ובסוריה: כיבוש ירושלים בידי הצבא האנגלי בחורף 1917. בין שני המאורעות הצבאיים הללו הלכה ההשפעה האירופאית והתחזקה בארץ ישראל בכלל, וירושלים בפרט. בתוך הסיפור הכללי המגוון של פסיפס הדתות והעדות בירושלים תופס היישוב היהודי בירושלים מקום מיוחד. הקהילה היהודית בעיר נבנתה לאורך מאות שנים מהגירה של יחידים וקבוצות, ששימרו דפוסי ארגון, אורח חיים, לשון ומנהג שהביאו עמם מארצות מוצאם. בעיר התרקם מעין מיקרוקוסמוס של תפוצות היהודים השונות. במאה התשע עשרה המשיכה הזיקה החברתית, התרבותית והכלכלית לקהילות המוצא להשפיע על האוכלוסייה היהודית. ואולם בה בעת החלו תהליכי המודרניזציה לגרום תמורות. לקראת שלהי המאה הולך ונוצר בארץ יישוב חדש בעל סממנים מודרניים מובהקים וזיקה לתנועה הלאומית היהודית החדשה. אך ירושלים נותרה מעוז דתי ודמוגרפי של יישוב ישן, שמרני באורחות חייו.
יד יצחק בן-צבי
מאת: ינון שבטיאל
תיאור: הספר מקלטי מצוקים ומערכות מסתור בגליל בתקופה הרומית הקדומה הוא פרי עבודה רבת שנים של ד"ר ינון שבטיאל במרחבי הגליל, בה שולבו מחקר היסטורי, ארכיאולוגי וספלאולוגי (מערנות). המחבר מציג תיעוד ותיאור של כל האתרים שנמצאו עד כה בגליל בהם התגלו חללים תת-קרקעיים שנחצבו והוכשרו על ידי יהודים לצורך מציאת מקלט ומסתור במהלך התקופה הרומית הקדומה בארץ ישראל. בספר ימצא הקורא השענות על שניים מחיבוריו של יוסף בן מתתיהו, "המלחמה היהודית" ו"חיי יוסף", שמכוונת לאפשרות שהאוכלוסייה היהודית בגליל הייתה זו אשר הכשירה שני סוגים של חללים תת-קרקעיים לשימושם בעתות מצוקה: האחד קיבל במחקר את המונח 'מקלטי מצוקים' והשני 'מערכות מסתור'. במהלכו של מחקר השדה הרחב, שנעשה על ידי המחבר, ומתואר ומתועד באופן מלא בספר, הסתבר שהשיטה הראשונה מעידה על הכשרתן של מערות טבעיות שנפערו בראשי צוקים תלולים, שלרובן הגדול התאפשרה ההגעה רק באמצעות שימוש בחבלים, או בגלישה, או בטיפוס אלפיני. בתוך המקלטים התגלו ממצאים רבים ששפכו אור על השימוש הנרחב בהם בתקופה הרומית הקדומה. השיטה השנייה בה נקטו יהודי הגליל, במקומות בהם לא היו צוקים תלולים, הייתה חציבה של מערכות מסתור לתת הקרקע. גם כאן הובאו בספר עדויות וממצאים המוכיחים שברבים משרידיו של היישוב היהודי בגליל, שאותו מתאר בהרחבה יוסף בן מתתיהו, התגלו מערכות מסתור מסוגים שונים. בעקבות מחקרן של מערכות המסתור האלה התברר שהן דומות למערכות המסתור שהתגלו בשפלת יהודה. בספר ימצא הקורא תוכניות, איורים ותמונות של החללים התת-קרקעיים, משני הסוגים וכן נשזר בו הקשר בין השימוש בחללים אלה בתקופות המצוקה שידעו היהודים בגליל, לאורך כל התקופה הרומית הקדומה, ובעיקר בתקופת מרד החורבן.
הקיבוץ המאוחד
מאת: נתן אידלין
תיאור: נתן אידלין, יליד חיפה ואיש 'השומר הצעיר', נמנה עם מייסדי קיבוץ רבדים בשפלה, שהוקם מחדש לאחר נפילת 'הגוש' ב-1948. היה זה מבחינתו הגשמת חלום והוא נתקשר למקום בכל נימי נפשו. הוא מיטיב לתאר קשר זה בין האדם לנוף מולדתו, ברגישות רבה ובצורה מקורית ומאוד משכנעת. לזכותו נזקף גילוי תל מקנה הסמוך לקיבוץ וזיהויו עם עקרון המקראית. הזיהוי אומת בחפירה שיטתית של התל, שבמהלכה נתגלה בו אחד ממרכזי הפקת שמן הזית הגדולים ביותר במזרח הקדום.
הוצאת ספרים אריאל
מאת: יוסף גרפינקל, סער גנור, מייקל היזל
תיאור: ‫ זהו סיפורה של גבעה טרשית בעמק האלה, שזכתה לשם המסתורי "חורבת קיאפה". מעקב אחר שוד עתיקות ותצפית מקרית עליה הובילו לאחד הגילויים הארכיאולוגיים המסעירים ביותר בשנים האחרונות. חמש שנות חפירה באתר חשפו עיר מרשימה המוקפת מערך ביצורים יוצאי דופן בעוצמתם, אך דווקא עשרה חרצני זיתים שרופים הם שהוכיחו מעל לכל ספק: מדובר בעיר מבוצרת שהתקיימה לפני כ-3,000 שנה, כלומר בתקופה שאותה מייחס המחקר לדוד המלך. גילוי זה גרם לסערה בעולם הארכיאולוגיה. שכן, בעוד המקרא מרומם את דמותו של דוד המלך, הרי שהמחקר של השנים האחרונות, שהושפע מאופנה אירופית מינימליסטית, נוטה להמעיט בחשיבותו ובגודל ממלכתו, בעיקר משום היעדר ממצאים בשטח. על רקע זה יש להבין את חשיבות הספר, המציג לקהל הרחב עקבות ממשיים לקיומו של דוד המלך בדמותה של העיר המקראית שעריים, היא "חורבת קיאפה". הספר פותח את השער לעולם הארכיאולוגיה המרתק, המשלב היסטוריה, ממצאים ייחודיים ופרק חשוב בתולדות עם ישראל. (מעטפת אחורית).
משכל (ידעות  ספרים)
מאת: בנימין מזר
תיאור: קובץ זה כולל סקירות על החפירות והבדיקות הארכיאולוגיות שנערכו בחצי היובל האחרון בתל אבו שושה (תל שוש) בסביבתו הקרובה, בתחום משמר העמק, ועל הממצאים שנחשפו באתר זה.
הקובץ מוקדש לזכור של פרופ` רפאל גבעון ז``ל, שבהיותו מוותיקי משמר העמק פעל רבות, בשיתוף עם חברו לקיבוץ מיכה לין, בחקר האתר וקדמוניותיו ובהגשמת המשימה של פרסום תוצאות המחקר הארכיאולוגי הממושך שבוצע
על ידם.
הממצא העשיר שהעלו החפירות והסקר של מתקני התעשייה החקלאית המרובים חיזקו ואוששו את ההנחה, שהיה זה בתקופות הרומאית והביזנטית יישוב חשוב בעמק הגדול, לרגלי הר הכרמל. י
תר על כן נתגלו גם ממצאים שאישרו במידה רבה של וודאות את זיהויו של תל אבו-שושה עם העיר גבע הנזכרת תכופות למדי במקורות הספרותיים.לעומת זיהויה המתקבל על הדעת של גבע הפיליפית עם תל אבו שושה, המעוגן יפה בנתונים הארכיאולוגיים והספרותיים, עוד טרם מצאה את פתרונה קביעת מקומה של גבע, היא גבע פרשים המוכרת מכתבי יוסף בן מתתיהו כמקום מושבם של הפרשים ששחרר הורדוס משירות צבאי, והנמצא במרחק 20 סטדיות מבית שערים, בסמוך לגליל, בגבול עכו וקרוב לכרמל.
הדיונים המפורטים על הבעיות ההיסטוריות, הגיאוגרפיות-היסטוריות והארכיאולוגיות המתייחסות לגבע ולגבע פרשים, ועל הממצאים שנתגלו בתל אבו שושה ובסביבתו הקרובה, פותחים פתח למחקר רב עניין.
החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיההקיבוץ המאוחד
מאת: ישראל רול, איתן איילון
תיאור: ספר זה מציג את תהליך ההתפתחות של אפולוניה-ארסוף ושל יישובי דרום השרון במשך כשמונה עשרה מאות שנים, מהתקופה הפרסית ועד חורבן האזור בידי הממלוכים.
החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיההקיבוץ המאוחד
מאת: שמעון דר, יגאל טפר, זאב ספראי
תיאור: אום ריחן - עיירה כפרית השוכנת בצפון השומרון, מסוף ימי בית שני ותקופת המשנה.
שרידיה נסקרו והוכנה מפה מפורטת של הבתים, הסימטאות, בתי המלאכה, מבני ההגנה ובורות המיים של היישוב.
במקביל למחקר הארכיאולוגי של היישוב וסביבתו החקלאית נידונים המקורות התלמודיים, השופים אור על מבנה היישוב ואופיו האדריכלי החברתי.
החברה להגנת הטבעהקיבוץ המאוחד
מאת: משה כוכבי
תיאור: חמש עונות של חפירה ארכיאולוגית בתלאפק-אנטיפטריס (1976-1972).
הקיבוץ המאוחד
מאת: שמעון דר, זאב ספראי
תיאור: לאחר מלחמת ששת הימים נחשף שומרון מחדש לפני החוקר והמטייל הישראלי.
זהו חבל ארץ מלא הוד קדומים. הפיתוח המודרני ושיני הזמן פגעו כאן פחות מאשר אזורי ארץ אחרים.
בקובץ זה נאספו אחדים מן המחקרים החדשים, העוסקים בתולדות היישוב בשומרון, ואשר יש בהם לא רק תוספת מידע, אלא חידושים בשיטות מחקר, ודיון, המשלב את הממצא הארכיאולוגי והספרותי, על רקע תנאי האיזור, למיקשה היסטורית אחת.
הקיבוץ המאוחד
מאת: אלי שילר
תיאור: "אריאל" הוא כתב העת הוותיק ביותר לידיעת הארץ. מרבית החוברות מוקדשות לנושא מרכזי והן משמשות מעין מדריך שלם וייחודי לאתרים המתוארים.
המאמרים הכתובים ברובם ע"י חוקרים מן השורה הראשונה, מוגשים בלשון בהירה, ובאופן השווה לכל נפש, והם מלווים באיורים ובתצלומים רבים.החוברות מהוות כלי עזר ראשון במעלה בחוגים לידיעת הארץ ולכל העוסקים בלימוד ארץ ישראל ועברה.
חוברת זו כוללת מבחר מגוון של מאמרים בגיאוגרפיה, גיאוגרפיה היסטורית ומקצועות נלווים.
הוצאת ספרים אריאל
מאת: גבריאל ברקאי, אלי שילר
תיאור: "אריאל" הוא כתב העת הוותיק ביותר לידיעת הארץ. מרבית החוברות מוקדשות לנושא מרכזי והן משמשות מעין מדריך שלם וייחודי לאתרים המתוארים.
המאמרים הכתובים ברובם ע"י חוקרים מן השורה הראשונה, מוגשים בלשון בהירה, ובאופן השווה לכל נפש, והם מלווים באיורים ובתצלומים רבים.החוברות מהוות כלי עזר ראשון במעלה בחוגים לידיעת הארץ ולכל העוסקים בלימוד ארץ ישראל ועברה.
חוברת זו כוללת מבחר מגוון של מאמרים בגיאוגרפיה, גיאוגרפיה היסטורית ומקצועות נלווים.
הוצאת ספרים אריאל
מאת: גבריאל ברקאי, אלי שילר
תיאור: "אריאל" הוא כתב העת הוותיק ביותר לידיעת הארץ. מרבית החוברות מוקדשות לנושא מרכזי והן משמשות מעין מדריך שלם וייחודי לאתרים המתוארים.
המאמרים הכתובים ברובם ע"י חוקרים מן השורה הראשונה, מוגשים בלשון בהירה, ובאופן השווה לכל נפש, והם מלווים באיורים ובתצלומים רבים.החוברות מהוות כלי עזר ראשון במעלה בחוגים לידיעת הארץ ולכל העוסקים בלימוד ארץ ישראל ועברה.
חוברת זו כוללת מבחר מגוון של מאמרים בגיאוגרפיה, גיאוגרפיה היסטורית ומקצועות נלווים.
הוצאת ספרים אריאל
מאת: גבריאל ברקאי, אלי שילר
תיאור: "אריאל" הוא כתב העת הוותיק ביותר לידיעת הארץ. מרבית החוברות מוקדשות לנושא מרכזי והן משמשות מעין מדריך שלם וייחודי לאתרים המתוארים.
המאמרים הכתובים ברובם ע"י חוקרים מן השורה הראשונה, מוגשים בלשון בהירה, ובאופן השווה לכל נפש, והם מלווים באיורים ובתצלומים רבים.החוברות מהוות כלי עזר ראשון במעלה בחוגים לידיעת הארץ ולכל העוסקים בלימוד ארץ ישראל ועברה.
חוברת זו כוללת מבחר מגוון של מאמרים בגיאוגרפיה, גיאוגרפיה היסטורית ומקצועות נלווים.
הוצאת ספרים אריאל
מאת: גבריאל ברקאי, אלי שילר
תיאור: "אריאל" הוא כתב העת הוותיק ביותר לידיעת הארץ. מרבית החוברות מוקדשות לנושא מרכזי והן משמשות מעין מדריך שלם וייחודי לאתרים המתוארים.
המאמרים הכתובים ברובם ע"י חוקרים מן השורה הראשונה, מוגשים בלשון בהירה, ובאופן השווה לכל נפש, והם מלווים באיורים ובתצלומים רבים.החוברות מהוות כלי עזר ראשון במעלה בחוגים לידיעת הארץ ולכל העוסקים בלימוד ארץ ישראל ועברה.
חוברת זו כוללת מבחר מגוון של מאמרים בגיאוגרפיה, גיאוגרפיה היסטורית ומקצועות נלווים.
הוצאת ספרים אריאל
מאת: ארתור סג"ל
תיאור: בהקדמה לספרו מציין המחבר את מהותו של התאטרון לפי הבנתו ומסביר שלנושא יש שני פנים: התאטרון כמבנה ארכיטקטוני והתאטרון כמוסד תרבותי.
פרופ' סגל מציג את שני הפנים האלה כפי שבאו לידי ביטוי במרחב הגיאוגרפי של ארץ ישראל וערביה בפרק הזמן שבין המאה הראשונה לפני הספירה ועד המאה השלישית לספירה.
בספר סקירה נרחבת של אתרי תאטראות רומיים רבים בארץ ישראל וערביה וכן צילומים רבים, שירטוטים ומפות.
מוסד ביאליק
מאת: משה ענבר
תיאור: על אורחות החיים בתקופת המקרא אנו למדים מן המקרא ומתעודות חיצוניות.
אחד המקורות הראשונים במעלה לחקר המקרא וההיסטוריה של תקופת המקרא הוא ארכיון העיר מארי, שעל הפרת התיכון, מן המאה הי"ח לפסה"נ.
היום אי-אפשר לדון בנבואה המקראית, בבריתות במקרא או בחברה השבטית המתוארת במקרא בלי להיזקק לחומר העשיר המשוקע בתעודות מארי, שהן עניינו של ספר זה.
סיפורי המקרא אינם מסמכים היסטוריים, אבל הם ארוגים מחוטי מציאות לקוחים מעולמם של הסופרים העתיקים, וכמעט אין תחום מתחומי החיים שאיננו יכולים להעמיד בו את הדברים כמו שנראו 'באמת', על סמך תעודות מארי, לעומת הלבוש הספרותי שהם עוטים במקרא.
על אף מרחק של יותר מאלף שנים בין סיפורי המקרא לתעודות שבארכיון מארי, מאפשרת לנו ההשוואה הזאת להיטיב להבין את שתי התרבויות העתיקות, הזורעות אור זו על זו.
מוסד ביאליק
מאת: אורן טל
תיאור: ספר זה עניינו התרבות החומרית של התקופה ההלניסטית - התלמית והסלאוקית, מקורה, תפוצתה והשפעתה, והוא בא לבחון את מושג ההלניזם בארכיאולוגיה של ארץ-ישראל בת הזמן.
הספר מציג ומבקר את הנתונים הארכיאולוגיים, ונותן להם פירוש חדש (אם נדרש).
בפרק הסיכום נבחנת מהותו של ההלניזם הקדום בארכיאולוגיה של ארץ-ישראל - התייוונות אל מול מסורתיות של הארץ ואוכלוסיה - כמשתקף בהיסטוריה החברתית והיישובית על פי הנתונים הארכיאולוגיים.
זה סיכום ראשוני, חלוצי, במחקר הארכיאולוגי של התקופה ההלניסטית בארץ-ישראל.
מוסד ביאליק
מאת: עירית זהרוני
תיאור: הספר מוקדש למחקר הארכיאולוגי של ארץ ישראל והמתבסס על המאמרים ותמונות הצבע שהתפרסמו בעיתון 'במחנה" ועודכנו לקראת הופעת הספר. בספר חמישה שערים המייצבים את המגוון הנופי של הארץ ואת הקשר שבין הנוף לאדם כפי שהוא מוצא את ביטויו בממצא הארכיאולוגי : שער ירושלים , שער ההר, שער העמקים, שער הים ושער המדבר .
ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור
מאת: משה דוד קאסוטו
תיאור: האנציקלופדיה כוללת 9 כרכים, כרך א: "אב - אתרים".
(מתוך דברי הפתיחה) "...שיטתה של האנציקלופדיה המקראית היא השיטה ההיסטורית, המתכוונת להגיע לידי תחזורת של העבר בלי כל משפט קדום ובלי כל דעה קבועה מראש, על סמך העיון במקורות ובתעודות שהיגיעו לידנו. היא משתדלת לתת תיאור נאמן, בכללותו ובפרטיו, של העולם שבו נוצרו ספרי המקרא ולקרב את קוראיה להבנה ככל האפשר בהוראתם המקורית של הכתובים, כפי כוונת מחבריהם וכפי מה שהבינו אותם הדורות שבתוכם נכתבו ושלהם נועדו בתחילתם.
התקופה שעליה דנה האנציקלופדיה מגעת עד תחילת ימי החשמונאים (...). 
בכל ערך וערך ניתן החומר המקראי השייך לעניין, ומובאות תוצאות המחקר המדעי באותו הנושא, ובפרט האחרונות שבהן (...).
תשומת לב מיוחדת מוקדשת לחקר המזרח הקדמון ותרבותו".
מוסד ביאליק
מאת: יהושע פראוור
תיאור: ספר זה הוא הראשון שרואה אור במפעל  'ספר ירושלים' שכרכיו נכתבים ונערכים במקביל ושיקיף את תולדות ירושלים לדורותיה, מיום היותה לעיר ועד ימינו. הכרך המוגש בזה לקוראים מתאר את תולדות העיר בימי הביניים המוקדמים. בתקופה זו, שראשיתה עם כיבוש העיר בידי הערבים בשנת 638, חלו בעיר שינויים מפליגים - בפני העיר, בהרכבה האתני ובזיקת תושביה למוקדי דת ומוקדי כח שמחוצה לה. אוכלוסיית הנוצרים הוותיקים נשארה יסוד חשוב בה עוד מאות בשנים. עם זאת, שבה והיתה ירושלים מרכז רוחני יהודי, וכן גדלה בהתמדה אוכלוסייתה המוסלמית. העיר הפכה לאבן שואבת ולסלע מחלוקת במפגש שלוש הדתות המונותאיסטיות ובעימותן.
בכירי החוקרים מן האוניברסיטאות השונות בארץ היטו כתף יחד, ותרמו, איש איש בתחומו, לתיאור ממצה ומעודכן של התמונה רבת הפנים המקופלת בדפי ספר זה.
יד יצחק בן-צבי
מאת: אברהם פאוסט
תיאור: החברה הישראלית בתקופת המקרא מוכרת לנו בעיקר דרך ביקורתם החברתית החריפה של הנביאים. ואכן, בעקבות המקורות הכתובים זכתה חברה זו למחקרים רבים. בספר זה מוצג לראשונה ניתוח מקיף של החברה הישראלית בתקופת המלוכה המתבסס בעיקר על העדות הארכאולוגית וניתוח תוך שימוש בשיטות מחקר מתחומים שונים, כגון אנתרופולוגיה, כלכלה, גאוגרפיה, ועוד, כאשר המידע ההיסטורי משולב בתוך פסיפס זה.
יד יצחק בן-צבי
מאת: מרדכי נאור
תיאור: ים המלח ומדבר-יהודה, מראשית המאה ה-20 ועד מלחמת ששת הימים, הם העומדים במרכז כרך זה של 'עידן'.
בכרך ארבע חטיבות: מחקרים וסיכומים, הנוכחות היהודית באזור, הגילויים הארכיאולוגיים, העשרה וחומר-עזר, המחקרים, המאמרים והרשימות נוגעים לרוב התחומים הקשורים לים-המלח ולמדבר-יהודה בשנים האמורות - מסעותיהם של חוקרים, תכניות לכריית תעלות, שינויי המיפלס של ים-המלח, כיצד עוצב הגבול בחלק זה של הארץ, הפקת אשלג, ההתיישבות היהודית, מלחמת העצמאות, המסעות למצדה ולמדבר יהודה, צמיחת מיתוס מצדה, הגילויים האריכאולוגיים ועוד.
יד יצחק בן-צבי. המחלקה לחינוך והדרכה
מאת: דניאל שפרבר
תיאור: אין להבין יפה לא את ההלכה ולא את האגדה מבלי להכיר את צורת החיים דאז, מבלי לבחון את המקורות התלמודיים הדנים ב'מציאות הממשית' ובהווי הארץ-ישראלי של חז"ל.
ספר זה הוא המשך לספר "תרבות חומרית בארץ ישראל בימי התלמוד" (תשנ"ד) וכקודמו הוא עוסק בכלים ובמתקנים ארץ-ישראליים מן התקופה הרומית, כשהוא מתבסס על מקורות ההלכה והאגדה בשילוב עם עדויות ארכיאולוגיות ותוך השוואה עם איזכורים שבספרות היוונית והלטינית בת התקופה.
הניתוח משלב בדיקה טקסטואלית, אטימולוגית והלכתית ומאפשר שיחזורם של כלים ומתקנים מכל מגוון חיי היום-יום של ארץ ישראל התלמודית. דרך חקירה זו אף הביאה לידי פתרון סתומות בספרות ההלכה של חז"ל.
העיונים מקיפים תחומים שונים, כגון: כלי מוסיקה, כלי לחימה, כלים ביתיים למיניהם, בגדים, עגלות וכלי תובלה.
האיורים הרבים המעטרים ספר זה אינם לקישוט בעלמא, אלא מהווים חלק בלתי נפרד של הטקסט והדיון – וכולם משמשים להצגת הריאליה התלמודית.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: דניאל שפרבר
תיאור: אין להבין יפה לא את ההלכה ולא את האגדה מבלי להכיר את צורת החיים דאז, מבלי לבחון את המקורות התלמודיים הדנים ב"מציאות הממשית" ובהווי הארץ-ישראלי של חז"ל.
ספר זה עוסק בכלים ובמתקנים ארץ-ישראליים מן התקופה הרומית, כשהוא מתבסס על מקורות ההלכה והאגדה בשילוב עם עדויות ארכיאולוגיות תוך השוואה עם אזכורים שבספרות היוונית והלטינית בת התקופה.
הניתוח משלב בדיקה טקסטואלית, אטימולוגית והלכתית ומאפשר שיחזורם של כלים ומתקנים מכל מגוון חיי היום-יום של ארץ-ישראל התלמודית. דרך חקירה זו אף הביאה לידי פתרון סתומות בספרות ההלכה של חז"ל.
העיונים מקיפים תחומים שונים, כגון: מתקני שאיבת מים, חלקי הבית, כלים ביתיים למיניהם, בגדים, עגלות וספינות.
האיורים הרבים המעטרים ספר זה אינם לקישוט בעלמא, אלא מהווים חלק בלתי נפרד של הטקסט והדיון – וכולם משמשים להצגת הריאליה התלמודית.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: דוד פלוסר
תיאור: כת האיסיים היא אחת התופעות המופלאות בתולדות האנושות והיהדות גם יחד. אנשי כת זו הביעו, לראשונה, דעות שהן ברומו של עולם עד עצם היום הזה. האיסיים ציפו לעולם טוב יותר וסדרי חברה נעלים יותר, וניסו להגשימם בדרך חייהם. הייתה זאת כת יהודית מיוחדת, אשר התגבשה מתוך זרם רוחני רחב יותר של חוזי הקץ והגאולה, ואשר אנשיה הרבו לכתוב ולחבר חיבורים. חלק ממכתבים אלה נמצא במערות קומראן ואישר את שהיה ידוע עליהם ממקורות אחרים.
פרופ' פלוסר מזמין את הקורא לטיול מרתק אל מחתות הרוח של האיסיים, למסע הכרות עם השקפת עולמם המיוחדת: תורת הגזרה הקדומה, השנאה שבאהבה, חזון אחרית הימים ומלחמת בני אור בבני חושך. גם סדרי החיים הנובעים מאותן השקפות מוצגים לפני הקורא: הרכוש המשותף והיחס לכסף, הטהרה, הסעודה המשותפת ונשיאת נשים.
בסיומו של מסע זה סבור פרופ' פלוסר שאף הקורא הישראלי של היום ישאל את עצמו האם גם הוא, כמו האיסיים, שואף לעולם מתוקן יותר שבו יש לרחוק מכל רע ולדבוק בכל מעשה טוב, ולעשות אמת וצדקה ומשפט בארץ ("מגילת הסרכים" , א' 4 ־6)
ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור
מאת: שמואל אחיטוב, עמיחי מזר
תיאור: ספר זה הוא הכרך הרביעי היוצא לאור במסגרת מפעל 'ספר ירושלים ' המקיף את תולדות ירושלים לדורותיה . הכרך שלפנינו עוסק בתולדות ירושלים מראשיתה ועד לתקופת שיבת ציון . בניגוד לתקופות המאותרות יותר, המקורות הכתובים על תולדות ירושלים בתקופה הכנענית ואפילו בתקופת בית ראשון מוגבלים ביותר . על כן בכרך זה הדגשנו את ההישגי המחקר הארכיאולוגי , שיש בו כדי לשפוך אור על תקופות עלומות בתולדות העיר ואף לשמש אבן בוחן לבחינת אמיתות המקורות הכתובים , בעיקר מקורות המקרא . הספר בנוי אפוא כרצף של פרקים היסטוריים וארכיאולוגיים המתייחסים לשלוש התקופות העיקריות שבהן עוסק הספר : התקופה הכנענית ותקופת השופטים ( האלף השלישי והשני לפסה "נ) תקופת המלוכה , ותקופת שיבת ציון.
יד יצחק בן-צבי
מאת: ישראל אפעל
תיאור: ההיסטוריה של ארץ-ישראל" היא סידרה המביאה סקירה שלמה, ראשונה ויחידה מסוגה של ארץ ישראל לתקופותיה. בית ההוצאה "כתר" בשיתוף עם מערכת מדעית של יד בן-צבי וטובי החוקרים בישראל חברו יחד להביא לפני כל שוחרי הארץ ולומדי עברה תמונה רחבת היקף, מעמיקה ורצופה של תולדות ישראל כחטיבה היסטורית אחת. נפרסות בה תקופות ידועות יותר וידועות פחות, על היבטיהן השונים: היסטוריה מדינית, פני הארץ וישובה, ריבודי החברה, המבנה הכלכלי והמנהלי, ההרכב הדמוגרפי, חיי תרבות ורוח ועוד.
כרך זה עוסק בתקופת ההתנחלות השבטים ובממלכות ישראל ויהודה מימי שאול המלך  ועד שלטון פרס וימי שיבת ציון.
יד יצחק בן-צביכתר הוצאה לאור
מאת: שמואל ספראי, יורם צפריר
תיאור: ספר נוסף במפעל 'ספר ירושלים', המקיף את תולדות ירושלים לדורותיה. הכרך המוגש בזה מוקדש לתקופה הרומית ולתקופה הביזאנטית .
יריעת הספר משתרעת על פני התקופה שמחורבן בית שני בשנת 70 לספירה ועד לכיבוש המוסלמי בשנת 638, תקופה בה ידעה ירושלים תמורות דתיות ותרבותיות רבות-משמעות, ועברה מהלכים של הרס וחורבן ובעיקר של קימום וצמיחה.
ראשיתה של התקופה הרומית בחורבנו של המרכז המדיני-והתרבותי של העם היהודי בירושלים והתבססות חיל המצב הרומאי בעיר. תקוות היישוב היהודי לשוב לירושלים באו לידי במרד בר-כוכבא, שכשלונו הוליד את הקמת הקולוניה הרומית – איליה קפיטולינה, ואת האיסור על היהודים להתגורר בירושלים. את ראשית התקופה הביזאנטית מקובל לראות במאה הרביעית עם התבססות הנצרות כדת הממלכה. ירושלים הפכה למוקד של התעניינות עולמית. העיר מלאה מנזרים וכנסיות, ועולי רגל ונזירים מרחבי העולם הנוצרי במזרח ובמערב פקדו את העיר והיקנו לה אופי קוסמופוליטי.
הספר דן אמנם בשתי תקופות שונות באופיין – תקופת השלטון הרומי הפוליתאיסטי ותקופת השלטון הביזאנטי הנוצרי. אך למרות השינוי המהפכני לא השתנו קווי אופייה הכלליים של העיר. השפה היוונית נותרה השפה השלטת והתרבות הנוצרית שימרה לא במעט את המורשת ההלניסטית.
פרקי הספר דנים בהיסטוריה הפוליטית של ירושלים, בתולדות היהודים בה, בהשתקפותה בספרות היהודית, בצמיחתה של הכנסייה הנוצרית, בטופוגרפיה ובארכיאולוגיה של העיר, במכלול כנסיית הקבר, במימצא האפיגראפי והנומיסמטי, ביצירה הספרותית וההגותית, באוכלוסיית העיר, בעולי הרגל הנוצרים ובתיאוריה של ירושלים באמנות הנוצרית.
בכירי החוקרים מן האוניברסיטאות בארץ העלו בספר תרומה חשובה לחשיפת המקורות והמימצאים שנתגלו עד כה ולהצגת הישגיו המעודכנים של המחקר על תקופה מרתקת זו בתולדות ירושלים.
יד יצחק בן-צבי
מאת: יהושע פראוור, חגי בן-שמאי
תיאור: ספר זה הוא השני הרואה אור במפעל 'ספר ירושלים', שעתיד להקיף את תולדות ירושלים לדורותיה מיום היותה לעיר עד היום הזה.
כרך זה מתאר את תולדות העיר בתקופת שלטונם של הצלבנים והאיובים, תקופה קצרה יחסית, אולם עברו בה תהפוכות רבות ומעמיקות על העיר. חלקן השאירו עליה רושם מועט, ואחרות טבעו עליה את חותמן עד לימינו. בתקופה זו ביקשו שליטיה הצלבניים של ירושלים לעשותה כמין עמדה קדמית של המערב הנוצרי בלב המזרח המוסלמי. אולם משחזרה העיר לידי המוסלמים באמצע המאה הי"ג, חזרה ונעשתה חלק מובהק מסביבתה ורושמו של האסלאם בה עוד העמיק. כנגד זה, דמותה הפיסית, החברתית והקהילתית של העיר נקבע באותה תקופה לדורות, והשתנתה אך במעט עד ימינו. גם על יהודי ירושלים עברו תהפוכות רבות בתקופה זו – טבח וחורבן, חידוש ופריחה, ובסוף התקופה שוב ירידה ודלדול, המקפים את מצבה העגום של העיר כולה באותה שעה. אולם מצב זה מסמן רק שלב מעבר, ותולדות העיר בתקופות הבאות עוד צופנות הפתעות.
כרך זה, כקודמו, הוא מפעל קיבוצי שבו תרמו חוקרים מומחים מאוניברסיטאות שונות בארץ, איש איש בתחומו, לסיכום ממצה ומעודכן של המחקר והחידושים כפרק זה של תולדות ירושלים.
יד יצחק בן-צבי
הצג עוד תוצאות